Asus släpper Xonar One Muses – hörlursförstärkare för audiofiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewlan:

Skrot, köp en riktig DAC om man ska ha en DAC, och en nuForce om man ska stärka lurar.....

Förmodar att du trollar. Det var nästan lite kul. nuForce, haha!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Förmodar att du trollar.

*håller tummarna*

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Vad för ljud format ska det vara på filler för att det ska vara vart det att ha ett bar lurar för run 10 tusne och en sådan här förstäkare grej för run 6-9 tusen ??

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeXZoR:

Vad för ljud format ska det vara på filler för att det ska vara vart det att ha ett bar lurar för run 10 tusne och en sådan här förstäkare grej för run 6-9 tusen ??

Man lagrar alltid i flac om man är ljudintresserad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man lagrar alltid i flac om man är ljudintresserad

Men man vet att rätt källmaterial är viktigare än rätt format om man är riktigt ljudintresserad

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Vad för ljud format ska det vara på filler för att det ska vara vart det att ha ett bar lurar för run 10 tusne och en sådan här förstäkare grej för run 6-9 tusen ??

Du skulle kunna köra 64kbit/s .mp3 och fortfarande höra skilnad

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Konstigt att det är så mycket hatande. De har ju inga skit saker i ampen direkt. Har själv asus xonar essence stx och det är det bästa jag hört. Inget bakgrunds brus alls och den kan spela de tungaste låtarna utan att komma på efterkälken med ström.

Jag har också ett Essence STX som jag gillar skarpt. Men med tanke på de brister som det kortet har så förstår jag inte varför någon skulle köpa den här förstärkaren till det priset på grund av opamparna. Det är ju uppenbart försök att dra in pengar ån folk som inte vet vad de köper.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ett trevligt alternativ skulle kunna vara ARCAM rPac http://www.arcam.co.uk/products,rseries,usb-dacs,rPAC.htm som är känd audiofiltillverkare och vettigt pris på Prisjakt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Dyrt, men Asus gör bra ljud så det är säkerligen värt det.

asus har no bara plockat ihop.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Man lagrar alltid i flac om man är ljudintresserad

256kbit AAC-LC som jag får utav iTunes köpta låtar räcker gott och väl, jag skulle bli imponerad om någon kunde höra skillnaden mellan dessa och en .FLAC.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Firkraag:

256kbit AAC-LC som jag får utav iTunes köpta låtar räcker gott och väl, jag skulle bli imponerad om någon kunde höra skillnaden mellan dessa och en .FLAC.

Det handlar inte om att höra skillnad, det handlar om att formatet bör vara förlustfritt och ickeproprietärt, annars är det olämpligt för arkivering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om att höra skillnad, det handlar om att formatet bör vara förlustfritt och ickeproprietärt, annars är det olämpligt för arkivering.

+1
sedan om man ska ha skiten på en pmp eller telefon så kan man konvertera allt efter önskemål utan extra förlust. Sedan har flac stöd för replaygain vilket är nice om man kör allt genom r128gain.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om att höra skillnad, det handlar om att formatet bör vara förlustfritt och ickeproprietärt, annars är det olämpligt för arkivering.

Egentligen håller jag med. Men, har man musiken tillhandahållen via en tjänst, så är det ju egentligen "server-side" som lagringen sker, då spelar det ingen större roll vilket slutformat man använder hemma.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Egentligen håller jag med. Men, har man musiken tillhandahållen via en tjänst, så är det ju egentligen "server-side" som lagringen sker, då spelar det ingen större roll vilket slutformat man använder hemma.

Jo men det finns ännu inte några bra tjänster för att strömma musik i bra kvalitet, internetradiostationerna har bäst kvalitet av det som kan strömmas, men det finns kanske fortfarande bara en som inte har förstörande komprimering, kexp
Själv så vill jag inte köpa musik som är annat än lossless, då låter jag hellre bli den och letar nått annat att lyssna på, flac eller inget

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det finns ännu inte några bra tjänster för att strömma musik i bra kvalitet, internetradiostationerna har bäst kvalitet av det som kan strömmas, men det finns kanske fortfarande bara en som inte har förstörande komprimering, kexp
Själv så vill jag inte köpa musik som är annat än lossless, då låter jag hellre bli den och letar nått annat att lyssna på, flac eller inget

In med foobar, skaffa foo_ABX, rippa lite Flac till MP3 192kbps och posta lite testresultat

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

In med foobar, skaffa foo_ABX, rippa lite Flac till MP3 192kbps och posta lite testresultat

Du vet väl att det är din anläggning vi kommer klaga på ifall du inte kan höra skilnad

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Du vet väl att det är din anläggning vi kommer klaga på ifall du inte kan höra skilnad

Skyll inte på min stackars anläggning bara för att jag är halvdöv, och dessutom har snålat på strömkablar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

In med foobar, skaffa foo_ABX, rippa lite Flac till MP3 192kbps och posta lite testresultat

