Intel Pentium fyller 20 år

Permalänk
Hedersmedlem

Undantaget grafikkortet var min första densamma, till samma pris. Var i drift i familjen ända tills 2001 eller 2002.

Skrivet av CynXen:

Minns familjens första dator... dyr som satan!

Pentium 120Mhz
16 MB Ram
Matrox Mystique 4MB
850MB Hdd
Soundblaster 16 ( fulllängds kort )
Windows 3.11

Tror den gick på runt 17K

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgitripp! Speciellt för oss som började våran datorera med någon av dessa modeller. Själv började jag med en 25 MHz dator och den va ruskigt snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Intel GTX Titan!

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/03/23/Knights_corne...

On topic: Mysigt med lite "retronyheter" eller vad man ska kalla det. Mycket har hänt, men det är alltid något magiskt med att tänka tillbaka på hur det var "förr", om det var bättre eller sämre, eller rent av bägge delarna. Grattis på födelsedagen Pentium.

Alvarligt talat dock, vad är det där för kort? Och vad hade det för kopplingar ed nyheten?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

1995 köpte vår familj första datorn och fy helvete till vilken överpris...
men man kunde ju inget och det fanns ju liksom ingen prisjakt.nu som nu för tiden

Monstret kostade ca 16.500kr (11.900FIM) och det var en compaq presario

Pentium 75mhz
1 elller 2mb video minne
4mb RAM
Soundblaster ljudkort 16bit
15tums skärm med högtalare
disketstation
16xCD-ROM
700Mb HD
Win 3.11 med gratis uppgradering win95

det var fina tider det

Hittade föräldrarnas liknande Compaq efter städning på garagetaket. Detta tak ligger under deras 15 år gamla carportstak så datorn hade utstått kyla/fukt/damm i många år. Av ren nostalgi var jag tvungen att starta den, så jag lät den stå i värme en natt och dagen därpå tryckte jag igång den.

Den startade igång direkt, dock hade jag ingen mus eller tangentbord till den så den fick hänga med till skroten

486sx2 tror jag det var. Minns jag var så sur att det inte var en dx2, eftersom den inte hade någon matematikprocessor eller liknande så fick jag inget ljud i Dune 2

Permalänk
Medlem

Saknar nu den gamla 486DX2:an som var min första egna PC (hade en Commodore 64 under den tidiga barndomen), tror den hade 4MB RAM och Creatives första CD-ROM med ljudkort....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vilka minnen
Och strax efteråt började AMD sitt intåg, kommer ihåg flera klasskompisar som hade "Evil Inside" klistermärken på sina dator som körde AMD och de påstod då, lika felaktigt som nu, att AMD var bättre

AMD-fangirls ändrar sig aldrig.

Cyrix krossade både Intel och AMD!

Intel-fangirls ändrar sig aldrig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Alvarligt talat dock, vad är det där för kort? Och vad hade det för kopplingar ed nyheten?

Knights corner, är med i nyheten. Består av massa pentiumkärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Knights corner, är med i nyheten. Består av massa pentiumkärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte det som användes för att köra raytracing i realtid i spel och grafikrendering i ett demo för ca. 1år sedan?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Nu känner jag mig gammal

Plågade förresten upp en Pentium 166 mmx i 300 mhz förra helgen. Nostalgi när det är som bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Päronen köpte vår första pc-dator ca 1993. En 486 DX2-66 med 4 meg ram och 540 meg hårddisk. Trevlig maskin som senare uppgraderades till 8 meg ram. Fy fan vad skillnad det var på den tiden. Datorn vart minst dubbelt så snabb En IBM Aptiva 2144-911.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

min första egna burk (minns inte familjens specs) var:

pentium pro 200MHz
128MB EDO RAM
2,1Gb quantum fireball HDD
matrox millenium G200 med 8MB (4+4)
soundblaster awe 64 gold
+ diskett o cd.

kan ju dock nämnas inte den köptes begagnad...

uppgraderades sedemera till en amd k6-2 450MHz med 128Mb sd-ram!
efter ett tag fick dne även ett geforce 2 gts.

minns som sagt inte psecsen på familjens första burk, men glömmer aldrig dagen då farsan kom hem en en härligt svart IBM Aptiva. en MULTIMEDIA PC!!! *mindblown*

Permalänk
Avstängd

Vackert!

Min första cpu jag ägde var en AMD-K6-2 266mhz , sedan tog jag steget till Socket A och en Thunderbird 1333mhz

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

He he, en riktig nostalgitråd.

Själv satt jag och lekte med farsans 386:a tills jag någon gång under mitten av 90-talet köpte min egna Pentium på 200 MHz, 64 MB RAM och en 2 GB hårddisk för 10.000:-. Då tyckte man att den var "toksnabb".

Efter den blev det en P2:a på 450 MHz som var subvensionerad via jobbet/staten. Kom inte ihåg vad detta projekt kallades nu igen men jobbet drog av en liten summa pengar från lönen. Efter något år eller två så kunde man köpa ut datorn extremt billigt. Det jag tyckte var "coolt" då var att P2:an hade en inbyggd ZIP-drive som tog 100 MB "disketter". Den var snabbare än den externa parallellportsanslutna ZIP-drive jag hade tidigare.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Började på familjens x8086 men kommer ihåg att vi hade pentium 1 datorer i klassrummen 60 mhz ? alltså så fanns det x486 som var snabbare, köpte min egen p1 133mhz och det måste ha varit den mest stabila datorn jag haft och vilken skillnad gentemot skolans.

Den höll i sig även genom Intels stora MMX satsning, dock blev deni seg när jag jämförde med kompisens dyra pentium pro 200.

Permalänk
Medlem

Grattis Intel!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Alvarligt talat dock, vad är det där för kort? Och vad hade det för kopplingar ed nyheten?

Det kan vara ett Xeon Phi 5110P eller något liknande, är väl väldigt kopplat till "nyheten"

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Min första Pentium var en P90. Köpte en Cyrix 120mhz efter det, men då krashade NHL '97 så det fick bli ett byte till en P150
Ah, the memories

I gymnasiet hade våra fetaste datorer Pentium 233 MMX hehehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Knights corner, är med i nyheten. Består av massa pentiumkärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte Pentium, Xeon

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Datavetare

Inte precis första datorn, men uppgraderade min
486DX2-66, 8MB, 400MB HD, SB16, VESA-local bus gfx (denna gick lös på 12k 1993...)
till en
P133, 32MB, 1.2GB HD, GUS-MAX, PCI-gfx

Vilken skillnad i prestanda och så mycket bättre ljud man fick i spelen med GUS som hade mellan 14-32 kanaler (vid 14 kanaler mixades allt i 48kHz, vid 32 i 22kHz) och egen RAM (512kB), SB16 hade bara två kanaler + FM-synt ("blip-blop ljud").

Pentium är ju på sätt och vis aktuellt även idag då Atom och Cortex A7/8 har i stort sätt samma grundläggande design, faktum är att Atom är en något enklare design då det är färre saker som kan köras parallellt i Atoms två pipelines jämfört med Pentiums två pipelines (som gick under namnen U-pipe och V-pipe). AMDs Brazos ligger däremot närmare PentiumPro än Pentium.

Som redan nämns är också CPU-kärnan i Xeon Phi (code name Knights-corner) baserad på Pentium-kärnan, även om man lagt till stöd för 64-bitars kod och en flyttalsdel som även slår Haswell på fingrarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Här har jag gått och uttalat Pentium med ett "ts-ljud" i 20 år och så rättas jag 20 år senare av en gammal reklamfilm.

Epic fail.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Grattis Pentium!

Har inte haft dator när det var så tidigt hehe. Men föräldrarnas dator med P4 tickar på fortfarande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp, ca 6 månader.

Det här är min första post på flera år, men nu känner jag att jag vill dela med mig lite.

Nu ska vi inte göra det här till nåt krig. Jag ska ta lite snabb historia.

Jag hängde på Swecforumet mycket kring Pentium 2/3/4-tiden. Tidigare hade jag haft mig en P2 på 400 MHz (mins ni slot-prollarna?), överklockad till både 496MHz och 532MHz, och det obligatoriska Voodoo2-kortet.
Det var dags att uppgradera, det här var en tid när MHz var det enda som räknades. Det var ingen som riktigt hade insikt i det där med IPC och sånna grejer. Swecforumet hade ganska nyligen lämnat "den blå tiden". Jag hängde flitigt i det som nu är överklockningsdelen av forumet. Där var rösterna eniga, AMD var det som gällde. Där fick man mest MHz per krona. Jag investerade i en AMD Thunderbird 1,4 GHz och ett IWill KK-266 so var känt för sina överklockningsegenskaper. Svindyrt Mosel Vitelic-minne köpte jag också. Det här var också på den tiden som folk tog sina AMD Duron 600MHz och klockade till nånstans 1,2 GHz. Vattenkylning bestod av hemmabyggen och vi gruppköpte pumpar från Sicce i Tyskland. Jag själv hade slangar ut genom fönster till en stor tunna med vatten och byggde eget direct-die-block i plexiglas som tätades med silikon mot processorn. Tyvärr hade jag haft lite dåligt med glykol i vattnet, så ibland jag gå ut och tina upp slangarna innan jag kunde slå på datorn.

Serien som följde hos AMD var de första XP-processorerna. Thoroughbred tror jag att namnet var. Här började de märkas med 2000+ i hastighet. Det hela berodde på att Intel hade lyckats skrämma upp farten i sina processorer och eftersom att MHz var det enda som räknades var AMD tvungna att hitta på något för att kunna marknadsföra sig. En processor som var märkt med 2000+ låga kanske någonstans runt 1700Mhz i faktiskt hastighet, men prestandan var likvärdig en Intel på 2Ghz. AMD förnekade självklart att deras egen märkning hade någon som helst relation till Intel, men det var ju rent skitsnack.

Så det fanns faktiskt en tid när AMD producerade mer prestanda per klockcykel, än Intel. Förhållandena var mer eller mindre helt omvända mot idag. Jag vill minnas att detta varade ett år eller två, men jag kan ha fel. Sex månader känns lite väl kort i alla fall, om det nu spelar nån som helst roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Här har jag gått och uttalat Pentium med ett "ts-ljud" i 20 år och så rättas jag 20 år senare av en gammal reklamfilm.

Epic fail.

Nog kan intel bestämma hur det ska uttalas på engelska, men på svenska är det så likt litium att jag tycker det bör uttalas likadant.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Känns så konstigt att höra Pentium för jag säger det som Pensium.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av kittarn:

Ah, the good old days..
När jag började jobba som pc-tekniker så byggde vi fortfarande burkar med p75:or ..
Sen ett par år senare så kom "MMX" och revolutionerade hela spel och mediaväldern .. MultiMedia eXtension .. Det var galet!

bah tackar vet jag 3d now teknologin miltals mil framför mmx i revolutionerande extensions...

-amd fangirl

*edit*
för övrigt borde swec lagt upp intel inside clippet med Homer....
första datorn var en 386 som mamsen köpte för en hiskelig massa pengar...kan har varit 25k eller var det datorn efter 386 som kostade det, får nog fråga henne...första datorn jag byggde var en k6 men ett grafik kort från uppstickaren nvidia som hade mage att utmana 3dfx's dominans på marknaden.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Här har jag gått och uttalat Pentium med ett "ts-ljud" i 20 år och så rättas jag 20 år senare av en gammal reklamfilm.

Epic fail.

Hahaha kunde ha sagt det bättre själv

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av GuruX:

Det här är min första post på flera år, men nu känner jag att jag vill dela med mig lite.

Nu ska vi inte göra det här till nåt krig. Jag ska ta lite snabb historia.

Jag hängde på Swecforumet mycket kring Pentium 2/3/4-tiden. Tidigare hade jag haft mig en P2 på 400 MHz (mins ni slot-prollarna?), överklockad till både 496MHz och 532MHz, och det obligatoriska Voodoo2-kortet.
Det var dags att uppgradera, det här var en tid när MHz var det enda som räknades. Det var ingen som riktigt hade insikt i det där med IPC och sånna grejer. Swecforumet hade ganska nyligen lämnat "den blå tiden". Jag hängde flitigt i det som nu är överklockningsdelen av forumet. Där var rösterna eniga, AMD var det som gällde. Där fick man mest MHz per krona. Jag investerade i en AMD Thunderbird 1,4 GHz och ett IWill KK-266 so var känt för sina överklockningsegenskaper. Svindyrt Mosel Vitelic-minne köpte jag också. Det här var också på den tiden som folk tog sina AMD Duron 600MHz och klockade till nånstans 1,2 GHz. Vattenkylning bestod av hemmabyggen och vi gruppköpte pumpar från Sicce i Tyskland. Jag själv hade slangar ut genom fönster till en stor tunna med vatten och byggde eget direct-die-block i plexiglas som tätades med silikon mot processorn. Tyvärr hade jag haft lite dåligt med glykol i vattnet, så ibland jag gå ut och tina upp slangarna innan jag kunde slå på datorn.

Serien som följde hos AMD var de första XP-processorerna. Thoroughbred tror jag att namnet var. Här började de märkas med 2000+ i hastighet. Det hela berodde på att Intel hade lyckats skrämma upp farten i sina processorer och eftersom att MHz var det enda som räknades var AMD tvungna att hitta på något för att kunna marknadsföra sig. En processor som var märkt med 2000+ låga kanske någonstans runt 1700Mhz i faktiskt hastighet, men prestandan var likvärdig en Intel på 2Ghz. AMD förnekade självklart att deras egen märkning hade någon som helst relation till Intel, men det var ju rent skitsnack.

Så det fanns faktiskt en tid när AMD producerade mer prestanda per klockcykel, än Intel. Förhållandena var mer eller mindre helt omvända mot idag. Jag vill minnas att detta varade ett år eller två, men jag kan ha fel. Sex månader känns lite väl kort i alla fall, om det nu spelar nån som helst roll.

Sen kom nästa runda när Intel drog igång med P4orna på riktigt och tog snedsteget Prescot som hade sämre IPC än de gamla Northwood, men klockade mycket högre till priset av en för den tiden enorm värme utveckling. I denna veva lanserade AMD sina AMD64 processorer som piskade Prescot duktigt. Den rundan höll AMDs övertag i sig ända tills Intel lanserade sin Core 2 due arkitektur och jag är helt säker på att den varade längre än 6 månader denna gången också.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av THB:

Japp, ca 6 månader.

Näe. Över tre år snarare. Athlon 64 piskade Intel utan problem från 2003 till 2006 då Core 2 Duo släpptes, och innan 2003 så var Athlon riktigt starkt jämfört med Intels diton, det var däremot mycket jämnare då. Jag förstår inte hur du får tre år till sex månader.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Enda Pentium jag haft är en 200Mhz MMX.
Annars har det varit 286, 486DX2, Celeron 500, Duron 800, Athlon XP1800, Athlon typ XP2800 eller nåt sånt, Atlon64, Turion, ytterligare Turion tror jag och nu senast i7.

Man förbrukar alldeles för mycket datorer även om man inte tänkt det :o.

Permalänk
Medlem

Första datorn var familjens Olivetti PCS P75 Educator:

Custom Pentium moderkort (sis chippat tror jag) med stöd för upp till P133 cpuer.

P75 cpu (Passivt kylt med fastklistrad gigantisk kylfläns, troligtvis snodd från nån medeltida tortyrredskap)

8mb 72 dram (2x4mb)

inbyggt 1MB trident grafik (utbyggbar till 2mb)

Mozart ljudkort (Totalt Soundblaster inkompatibelt)

Conner 640mb pio 3 IDE Hårddisk (slö jäkel)

Sony 4x CD-ROM.

13 tums CRT skärm (Innan vi fick den garanti utbytt så pep den och våra katter gav sig fan på att fånga musen de trodde bodde i den)