Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Hej!

Dags för mitt första HTPC bygge. Har inte bestämt mig för vilken SSD ännu men lite feedback på listan hade varit uppskattat! Framförallt så att jag inte gjort något uppenbart misstag... om någon har använt Streacoms FC8 EVO och har lite erfarenhet att dela med sig av hade det varit intressant!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3092228/2013-03-12

Tror det kan bli tajt med heatpipesen och strömkontakten på det moderkortet, men det bör gå med lite rörmokeri. Fast å andra sidan har du ingen större glädje av Z77-kortet med den CPU:n utan du skulle kunna spara några kronor på ett H77-kort.

Kolla bilderna på de FC8-byggen som finns på nätet, tex här.

Sedan kan du köpa en betdligt billgiare Slot in BluRay då Evon har en universallösning på öppnarknappen.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Tror det kan bli tajt med heatpipesen och strömkontakten på det moderkortet, men det bör gå med lite rörmokeri. Fast å andra sidan har du ingen större glädje av Z77-kortet med den CPU:n utan du skulle kunna spara några kronor på ett H77-kort.

Kolla bilderna på de FC8-byggen som finns på nätet, tex här.

Sedan kan du köpa en betdligt billgiare Slot in BluRay då Evon har en universallösning på öppnarknappen.

Jo, med få undantag kopierade jag i stort sett ett bygge jag hade sett (minns ej vart det var). Kontentan var att det var lite trixigt men att det gick Ska kika på H77 kort!

Angående blu-ray spelaren hittade jag bara den "slot-in" (eller "slim") först så tack för det billigare tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Jo, med få undantag kopierade jag i stort sett ett bygge jag hade sett (minns ej vart det var). Kontentan var att det var lite trixigt men att det gick Ska kika på H77 kort!

Angående blu-ray spelaren hittade jag bara den "slot-in" (eller "slim") först så tack för det billigare tipset!

Vassego!

Såg nu att det Z77-kort du valt hade Wifi, och det är rätt dyrt att få med det på kortet så det inte blir mycket billigare med ett H77 ändå om du måste ha med det. Men utan Wifi så blir det billigare!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Funderar lite på att köpa en HTPC som även skall agera filserver. Kommer förmodligen köra Plex på den så vill att den ska klara transcoding utan problem.

Har lagt ihop två paket, ett med AMD och ett med Intel, och skulle vilja ha lite synpunkter på dessa.
Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3094577/htpc-intel
AMD: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3094624/htpc-amd

Vet inte om det är så nödvändigt med en SSD men enda disken jag har "över" är en Samsung F1 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueToxic:

Funderar lite på att köpa en HTPC som även skall agera filserver. Kommer förmodligen köra Plex på den så vill att den ska klara transcoding utan problem.

Har lagt ihop två paket, ett med AMD och ett med Intel, och skulle vilja ha lite synpunkter på dessa.
Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3094577/htpc-intel
AMD: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3094624/htpc-amd

Vet inte om det är så nödvändigt med en SSD men enda disken jag har "över" är en Samsung F1 1TB.

FM2-kortet har en SATA-port mer än 1155, dvs 7 istället för 6. Kan vara bra om du tänkt fylla chassit med diskar....

Annars kommer båda paketen göra jobbet fullt tillfredställande - fördel till AMD för bättre grafik och fördel Intel för en energisnålare CPU!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har bestämt mig på att satsa på en htpc efter att min trotjänare pch-a110 inte riktigt håller måttet längre.
Jag kommer troligen att installera win7 eller 8 och xbmc.
jag har tittat ut lite delar efter att ha läst i denna tråden och min fråga är om detta duger för mina behov?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2276279

Jag vill kunna spela upp 720p och 1080p mkv, play-kanaler, hbo go och liknande.
Jag vill slippa ha en server eller stationär dator alltid igång och kommer att lagra allt material på htpcn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hejsan. Jag hade tänkt bygga ihop min första HTPC och det skall kosta så lite som möjligt. gärna runt 2000kr
Har sneglat lite i den tråden men det jag undrar är:

