Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Snart får man inte ha el i hemmet utan att behöva betala tv-avgift..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Problemet är att det sägs att rösten bara räknas om både för och efternamn samt ort finns med, men man vill ju inte gärna gå ut med detta så att Radiotjänst ännu enklare kan hitta en.

Du är inte folkbokförd på din adress, alltså?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Däremot skulle jag vilja se mer rörlig momssats där onyttig mat har högre moms och nyttigare mat har lägre moms.
Lokalproducerat skulle behöva extra stöd också för att kunna konkurera med allt skit som kommer in från EU som håller på ta död på lokalproducerat som det är idag.

Åh vad jag går i gång på tok som tror att lokalproduceeerat är så mycket bättre än mat som är lokalproducereeerat någon annan stans. Samtidigt sitter det människor på den andra platsen och säger precis samma sak. Våååra lokalproducerade varor är ju mycket bättre!!!11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du är inte folkbokförd på din adress, alltså?

Jo det är jag, men jag får i alla fall inga samtal från dom eftersom jag har skyddat nummer och sist jag fick besök av radiotjänst var väl så där 10år sedan. Varför dom inte besöker mig har jag ingen aning om, men jag vill inte riskera att underlätta för dom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nu är dock inte radioapparater licenspliktiga, och bra är väl det med tanke på smörjan de sänder. Av olika orsaker har jag på sistone lyssnat mycket på P3 under dagarna och Morgonpasset är okay, sedan får vi lyssna på två lesbiska feminister i PP3 följt av Musikguiden som kan vara bra. Därefter har vi Christer som är ett bra program men vissa av deras topics har ingenting på en Public Service station att göra, i alla fall inte mitt på dagen. Så kommer Tankesmedjan vilket är en bra ide, men uselt genomfört efterföljt av Carpe Fucking Diem som tydligen är ett humorprogram, dock brukar jag heller skruva av radion fram tills Verkligheten i P3 tar över som faktiskt är bra.

Ibland sänder de också P3 Dokumentär som är bra och kan vara, beroende på topic, intressant.

Men i alla fall, utifrån den listan över en normal dag är det inte mycket sändningstid som kan märkas fullt ut som Public Service.

Och med det vill du ha sagt?
Pengarna går ju fortfarande till radio med, samt att jättemånga lyssnar på radio samt ser på SVT.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Åh vad jag går i gång på tok som tror att lokalproduceeerat är så mycket bättre än mat som är lokalproducereeerat någon annan stans. Samtidigt sitter det människor på den andra platsen och säger precis samma sak. Våååra lokalproducerade varor är ju mycket bättre!!!11

Ur miljösynpunkt är dom mycket bättre i och med att du slipper transportera varorna långa sträckor.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Åh vad jag går i gång på tok som tror att lokalproduceeerat är så mycket bättre än mat som är lokalproducereeerat någon annan stans. Samtidigt sitter det människor på den andra platsen och säger precis samma sak. Våååra lokalproducerade varor är ju mycket bättre!!!11

Handlar om naturen eftersom närproducerat har kortare transporter, INTE att närproducerat skulle vara t.ex godare.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

SVT är ju mer än lovligt lata här. Skaffa ett inloggningssystem till svtplay bara. De som har betalat sin tv-licens kan logga in och titta. Känns ju betydligt smidigare än att man ska börja jaga folk med smartphones.

Detta finns till min lokaltidning. Dels har dom en gratis online del, dels kan man om man nu prenumererar på skiten läsa den "riktiga" tidningen online.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Och med det vill du ha sagt?
Pengarna går ju fortfarande till radio med, samt att jättemånga lyssnar på radio samt ser på SVT.

Du sa att många använder sig av P1-P4, min kommentar var egentligen bara att Radio inte är avgiftspliktigt. Resten var en rant.

Skrivet av yroll:

Handlar om naturen eftersom närproducerat har kortare transporter, INTE att närproducerat skulle vara t.ex godare.

Fast nu var det inte det han menade i sin post, han menade helt enkelt att icke-lokalproducerad mat var skit.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remorse:

SVT är ju mer än lovligt lata här. Skaffa ett inloggningssystem till svtplay bara. De som har betalat sin tv-licens kan logga in och titta. Känns ju betydligt smidigare än att man ska börja jaga folk med smartphones.

Detta finns till min lokaltidning. Dels har dom en gratis online del, dels kan man om man nu prenumererar på skiten läsa den "riktiga" tidningen online.

Japp, så vill nog många av oss ha det, men då är det ju inte "public service". Men skitsamma säger jag, jag vill inte ha någon public service!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Lägg ner SVT men behåll SR & UR.

