NAS / DIV SERVER / XBMC / gpu problem...?

Permalänk
Medlem

NAS / DIV SERVER / XBMC / gpu problem...?

Tjena alla SNÄLLA människor! (lägger ribban här....:)

Fakta om problembarnet:

Operativ: Ubuntu 12.04 LTS
Modermodem: ASUS P8H77-I - H77 (mTX)
Hjärnkapacitet: Intel Core i5-3450S - 4 trådar / 2,8GHz (3,5GHz Turbo) / 6MB
Simultankapacitetsförmåga: Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
Bränsletank: Western Digital Red 3TB SATA III (IntelliPower / 64MB Cache / WD30EFRX) * 3 / mdraid5, 2x SSD 128 system disk samt lagringsdisk

Använder denna dator som nas, xbmc (dlna för att streama till 2 st rasperry pie, fungerar klockrent!), samt streamserver för min dreambox för att kunna
kolla på tv om jag har utomlands. Kör även openvpn för att kunna kolla ex. svt play osv eller helt enkelt komma åt saker hemma internt. Har även en
VMmaskin (WinXP) för att köra switchking och lite annat smått och gott.

Problemet:

Allt fungerar felfritt av det jag använder den för idag. Enda problemet är dock att jag inte riktigt får XBMC att fungera och köra filmer direkt till TV:n via HDMI utgången direkt på moderkortet. Lyckas med bedriften att få hackning, frysningar, framedrops osv. Har prövat med div inställningar, försökt kolla på loggar och fått fram att moderkortet (eller om jag misslyckats med nån drivrutins inställning) VDPAUI (?) och vaapi (?) inte stöds. Den återgår till Software accelerering. Då är frågan, vad har jag missat?

Eller, måste jag sätta in ett extra gpu kort av mindre modell för att den inbyggda gpun inte klarar av detta? Har även prövat att stänga av ALLA andra "services" dvs ingen dlna, inga server, inga virtuella maskiner osv. Prövat logga in med unity 2d, 3d, xbmc osv. Vid vissa lägen får jag det att flyta någorlunda, men viss hack och en hel del framedropes uppstår.

Återigen, streamingen (dlna? funktionen i xbmc) fungerar felfritt till båda raspberry pies, samt även till mina Samsung (UE8) fungerar klockrent. Dvs har testkört en och samma film och får klockren bild, inga hopp, inga brytningar ingenting, men får helt enkelt inte XBMC att fungera "lokalt" på datorn.

Behövs mera information om vad jag prövat, inställningar, eller någon på rak arm som kan säga att jag är helt ute åt skogen ?

// A

Permalänk
Medlem

Svårt problem, men jag hade börjat med att testa ett riktigt grafikkort först, iallafall testa för att se om problemet försvinner då. Då vet du om det sitter i grafikkretsen eller i annan del.

Annars hade jag tittat på dessa XBMC inställningar att testa:

Use a fullscreen window rather than true fullscreen= Kan påverka ibland
Vsync=Kan också påverka
Enable Hardware Accelerated Decoding via DXVA2= Kan ge problem med prestanda
Ljud inställningar= Har haft XBMC maskiner där ljudenheten skapade frysningar på video.

Permalänk
Medlem

Då ska jag försöka hitta någon som passar i burken. Nvidia korten är dom som brukar rekomenderas va?

Någon som sitter på ett bra förslag med egen erfarenhet av ett billigt kort som "does the deal?"