"Speldemos skadar försäljningen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Håller med om att det inte är så viktigt med demos längre. Innan strömmad media med recensioner och, ja hela tillgängligheten tack vare nätet så var det mycket viktigare att få ut ett demo. Idag finns det bra alternativ till detta för att få ut spelidén med innehåll osv.

Jag påstår precis tvärtom. Recensioner är äckligt subjektiva och ibland även köpta, och ett skitspel kan klippas ihop till att verka bra (enligt det klassiska receptet att bara visa de 2-3 saker som faktiskt är bra).

Aldrig att jag litar på en recension framför en demo. Med en demo kan jag bilda mig min egen uppfattning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kanske för att dom producerar skit och folk inser inte det förens de testat demot.

Dom kan väl lära sig utveckla spel istället för att göra en kopia.

Permalänk
Avstängd

näää, spel utan demos är som att köpa en bil utan att porvköra endast se på den i en katalog.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Håller med om att det inte är så viktigt med demos längre. Innan strömmad media med recensioner och, ja hela tillgängligheten tack vare nätet så var det mycket viktigare att få ut ett demo. Idag finns det bra alternativ till detta för att få ut spelidén med innehåll osv. Grisen i säcken-tiden är över om man nu inte vill vara först med att ha spelet och det är ju ändå alltid en risk då ett demo inte kan ge en bra bild av hela spelet. Agreed.

Men...
Visst, de påstår inte att dåliga demos halverar försäljningen, men har de belägg för att detta inte kan uteslutas?Lögner, förbannade lögner och statistik kan vara en lämplig term i sammanhanget. Man kan visa vad som helst med lite grafer, men utesluts och behandlas inte felkällor korrekt så är påståenden med statistiskt underlag ringa värt.
När de påstår att alla demos halverar försäljningen så får de räkna med mothugg när de dels inte tar upp relevant fakta för att tolka uppgifterna och dels är partiska i frågan.

Kanske minskar försäljningen i vissa kategorier av spel, kanske säljer skitspelen sämre efter ett demo¨, kanske måste företaget vara tillräckligt känt och marknadsfört sig på rätt sätt för att demot ska fungera, eller så stämmer deras påstående rakt av. Men behandla felkällorna, annars tror folk inte på siffrorna.

Håller helt klart med om att statistik inte kan påvisa något alls då det är så lätt att manipulera.
Men generellt tror jag att demos i större drag hämmar försäljningen av ett spel snarare än att förbättrar den, det är av egen erfarenhet då jag oftast kan nöja mig med att spela ett demo även om jag tycker spelet var roligt.

Men å andra sidan så måste ett spel marknadsföra sig på något sätt. Heter inte spelet world of dragonage craft call of masseffect 10 så ställer sig folk tveksamma till om det är ett bra spel. Men där duger youtube filmer bra för mig.

Permalänk
Medlem

Spel var bättre förr, bara att inse.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Givet kontext borde frågan vara

"Har speldemos fått dig att INTE köpa spel?"

Men för att svara på originalfrågan: ja, demos har fått mig att köpa spel, men även fått mig att undvika vissa spel.

Permalänk

Jag vill påstå att det halverar spelare som är missnöjda med spelet att ha ett demo.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Är karln helt från vettet eller bara en girig och gnidig "kapitalist". Jag ser alltid till att ha seplat ett demo och fått en känsla av spelet innan jag köper. Jag vill inte ladda ner massa skit från tpb som oftast innehåller crackar med trojaner och virus för att kunna testa ett spel. Jag vill ladda ner ett demo och känna på om det är något för mig eller inte. Alla filmer har trailers, spel ska ha demos...

Testade nyss ett demo på steam, som jag nu tänker köpa bara för det var ett helt nytt spel för mig som inte blivit hypat eller skrivits om. Jag hade aldrig blivit intresserad av detta om jag inte hade kunnat testa det via steam gratis. Blev väldigt imponerad av detaljarbetet i miljöerna och frihetskänslan att åka runt, typ som i GTA.

Euro Truck Simulator 2
http://www.youtube.com/watch?v=xlTuC18xVII&feature=player_emb...

Däremot ska inte dett demo vara så pass stort att det inkräcktar på fullversionen.

Några speldemos som jag testat första ggn som lett till köp är bla Crysis 1, Minecraft, Trackmania, F1 2010.

Jag brukar testa nya och äldre spel via Onlive som jag verkligen rekommenderar alla att testa.
http://tonykollberg.blogspot.se/search?q=onlive

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är kanske så att efter man testat ett demo kommer på att detta var inte nått man ville ha, och därav köper man det inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med. Jag har kört många demos som är dåliga och tråkiga. Sen har jag prövat spelet, då har det i vissa fall visat sig att spelet är fantastiskt bra. Dåligt demo != dåligt spel. Bra demo != bra spel. Jag kunde inte bry mig mindre om spel får demos eller inte. Det finns let's plays att kolla på om man är osäker.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Om inte annat så har ett okänt spelföretag fått en massa uppmärksamhet.
Om han har rätt så kan det bero på att en massa spelare alldeles för lättvindigt köper spel dom inte har testat.
Jag köper ibland spel osedda när det är tokrea på Steam men skulle aldrig slänga ut de £50 som ett tveksamt lir kostar till fullpris utan att prova först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XzaR:

Har du kollat på videon? Jag tycker det han sa var intressant, i mina ögon är han alla fall inget troll.
Han menar inte att man ska göra dåliga spel utan demo. Det han säger är typ att med demo så försvinner överraskningen även om spelet är bra eller dåligt.

Jag minns Kingdoms of Amalur som var roligt men demot var inte det eftersom den innehöll massor med buggar men enligt utvecklarna sa dem att det var svårt att "klippa ut" spelvärlden och göra den mindre, därför uppstod det massor med buggar på grund av det.

Försvinner överraskningen? Om ett spel kostar 500kr, är jag inte intresserad av en eventuell dålig överraskning. Demo fungerade hur bra som helst förr, det är bara en ren jävla lathet att det inte görs idag.

Överraskning...det var dagens humor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, igen.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Som det framgår av FAQ (länkad ovan) så är det i sin ordning att diskutera piratkopiering som företeelse, men inte i de fall som nämns i § 9 ovan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det som kommer hända om de slutar göra demos är ju att folk kommer köra pirat för att få "pröva" spelet och antingen köper eller inte. Man bör ju få en chans att pröva om man tycker det passar eller ej, precis som med det mesta man köper idag, pröva innan köp.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Spel var bättre förr, bara att inse.

Njaaaaa... När man köpte 8bit spel så fick man gå efter bilderna på boxen, många var fortfarande väldigt dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Njaaaaa... När man köpte 8bit spel så fick man gå efter bilderna på boxen, många var fortfarande väldigt dåliga.

Det fanns nintendotidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det fanns nintendotidningar.

Ja men det var ju inte mycket att gå efter + att köpa Nintendo Power varje månad var inget jag ville slösa min "månadspeng" på.

Permalänk
Medlem

De han säger är alltså att deras spel är så dåliga att ingen vill ha dom efter att ha testat. Gör bättre spel istället!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Flesta spel är skit, inte konstigt.

Någon som kommer ihåg MGS demot? Visstepå direkten att jag skulle ha det spelet. Eller Tekken 3? Driver? Fan va kul:)

Destruction derby!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

10 minuter åsikter från TB om nyheten här:
https://www.youtube.com/watch?v=deEiRLqaiyM

Permalänk
Medlem

Säger som många andra dåliga spel skadar försäljningen! Många spel ser så hajpade ut på trailers osv att man nästan inte tror att de kan vara sant, å säkert 80% av fallen verkar inte äns trailern tillhöra samma spel.
Klart man testar Demot eller lånar en kopia innan man köper det.
Vore ju som att man ska köpa en ny bil å inte få testköra den innan.

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk

Haha, klart att det är bättre för spelutvecklarna om vi bara köper spelen på ren känsla utan att ha kollat upp innan hur bra spelet är. Då kan dom ge ut spel av ännu sämre kvalitet än det finns nu utan problem, själv laddar jag alltid ner spelen från bukten och provar först innan jag köper något, samma sak med musik och film, är det bra så förtjänar det att köpas annars så får det vara, man kan inte bara slänga ut en massa pengar utan att veta om det man köper är värt priset.

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrev på FZ:

Jag ser det som en självklarhet att det borde finnas demo till de flesta spel. Om du ska köpa en bok läser du antingen på baksidan, ett gratis kapitel ur boken eller en skriven recension. Ska du köpa en film, antingen på bio eller annat format, så ska man naturligtvis se en trailer för att skapa sig en uppfattning. Vad gäller spel vill du naturligtvis spela en bit av spelet för att skapa dig en uppfattning.

Av alla de smakprov som finns så anser jag att smakprovs-mediet skall vara detsamma som mediet man är intresserad av.

Naturligtvis ska man även se till skriva eller filmatiserade recensioner vad gäller film och spel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Det här var ju bara ett lurigt sätt att komma ut med att spelen i fråga är dåliga. Vilken skojare!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett spel som bygger på hype förtjänar inga försäljningssiffror... Ta en titt på listan spel som finns till xbox 360. De som är värda att spela går att räkna på en hand. Resten är skit... Så jaa.. Har man chans att testa spelet, så räcker det nog för att bli avskräckt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg L4D demot som gjorde att jag upptäckte spelet och köpte det senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Njaaaaa... När man köpte 8bit spel så fick man gå efter bilderna på boxen, många var fortfarande väldigt dåliga.

Nah, så illa var det inte alls.

På den tiden gick det att hyra spel i videobutikerna. Vill minnas att det varierade mellan 20-40kr för en helg.

I affärerna stod det oftast konsoler utplacerade så man kunde provspela, jag minns att jag vid flera tillfällen bett om att få testa andra spel än de som satt i. Finns till och med färdiga enheter åt affärerna från Nintendo, där man kan välja ett av många spel själv.

Det fanns också en större begagnatmarknad, här i Göteborg fanns det affärer där man kunde köpa begagnade spel och om man inte gillade dem kunde man lämna tillbaka dem efter några dagar mot en administrativ struntsumma på 15-20kr. I begagnataffärerna fick jag också provspela innan jag köpte.

Även om det inte fanns streamingmedia, så fanns det speltidningar där man kunde läsa recensioner. Det fanns också tv-program där spel visades upp. Som om inte det räckte minns jag att Nintendo hade olika promo-visningar i köpcenter och liknande där de visade upp sina spel.

Sen ska man nog tillägga att anledningen till att det inte fanns demospel till nintendo 8bit var att kassetten var dyr att tillverka, så kostnaden för ett demospel skulle vara väldigt hög.

Under denna tid var det också lättare att sälja spel om man inte gillade dem. Inte cd-nycklar eller registreringar som bara fungerade med ett konto. Inte lättrepade skivor. Andrahandsvärdet var högre och vad jag minns var det mycket vanligare att man bytte spel med kompisar än vad man gör nuförtiden.

Skrivet av LeVvE:

Ja men det var ju inte mycket att gå efter + att köpa Nintendo Power varje månad var inget jag ville slösa min "månadspeng" på.

Var du medlem i Nintendoklubben, som under denna period var gratis, fick du tidningar utskickade om spel. Ville du inte köpa Nintendo Power så vet jag att det till och med fanns spelrecensioner i Kalle Anka-tidningar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ett dåligt demo kan skada försäljningen, och kan vara dyrt att producera (man måste ha med det i utvecklingstänket från början).

Kommer ihåg att Burnout Paradise PS3 var riktigt tråkigt som demo, men mycket roligare som komplett spel, så det kan slå olika.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Klart som fn att det minskar försäljningen när 98% av allt som görs nu för tiden är skit. Med ett demo så har man bara möjligheten att verifiera det innan man slänger ut 500kr på något spel man har läst om.

(ja jag överdriver men ni förstår nog vad jag är ute efter)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Det han försöker säga är att han vill i te att folk ska märka hur kassa spelen är nu för tiden utan tvingar oss att betala för halvfärdigt skit...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200