Kommer en AMD A4 5300 för ~400kr klara att spela upp 1080p osv? Tänker både på processor-kraften och den inbyggda grafiken?
Har nämligen ett Radeon 5870 liggandes om det skulle krävas men funkar en AMD A4 5300 så är ju det bra.
Är det att föredra att köpa ett extern ljudkort eller kör man ljudet via hdmi med gott resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Hejsan. Jag hade tänkt bygga ihop min första HTPC och det skall kosta så lite som möjligt. gärna runt 2000kr
Har sneglat lite i den tråden men det jag undrar är:

Kommer en AMD A4 5300 för ~400kr klara att spela upp 1080p osv? Tänker både på processor-kraften och den inbyggda grafiken?
Har nämligen ett Radeon 5870 liggandes om det skulle krävas men funkar en AMD A4 5300 så är ju det bra.
Är det att föredra att köpa ett extern ljudkort eller kör man ljudet via hdmi med gott resultat?

A4:an klarar det du vill galant - du behöver inget externt grafikkort.

HDMI- räcker jäkligt långt - sedan beror det ju på hur Audiofil du är och vad du har för utrustning i övrigt men jag är skeptisk till att man kan höra någon skillnaden mellan en receivers DAC av hyffsad rang och ett ljudkorts DAC.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

A4:an klarar det du vill galant - du behöver inget externt grafikkort.

HDMI- räcker jäkligt långt - sedan beror det ju på hur Audiofil du är och vad du har för utrustning i övrigt men jag är skeptisk till att man kan höra någon skillnaden mellan en receivers DAC av hyffsad rang och ett ljudkorts DAC.

Låter finfint. Ok ljud är viktigt men skulle nog inte kalla mig audiofil så att köra på hdmi kommer nog räcka för mig. Bara jag slipper använda ljudet på moderkortet. Har en förstärkare från Yamaha kopplad till datorn/tvn som blir aktuell.

Apropå moderkort, funka det trådlösa nätverket bra som finns på moderkort att strömma film från en annan dator i hemmet eller bör jag köpa till en trådlös usb-dongle eller är kabel rentav ett krav?

UPPDATERING

Har utökat budgeten till ~4000kr

Inköpslista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3106885/htpc

Det jag undrar över är främst moderkortet. Verkar inte finnas många mITX kort? Är det jag valt ett ok kort? Jag slängde med en trådlös USB-adapter (har likadan till stationära och är nöjd) för jag antar att det inbyggda på moderkortet är lika mycket skräp som allt annat inbyggt brukar vara?

HTPCn skall enbart köras för film/musik via XBMC och det är där Xbox-kontrollen kommer in. Tänkt styra XBMC med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Låter finfint. Ok ljud är viktigt men skulle nog inte kalla mig audiofil så att köra på hdmi kommer nog räcka för mig. Bara jag slipper använda ljudet på moderkortet. Har en förstärkare från Yamaha kopplad till datorn/tvn som blir aktuell.

Apropå moderkort, funka det trådlösa nätverket bra som finns på moderkort att strömma film från en annan dator i hemmet eller bör jag köpa till en trådlös usb-dongle eller är kabel rentav ett krav?

UPPDATERING

Har utökat budgeten till ~4000kr

Inköpslista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3106885/htpc

Det jag undrar över är främst moderkortet. Verkar inte finnas många mITX kort? Är det jag valt ett ok kort? Jag slängde med en trådlös USB-adapter (har likadan till stationära och är nöjd) för jag antar att det inbyggda på moderkortet är lika mycket skräp som allt annat inbyggt brukar vara?

HTPCn skall enbart köras för film/musik via XBMC och det är där Xbox-kontrollen kommer in. Tänkt styra XBMC med den.

Det är nog inga större problem med det moderkortet, det enda jag hört är att det inte har möjligheter til under/övervoltning till CPU:n - om det skulle vara av intresse.

Varför inte prova det integrerade först, skulle lagt de extra pengarna på en vassare APU istället - tex en A8...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Är det någon osm har en bra gissning till varför detta kit http://mini-itx.se/miniitxstromkit120wflaktlost-p-927.html?cP...
har en pico PSU 150W men en adapter som är för 120W?
Borde det inte vara vettigare att ha en 150W adapter till?

Nu kommer min HTPC troligen ligga under 120W (funderade på att köpa 80W-kitet, men vill inte vara dum-snål) så det är nog inget problem egentligen. tycker bara det är konstigt.

Permalänk

prisvärd o tyst htpc ca 4000 kr exkl os

Hej! Jag är ute efter en htpc som jag kan ha stående i tvbänken med hdmikabel till förstärkare o vidare till tv.
Ska användas för att spela upp film högupplöst, musik, surf, youtube, netflix...
Alla filmer och musik har jag redan på en Nas.
Har noll koll på htpc och byggde senast en dator för typ 10 år sen...
Så, önskar lite råd för ett schysst paket som med fördel kan monteras ihop av inet.
Är gammalmodig av mig så är nöjd om jag bara kan hitta filmen på nasen och spela upp i vlc typ.
jag vill gärna ha en ssd med plats för win8, 8mb ram o ett tyst system (fläktlöst?), och om möjligt (inget skall-krav) en låda som inte är så hög säg max 13 cm men kan istället vara ganska bred. (detta för att kunna ha den i tvbänken istället för . )
den får gärna bli billigare än att köpa en MacMini...
tacksam för alla råd!
just det, har rätt mkt dvder så nån simpel dvd/blurayspelare kanske också vore bra.
edit: klickade själv ihop en varukorg på skoj http://www.inet.se/kundvagn/visa/3139460/htpc-tyst , det blev dyrt och kanske passar grejerna inte ens ihop men jag började med chassit o valde sen från rekommenderade tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonaldBelford:

Hej! Jag är ute efter en htpc som jag kan ha stående i tvbänken med hdmikabel till förstärkare o vidare till tv.
Ska användas för att spela upp film högupplöst, musik, surf, youtube, netflix...
Alla filmer och musik har jag redan på en Nas.
Har noll koll på htpc och byggde senast en dator för typ 10 år sen...
Så, önskar lite råd för ett schysst paket som med fördel kan monteras ihop av inet.
Är gammalmodig av mig så är nöjd om jag bara kan hitta filmen på nasen och spela upp i vlc typ.
jag vill gärna ha en ssd med plats för win8, 8mb ram o ett tyst system (fläktlöst?), och om möjligt (inget skall-krav) en låda som inte är så hög säg max 13 cm men kan istället vara ganska bred. (detta för att kunna ha den i tvbänken istället för . )
den får gärna bli billigare än att köpa en MacMini...
tacksam för alla råd!
just det, har rätt mkt dvder så nån simpel dvd/blurayspelare kanske också vore bra.
edit: klickade själv ihop en varukorg på skoj http://www.inet.se/kundvagn/visa/3139460/htpc-tyst , det blev dyrt och kanske passar grejerna inte ens ihop men jag började med chassit o valde sen från rekommenderade tillbehör.

Om du vill ha det chassit så kolla in denna tråd: Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

För det första bör du välja EVO varianten av chassit då det är smartare kontruerat - de har tex en universallösning till ejectknappen till optiska läsaren, vilket innebär att du kan ta en betydligt billigare .

Sedan behöver du en picoPSU till detta chassi, tex Streacom Nano 150W.

En i5 3570 är löjligt overkill för en HTPC (men det är inget fel med det), jag skulle dock kört på en i3 3225 som har samma grafikdel (HD4000) och fullt tillräcklig CPU-kraft.

Hade dessutom valt ett moderkort med Z77-chipset om du fortfarande vill ha 3570:an så att du kan utnyttja överklockningsmöjligheten. Eller om du går på i3:an så välj H77 då det är ett nyare chipset än H67 som du hade valt - till samma eller billgare pris.

mITX H77 och Z77 @ prisjakt

Men minnena var lågprofil vilket är vad man vill ha, dock så kan man hitta billigare!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Om du vill ha det chassit så kolla in denna tråd: Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

För det första bör du välja EVO varianten av chassit då det är smartare kontruerat - de har tex en universallösning till ejectknappen till optiska läsaren, vilket innebär att du kan ta en betydligt billigare .

Sedan behöver du en picoPSU till detta chassi, tex Streacom Nano 150W.

En i5 3570 är löjligt overkill för en HTPC (men det är inget fel med det), jag skulle dock kört på en i3 3225 som har samma grafikdel (HD4000) och fullt tillräcklig CPU-kraft.

Hade dessutom valt ett moderkort med Z77-chipset om du fortfarande vill ha 3570:an så att du kan utnyttja överklockningsmöjligheten. Eller om du går på i3:an så välj H77 då det är ett nyare chipset än H67 som du hade valt - till samma eller billgare pris.

mITX H77 och Z77 @ prisjakt

Men minnena var lågprofil vilket är vad man vill ha, dock så kan man hitta billigare!

Stort tack! Det var en bra guide + dina egna tips. Har nu gjort en ny varukorg du gärna får kommentera:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3142569/2013-03-24
Eftersom jag vill ha den monterad håller jag mig till inet, men kanske går det att optimera ytterligare?

Prismässigt blir det dyrare än vad jag trott, alternativet skulle väl vara att börja i nån annan ände och fokusera mer på pris (men ändå kompetent prestanda) och mindre på form/ljudnivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonaldBelford:

Stort tack! Det var en bra guide + dina egna tips. Har nu gjort en ny varukorg du gärna får kommentera:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3142569/2013-03-24
Eftersom jag vill ha den monterad håller jag mig till inet, men kanske går det att optimera ytterligare?

Prismässigt blir det dyrare än vad jag trott, alternativet skulle väl vara att börja i nån annan ände och fokusera mer på pris (men ändå kompetent prestanda) och mindre på form/ljudnivå...

Ser bra ut, fast lite synd att inte få dit en BluRay då en sådan bara skulle kosta ett par hundringar till om man köpte på billigaste stället - du vågar inte att montera dit en sådan själv?

Här har du ett alternativ, en jäkligt trevlig låda med lite mer plats. Med ett passivt nätagg och en bra CPU-kylare kan det bli i princip tyst - kör man på ett nätagg med hög verkningsgrad (fast med fläkt) kan man spara lite pengar.

Node 605

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

HTPC / NAS

Hej,
Ska bygga mig en HTPC som även ska funger som NAS och det var väldigt många år sen jag byggde en pc sist så vore mycket tacksam om någon kunde kolla igenom och säga om detta verkar vettigt.

  • Min tanke är att ha en HTPC i vardagsrummet så det är viktigt att den är tyst.

  • Huvud uppgiften är att köra en Media center client (plex eller xbmc) för att spela upp filmer över HDMI i 1080p.

  • Allt ska vara lagrat lokalt och vill även ha den som media server så jag kan komma åt mina filer och streama filmer både i och utanför nätverket, antagligen genom Plex.

  • Kommer även användas för surfning och vill gärna lämna möjlighet för spel även om detta är väldigt låg prio.

  • Den kommer anslutas trådlöst till min Asus RT-N65U och HTPC:n kommer sköta alla nerladdningar och säkert mycket filöverföring i nätverket så mycket viktigt att den har bra trådlöst.

  • Har inte bestämt mig för ifall jag ska köra Windows eller Ubuntu än men föredrar Ubuntu så viktigt att komponenterna har bra linux drivrutiner.

Har skapat en Prisjakt lista men den blev i dyraste laget så kom gärna med förslag för hur jag kan göra den billigare och självklart ifall delarna jag valt funkar.
Undrar även hur den funkar att lägga till fler diskar i efterhand i Raid 5 då jag tänkte börja med 3 diskar om det är enkelt att uppgradera annars tar jag 4 på en gång.
Funderar även på att byta till ett externt nätagg men dålig koll på hur det funkar så väldigt gärna info om det.

Mycket tacksam för alla tipps jag kan få!

Mvh
Erik

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk

Hej!
Jag är ute efter att skaffa mig en HTPC-lösning och har läst och tittat runt i forumet men kan inte hitta någon som har plockat ihop ett paket som jag tycker passar mig. Meningen är att bland annat köra Viaplay, netflix, NHL gamecenter, flac och lite 1080p filmer. Har dessutom tänkt att den ska ersätta min nuvarande stationära Blu-Ray spelare. Behöver ha Wifi på moderkortet då jag har svårt att dra nätverkskabel genom hela lägenheten. Har plockat ihop följande saker som jag gärna skulle vilja ha feedback på.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=121177...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waker:

Hej,
Ska bygga mig en HTPC som även ska funger som NAS och det var väldigt många år sen jag byggde en pc sist så vore mycket tacksam om någon kunde kolla igenom och säga om detta verkar vettigt.

  • Min tanke är att ha en HTPC i vardagsrummet så det är viktigt att den är tyst.

  • Huvud uppgiften är att köra en Media center client (plex eller xbmc) för att spela upp filmer över HDMI i 1080p.

  • Allt ska vara lagrat lokalt och vill även ha den som media server så jag kan komma åt mina filer och streama filmer både i och utanför nätverket, antagligen genom Plex.

  • Kommer även användas för surfning och vill gärna lämna möjlighet för spel även om detta är väldigt låg prio.

  • Den kommer anslutas trådlöst till min Asus RT-N65U och HTPC:n kommer sköta alla nerladdningar och säkert mycket filöverföring i nätverket så mycket viktigt att den har bra trådlöst.

  • Har inte bestämt mig för ifall jag ska köra Windows eller Ubuntu än men föredrar Ubuntu så viktigt att komponenterna har bra linux drivrutiner.

Har skapat en Prisjakt lista men den blev i dyraste laget så kom gärna med förslag för hur jag kan göra den billigare och självklart ifall delarna jag valt funkar.
Undrar även hur den funkar att lägga till fler diskar i efterhand i Raid 5 då jag tänkte börja med 3 diskar om det är enkelt att uppgradera annars tar jag 4 på en gång.
Funderar även på att byta till ett externt nätagg men dålig koll på hur det funkar så väldigt gärna info om det.

Mycket tacksam för alla tipps jag kan få!

Mvh
Erik

Ska du ha många diskar så är ju inte Node 605 det bästa då det bara har plats för 4st.

Silverstone Grandia 07 eller 08 rymmer fler diskar, har bra kylning och är trevliga att bygga i.

externt nätagg är ingen bra lösning till ett chassi som har plats för en ATX-PSU - dessutom blir det en dyr lösning. En högeffektiv PSU låter ingenting med en sådan setup då den bara skulle lastas med 20-25%.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlstrom:

Hej!
Jag är ute efter att skaffa mig en HTPC-lösning och har läst och tittat runt i forumet men kan inte hitta någon som har plockat ihop ett paket som jag tycker passar mig. Meningen är att bland annat köra Viaplay, netflix, NHL gamecenter, flac och lite 1080p filmer. Har dessutom tänkt att den ska ersätta min nuvarande stationära Blu-Ray spelare. Behöver ha Wifi på moderkortet då jag har svårt att dra nätverkskabel genom hela lägenheten. Har plockat ihop följande saker som jag gärna skulle vilja ha feedback på.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=121177...

Du behöver en slot-in optisk läsare till det chassit.

Känns lite dumsnålt med bara en 60Gb SSD, en 120Gb kostar ju inte mycket mer.

Onödigt med ett Z77-kort till en i3:a då man inte akn överklocka den, samt så brukar Z77 korten vara fullpackade med godis (vilket är trevligt) som kanske gör det svårt med heatpipesen till CPU:n. Men du kanske har koll på att det funkar?

Annars är det bara att köra!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Ser bra ut, fast lite synd att inte få dit en BluRay då en sådan bara skulle kosta ett par hundringar till om man köpte på billigaste stället - du vågar inte att montera dit en sådan själv?

Här har du ett alternativ, en jäkligt trevlig låda med lite mer plats. Med ett passivt nätagg och en bra CPU-kylare kan det bli i princip tyst - kör man på ett nätagg med hög verkningsgrad (fast med fläkt) kan man spara lite pengar.

Node 605

Tack. Lite stor låda. Fläktar har jag alltid bekymmer med förr eller senare. Nä det lutar åt Evon.
Borde jag inte kunna ta denna? eller skiljer den sig, det är slim men kanske inte "slot-in"?
http://www.inet.se/produkt/7104237/samsung-blu-ray-writer-sn-...

edit: verkar vara tray enligt prisjakt. ny fråga. kanske köper slim slot-in separat. borde inte va så klurigt att montera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RonaldBelford:

Tack. Lite stor låda. Fläktar har jag alltid bekymmer med förr eller senare. Nä det lutar åt Evon.
Borde jag inte kunna ta denna? eller skiljer den sig, det är slim men kanske inte "slot-in"?
http://www.inet.se/produkt/7104237/samsung-blu-ray-writer-sn-...

edit: verkar vara tray enligt prisjakt. ny fråga. kanske köper slim slot-in separat. borde inte va så klurigt att montera själv.

Nä det klarar du - dumt att betala en massa extra bara för att Inet inte har vett att ta in de billigare slot-in varianterna. Man iofs fråga dom om dom inte kan göra det...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skall investera i en ny htpc och behöver tips och råd!

Jag har redan ett Chassie, : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125305

Samt ett nätagg : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111532

Jag skall spela upp högupplöst material och vill gärna vara lite framtidssäker, tanken är att en Synology DS212j ska stå för lagringen.

Det jag försökt läsa på om är hur det är med uppspelning av 3d, svårt att få fram vad som krävs för det. Inte för att jag ser det så ofta, men har ju tv för det så det kan vara kul.

Tv:n är en Panasonic : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179990

Och hemmabiorecievern är en : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928644

Burken ska stå i ett stängt skåp där jag ska försöka hitta någon lösning att ventilera, både för dator, förstärkare och ps3 (dock i olika skåp) så den behöver inte vara så tyst egentligen.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackarn:

Hej!

Jag skall investera i en ny htpc och behöver tips och råd!

Jag har redan ett Chassie, : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125305

Samt ett nätagg : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111532

Jag skall spela upp högupplöst material och vill gärna vara lite framtidssäker, tanken är att en Synology DS212j ska stå för lagringen.

Det jag försökt läsa på om är hur det är med uppspelning av 3d, svårt att få fram vad som krävs för det. Inte för att jag ser det så ofta, men har ju tv för det så det kan vara kul.

Tv:n är en Panasonic : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179990

Och hemmabiorecievern är en : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928644

Burken ska stå i ett stängt skåp där jag ska försöka hitta någon lösning att ventilera, både för dator, förstärkare och ps3 (dock i olika skåp) så den behöver inte vara så tyst egentligen.

Tacksam för svar!

Budget?
Optisk läsare?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Optisk läsare har jag redan och prisklass är väl runt 3-4 tusen. Men jag är öppen för förslag!

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Medlem

Inga heta tips?

Om det blir ett grafikkort så kan det inte vara längre än 25cm lite beroende på var det är placerat på moderkortet, annars tar det i den optiska enheten.

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackarn:

Optisk läsare har jag redan och prisklass är väl runt 3-4 tusen. Men jag är öppen för förslag!

Skrivet av Rackarn:

Inga heta tips?

Om det blir ett grafikkort så kan det inte vara längre än 25cm lite beroende på var det är placerat på moderkortet, annars tar det i den optiska enheten.

3-4000:-

Det du behöver är således ett moderkort en CPU/APU samt minne och förslagsvis en SSD.

Både AMD´s och Intels Integrerade grafikkretsar skall ju klara 3D så varför inte satsa på det - och duger det inte kan du ju alltid uppgradera med ett separat grafikkort.

Intel:
i3 32225 med HD4000 grafik = 1000:-
1155 H77 eller Z77 moderkort från 600:-

AMD:
FM2 APU från 400:- (jag skulle rekommendera en A8-5600K eller A10-5800K då de är upplåsta och man kan då optimera systemet lite bättre)
FM2 moderkort Från 400:- (Skulle rekomendera ett kort med A85 chipset då det är nyast.)

SSD:
120Gb, 800:- Varför inte en Samsung 840

DDR3:
2x4Gb = från 300:- Välj lågprofil och 1600MHz och om du går på AMD så vinner systemet på snabba minnen, dvs uppåt 2133MHz skadar inte...

Å så kanske en tystare CPU-kylare på det, vet inte hur hög den får vara i ditt chassi dock!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tusen tack nafs, verkligen! Det verkar som du är trådens Gudfader.

Jag har mest kört på Intel tidigare, men nu när jag läser på om AMD så verkar deras integrerade grafik spöa Intels motsvarande. Låt säga att man tar en A10 5800k 3,8 och ordnar rätt minnen till vederbörande, vad är det då som krävs för att kunna lira Bf3 på halvhyfsade inställningar? Krävs det ändå ett grafikkort eller funkar det?

Eftersom jag är mest inne på AMD nu så är moderkort en djungel för mig, men jag tänker iom att jag kan ha ett ATX moderkort så är det lika bra, tankevurpa? Bra med plats tänker jag, men å andra sidan kanske det är på väg att fasas ut och inte har samma bra funktioner som små moderkort har som är inriktade mot små htpc med wifi/blåtand?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackarn:

Tusen tack nafs, verkligen! Det verkar som du är trådens Gudfader.

Jag har mest kört på Intel tidigare, men nu när jag läser på om AMD så verkar deras integrerade grafik spöa Intels motsvarande. Låt säga att man tar en A10 5800k 3,8 och ordnar rätt minnen till vederbörande, vad är det då som krävs för att kunna lira Bf3 på halvhyfsade inställningar? Krävs det ändå ett grafikkort eller funkar det?

Eftersom jag är mest inne på AMD nu så är moderkort en djungel för mig, men jag tänker iom att jag kan ha ett ATX moderkort så är det lika bra, tankevurpa? Bra med plats tänker jag, men å andra sidan kanske det är på väg att fasas ut och inte har samma bra funktioner som små moderkort har som är inriktade mot små htpc med wifi/blåtand?

Tacksam för svar!

Gudfader, jo jag tackar jag...

TomsHardware har en artikel om minnesskalning och spel på 5800K - kolla in den och så får du avgöra om det duger åt dig. Kolla även in deras undervolting/överklocknngsartikel när du ändå är där.

Sedan kan du ju komplettera med ett grafikkort och köra dual graphic, men det verkar inte som att skalningen funkar fullt ut på alla spel. Här har du en jämförelse med 5800K och i3 3225 med integrerad och separat grafik.

En bild då Dual Graphic skalar bra:

Angående storleken på moderkort så har du ju plats för ATX och de brukar ju vara billigare än dess mindre likar. Om det är trångt i chassit så kan man ju alltid ta ett mATX för att få lite mer plats - det är ju oftast bara antalet PCI-portar som skiljer mot ATX-korten.

Är spel av hög prio skulle jag kanske satsat på en i3 + passivt Radeon 7750 eller 6770 - men då är det 800:- till ur pengapåsen! Skaffar man dessutom ett moderkort som stödjer 2 grafikkort i CF så kan det ju bli riktigt roligt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst ännu mer så har jag återgått till Intel, jag skippar möjligheten att kunna spela, har redan en speldator. Har gjort en kundvagn hos inet : http://www.inet.se/kundvagn/visa/3175851/2013-03-31

Behöver man köpa till kablar till hdd och skärm?

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!

Permalänk
Medlem

Ok! Var lite trött när jag satte ihop listan! Såg nu att moderkortet inte fanns i lager, tips på annat likvärdigt?

Fungerar komponenterna med varann, kända fel eller enkla uppgraderingar värda namnet?

Visa signatur

Så jävla värt att ha en bra dator!