Hur kan frågesporter, tevesåpor, melodifestivaler m.m. vara public service..?

Permalänk
Medlem

Intressant info:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/radiotjanst-tjan...

Hå hå ja ja, vi får se hur många som inte "råkar" sälja sina datorer och surfplattor och mobiler nu efter en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är inte svårt för det syns vilka IPs som är svenska eller inte.
Man kan tom se vilken stad du befinner dig i eller vilken stad som åtminstone ligger i närheten.

Ja för det är absolut jätte svårt att använda proxy/vpn för att få en svensk ip-adress och få tillgång till SVT-Play?
I detta fall så kör dom ju redan med att man ska betala bara för att man KAN se på skiten, vilka alla som har en dator/smartphone/tablet någonstans i världen uppkopplad på internet KAN göra. Så vips så blev SVT jävligt rika.

Skrivet av MilkoTigern:

"Spärra in alla män i fängelse för dom har utrustning som kan användas till att våldta med..."
Precis samma logik, eller?

Glöm inte låsa in kvinnorna med, för även de KAN våldta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Du sa att många använder sig av P1-P4, min kommentar var egentligen bara att Radio inte är avgiftspliktigt. Resten var en rant.

Fast nu var det inte det han menade i sin post, han menade helt enkelt att icke-lokalproducerad mat var skit.

Okej.
Nej han menade inte att allt annat var skit, han menade att allt annat som är billigare tar död på det lokalproducerade.
TROR jag.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Lägg ner SVT men behåll SR & UR.

Hur kan frågesporter, tevesåpor, melodifestivaler m.m. vara public service..?

SVT är ju bra att ha men man kanske skulle få vara med och välja lite vad som pengarna bör läggas på.
Det är ju faktiskt guld värt att ej ha reklam nu när andra har upp till 8 min reklam...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Ha ha så här kan man göra ,)

Permalänk
Medlem

Jag ska starta ett parti som slopar tv-avgiften helt o hållet. Det blir ett enfrågeparti. Vi kommer finnas bland valsedlarna nästa år.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Jakelol:

Ur miljösynpunkt är dom mycket bättre i och med att du slipper transportera varorna långa sträckor.

Skrivet av yroll:

Handlar om naturen eftersom närproducerat har kortare transporter, INTE att närproducerat skulle vara t.ex godare.

För det första är transporterna inte ett problem. Möjligtvis är utsläppen ett problem, men det är tillverkarnas bekymmer.

Skrivet av emigrating12:

Fast nu var det inte det han menade i sin post, han menade helt enkelt att icke-lokalproducerad mat var skit.

Skrivet av yroll:

Okej.
Nej han menade inte att allt annat var skit, han menade att allt annat som är billigare tar död på det lokalproducerade.
TROR jag.

Trollar ni? Jag menar att mat som är producerad på annan plats är precis lika bra som mat som är producerad där just DU råkar befinna dig. Dessutom finns rön som visar på att mat som transporterats en längre sträcka faktiskt är bättre för miljön under förutsättning att produktionen sker jämförelsevis storskaligt.

Permalänk
Skrivet av abki:

Min heter 3510i, ska visst vara en display som kan hantera grafik, kanske går att använda för att se tv.
Har en äldre modell som bara tar text också, modellnr börjar på 5.

Kanske går att se TV i ASCII form

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Om de kommer till mig får de fingret, sedan stänger jag dörren. De får gärna återkomma med polis eller vem fan de vill. De kommer aldrig få pengar av mig och skickar de inkasso på mig så lär de göra en brottsling av mig för inte fan tänker jag ge mig!

De testar hur mycket folk tål och hur långt de kan gå. Ge er inte! Acceptera inte sånt skit! Sverige är inte diktatur! De verkar ha glömt bort det!.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Snart får man inte ha el i hemmet utan att behöva betala tv-avgift..

I vissa länder så betalar man faktiskt licencen som en del av elräkning bla Cypern och Grekland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Lägg in det på skatten problem solved.
Konstigt att den inte låg på skatten från första början egentligen

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

SVT hälsar att de även tänker ta betalt för de som kan ta emot röksignaler. X antal skoggstroll är väldigt upprörda!!

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Trollar ni? Jag menar att mat som är producerad på annan plats är precis lika bra som mat som är producerad där just DU råkar befinna dig. Dessutom finns rön som visar på att mat som transporterats en längre sträcka faktiskt är bättre för miljön under förutsättning att produktionen sker jämförelsevis storskaligt.

