Microsoft bekräftar Windows Blue i jobbannons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ditt inlägg förtjänar många nedröstningar.

Jag kör Windows 8 och jag ser inte modernUI på något sett som någon ersättare till datorer för skrivbordsmiljö.

Jag kör också Windows 8 och jag försökte använda ModernUI utan framgång. I slutändan använder jag modernUI som en start meny, har avinstallerat alla appar och kör 100% i desktop.

Men du missar min poäng...

Om man fixar ModernUI så att det är användbart så vore det utmärkt. Jag behöver inte fönster med millimeter precision, jag lägger mina fönster som 50/50 antingen på höger eller vänster sida. Om modernUI stöder detta och kanske t.om. fyra "användar-rutor" istället för två så vore det hela mycket mer intressant. Ett bättre sätt att styra rutorna behövs också och någonting som håller koll på vad som är startat. Typ en taskbar :D.

Det andra största problemet jag har med win8 är att det finns två "lägen" att arbeta i. ModernUI och desktop... det är bara rörigt och idiotiskt.

Kort och gott... ModernUI har potential men den använder nu inget av det... Men man skulle kunna göra om och göra rätt.

Permalänk
Medlem

Windows Blue låter najs.

Men hoppas inte för mycket!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exodeus:

Jag kör också Windows 8 och jag försökte använda ModernUI utan framgång. I slutändan använder jag modernUI som en start meny, har avinstallerat alla appar och kör 100% i desktop.

Men du missar min poäng...

Om man fixar ModernUI så att det är användbart så vore det utmärkt. Jag behöver inte fönster med millimeter precision, jag lägger mina fönster som 50/50 antingen på höger eller vänster sida. Om modernUI stöder detta och kanske t.om. fyra "användar-rutor" istället för två så vore det hela mycket mer intressant. Ett bättre sätt att styra rutorna behövs också.

Det andra största problemet jag har med win8 är att det finns två "lägen" att arbeta i. ModernUI och desktop... det är bara rörigt och idiotiskt.

Kort och gott... ModernUI har potential men den använder nu inget av det... Men man skulle kunna göra om och göra rätt.

Jag förstår hur du tänker och du vill tycka gott om det men jag kommer aldrig förstå mig på modernUI. Att inte ha både skrivbordsmiljön och modernUI i samma fönster så att det blir enhetligt kommer aldrig bli bra och det håller jag verkligen med dig om! Det är svårt att få överblick och jag önskade Microsoft hade hittat en annan väg att lösa detta.

Personligen tyckte jag startknappen även om den inte var perfekt intuitiv ändå rätt användbar till att snabbt komma åt många saker, speciellt om man aktiverade alla genvägar som "menu" istället för "links", och ändra den så pass gott det går till sitt eget tycke. Ja jag kör engelska versionen.

Permalänk
Medlem

Hoppas de skippar ModernUI-skiten.

Visa signatur

Games!

Permalänk

Windows Bluescreen, ja den versionen måste jag bara köpa!

Annars är det bra att Microsoft släpper oftare OS.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Annars är det bra att Microsoft släpper oftare OS.

Att det heter Blue och inte 9 kan ju tyda på att det inte ska vara "next gen" utan något mer inriktad mellan OS, kanske mer Desktop eller kanske mer Metro liknande, kanske något helt nytt gränssnitt.

Jag hoppas vi som köpt W8 får rabatt på Blue.

Permalänk

Man kan hoppas att Modern UI kan bli valbart om man vill ha det eller inte men det kommer antagligen inte hända. I övrigt vet jag inte vad jag ska tycka om årliga uppdateringar beror helt på vad de gör vid och vilka priser det kan talas om.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Yrades det inte om att blue skulle vara prenumerationsmodell?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver en revidering av startskärmen och personlig anpassning omnämns "windowing", vilket skulle kunna vara en indikation på att Microsoft kommer att lägga till fönsterhantering i framtida versioner av Modern UI.

= skärmen kommer alltid vara indelad i 4 lika stora delar för ett program var.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Hoppas de skippar ModernUI-skiten.

Hoppas vi slipper massa gnäll i framtiden

Permalänk
Snusfri

Hoppas verkligen inte att dom lägger tillbaka den gamla startmenyn.
Modern UI är så betydligt mycket bättre och mer lätthanterligt så när jag sitter på Windows 7 på jobbet känns det som en dator från stenåldern.

Det jag har att klaga på när det gäller Modern UI är att dom hade kunnat ge mer hints och lite instruktioner vid första uppstart och som man skulle kunna visa igen med en knappkombo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Jag vet inte om du läst Management, troligen inte när man läser vad du skriver. Microsoft är idag i mognadsfasen. De har en mogen affärsidé och en fungerande produkt. De kan dock inte stanna kvar där. Om de gör det så kommer de börja gå neråt. De måste utvecklas frammått, det är vad de försöker göra nu. Framtiden är inte bara i pc. Framtiden är PC, surfplattor och telefoner. Om man tänker som dig att "vi har redan datormarknaden och det finns konkurrenter på surfplattesidan som vi inte kan ta så lätt. Så det är ingen idé att ens försöka" då kommer företaget inte klara sig så länge. Man måste utvecklas, och det är vad Microsoft försöker göra nu. Jag tycker inte att windows 8 är helt optimalt. Men jag tror att detta är en väg de måste gå, att försöka ta nya marknader

Du har rätt, men vad ska man med en touchscreen till när man har en PC? dem har ju inte direkt gjort något för att locka PC kunderna till att köpa Win8. Det är orsaken till att jag kör på Win7, Win8 har inte gjort något för att förbättra Windows för mig som PC användare (Stationär). Att man blickar fram är bra, men om man inte gör en produkt som lockar kunderna så kan man ju inte sen undra varför det gick snett "why didnt our product sell better than this?" inte så konstigt om man gör ett OS som inte tilltalar den generella massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Du har rätt, men vad ska man med en touchscreen till när man har en PC? dem har ju inte direkt gjort något för att locka PC kunderna till att köpa Win8. Det är orsaken till att jag kör på Win7, Win8 har inte gjort något för att förbättra Windows för mig som PC användare (Stationär). Att man blickar fram är bra, men om man inte gör en produkt som lockar kunderna så kan man ju inte sen undra varför det gick snett "why didnt our product sell better than this?" inte så konstigt om man gör ett OS som inte tilltalar den generella massan.

Helt rätt på så många punkter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Hoppas vi slipper massa gnäll i framtiden

Ja, bara Microsoft skippar Modern UI (metro) , så slipper vi massa gnäll i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas nu att de även lyssnar på de som inte gillar startskärmen och dess helskärmsutförande. Det faktum att de nämner "touch" och "devices" före "PC" bådar dock inte gott.

Microsoft... Ett gratis tips. Det kanske är smartare att satsa på det man kan? Kom igen nu... Det är ingen slump att ni har 90% av PC marknaden och fjuttiga 2.5% av telefonmarknaden, trotts aggresiv marknadsföring och idel goda recensioner från media.

snart är ju dock 2.5% av telefonmarknaden mer än 90% av PC-marknaden dock, om det fortsätter på det här spåret...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Vi har haft ett par dystra år med konsolportade spel, och vad får vi nu i ljuset av konsol-tunneln? Ett surfplatte-OS portat till PC.

Skrivet av lang666:

Hoppas vi slipper massa gnäll i framtiden

Hoppas vi slipper gnäll om gnäll.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Paul Thurrott har en ganska bra artikel med en sammanfattning om Windows Blue. Bland annat skriver han att Windows 9 är på väg också, men att det inte kommer förrän om 2,5 år. Han skriver även att Microsoft har slutat med Service Packs vilket är lite intressant i sammanhanget.

Han är ganska kritisk mot Windows 8 faktiskt och kallar det "broken" m.m.

http://winsupersite.com/windows-8/blue

För övrigt tror jag inte att "Windowing" har något med möjligheten att köra Windows 8-appar i fönster att göra. Snarare är det fönsterhanteringen och ett försök till att förenkla hanteringen. Windows 8 behöver bli enklare att förstå och hantera, inget snack om det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8 sägs ju vara bättre på det mest än windows 7 och det tror jag säkert, men när jag hör argument som att det "bootar jättesnabbt" och "layouten är så mycket enklare" så undrar jag egentligen hur pass svårt folk hade med det traditionella windows som vi alltid haft.

Hade folk 7:an installerad på fulla gamla fragmenterade 5400rpm diskar eftersom den kändes slö jämfört med 8:an, jag har sjuan och jag tror inte ens det tar 15sek från att jag trycker på start tills jag är inne på skrivbordet.

Hur som så är 8:an säkert bra men jag kommer sitta på 7:an i x antal år till. Iaf på desktop.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Med början på Windows 8 och senare "Blue" känns det som att Microsoft förbereder min övergång från Windows till Ubuntu/Linux/Unix (vilket som nu är vad?). Vill man behålla ett rent "desktop"-läge med möjlighet till tredjepartsapplikationer tror jag man får välja något annat i framtiden. Verkar som att Microsoft är inne på att integrera allt sitt eget i operativsystemet och göra andra applikationer/program onödiga. Ett GUI som inte alls kommer vara anpassat för godtyckliga program. Valfriheten kommer finnas men blir krånglig.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Med början på Windows 8 och senare "Blue" känns det som att Microsoft förbereder min övergång från Windows till Ubuntu/Linux/Unix (vilket som nu är vad?). Vill man behålla ett rent "desktop"-läge med möjlighet till tredjepartsapplikationer tror jag man får välja något annat i framtiden. Verkar som att Microsoft är inne på att integrera allt sitt eget i operativsystemet och göra andra applikationer/program onödiga. Ett GUI som inte alls kommer vara anpassat för godtyckliga program. Valfriheten kommer finnas men blir krånglig.

Microsoft gå från Windows till Linux? Skulle inte tro det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jaja, verkar som att man får hålla sig till Windows 7 i all evighet om dem inte går tillbaka till klassiska desktop nåmer

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Microsoft gå från Windows till Linux? Skulle inte tro det.

Microsoft förbereder min övergång från Windows till Linux.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Härligt om det blir en lite mer riktig desktop version, istället för en portad mobil/surfplatta version. Men innan dess är det fortfarande win7 / linux som Gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Du har rätt, men vad ska man med en touchscreen till när man har en PC? dem har ju inte direkt gjort något för att locka PC kunderna till att köpa Win8. Det är orsaken till att jag kör på Win7, Win8 har inte gjort något för att förbättra Windows för mig som PC användare (Stationär). Att man blickar fram är bra, men om man inte gör en produkt som lockar kunderna så kan man ju inte sen undra varför det gick snett "why didnt our product sell better than this?" inte så konstigt om man gör ett OS som inte tilltalar den generella massan.

Jag har ju tyvärr inga källor som du (hehe), men jag tror inte att "den generella massan" ens kan peka ut vilken komponent i datorn som operativsystemet installeras på. Eller att det existerar något som heter "Ubuntu" som inte är en rättvisemärkt kola på ICA. Man använder helt enkelt det operativsystem som råkade finnas på den nya hårddisken, själva modermodemet i datorn. Microsoft kunde ha släppt världens skit och de hade ändå sålt helt ok, för människor behöver uppdatera gammal hårdvara och då tar man helt enkelt det som följer med.

Det du säger gäller nog bara för en försvinnande liten del av PC-skaran, den som sitter vid en blytung orörlig pjäs. Ärligt talat tror jag inte Microsoft bryr sig ett skit om oss och varför skulle de? Det är inte här som pengarna finns...

Anekdot-time! Har två stycken högskoleutbildade kompisar med smartphone, laptop, twitter, instagram, ja hela köret; som tror att "hårddisken" i en dator är chassit. trololololo

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Windows tidigare gränssnitt sedan win95 var ju heller inte bra. Finns der någon som på allvar använt startmenyn till något? Den är lika värdelös som launchpad i osx. En kraftfull run prompt är allt vad jag vill ha. Startar det mesta via spotlight i osx tex. Men mer avancerat hade varit bra. Tex starta två program sida vid sida med enkelt kommando. Modern ui blir nog bra till htpcn dock

Permalänk
Medlem

Haha, hemsk grammatik!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grimmy:

Windows tidigare gränssnitt sedan win95 var ju heller inte bra. Finns der någon som på allvar använt startmenyn till något? Den är lika värdelös som launchpad i osx. En kraftfull run prompt är allt vad jag vill ha. Startar det mesta via spotlight i osx tex. Men mer avancerat hade varit bra. Tex starta två program sida vid sida med enkelt kommando. Modern ui blir nog bra till htpcn dock

Den må vara värdelös men den är tusan så mycket bättre än Modern UI. Modern UI jättebra för plattor, hybridplattor men riktigt skit för skrivbordsarbete ja rentav vanlig bärbar dator med touchfunktion.

Skrivet av Atlas Tasume:

Vi har haft ett par dystra år med konsolportade spel, och vad får vi nu i ljuset av konsol-tunneln? Ett surfplatte-OS portat till PC.

Haha!

Permalänk

Det skulle faktiskt vara logiskt att dela upp ModernUI i två versioner; Touch, inte touch.
en halvt fungerande hybrid som inte kan bläddra i menyer då man kommer över en mindre meny är saker som Emil sa "borde inte lämnat teststadiet".
De tappade av hälen då de slog sig om bakfoten då de trodde att mus och touch skulle fungera under samma villkor.

Ett ModernUI med mindre fyrkantiga ramar hade varit bättre för det blir väldigt oproduktivt då man sitter på 2560*1600 och har samma arbetsyta som en 1280*800.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

snart är ju dock 2.5% av telefonmarknaden mer än 90% av PC-marknaden dock, om det fortsätter på det här spåret...

Det finns säkert redan fler telefoner än PC's, men för de flesta är det en "helt annan" produkt. Visst, du kan slösurfa och kolla film och lyssna på musik på en telefon. Men när man ska utföra faktiskt arbete fattar jag inte vad man tjänar på att ha ett telefongränssnitt på sin PC.

Skrivet av Grimmy:

Windows tidigare gränssnitt sedan win95 var ju heller inte bra. Finns der någon som på allvar använt startmenyn till något? Den är lika värdelös som launchpad i osx. En kraftfull run prompt är allt vad jag vill ha. Startar det mesta via spotlight i osx tex. Men mer avancerat hade varit bra. Tex starta två program sida vid sida med enkelt kommando. Modern ui blir nog bra till htpcn dock

Jag använder startmenyn som en launcher. Jag vill ha ett aktivitetsfält med så mycket plats som möjligt för öppna program, och ett rent och fint skrivbord. Startmenyn som den såg ut fram till och med Windows 7 var för mig perfekt. Startskärmen känns för det första inte som den hör hemma i desktopgränssnittet, och för det andra så skymmer den allt, och så har de, i mitt tycke, gjort sökfunktionen näst intill oanvändbar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TOMPPIX:

windows blue = windows 8 service pack 1 xD ????

verkligen inte "xd"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag