Permalänk
Medlem

kuggat uppkörningen igen...

Jag vet att denna tråden borde ställas på garaget eller liknande men nu blev det så, mår väldigt dåligt.. Blev kuggad idag pga att jag kör väldigt nära bilen framför mig på motorvägen och sen att jag blinkar och rör bilen innan jag kollar om mig, och sedan så backade jag snabbt runt hörnet.. Några tips? Mår väldigt dåligt :/

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

läs på lite, träna, kör med bilskola, sen ska det nog gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cebet:

läs på lite, träna, kör med bilskola, sen ska det nog gå bra

Jag kör jätte bra enligt min lärare, första uppkörningen gjordes i Lund, och idag var det i Malmö...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

det är bara ut och träna och få vanan att titta först blinka sen. det med att ligga nära och backa fort är ju bara tänka på att ta det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cebet:

det är bara ut och träna och få vanan att titta först blinka sen. det med att ligga nära och backa fort är ju bara tänka på att ta det lugnt

Tack för tipsen!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Hur många gånger har du kuggat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Hur många gånger har du kuggat?

2 gånger med dagens

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Ta det lugnt när det är dags för nästa uppkörning. Nervositet blir lätt till stress så då kanske nämnda fel i körningen uppkommer just pga av att du var nervös. Lugnt och sansat i 30-40min så är körkortet ditt!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Mitt tips är att öva och bli bättre på just det du kuggade på. Tänk på avstånd, 3 sek, alltid avsökning innan du gör någon manöver samt mer träning på backa runt hörn. Nästa gång klarar du det

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Ta det lugnt när det är dags för nästa uppkörning. Nervositet blir lätt till stress så då kanske nämnda fel i körningen uppkommer just pga av att du var nervös. Lugnt och sansat i 30-40min så är körkortet ditt!

Får tänka på det, nervös blev jag hela tiden!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, har en polare som kuggade 9 gånger innan han fick det... Som de flesta sagt innan, ta det bara lugnt! kör hellre försiktigt än vårdslöst.

Kör du lugnt så har då ett par sekunder till för att tänka på vad du ska göra.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Mitt tips är att öva och bli bättre på just det du kuggade på. Tänk på avstånd, 3 sek, alltid avsökning innan du gör någon manöver samt mer träning på backa runt hörn. Nästa gång klarar du det

Backning runt hörnet gick bra, men jag backade snabbt, inspektören sa att ifall någon springande hade kommit ut så hade jag inte hunnit bromsa, men tack för tipset

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Kör långsamare än vad du brukar göra så löser det sig nog. Tror bara att det är övning som hjälper i ditt fall, du kanske ska tänka på att det är inte bara uppkörningen du ska köra bra på, du ska ju köra bra hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Kör långsamare än vad du brukar göra så löser det sig nog. Tror bara att det är övning som hjälper i ditt fall, du kanske ska tänka på att det är inte bara uppkörningen du ska köra bra på, du ska ju köra bra hela tiden.

brukar köra 5-6km lägre än vad man ska köra, men på motorvägen så tvärnita någon framför mig... :/ vilket gjorde att jag bromsa men inte tillräckligt men jag ska ta några extra körlektioner innan jag bokar ..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Har inte kört upp än men fick lite att tänka på när du skrev.. Jag är helt värdelös på att hålla hastigheten också.. Blir väldigt nervös av sådana grejer också. Rädd för att göra bort mig.. Men tog mitt skoterkort idag! Mycket enklare än kortkort,kunde inte misslyckas i princip.

Å andra sidan för att pigga upp dig kan jag nämna att en gammal kompis misslyckades med moppekort 8 gånger tror jag:-P och grattis till att du klarade teorin !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Har inte kört upp än men fick lite att tänka på när du skrev.. Jag är helt värdelös på att hålla hastigheten också.. Blir väldigt nervös av sådana grejer också. Rädd för att göra bort mig.. Men tog mitt skoterkort idag! Mycket enklare än kortkort,kunde inte misslyckas i princip.

Å andra sidan för att pigga upp dig kan jag nämna att en gammal kompis misslyckades med moppekort 8 gånger tror jag:-P och grattis till att du klarade teorin !

Skickades från m.sweclockers.com

jo tack det är rätt så svårt att hålla hastigheten när inspektören sitter bredvid en och med pennan slår mot paden och gör ljud!! teorin var sjukt enkelt.. fick 63 från första skrivning, men nu måste jag fokusera på uppkörningen

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Som alla redan sagt till dig så skall du ta det lugnt och försöka vara lugn under den timmen som du kör. Kom dit utvilad så se till att sova ordentligt natten innan det är dags! Tänk på det som förarprövaren sade till dig och se det bara som konstruktiv kritik även om det är extremt tråkigt.
Tycker du att det är jobbigt när han slår med pennan mot paden så kan du ju alltid försöka få igång en konversation så han kommer av sig från sitt bankande. Min förarprövare på C-kortet satt och nynnade nåt helt infernaliskt så jag nynnade tillbaka mot honom och då började han ursäkta sig.. Skaffa dig en pad och slå på du med?

Har själv en uppkörning för CE-kortet snart och kommer då inte att göra något av det jag skrev precis för jag blir själv extremt nervös men det är helt normalt!

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Skrivet av norowner:

jo tack det är rätt så svårt att hålla hastigheten när inspektören sitter bredvid en och med pennan slår mot paden och gör ljud!! teorin var sjukt enkelt.. fick 63 från första skrivning, men nu måste jag fokusera på uppkörningen

Jag har bara kört hemma så kan inte ge dig så mycket tips utom öva,ta det lugnt och tro på dig själv (utom övermod så du kör för snabbt osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazi0:

Som alla redan sagt till dig så skall du ta det lugnt och försöka vara lugn under den timmen som du kör. Kom dit utvilad så se till att sova ordentligt natten innan det är dags! Tänk på det som förarprövaren sade till dig och se det bara som konstruktiv kritik även om det är extremt tråkigt.
Tycker du att det är jobbigt när han slår med pennan mot paden så kan du ju alltid försöka få igång en konversation så han kommer av sig från sitt bankande. Min förarprövare på C-kortet satt och nynnade nåt helt infernaliskt så jag nynnade tillbaka mot honom och då började han ursäkta sig.. Skaffa dig en pad och slå på du med?

Har själv en uppkörning för CE-kortet snart och kommer då inte att göra något av det jag skrev precis för jag blir själv extremt nervös men det är helt normalt!

Skrivet av Widholm:

Jag har bara kört hemma så kan inte ge dig så mycket tips utom öva,ta det lugnt och tro på dig själv (utom övermod så du kör för snabbt osv

Skickades från m.sweclockers.com

Tack gubbar lycka till med CE kortet du osså, ska försöka lugna ner mig o ta några extra lektioner o bokar nytt

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det var väldigt skönt att ta en lektion hos bilskolan och be körskoleläraren agera som om det vore en uppkörning. Detta gör du samma dag som du ska köra upp.

All nervositet försvann för mig och jag kunde ta kortet på första försöket.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag tyckte att det var väldigt skönt att ta en lektion hos bilskolan och be körskoleläraren agera som om det vore en uppkörning. Detta gör du samma dag som du ska köra upp.

All nervositet försvann för mig och jag kunde ta kortet på första försöket.

OH! nice tack för idén!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Ang. Avstånd till framförvarande.
Tillämpa 3-sekunders regeln! Ett enkelt sätt att kolla om du har tillräckligt med avstånd.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hur många körlektioner har du tagit? Du kanske ska testa köra med en annan lärare eller annan körskola.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 930, Asus P6T Deluxe V2, Corsair Vengance 6GB DDR3, Asus GeForce GTX 560 Ti 448, Corsair TX 750W, Samsung 830 256 GB, Samsung Syncmaster P2350, Logitech G35, Logitech G9, Logitech Z-5500, Playstation 3 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av bomba187:

Hur många körlektioner har du tagit? Du kanske ska testa köra med en annan lärare eller annan körskola.

Skickades från m.sweclockers.com

har övningkört med min farbror som är rätt sträng i ca 8 månader och sedan har jag tagit 8 lektioner, jag kan köra, jag vet hur allt funkar, men jag stressar och blir nervös som f*n när det gäller uppkörningen... det är samma sak med prov osv, jag kan allt fast när jag ska skriva provet så har allt försvunnit ifrån hjärnan...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

En tjejkompis kuggade sju gånger innan hon tog kortet. Slappna av bara, gör dig bekväm, ha självförtroende. Sånt gör skillnad.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

har övningkört med min farbror som är rätt sträng i ca 8 månader och sedan har jag tagit 8 lektioner, jag kan köra, jag vet hur allt funkar, men jag stressar och blir nervös som f*n när det gäller uppkörningen... det är samma sak med prov osv, jag kan allt fast när jag ska skriva provet så har allt försvunnit ifrån hjärnan...

Andas lugnt och fint, nu vet du ju hur det går till på uppkörningen och kan vara mer beredd och mindre nervös.
Kolla speglar en extra gång, håll bra avstånd, räkna sekunder mellan bil och stolpe eller något annat föremål, håll ett öga på hastighetsmätaren och faktiskt försök att tänka bort att du gör uppkörningen.

Kommer ihåg att min kontrollant jag fick satt och pratade i telefon med sin fru hela uppkörningen, först var jag otroligt nervös över hur han valde att prata i telefon istället för att sitta och kolla vad jag gjorde men sen kom jag på att han kanske gör det för att han känner sig bekväm med mig som förare. Jag klarade provet :)!

Permalänk
Inaktiv

Jag kuggade 5 ggr.. :\

Hade oxå problem med en sträng jäkel till lärare, som satt och hoppade i sätet nästan om man gjorde något fel.. så man var ju skitnervös med körkortsförrättaren.

Ordnade sig när jag bytte skola.

Permalänk
Medlem

som sagt. ta det lungt. fast kan förstå att man blir stressad om läraren är skitgrinig, dom ska inte vara uppkörningslärare!!. Jag fick en super trevlig snubbe, så redan från första sekund slappnade man av tack vare läraren var så soft i sitt sätt att vara på, vi satt o snacka hela vägen medans jag körde upp. fixade uppkörningen direkt. bara o titta, blinka, sväng...osv..Du kan ju det här du fixar det nästa gång! tänk att alla andra är idioter i trafiken så håll avstånd från dom. o var beredd vid korsningar mm att det kan komma ut folk, bilar mm som bryter mot regler..dvs idioter

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ta ett par körlektioner innan uppkörningen och kör med lite olika lärare, jag kommer ihåg att jag blev nervös när jag körde med nya personer men jag vande mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

träna, träna, träna, träna, träna

Bilkörning handlar om att man gör allt med rutin, utan att tänka, tycker egentligen inte att jag lärde mig köra bil bra förrän efter flera år med körkort, då satte sig körningen i ryggmärgen.

Sen ska man väl vara övertydlig med allt man gör till uppkörningshandledaren, verkligen visa att man vet vad som gäller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.