Beklagar. Mitt påstående var att Leatherface75 menade att icke-lokalproducerad mat var skit, vilket var vad han faktiskt skrev.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Om man kan få sin internetleverantör att blockera SVT play så kan man tekniskt sätt inte få signalen lägre, kan de fortfarande begära tvavgift då? Jag har såklart ingen utrustning som kan ta emot FM/AM/VHF m.m

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan ju faktiskt vara så att man har släkt eller vänner som skänkt någon gammal dator till en som man har för att betala räkningar, läsa lite nyheter osv med. Jag skänkte själv bort en 4år gammal dator till min svärfar nyligen som var fullt fungerande för sådana ändamål. Så det jag menar är att man kan ha en dator trots att man knappt har några pengar alls.

Då gör man ett eget val om man vill behålla den dator man fått.
Har man inte råd så har man inte råd vare sig man hittar datorn på soptippen eller får den från hans majestät.

Man kan väl lika gärna gå till biblioteket eller släkt och vänner för att betala räkningarna, i stället för skaffa sig fler skulder.

Vad man gör för val här i livet är helt upp till var och en...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv

Ringer dem mig så svarar jag, sen kommer dem fråga om jag är ägaren av telefon, nej tyvär han är inte inne just nu.

Kommer inte att betala för något som jag inte använder och som jag inte valt att använda själv, kommer anmäla det och ta det till rätten om dem envisas med att försöka få mig att betala för TV-licens för att jag har en Telefon (haha, så knäppt att man knappt fattar att det är sant)

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

För det första är transporterna inte ett problem. Möjligtvis är utsläppen ett problem, men det är tillverkarnas bekymmer.

Trollar ni? Jag menar att mat som är producerad på annan plats är precis lika bra som mat som är producerad där just DU råkar befinna dig. Dessutom finns rön som visar på att mat som transporterats en längre sträcka faktiskt är bättre för miljön under förutsättning att produktionen sker jämförelsevis storskaligt.

Ja vi ser ju verkligen hur bra köttet är där nästan all kött har spår av hästkött och vem vet vad mer som är blandat i maten som kommer från EU.
För och inte tala om alla gifter som sprutas i frukt och grönsaker.
Mängder med vatten som man får betala dyrt för osv.
För att ta några exempel. Inte konstigt att fler och fler drabbas av alla möjliga konstiga sjukdomar och cancer som ökar.
Lokalproducerat är också bra för miljön men skapar även jobb som mer och mer försvinner då det inte längre är lönsamt.
Men med lokalproducerat tänker jag mest på miljön och att behålla jobben kvar i närheten.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Anlednignen att jag just nämner Stockholms motorvägsbygge är att det första nuvarande regering gjorde var rev upp beslut om påbörja med sista delen av botniabanan som redan var beslutat att 2010 men revs upp och istället satsades på motorvägsbygg i Stockholm.
Och regeringen är fortfarande emot satsning av norrbotniabanan trots att kommunerna och EU stöd kommer stå för det mesta och behöver inte lägga ut ett enda öre för att påbörja bygge men det krävs EU stöd och då måste regeringen ställa sig bakom vilket dom inte gör.
Svenska Näringsliv, EU och många andra är positiva och vill bygga banan dom enda som är emot den är nuvarande regering.
Så då ska inte mina pengar gå till några vägar i Stockholm heller.

Fortfarande, har ingenting med saken att göra. Tråkigt för er i Norrland och jag ger er mina sympatier. Men ni har redan vägar som ni använder (och som underhålls) och du kan således inte jämföra det med att betala tv-licensen för oss som inte använder Public Service.

Nuvarande regeringen tänker jag inte ens börja diskutera, för det hör inte hit. Håll dig till ämnet!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Fortfarande, har ingenting med saken att göra. Tråkigt för er i Norrland och jag ger er mina sympatier. Men ni har redan vägar som ni använder (och som underhålls) och du kan således inte jämföra det med att betala tv-licensen för oss som inte använder Public Service.

Nuvarande regeringen tänker jag inte ens börja diskutera, för det hör inte hit. Håll dig till ämnet!

Ja vi har vägar men dom är dåligt underhållna så inte ens vägarna får dom pengarna som behövs.
Men ska vi ha en hållbar lösning så måste vi få över så mycket som möjligt till järnväg och det i sig skulle skapa många jobb och betala sig flera gånger om på sikt. Den inlandsbana vi har är alldeles för dålig och skulle kosta mycket pengar att rusta upp den och anser att båda sakerna behöver göras.
Utöver det stora satsningar på fixa till vägarna här uppe.
Nuvarande regering hör visst hit för det var dom som beslutade att ha kvar tv licensen som det är just nu tillsvidare istälet för klubba igenom skatteförslaget som lades fram.
Men med den utformningen förslaget hade så var det bra att det skrotades så några vettiga saker har dom gjort iaf.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch