Funderar på en NUC som "garderobsserver" men går det att komma billigare undan?

Permalänk
Medlem

Funderar på en NUC som "garderobsserver" men går det att komma billigare undan?

Jag har en gammal Windows Home Server (Scaleo Homeserver 2205) som börjar kännas väldigt trött så nu börjar det bli dags att hitta på något nytt.

Istället för en stor burk med en massa prylar i så funderar jag på en minimal maskin (i stil med NUC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454526) och peta ihop den med ett diskkabinett, har fastnat för SSI SI-1359RUS3 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159 ). Ansluter då via USB3 tänkte jag, vilket borde ge tillräcklig bandbredd.

En NUC blir dock inte så billig längre när man har stoppat i en mSata och minne så det känns som om man borde kunna plocka ihop nånting bättre själv för det här syftet.

Servern ska fungera som torrentburk och kunna streama full hd via trådat gigabitnät. Den ska också vara tillräckligt pigg för att kännas rapp när man ansluter till den via RDP. Alltså pratar vi om en Windows-maskin den här gången.

Utseendet är oviktigt då jag tänkte ha den i en garderob men den får gärna vara strömsnål. 8 eller 16 GB minne. Intel eller AMD spelar ingen roll bara den fyller mina krav.

Jag har inte bestämt mig än så kommer någon med ett bra tips på en annan serverlösning så är jag öppen för förslag. Den ska dock ha plats för bootdisk plus 5 diskar i Raid5 (vilket ställer lite krav på moderkort mm).

Tanken är alltså att komma billigare undan än vad en komplett NUC + diskkabinett skulle kosta, dvs ca 5000kr. Jag har även en gammal laptopdisk som skulle duga bra som bootdisk så där kan jag spara några hundralappar. Övriga diskar tar jag inte med i beräkningen nu.

Fråga om jag har glömt något.

Nån som har tips eller egna erfarenheter?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perb:

Jag har en gammal Windows Home Server (Scaleo Homeserver 2205) som börjar kännas väldigt trött så nu börjar det bli dags att hitta på något nytt.

Istället för en stor burk med en massa prylar i så funderar jag på en minimal maskin (i stil med NUC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454526) och peta ihop den med ett diskkabinett, har fastnat för SSI SI-1359RUS3 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159 ). Ansluter då via USB3 tänkte jag, vilket borde ge tillräcklig bandbredd.

En NUC blir dock inte så billig längre när man har stoppat i en mSata och minne så det känns som om man borde kunna plocka ihop nånting bättre själv för det här syftet.

Servern ska fungera som torrentburk och kunna streama full hd via trådat gigabitnät. Den ska också vara tillräckligt pigg för att kännas rapp när man ansluter till den via RDP. Alltså pratar vi om en Windows-maskin den här gången.

Utseendet är oviktigt då jag tänkte ha den i en garderob men den får gärna vara strömsnål. 8 eller 16 GB minne. Intel eller AMD spelar ingen roll bara den fyller mina krav.

Jag har inte bestämt mig än så kommer någon med ett bra tips på en annan serverlösning så är jag öppen för förslag. Den ska dock ha plats för bootdisk plus 5 diskar i Raid5 (vilket ställer lite krav på moderkort mm).

Tanken är alltså att komma billigare undan än vad en komplett NUC + diskkabinett skulle kosta, dvs ca 5000kr. Jag har även en gammal laptopdisk som skulle duga bra som bootdisk så där kan jag spara några hundralappar. Övriga diskar tar jag inte med i beräkningen nu.

Fråga om jag har glömt något.

Nån som har tips eller egna erfarenheter?

Förslag:
mITX AMD med Node 304. Ungefär samma storlek som kabinetten men med allt i en förpackning.

  1. Nätagg: 6Sata power för boot+Raid. Har även kontakt nog för ett litet Grafikkort om så önskas.

  2. Moderkort: Zotac H67ITX-C-E Har trådlöst nätverkskort och stöd för Raid 5 samt totalt 7Sata portar. (den i länken är en prishållare bara).

  3. Processor: Duger gott för endamålet. Ska du köra många VMs så kör i3 istället. (Du behöver en Sandy B för att uppdatera Bios först) Annars fungerar en Sandy Bridge Pentium.