Jag är mycket medveten om att det kan vara i princip omöjligt att höra skillnad på en del saker
MEN, jag skulle hur som helst aldrig överväga stängda lossyformat för arkivering, jag kanske vill efterbehandla signalen, tex lägga på eq, eller har behov av att formatkonvertera till "bruksformat" dessutom är diskar billigt, man köper plats för ca 4000 album i flac för priset av ca 10 album, så jag förstår inte vitsen med andra format om man ska använda det i sitt musikbibliotek, dessutom så har flac en del fördelar mot "cd" tex metadata, taggar och replay gain är väldigt praktiskt.
Flac är ett näst intill perfekt format att använda i musikbibliotek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är mycket medveten om att det kan vara i princip omöjligt att höra skillnad på en del saker
MEN, jag skulle hur som helst aldrig överväga stängda lossyformat för arkivering, jag kanske vill efterbehandla signalen, tex lägga på eq, eller har behov av att formatkonvertera till "bruksformat" dessutom är diskar billigt, man köper plats för ca 4000 album i flac för priset av ca 10 album, så jag förstår inte vitsen med andra format om man ska använda det i sitt musikbibliotek, dessutom så har flac en del fördelar mot "cd" tex metadata, taggar och replay gain är väldigt praktiskt.
Flac är ett näst intill perfekt format att använda i musikbibliotek.

Ja, det är klart man föredrar att lagra i flac, det gör jag själv så ofta man kan, men tja att välja bort musik pga formatet tycker jag låter onödigt. Även om man inte gärna betalar vidare mycket för det.
Men tja, jag antar att den ursprungliga frågan handlade om vilket format det skulle vara för att man ljudmässigt skulle ha nytta av denna stärkare.
Och tja, jag tror inte mp3 låter bättre för att man har samma fil i flac på en NAS några meter bort
(Fast min placebo är av andra åsikter)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Xonar Essense One gentemot Creative SB X-Fi Surround 5.1 för att skicka signal till 2 Yamaha HS-80M

Vad tror ni skiljer i sound quality ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DredZ:

Xonar Essense One gentemot Creative SB X-Fi Surround 5.1 för att skicka signal till 2 Yamaha HS-80M

Vad tror ni skiljer i sound quality ?

Det där är en luring, ljudkort som strömförsörjs via usb presterar ofta olika beroende på datorn, usb bussen är egentligen alldeles för klen för att driva ett ljudkort och andra saker som drar lite mer ström, som hårddiskar och nätverksprylar.
Speciellt laptopar som laddar brukar låta illa via usb, medans de ofta är helt brusfria när de kör på batteri, stationära datorr brukar ofta inte ge lika mycket störningar, men är inte heller helt tysta, dessutom så är många ljudkort känsliga för lasten, dvs en linjeingång funkar bra, men hörlurar orkar de inte med.
Asusen bör vara något bättre, men ska du bara driva en linjeingång och inte har problem med störningar från strömförsörjningen så är det antagligen inte så stor skillnad, ska du däremot driva hörlurar så lär det vara betydligt större skillnad.
Är du ute efter något bättre än det du har och som troligen är minst i samma klass som asusen fast billigare så är O2+Odac kanske nått, hoppa in i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1086941-traden-horlu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DredZ:

Xonar Essense One gentemot Creative SB X-Fi Surround 5.1 för att skicka signal till 2 Yamaha HS-80M

Vad tror ni skiljer i sound quality ?

Jag skulle för allt i världen undvika alla ljudkort ifrån Creative. Har ett ljudkort ifrån Creative Professional (EMU) som har riktigt bra SQ, men värdelöst pga att Creative är det företag som nog är sämst på att utveckla vettiga drivrutiner till sina ljudkort. Undvik dem så långt som du har möjlighet är mitt råd.

Vill du ha ett billigt ljudkort för USB med bra hörlursförstärkare och inte behöver inspelningsfunktion så är mina tips något av nedan kort.

Under 1000 SEK:

NI Traktor Audio 2

+ Portabel och liten. Riktigt bra SQ för priset.
(+) Har dubbla separata utgångar (använder det som portabel DJ-lösning när jag inte orkar släpa på min Traktor S4)
- Kräver drivrutiner, men NI som gör dem har riktigt bra och stabila sådana.

Lite dyrare, men med lite mer HiFi och ännu bättre SQ än ovan:

ARCAM rPAC

+ Bra portabel. Kräver inga drivrutiner. Volymknappar på kortet.
(-) Mitt var ett måndagsex som inte fungerade vid leverans.
- Ingen indikation med lysdioder vilken frekvens som ljudkortet spelar (hade varit smidigt).

http://www.whathifi.com/review/arcam-rpac

Meridian Explorer DAC

+ Bra portabel.
-/+ Drivrutiner krävs i Windows, men standard USB Audio 2 (inga drivrutiner krävs på OS X).

http://www.whathifi.com/review/explorer-dac

Cambridge Audio DacMagic Plus

+ Har mer kräm och mer olika utgångar.
- Stationär lite större DAC. Kräver strömuttag och separat strömadapter (men kan vara lite plus då den orkar driva bra).

http://www.whathifi.com/review/cambridge-audio-dacmagic-plus

Mest portabla DAC:

Audioquest DragonFly

http://www.whathifi.com/review/dragonfly

+ Inga drivrutiner krävs. Riktigt liten och portabel.
- Kanske inte passar storleksmässigt i alla USB-portar, eller kan knäcka USB-port om hörlurskabel dras i.

Med vänlig hälsning,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vilket jävla svar, Tack!

Jag är igentligen bara ute efter något billigt för att skicka ljud till mina monitorer. Någon snygg liten pryl med volymratt som jag har tänkt att ha bredvid T-bord. Har testat Cambridge Audio DacMagic Plus men den vart lite för klumpig och volymratten vart icke lättåtkomlig då jag hade denna placerad vid skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DredZ:

Vilket jävla svar, Tack!

Jag är igentligen bara ute efter något billigt för att skicka ljud till mina monitorer. Någon snygg liten pryl med volymratt som jag har tänkt att ha bredvid T-bord. Har testat Cambridge Audio DacMagic Plus men den vart lite för klumpig och volymratten vart icke lättåtkomlig då jag hade denna placerad vid skärmen.

Ok. Då skulle jag kört på denna ifrån NI. Har ratt för volymkontroll åtkomligt hyfsat lätt på varje sida och tar väldigt lite plats. Är i storlek ungefär som en kortlek eller cigarettpaket. Har den själv vid sidan av tangentbordet på min bärbara och får enkelt plats där.

Är helt i plast, men tycker den är snygg för vad den är (går självklart inte att jämföra i utseende med ARCAM eller andra dyrare historier i metall). Hette innan NI Audio 2 DJ, men är exakt samma ljudkort som Traktor Audio 2 då det bara är tryck av namnet som skiljer. Kostar ca 850-950 och är ett fynd för det priset. Köp inget billigare som brusar eller krånglar med drivrutiner: Traktor Audio 2

Den kommer att passa dig perfekt så länge du inte har 5-10 m eller längre till dina monitorer. Då skulle jag valt ett ljudkort med balanserade utgångar som tex Steinberg UR-22.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kan någon förklar lite mer i skillnad med änkla ord vad det är för skillnad på för en noob använder som en själv

Xonar Essence One Plus Edition
http://www.asus.com/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Converter...

och Xonar Essence One MUSES Edition
http://www.asus.com/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Converter...

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på det, men det känns som det bara är OP-Amparna då de lägger så hög vikt på dem. Fan pinsamt att se asus produktsida, står bara en massa skit.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kan inte svara på det, men det känns som det bara är OP-Amparna då de lägger så hög vikt på dem. Fan pinsamt att se asus produktsida, står bara en massa skit.

Verkar som dom vill komma åt audiofilmarknaden där det finns mycket pengar att hämta på kablar för 1000000kr t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Verkar som dom vill komma åt audiofilmarknaden där det finns mycket pengar att hämta på kablar för 1000000kr t.ex

Men kolla hur de marknadsför allt.
ASIO, inte helt OP som de försöker få det att framstå, dels för att man själv kan ända windows samplerate eller använda Kernelstreamer/Wasapi som gör samma sak. Hur de markadsför översampleringen är retligt, precis som alla andra som använder översamplering har den låst, samma när det gäller hörlursutgången som ska klara 600ohms lurar som "ingen annan gör". Sedan försöker de få det att låta som alla USB-dacar jittrarsönder, det finns många andra som också är asykrona. Sedan att lägga ner så mycket tid på att marknadsföra sina "muse" op-amps och "wima" kondensatorer. Visst, det är bra komponenter, men används det inte rätt så spelar det ingen roll. Kolla på te.x min dac, den är tillverkad utav billiga komponenter, men mäter ändå bättre än alla andra dacar på stereophile. Man blir väl lite arg när man sitter på bättre prylar, och ser sämre saker som marknadsförs som om de hade varit svaret på alla problem.

Audiofilbranchen är lite speciell. Många tycker att de är roligt att trixa med olika komponenter för att få fram ett ljud som de gillar, andra är ute efter korrektaste möjliga ljudet. Har själv kablar för några tusen, inte för att jag hör någon skilnad. Utan mer för att de känns väldigt kvaletativa och är bra skärmade så jag slipper oron över att något kanske flaskar min anläggning. Utan lugn så blir inget ljud njutbart

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är ett lite speciellt område, det finns väldigt många som inte kan skilja på låta bra och låta rätt och det finns massor av folk som inte heller tror på mätningar (eller kanske inte kan tolka dem vettigt)
Det har kanske till stor del lett fram till den försämring av ljudkvaliten som skett sedan slutet av 70 talet, tekniken är egentligen jättebra, men det ljudliga blir bara sämre och sämre, dessutom är det ju de här löjliga inredningstrenderna med kala rum och pluttesmå högtalare som inte kan fungera fysiskt, och att alla unga verkar tro att man måste ha basmoduler, de verkar inte ens veta att det finns fullregisterhögtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon rekommender vad man ska titta efter om man är ute efter bara BRA ljud till lurar och högtalare? eller är Xonar Essence One OK eller vad ska man letta efter ?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)