Permalänk

NAS projekt i skolan! Behöver tips!

Tjena!

Vi har fått som terminsuppgift att göra ett projektarbete under 6veckor. Jag och farsan har sedan tidigare tänkt köpa en färdigbyggd NAS eller bygga själv. Så detta är ett gyllene läge för min del att "ta två flugor i en smäll"( gynnar hemmet+skolarbetet). Så nu till min fråga, är det klurigt att bygga en egen nas? Är det "svårare" än att bygga dator? För det har jag gjort innan nämnligen!

Anledning till att jag helst vill bygga eget är ju framför allt för att projektet kommer att bli behagligare att dokumentera i och med att jag kan fylla ut mitt dokument enklare.

Vad är fördelarna med att bygga själv än att köpa en färdigbyggd?

Sen får ni även komma med övriga tips som ni kanske vill dela med er utav

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Att bygga en egen NAS är samma sak som att bygga en vanlig dator.
Det man bör tänka på är ifall den ska vara igång 24/7 så kanske man inte ska använda samma hårdvara som till en vanlig dator.

Permalänk
Skrivet av FilipNilsson1996:

Tjena!

Vi har fått som terminsuppgift att göra ett projektarbete under 6veckor. Jag och farsan har sedan tidigare tänkt köpa en färdigbyggd NAS eller bygga själv. Så detta är ett gyllene läge för min del att "ta två flugor i en smäll"( gynnar hemmet+skolarbetet). Så nu till min fråga, är det klurigt att bygga en egen nas? Är det "svårare" än att bygga dator? För det har jag gjort innan nämnligen!

Anledning till att jag helst vill bygga eget är ju framför allt för att projektet kommer att bli behagligare att dokumentera i och med att jag kan fylla ut mitt dokument enklare.

Vad är fördelarna med att bygga själv än att köpa en färdigbyggd?

Sen får ni även komma med övriga tips som ni kanske vill dela med er utav

Tack på förhand!

Bygger man själv så lär man sig ju mera saker + att det är roligt, blir billigare oxå i regel i alla fall
FreeNas är bra o enkelt att börja med

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilipNilsson1996:

Tjena!

Vi har fått som terminsuppgift att göra ett projektarbete under 6veckor. Jag och farsan har sedan tidigare tänkt köpa en färdigbyggd NAS eller bygga själv. Så detta är ett gyllene läge för min del att "ta två flugor i en smäll"( gynnar hemmet+skolarbetet). Så nu till min fråga, är det klurigt att bygga en egen nas? Är det "svårare" än att bygga dator? För det har jag gjort innan nämnligen!

Anledning till att jag helst vill bygga eget är ju framför allt för att projektet kommer att bli behagligare att dokumentera i och med att jag kan fylla ut mitt dokument enklare.

Vad är fördelarna med att bygga själv än att köpa en färdigbyggd?

Sen får ni även komma med övriga tips som ni kanske vill dela med er utav

Tack på förhand!

Att bygga själv är inte speciellt svårt av vad jag förstått, det är ungefär som att bygga en dator men ofta mer fokus på strömförbrukning mm. Har inte byggt en själv men det är ett projekt jag skulle vilja göra i framtiden. Fördelarna med att bygga en egen är väl detsamma som när du bygger en dator, du kan själv välja komponenter och kan designa den utefter eget behov. Skulle också tippa på att prislappen blir billigare när du kommer upp i stora mängder lagringsutrymme.

Permalänk
Skrivet av FilipNilsson1996:

Vad är fördelarna med att bygga själv än att köpa en färdigbyggd?

Som tidigare blivit sagt, att bygga eget är som att plocka ihop en dator.

Med eget bygge kan du välja delar själv och få bättre prestanda och mera lagringsutrymme.

Det är mycket lättare med färdiga, men möjligheterna till förbättring är begränsade och flexibiliteten blir lidande.

Permalänk

Bygg eget, sedan kan du skriva någon sorts jämförelse mellan t ex Unraid, Freenas och andra lösningar så att det blir något innehåll i skolarbetet! (Kan för övrigt rekommendera unraid, fungerar mycket bra).

Permalänk
Medlem

Saker som kan vara värda att tänka på om du bygger själv:

  • Fundera på vilket operativsystem du ska köra på den och vilka tjänster NASen måste klara av. Tänk även på att hårdvaran du väljer måste stödas av operativsystemet.

  • Gör den tyst eftersom den ska gå 24/7. Tyst kylning och gärna komponenter som inte utvecklar så mycket värme.

  • Välj diskar tänkta för att användas i NAS eller enterprise miljö.

  • Fundera på om du ska köra RAID och i så fall vilken typ av RAID.

  • Om du behöver ett chassi och komponenter med goda utbyggnadsmöjligheter för fler diskar.

  • Hur mycket plats det finns och vilka anslutningsmöjligheter det finns där du har tänkt att placera NASen. Den kan med fördel placeras där man inte hör den.