Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att folk inte protesterar emot det, så vi får ju vad vi förtjänar...

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk

Det är för fan inga "tv-signaler" vi uppfångar. Vi har köpt datorer som är ämnade för andra ändamål - ok det går att titta på gamla inspelade program som sedan streamas på webben. Ok Radiotjänst lägger upp sina program på webben, som många andra sidor/kanaler jada jada durka durka gör.
Men inte fan ska vi tvingas betala - för att vi har MÖJLIGHET att titta på det vad de nu har lagt upp. Det är inte tv-sändningar vi tittar på.
Jag spelar väldigt mycket fps spel och pratar med folk från hela världen och när jag under åren har berättat hur det fungerar här i Sverige med "tv-licensen" så tycker folk - från speciellt USA - att det är sjukt att vi får betala för "public service" som för de är fritt (gratis med andra ord).
När jag nu har berättat resten om de nya reglerna så jag kan knappt förklara åsikterna de säger. Och jag håller ju självklart med.
Någon måtta får det vara.

Nej, jag har ingen tv och har inte tittat på "tv innehåll" på många år.
Och så tänker jag fortsätta med.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Jag fick en nota för några veckor sedan för att hon såg min Router på golvet, jag sa att jag hade internet men inte TV.
Jag sa emot men hon mer eller mindre tvingade kändes det som.
Dessutom försöker hon tjuvkika när jag öppnar dörren.

Motbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Vad händer om man inte har någon tv och avsäger sig all rätt att använda svt.se genom att låta sin isp blockera sidan?

Undrar jag med, Jag vill inte ha något med SVT att göra.

Permalänk

På radiotjänst hemsida kan man läsa: http://www.radiotjanst.se/sv/kundservice/vanliga-fragor-och-s...

En spärr av SVT Play eller någon annan webbsänd kanal från nätverksleverantören har ingen betydelse för avgiftsskyldigheten.

Radiotjänst har noterat att en Internetoperatör – Bahnhof – erbjuder sina kunder en blockeringstjänst som tar bort webbutsändning från SVT. På sin hemsida instruerar man sina kunder om hur man går till väga. Förfaringssättet bottnar dock inte i gällande lagstiftning och vi vill därför förtydliga hur det hela hänger ihop.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat.

Ändå så kan företag tydligen få göra det enligt artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.494537/nu...nst-datoragare

Företag som vill slippa tv-avgift för datorer kan undvika den genom att ”plombera” utrustningen[/B]. Företag har tidigare kunnat genomföra plomberingar av vanliga tv-apparater och nu följer alltså datorer och surfplattor. De ska på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot[/B].

Som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna. Eller att man på något annat, ospecificerat sätt stoppar mottagningarna. Därefter skickar de ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn.

– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson.

Vad i helvete är detta för särbehandling?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk

Sen är det patetiskt när vissa jämför SVT med andra samhällsorgan, som t.ex. sjukvård.

"Jag betalar ju skatt för sjukvården men är aldrig sjuk, då tycker jag att folk som aldrig tittar på SVT ska betala till tv-licens."

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Det finns en del bra saker med Svt (alla kanaler inräknade), minimalt med reklam, JVM-hockey, konserter av olika slag, lite halvpedagoiska barnprogram, naturprogram (skapade av BBC mfl).
Game of Thrones (inte ensamrätt och långt efter), Homeland, de hade Sopranos mfl.

Sen har vi sämre saker såsom diverse lekprogram, alla är inte roliga. Otroligt vinklade dokumentärer (är rätt vanligt för dokumentärer imho), utvattnad Melodifestival osv...

Men om inte detta program får en att börja fundera på vad fasiken de lägger pengar på?
http://www.svt.se/gravid-i-hoga-klackar/.

Tydligare meningsavslutning.
Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

2000:- per år är väl billigt...man slipper ju reklamen och alla dåliga såpor som florerar i reklamtv.
Jag tittar säkert 3-4 timmar/dag på SVT, men lyssnar älldrig på SRs radioprogram, Vinyl 107,1 passar bra i min ålder.

Ja slipper reklam och alla dåliga såpor som som florerar reklamtv, för jag inte tittar på tv. SVT inkluderat.

Skrivet av AMD_PERA:

Har för mig att man måste betala för sophämtning oxå, fast soptunnan är tom.

Ja, om väljer att ha tjänsten. Behöver du ingen sophämtning så kan det ju vara en god ide att säga upp tjänsten, inte sant? Eller du kanske skall bli tvingad att betala för sophämtning, fastän att du inte behöver sophämtning?

Skrivet av AMD_PERA:

Vi kanske är världens mest beskattade land, men vi har högst levnadsstandard av alla länder oxå.
Om man ska jämföra med sjukvård, så finn det länder som man inte överlever en snuva, om man inte har råd med doktor.

Hur kan man ens jämföra SVT med sjukvård?

Fast det är klart...reklamfritt och melodifestivalen, propaganda hit och dit, det är väl lika viktigt som sjukvård antar jag?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Borde det inte fungera om man tar bort sitt TV uttag i väggen och blockerar deras sidor i sin router/brandvägg eller vad man nu anväder sig av och när dom ringer på dörren så bjuder man in dom och erbjuder dom en kopp kaffe medan man ber dom sätta på SVT och vissa mig vad det här häftiga är för någonting som han talar om och ber mig betala för..

Om dom själva inte kan få fram det varken i datorn eller på tvn så känns det lite som att dom inte kan kräva att ta betalt för det heller? Och om man nu har som dom säger bara ens möjligheten att kunna se det så ska man betala så borde man kunna slippa det om man då har gjort så man inte har har den möjligheten längre..

Vi betalar för övrigt tv avgiften här hemma eftersom dom kollar upp om du är kund hos olika företag..
När vi blev kund hos telia och skaffade tv, bredband och telefoni packet så ringde dom samma månad och frågade om vi ville betala i månaden eller året. Då hade dom kollat upp (eller fått) informationen att vi hade tecknat ett avtal med telia.
Det trista är att vi betalar tv avgift till telia också! 49kr månaden för att som sänder till oss även när vi inte har något kanalpacket..

Enligt mig är dom idioter hela jävla högen och borde köras på av någon långtradarchaufför när dom är på väg hem från sitt så kallade statliga arbete!

Klockan är mycket och texten är nog i huller om buller men hoppas ni förstår hyfsat!

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk
Medlem

har sedan ca. 15 år totalvägrat att inneha en antennkabel. Visst jag har tittat på tv under åren, men aldrig hemma. Även min tjock-tv fick kanalväljaren modifierad till oigenkännlighet, dvs. hur man än försökte så kunde man aldrig få dit en antennkabel på tv'n utan att öppna den.
Med dom nya reglerna så måste jag alltså betala för något som jag aktivt har motarbetat i 15 år, dvs. betala för en sak som jag omöjligt kan använda... "Streaming tjänster" räknar jag inte som tv. jag kan möjligtvis sträcka mig till att räkna "live streaming" som tv.
Men jag vill definitivt inte betala en licens-avgift bara för att jag har möjlighet att kunna gå in på en site & ta del utav innehållet.
Vill jag se något så tittar jag på det utan reklamavbrott, på tider som passar mig & i det format som passar mig.

Enligt mitt snäva sätt att se på saker så har 99% utav världens tv-stationer totalt missat målet, tv'n har & skall för alltid användas som ett informationsmedia. Sedan kan man ju tolka informationsmedia på olika sätt, i mitt fall så tolkar jag det relativt fritt men ändå snävt. Ingen reklam, ingen onödig utsändning & även fiction skall innehålla mer sanning än lögn.

Om jag nu skulle vilja se något från SVT så är jag villig att betala för just det jag vill se, inte för dom övriga 90-99% som jag är totalt ointresserad utav.
jag skulle definitivt kunna tänka mig att betala en skatt för public service, precis som det redan görs för en del utav budgeten för våra svenska bibliotek. Men skippa licensen.

Med den tolkningen utav definitionen tv-mottagare så kan man dessutom räkna in flertalet bilar, motorcyklar & mopeder som tv-mottagare. Dessutom så kan vi även räkna in plotters, gps'r & en del armbandsklockor som tv-mottagare. Hur skulle det kännas för gemene man om alla skulle behöva betala för varenda sak som möjligtvis skulle kunna anslutas mot internet & därmed möjligtvis kunna användas för att ta emot en "tv-signal" från SVT?

Har nyss aktiverat Bahnhof's Tv-stopper & kommer defintivt att driva detta så långt min ekonomi tillåter. För även om jag är en tekniknörd så har jag inte obegränsad ekonomi & min familj går definitivt först oavsett vad som händer.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Undrar jag med, Jag vill inte ha något med SVT att göra.

De är bättre att kolla på MTG alltså 3, 5 och 9

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

MEN det här jävla "Jag tittar inte" argumentet måste få ett stopp.

SVT SR och UR ägnar sig åt public service och är en statlig funktion i stil med sjukhus och skolor och motorväg. Det mesta av ditt liv är du frisk och går inte i skolan. Det mesta av ditt liv tittar du inte på svt, same same.

Givetvis kan man prata om hur bra de klara av att uppfylla public serviice avtalet och såna där grejer men hur vidare JUST DU tittar på SVT eller inte har exakt ingenting med tv-avgiften att göra.

Märkligt. Jag va säker på att man bara behövde betala om man ägde en TV-mottagare fram tills nu. Eller hur va det nu?

Permalänk
Medlem

Problemet är att man inte kan välja bort att ha en fungerande TV mottagare. Jag flyttade ifrån föräldrarna för nio år sedan och har aldrig haft en TV mottagare i mina hushåll. Jag vill inte ha deras färdigförpackade skitutbud. När min far dog gav jag bort hans TV. Det handlar inte om att jag vill snylta på andras pengar. Studiebidraget ligger på 2800 kronor i månaden och jag vill inte betala 170 kronor i månaden för att de köpt rättigheter till saker som damlängdskidåkning eller köper in amerikanska sitcoms. Jag ställer mig frågan vad som är eller borde vara public service? Jag är till och med beredd att ifrågasätta uppfattningen om huruvida public service är en rättighet. TV är en TidsVampyr och jag mår bättre utan att ha TV. Mitt bredband ingår i min hyra så jag kan inte säga upp det. Den som vill ha TV ska få ha det men jag vill bara ha möjligheten att kunna säga nej till TV utan att bli hotad med dröjsmålsräntor, inkasso, kronofogde. Det finns fungerande filter mot TV mottagning som berättigar till undantag från TV licens men det accepteras inte för privatpersoner. Jag har lika lite behov av TV som radio eller fast telefoni.

Ja, jag är en av dem som blivit fakturerad den här veckan och det är ingen chans att jag kommer betala. Jag skulle vilja se hur politikerna kommer resonera sen när en massa studenter utan tillgång till TV börjar få betalningsanmärkningar.

*edit*

Om jag imorgon blev tvungen att betala 2000 kronor om året till Christer Petterssons dödsbo för innehav av radiomottagare i min bil så plockar jag ur radion ur min bil. Att betala TV licens för att jag har internet är ungefär som att jag skulle betala radiolicens för att bilen går på bensin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Password:

Problemet är att man inte kan välja bort att ha en fungerande TV mottagare. Jag flyttade ifrån föräldrarna för nio år sedan och har aldrig haft en TV mottagare i mina hushåll. Jag vill inte ha deras färdigförpackade skitutbud. När min far dog gav jag bort hans TV. Det handlar inte om att jag vill snylta på andras pengar. Studiebidraget ligger på 2800 kronor i månaden och jag vill inte betala 170 kronor i månaden för att de köpt rättigheter till saker som damlängdskidåkning eller köper in amerikanska sitcoms. Jag ställer mig frågan vad som är eller borde vara public service? Jag är till och med beredd att ifrågasätta uppfattningen om huruvida public service är en rättighet. TV är en TidsVampyr och jag mår bättre utan att ha TV. Mitt bredband ingår i min hyra så jag kan inte säga upp det. Den som vill ha TV ska få ha det men jag vill bara ha möjligheten att kunna säga nej till TV utan att bli hotad med dröjsmålsräntor, inkasso, kronofogde. Det finns fungerande filter mot TV mottagning som berättigar till undantag från TV licens men det accepteras inte för privatpersoner. Jag har lika lite behov av TV som radio eller fast telefoni.

Ja, jag är en av dem som blivit fakturerad den här veckan och det är ingen chans att jag kommer betala. Jag skulle vilja se hur politikerna kommer resonera sen när en massa studenter utan tillgång till TV börjar få betalningsanmärkningar.

*edit*

Om jag imorgon blev tvungen att betala 2000 kronor om året till Christer Petterssons dödsbo för innehav av radiomottagare i min bil så plockar jag ur radion ur min bil. Att betala TV licens för att jag har internet är ungefär som att jag skulle betala radiolicens för att bilen går på bensin.

SVT må tolka lagen som de vill, men frågan som återstår är om datorn är en apparat som är avsedd att ta emot tvsändningar. Det måste prövas i domstol. Är internetanslutning avsedd för att ta emot svt:s sändningar? Jag är inte så säker på att SVT vill driva igenom detta i det svenska rättsväsendet. Risken är att det kommer ett prejudikat. Många har åsikter om Public Service, dokumentärer och historia, lite nyheter är Ok. Resten är i min mening inte sånt som svt ska syssla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa tråden, men säg att man har en jobbtelefon som är ansluten till internet via LTE, och att jobbet betalar en TV-licens, skulle jag då kunna nyttja denna hemma (se på t.ex. SVT-play) utan att behöva betala licens själv?

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Skrivet av lordcom:

har sedan ca. 15 år totalvägrat att inneha en antennkabel. Visst jag har tittat på tv under åren, men aldrig hemma. Även min tjock-tv fick kanalväljaren modifierad till oigenkännlighet, dvs. hur man än försökte så kunde man aldrig få dit en antennkabel på tv'n utan att öppna den.
Med dom nya reglerna så måste jag alltså betala för något som jag aktivt har motarbetat i 15 år, dvs. betala för en sak som jag omöjligt kan använda... "Streaming tjänster" räknar jag inte som tv. jag kan möjligtvis sträcka mig till att räkna "live streaming" som tv.
Men jag vill definitivt inte betala en licens-avgift bara för att jag har möjlighet att kunna gå in på en site & ta del utav innehållet.
Vill jag se något så tittar jag på det utan reklamavbrott, på tider som passar mig & i det format som passar mig.

Spelar ingen roll att du i 15 år haft modifierad tuner i TV apparaten, inte haft nån antenn, antennkabel eller nåt annat som gör det omöjligt att se SVT. Du har fortfarande en TV avgiftpliktig apparat.
Endast företag/föreningar som får kan göra det du säger så oavsett TV stopper och om du nu mot alla odds skulle få rätt i domstol ang det så måste din TV apparat oavsett om den fungerar eller inte, VHS, Digitalbox eller annan form at apparat med tuner.
Att ha stora feta berg i vägen för alla radio/tv/satellit signaler hjälper inte heller för det är innehavet som räknas och inte möjlgheten att ta emot. Även om man blockera varenda sida på nätet så innehar man fortfarande en avgifitplktig apparat.
Men visst skulle vara kul om det testades i domstol av någon så kör på men se till att bära ut TV apparater och allt som kan kopplas till det som är avgiftpliktigt först. Även dom som inte fungerar överhuvudtaget för dom räknas in också som avgiftpliktiga.
Har du t.ex nån gammal VHS skräpandes i förrådet som slutat fungera så måste den bort.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Istället för att klaga i tråden så kan alla ni ta och skriva till era lokala politiker eller direkt till regeringen och visa ert missnöje. Kom bara ihåg att allt ni skriver är offentliga handlingar så använd rätt språk. Rage quit är nog inte ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bara tillägga att jag inte förespråkar idiotierna med betala för datorer, surfplattor, trasiga apparater eller liknande.
Bara informaterar om hur Radiotjänst ser på saken och har gjort i många år redan.
Jag är för en slags allmän avgift för varje hushåll i nån form istället för dagens modell men det måste vara oberoende från politiker.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

1. Det finnes 4656000 hushåll i Sverige. Ca 465600 (10%) av dessa betalar inte tv-licens. 46500x2076=966585600 ! Vi talar om 1 Miljard som Radiotjänst, SVT, SR mm vill lägga beslag på. 1 000 000 000 :- Kan köpa många lögner! Speciellt om du är chef och har bonus baserad på hur många som betalar.
.

Var har du gömt de 100.000 företagen och minst lika många som är inneboende och borde teckna licens? Hur har du räknat egentligen?

http://bit.ly/12cIZGT

https://www.flashback.org/sp41622945

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vad är det du säger är skräp? dokumentärerna eller? Här är ett litet litet exempel av vad som finns på SVTplay just nu. Är det bara skräp? Själv tycker jag det ser riktigt intressant ut och inte minst ha modet att kritisera makten.

Dokument utifrån:

Kampen om de sällsynta metallerna
Fransk dokumentär från 2012. De finns i alla våra elektroniska prylar och 95 procent av dem produceras i Kina. De sällsynta jordartsmetallerna har blivit ett av Kinas viktigaste vapen i det globala handelskriget.

Kvinnorna och generalerna
Sändes: sön 17 feb - Tillgänglig till: tis 19 mar - Längd: 57 min
Svensk dokumentär från 2012. Indonesien är ett land i stark utveckling. Men bakom fasaden finns en mörk historia som fortfarande tystas ned. Filmaren Maj Wechselmann gräver fram en ny berättelse om folkmordet på en miljon kvinnor och kommunister - och de sår som finns kvar snart 50 år senare.

Fransk dokumentär från 2012. Med mutor och hot skaffar sig den organiserade brottsligheten ett allt större inflytande över världsekonomin. Bakom finansvärldens blanka fasader döljer sig stora mängder smutsiga pengar.

Dokument inifrån:

Lönesänkarna
Allt mindre av det växande välståndet kDokument inifrån -

Organdonatorn som vaknade -
Läkarna sa att 19-åriga Carinas liv inte gick att rädda. Familjen övertygades om att låta donera hennes organ. Några dagar senare kom beskedet: Carina har vaknat!

Med pensionen som insats -
Staten placerade 500 miljarder av våra pensionspengar på aktiemarknaden. Det blev en skakig resa.

2000/6= 300kr/st
Ja I fall du anser att dessa program är värda 300kr styck.
själv tycker jag inte om public service då tanken är fel.

Har någon av dokumentärerna allmänt intresse så skulle nog dessa komma att visas i de privata aktörernas kanaler.
nu verkar ju svt vara mer en rekryteringskanal för alla andra kanaler dvs man börjar karriären på svt när man har visar sig ha talang eller något så går man över till de privata aktörerna.

Permalänk
Skrivet av Bongoman:

Var har du gömt de 100.000 företagen och minst lika många som är inneboende och borde teckna licens? Hur har du räknat egentligen?

http://bit.ly/12cIZGT

https://www.flashback.org/sp41622945

Många företag slipper licens eftersom dom kan plombera TV sändningar i nån form.
Inneboende behöver inte betala licens eftersom man betalar per hushåll.
Är man 2 personer så blir det ju alltså 173 / 2 = 86.50:- per person.
Har man 2 inneboende barn som jobbar så kan dom också bidra och då skulle det bli 43.25:-/person.
Förslaget till skatt som lades för nåt år sen som skrotades hade inneburit ca 100:-/person och hade blivit över dubbelt dyrare.
Dom som bor ensam hade tjänat på förslaget däremot.
Var bra att det skrotades för skatten var orättvis och hade blivit dyrare för dom allra flesta.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Många företag slipper licens eftersom dom kan plombera TV sändningar i nån form.
Inneboende behöver inte betala licens eftersom man betalar per hushåll.
Är man 2 personer så blir det ju alltså 173 / 2 = 86.50:- per person.
Har man 2 inneboende barn som jobbar så kan dom också bidra och då skulle det bli 43.25:-/person.
Förslaget till skatt som lades för nåt år sen som skrotades hade inneburit ca 100:-/person och hade blivit över dubbelt dyrare.
Dom som bor ensam hade tjänat på förslaget däremot.
Var bra att det skrotades för skatten var orättvis och hade blivit dyrare för dom allra flesta.

Det blir dyrare för dem med pengar ja, men billigare för dem med få eller nästan inga pengar alls!

Lägg det på skatten istället, säger jag iaf!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

SR har väl haft program och sändningar uppe på nätet sedan urminnes tider, varför kommer de på detta med licens för datorer så fort SVT får för sig att göra sitt material tillgängligt?

Vad ger dessutom SVT rätten att lägga ut sitt material på webben och sedan kräva alla med dator eller surfplatta på extra licenspengar?Plocka ned innehållet istället! Jag har inte bett om att få ta del av det. Eller skicka hem ett brev till alla registrerade licensbetalare med användarnamn och pin kod till SVT/Sveriges radios webbtjänster, så kan de som pröjsar få det tillgängligt.

Eller baka in det i skatten, Public service skall vara media till allmännyttan, precis som sjukhus och vägar är till allmännyttan. Jag betalar för sjukhus även om jag råkar vara frisk så varför kan inte det upplägget fungera lika bra med tv licensen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Jag köper min musik via itunes samt prenumeration på di.fm, jag köper alla mina spel och kollar film via netflix.

Men då jag inte kollar på TV bör jag heller inte förväntas betala licens för den eller min dator.

Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag tycker att SVT och SR är mycket viktiga för samhället. Jag tycker att tv:licensen skall betalas av alla som kan se på SVT, oavsett om man ser på tv, dator eller telefon. Däremot tycker jag att man borde kunna välja att blocka svtplay och slippa att betala licenspengar om man inte nyttjar svtplay. Jag värdesätter att det finns media som är fri från reklam, och jag betalar gärna en rimlig avgift för att slippa reklamen.

Springer på en del folk bland familj/vänner/kollegor som säger att de aldrig ser på teve och absolut inte skall betala någon licensavgift. Sen så säger de "såg du matchen igår?" "fel låt vann!" "fan vilken idiot det var på debatt igår." o.s.v. o.s.v. Det är hyckleri tycker jag.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Spelar ingen roll att du i 15 år haft modifierad tuner i TV apparaten, inte haft nån antenn, antennkabel eller nåt annat som gör det omöjligt att se SVT. Du har fortfarande en TV avgiftpliktig apparat.
Endast företag/föreningar som får kan göra det du säger så oavsett TV stopper och om du nu mot alla odds skulle få rätt i domstol ang det så måste din TV apparat oavsett om den fungerar eller inte, VHS, Digitalbox eller annan form at apparat med tuner.
Att ha stora feta berg i vägen för alla radio/tv/satellit signaler hjälper inte heller för det är innehavet som räknas och inte möjlgheten att ta emot. Även om man blockera varenda sida på nätet så innehar man fortfarande en avgifitplktig apparat.
Men visst skulle vara kul om det testades i domstol av någon så kör på men se till att bära ut TV apparater och allt som kan kopplas till det som är avgiftpliktigt först. Även dom som inte fungerar överhuvudtaget för dom räknas in också som avgiftpliktiga.
Har du t.ex nån gammal VHS skräpandes i förrådet som slutat fungera så måste den bort.

Det du skriver är helt riktigt men jag har svårt att hålla med SVT tolkning av lagen att en dator skall vara avsedd för att ta emot TV-sändningar. En TV har mer eller mindre alltid varit avsedd för den uppgiften och det finns alternativ för de som faktiskt inte vill. Man kan skaffa en datorskärm eller En dator och för den delen internet har aldrig varit avsed för detta. Vilket radiotjäst även för viss del själva säger när de utesluter företag.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nej, jag uttrycker mig otydligt, ber om ursäkt för det. Visst kan man vara en naiv ateist, inget fel med det men glömde nog en punkt där någonstans.

Okej lugnt, var nog inte heller helt tydlig med vad jag försökte förmedla och känns som att diskussionen kunde ha slutat lite bättre. Men inte alltid man väljer rätt ord och i huvudet låter det bra men kan lätt misstolkas av andra.
Lika och gräva ner stridsyxan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har inte sett om någon har postat detta ännu så jag gör det.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/bredbandtelefoni/article...
Där säger dom att man kan undgå avgiften genom att be bredbandsleverandtören (tex telia) spärra tjänsten och sen skicka ett papper till radiotjänst där leverantören garanterar att man inte kan se på tv.

saxat från aftonbladet.

Citat:

Men det finns ett sätt att komma runt Radiotjänsts nya riktlinjer – genom att du "plombera" din dator. Du ber helt enkelt din internetleverantör att blockera SVT Play och andra nättjänster för tv-tittande och ska då inte behöva betala "datorlicensen", skriver idg.se.

Tidigare har företag kunnat göra samma sak med tv-apparater för att slippa tv-licensen, men även privatpersoner ska kunna göra det.

När du fått din dator plomberad ska du skicka ett intyg till Radiotjänst där din internetleverantör garanterar att du inte kan se tv på datorn.

Hushåll som redan betalar avgift för tv kommer inte heller få någon ytterligare avgift för sin dator.

Jag kommer helt klart testa detta då jag ändå aldrig använt tjänsten.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Defender:

Det blir dyrare för dem med pengar ja, men billigare för dem med få eller nästan inga pengar alls!

Lägg det på skatten istället, säger jag iaf!

Nej det var utformat på sånt sätt att du inte behövde ha speciellt hög inkomst för att nå taket på runt 100:-/mån.
Det enda bra var väl att dom med socialbidrag också hade sluppit licensen då eftersom dom lever på existensminimum.
Ska det vara på skatten måste det vara en rättvisare fördelning.
En familj med lägre inkomster med 4 personer (2 vuxna + 2 barn med nån form av inkomst) kanske totalt har runt 50000:-/mån sammanlagt och får betala runt 400:-/mån då.
Medans en ensam höginkomsttagare med 200000:-/mån hade fått betala 100:-/mån.
Ska det vara skatt så ska man också betala rättvist efter inkomst och inte som den var utformad.
I Finland är skatten åtminstone bättre utformat där nästan alla är vinnare där det endast är dom med högre inkomst som förlorade småsummor som knappt märks för dom. Det tar man också hänsyn till vad hela familjen tjänar totalt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Det du skriver är helt riktigt men jag har svårt att hålla med SVT tolkning av lagen att en dator skall vara avsedd för att ta emot TV-sändningar. En TV har mer eller mindre alltid varit avsedd för den uppgiften och det finns alternativ för de som faktiskt inte vill. Man kan skaffa en datorskärm eller En dator och för den delen internet har aldrig varit avsed för detta. Vilket radiotjäst även för viss del själva säger när de utesluter företag.

Ja men där är vi ju överens jag tycker inte heller en dator ska ses som en TV mottagare.
Däremot tycker jag alla ska vara med och bidra precis som till skola, sjukvård, infrastruktur osv så därför nån form av hushållsavgift men obereoende från politikers fingrar.
Så 1 avgift per hushåll and that's it oavsett vad man har i hemmet och då får man slut på diskussioner vad som är avsett för vad osv.
Ensamboende studenter och pensionärer ska självklart ha nån form av rabatt tycker jag också såklart.
Istället för en särskild avgift skulle den kanske kunna bakas in i själva fastighetsavgiften istället för en särskligt hushåll/mediaavgift.
På så sätt skulle alla hushåll betala direkt där och skulle bli 1 avgift per hushåll och lägenheter skulle då få den på hyran.
Den varianten tror jag skulle vara en bra lösning.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch