Permalänk
Inaktiv

Ljudnivå mac mini

Hej!
Har planer på att köpa mig en mac mini med i7 2,3 GHz men det enda jag oroar mig för är ljudnivån. Det som jag använder datorn till är programmering, webbutveckling lite enklare fotoredigering samt kollar lite film och vanligt surf. Läst runt lite på nätet och den verkar vara tyst om man inte belastar den hårt som t.ex. handbrake. Hur tycker ni att eran mini låter?

Permalänk

Jag har en mac mini och den låter ingenting, det är en riktigt bra och tyst maskin.
Så köp en du kommer inte ångra dig, det har inte jag gjort

Permalänk

Har nog aldrig hört att våran varit igång, kanske ett lätt surr från hdd:n om det är riktigt tyst annars...
Visserligen en C2D från -10 om jag inte minns fel... Har använt Handbrake med, enda jag hörde var nog Superdriven när jag rippade DVDn...

Permalänk
Inaktiv

Stort tack för svaren nu känner jag mig säker nog för att köpa en. En fråga till är att jag tänkte köra 2 skärmar till den och då den ena går med hdmi och den andra skärmen kommer jag köra displayport -> mini displayport så borde jag inte behöva någon aktiv adapter?

Permalänk
Hedersmedlem

Med dina användningsområden kommer du troligen aldrig höra den alls.

Permalänk
Medlem

Min låter en hel del men jämfört med en vanlig PC så är den tyst.

Permalänk
Medlem

Hur är det med strömförbrukning på Mac Mini, nån som har mätt?

Permalänk
Medlem

Alltså, HandBrake tar väldigt mycket CPU (90-100% vid konvertering). Kör du från en CD/DVD tar det inte så mkt eftersom läsaren flaskar. Så beroende på hur du använder det så tar det olika mycket CPU.

En bättre förklaring är väl att alla macdatorer låter väldigt lite. Men som med alla datorer så måste de kylas vid hård belastning. Och vid hård belastning låter datorn inte onormalt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Hur är det med strömförbrukning på Mac Mini, nån som har mätt?

Har inte mätt, men siffror från Apple hittar du här:

http://support.apple.com/kb/ht3468

Mellan 10W (idle) och 85W (max) för instegsmodellen.

Permalänk
Medlem

jag har budget modellen i5 late 2012. visserligen har jag bytt ut ramminet mot 16gb och hdd mot en ssd.
men jag tycker den är gudomligt tyst faktiskt. har den bredvid tv och märker aldrig av den.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Tyst vid normal användning, låter rejält när den pressas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."