  4. Case: Lagom stort och allt i ett.

  5. Ram: Smäller på så att det räcker gott och väl. För att spara gå ner till 4GB och 1333MHz. Lade på så att du kan köra VMs så det sjunger om det.

  6. SSD: 60GB räcker för boot. 128GB för att kunna köra många VMs.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2974342/5hdd-raid-5-server

Valde Intel då deras moderkort stödjer Raid 5. Svårare att hitta ett mITX FM2 moderkort som stödjer raid 5 men det är ett alternativ jag skulle rekommenderat då de har Sata 6GB/s på samtliga portar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Tanken är alltså att komma billigare undan än vad en komplett NUC + diskkabinett skulle kosta, dvs ca 5000kr. Jag har även en gammal laptopdisk som skulle duga bra som bootdisk så där kan jag spara några hundralappar. Övriga diskar tar jag inte med i beräkningen nu.

För 5000 borde du med lätthet kunna plocka ihop en låda, moderkort, processor och minne. Jag lägger upp min oövertänkta skiss:

  • Fractal Design Node 304 eller FD Array R2 + ev nätagg

  • ett intel mini-itx kort (intel nic för problemfrihet och bra prestanda)

  • passande processor (jag skulle tagit en i5:a med AES-NI för snabb kryptering)

  • lite minne

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fnorken:

För 5000 borde du med lätthet kunna plocka ihop en låda, moderkort, processor och minne. Jag lägger upp min oövertänkta skiss:

  • Fractal Design Node 304 eller FD Array R2 + ev nätagg

  • ett intel mini-itx kort (intel nic för problemfrihet och bra prestanda)

  • passande processor (jag skulle tagit en i5:a med AES-NI för snabb kryptering)

  • lite minne

Han ska kunna köra 6 Diskar på moderkortet för att ha det smidigt. Hittade bara ett kort som hade 6 eller fler Sata portar på moderkortet.

Annars finns ju även Soft-Raid tillsammans med ett expansionskort men det tar ju ordentligt på processorn.
Ska han köra i5:a så är det bäst att inte ta en upplåst då de tappar viss funktionalitet för VM. Or so I heard.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hittade på Asus P8H77-I som faktiskt har sex Sata-kontakter, nån som har erfarenheter av det? Går det att köra bootdisk + 5disk raid5 på det tro?

Sen kikar jag på Fractal Design Arc Mini som lådalternativ, lite mek-vänligare än Node och att det är större gör inte så mycket iom att det ska stå i en garderob.

Jag såg någon som länkade till ett billigt och bra bulk nätagg tidigare, nån som vet vad jag menar?

Tackar så mycket för tipsen så långt, det ger mig en massa att gå på.

Edit: Hittade bulk-agget: http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...

Permalänk
Medlem

Har petat ihop ett system nu som landade på drygt 3000, nån som ser om jag har gjort nån tankevurpa?
Nöjde mig med 8GB minne men tog en lite snabbare processor av den strömsnåla typen för en svalare burk.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2975045/2013-02-12

Är det nån som vet om man kan få diskarna att göra en spin-down i Raid5 förresten? Vore trevligt om de slapp snurra hela dagarna när det inte händer något på burken...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perb:

Har petat ihop ett system nu som landade på drygt 3000, nån som ser om jag har gjort nån tankevurpa?
Nöjde mig med 8GB minne men tog en lite snabbare processor av den strömsnåla typen för en svalare burk.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2975045/2013-02-12

Är det nån som vet om man kan få diskarna att göra en spin-down i Raid5 förresten? Vore trevligt om de slapp snurra hela dagarna när det inte händer något på burken...

TankeVurpa:
Endast 4Sata uttag = endast en boot disk + 3 HDD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TankeVurpa:
Endast 4Sata uttag = endast en boot disk + 3 HDD.

Njae, enligt Inet:

SATA 3,0 Gbit/s Ja, 4st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 2st

Och Prisjakt:

SATA 3Gb/s 4 st
SATA 6Gb/s 2 st

Och bild: http://s3.pji.nu/product/back/800/1187795.jpg

Permalänk

Klarar raidkontrollern i det moderkortet att ta hand om alla 6 SATA portar i en och samma Raid volym?

Har för mig att jag läst nånstans att två (typ) portar har en kontroller, och resterade portar har en annan kontroller.
Jag kan ha fel dock.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Klarar raidkontrollern i det moderkortet att ta hand om alla 6 SATA portar i en och samma Raid volym?

Har för mig att jag läst nånstans att två (typ) portar har en kontroller, och resterade portar har en annan kontroller.
Jag kan ha fel dock.

Hmm, det har du rätt i, det brukar vara två olika controllers. Googlar...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perb:

Njae, enligt Inet:

SATA 3,0 Gbit/s Ja, 4st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 2st

Och Prisjakt:

SATA 3Gb/s 4 st
SATA 6Gb/s 2 st

Och bild: http://s3.pji.nu/product/back/800/1187795.jpg

Så rätt

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har själv varit intresserad av SSI SI-1359RUS3 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159 ), men jag undrar lite hur det funkar med Raid:en? Ställs det några krav på moderkortet för att det ska funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickit:

Har själv varit intresserad av SSI SI-1359RUS3 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159 ), men jag undrar lite hur det funkar med Raid:en? Ställs det några krav på moderkortet för att det ska funka?

Det kan jag aldrig tänka mig men du bör ha USB3 eller eSata för att få bra fart.

Väldigt lite info om den där ute... Försökte googla fram en manual men det sket sig.

Permalänk
Medlem

Wickit: Fungerar rakt av. Noll meck. Bara skjuta in diskarna i slot'arna, ställ in vilket raid-läge du vill ha (finns brytare på baksidan) och slå på strömmen. Den maler en kort stund och sedan är det bara tuta och köra. Inga krav på moderkortssidan, allt sköts internt i chassit med raidhårdvaran/mjukvaran där. Bra överföringshastighet och stödjer hårddiskar på upp till 3TB. Om du köper en sådan, glöm inte att aktivera skrivcachen på enheten om du kör Windows + kör Century Raid Manager progget och ställ in tiden för viloläget.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Kör ett mATX kort istället? då kan du ha dedikerad Intel-NIC för stabilt nät och ett expansionskort för stabil raid. (+ att du kan flytta diskarna till annan dator vid ev hårdvarufel)

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Om du kör FreeNAS eller liknande lösning (det är ZFS jag är ute efter) så behöver du inte bry dig om ifall diskarna är anpassade för raid eller ej (WD Green tillhör den senare kategorin), eller om det är olika kontrollerkort.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Kör ett mATX kort istället? då kan du ha dedikerad Intel-NIC för stabilt nät och ett expansionskort för stabil raid. (+ att du kan flytta diskarna till annan dator vid ev hårdvarufel)

Ja, jag är lite inne på det spåret, i och med att jag börjar gå ifrån tanken på liten dator + extern lagring så har jag egentligen inga krav på att datorn ska ha några speciella mått.

Kom gärna med tips angående detta. Jag vill dock fortfarande gärna hålla ner priset så gott det går, det kommer ju att kosta en bra slant att fylla på med diskar framöver...

Permalänk
Medlem

Perb: Har en sådanhär burk (D2700 CPU), komplett, att sälja till en vettig peng: http://www.jwele.com/motherboard_detail.php?1140. Anledningen till sale är enbart p.g.a att det inte finns drivrutiner för grafikkortsdelen i x64-windows. Om du ska stream'a över nätverket spelar det dock ingen roll. Har minnen, disk osv som kan läggas med oxå. Ska också sägas att moderkortet i den stödjer 8GB RAM om man kör x64 windows.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Njae, enligt Inet:

SATA 3,0 Gbit/s Ja, 4st
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 2st

Och Prisjakt:

SATA 3Gb/s 4 st
SATA 6Gb/s 2 st

Och bild: http://s3.pji.nu/product/back/800/1187795.jpg

För få sata-strömkontakter på nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Perb: Har en sådanhär burk (D2700 CPU), komplett, att sälja till en vettig peng: http://www.jwele.com/motherboard_detail.php?1140. Anledningen till sale är enbart p.g.a att det inte finns drivrutiner för grafikkortsdelen i x64-windows. Om du ska stream'a över nätverket spelar det dock ingen roll. Har minnen, disk osv som kan läggas med oxå. Ska också sägas att moderkortet i den stödjer 8GB RAM om man kör x64 windows.

Jag är rädd att processorn är lite för klen för mina syften, annars hade det varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

För få sata-strömkontakter på nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, sant men såna splitters har jag liggande. Good eye though.

Permalänk
Medlem

Perb: Kör den själv i kombination med SSI SI-1359RUS3 chassit, grymt prisvärt. Dual core 2,13GHz propp räcker gott om man kör diskhanteringen/RAID externt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Inaktiv

Ifall du fortfarande är pigg på en NUC tänk på att nuvarande modell (den med i3 har jag för mig) endast har USB 2.0.

3.0 kommer väl i nästa version som även ska innehålla en i5. Tror det nämns i Swecs lilla videorecension som kom i torsdags/fredags.

För övrigt verkar ju det där USB 3 kabinettet med automatisk raid kalas, tackar!

Permalänk

Varför inte skippa diskkabinettet och köra en HP Microserver?

Plats för fyra diskar i en låda som inte kunde vara mycket mindre. Jag kör en N36L själv i vardagsrumsskåpet, med RAC-kortet så jag slipper skärmkabel. Har tyvärr inte testat att strömma filmer för XBox 360 är kass och stödjer inte standard DLNA. Däremot finns det många på nätet som skriver att de använder den som HTPC, tillsammans med ett extra grafikkort. Troligen behövs grafikkort för att kunna avkoda filmer, eftersom CPU:n är inte så lite långsam.

Den nya modellen N54L har två kärnor på hela 2,2GHz!!
8GiB ECC-RAM går det in i den, finns på webbhallen för några hundringar.
Observer att om du stoppar in ett Remote Access Card så har du bara en PCIe x16-slot kvar.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ifall du fortfarande är pigg på en NUC tänk på att nuvarande modell (den med i3 har jag för mig) endast har USB 2.0.

3.0 kommer väl i nästa version som även ska innehålla en i5. Tror det nämns i Swecs lilla videorecension som kom i torsdags/fredags.

För övrigt verkar ju det där USB 3 kabinettet med automatisk raid kalas, tackar!

Ja vafan, dubbelkollade just och du har rätt. Jag är i princip 100% säker på att den svarta modellen (med trådat GB-nät) hade USB3 enligt specarna på Prisjakt mfl för bara nån vecka sedan. Vad skumt...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perb:

Hmm, det har du rätt i, det brukar vara två olika controllers. Googlar...

Kom på att det ska fasiken fungera.
Alla mina moderkort står det såhär på(Z77):

Sata 1-6 supports Raid:
0/1/5/10

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Perb: Kör den själv i kombination med SSI SI-1359RUS3 chassit, grymt prisvärt. Dual core 2,13GHz propp räcker gott om man kör diskhanteringen/RAID externt.

PM skickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

Varför inte skippa diskkabinettet och köra en HP Microserver?

Jo, jag har sneglat på Microserver-konceptet men det faller mig inte riktigt i smaken, det är lite för likt den jag har och då saknar jag flexibiliteten att t ex återanvända delar i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Wickit: Fungerar rakt av. Noll meck. Bara skjuta in diskarna i slot'arna, ställ in vilket raid-läge du vill ha (finns brytare på baksidan) och slå på strömmen. Den maler en kort stund och sedan är det bara tuta och köra. Inga krav på moderkortssidan, allt sköts internt i chassit med raidhårdvaran/mjukvaran där. Bra överföringshastighet och stödjer hårddiskar på upp till 3TB. Om du köper en sådan, glöm inte att aktivera skrivcachen på enheten om du kör Windows + kör Century Raid Manager progget och ställ in tiden för viloläget.

Okey, det verkar ju fint. På ungefär vilka överföringshastigheter ligger du på?

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en lite burk här om dagen som jag blev grymt nöjd med.

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1186234-ny-nas-so...