Permalänk

Behöver råd till flickvännen

Min flickväns födelsedag är precis runt hörnet och hon önskar sig en ny dator.

Hon har sagt att hon gillar min dator (Asus UX31) samt macbook air. Alltså stilrena, små, lätta datorer med bra batteritid.

Det jag nu undrar över är om ni kunde hjälpa mig hitta med fler alternativ till dessa? Pris borde väll inte gå över 11kkr.

Mvh
Britta

Permalänk
Medlem

Om du kan lägga 600 kr mer så rekommenderar jag starkt nya samsung 900x3e! 256MB SSD, 1080p skärm, 13,3", 1,14Kg och galet snygg!
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Om du vill spara en slant så kan du gå på 900x3c modellen istället. 13,3", 1600x900 PLS-panel, 128GB SSD. Kampanjpris på Inet just nu: http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Har själv en 900x3d (nästan exakt samma som den från inet) och jag är supernöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Min flickväns födelsedag är precis runt hörnet och hon önskar sig en ny dator.

Hon har sagt att hon gillar min dator (Asus UX31) samt macbook air. Alltså stilrena, små, lätta datorer med bra batteritid.

Det jag nu undrar över är om ni kunde hjälpa mig hitta med fler alternativ till dessa? Pris borde väll inte gå över 11kkr.

Vad du än gör, köp inte en dator efter samma principer som utseendet på kläder eller smycken. Det är korkat och slöseri med pengar.

Satsa istället på det som spelar roll. Du nämnde bra batteritid och låg vikt, detta är något att gå på! För 11 000kr får du en hel del, brukar din tjej spela eller är det bara surf och film som gäller? Om det är det sistnämnda kan du strunta i GPU och köra på processorns integrerade grafikkrets (t.ex Intel HD 4000)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Min flickväns födelsedag är precis runt hörnet och hon önskar sig en ny dator.

Hon har sagt att hon gillar min dator (Asus UX31) samt macbook air. Alltså stilrena, små, lätta datorer med bra batteritid.

Det jag nu undrar över är om ni kunde hjälpa mig hitta med fler alternativ till dessa? Pris borde väll inte gå över 11kkr.

Mvh
Britta

Köp inte en zebra!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Om du vill spara en slant så kan du gå på 900x3c modellen istället. 13,3", 1600x900 PLS-panel, 128GB SSD. Kampanjpris på Inet just nu: http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Detta är nog datorn jag hade satsat på i all fall. Verkar vara en riktigt bra dator för slanten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag skulle köpa en Macbook Air (som du får för samma pris som samsungen om du har studentrabatt, dock har den ju inte 1080p men istället något snabbare processor), men beror ju helt på om hon föredrar OSX eller Windows. Samsungen är säkert en jävligt fin maskin det med, inte klämt på någon själv. Isf skulle jag dock köra på den billigare som någon länkade, verkar väldigt prisvärd.

Tog bort formulering om virus på mac, provocerade tydligen folk som går igång på det...
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Jag skulle köpa en Macbook Air (som du får för samma pris som samsungen om du har studentrabatt, dock har den ju inte 1080p men istället något snabbare processor), men beror ju helt på om hon föredrar OSX eller Windows (samt om hon vill slippa oroa sig för virus mm?). Samsungen är säkert en jävligt fin maskin det med, inte klämt på någon själv. Isf skulle jag dock köra på den billigare som någon länkade, verkar väldigt prisvärd.

vaa? finns det inget virus till en mac? haha sluta svamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Om du kan lägga 600 kr mer så rekommenderar jag starkt nya samsung 900x3e! 256MB SSD, 1080p skärm, 13,3", 1,14Kg och galet snygg!
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Om du vill spara en slant så kan du gå på 900x3c modellen istället. 13,3", 1600x900 PLS-panel, 128GB SSD. Kampanjpris på Inet just nu: http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Har själv en 900x3d (nästan exakt samma som den från inet) och jag är supernöjd!

Tveksam om 256MB skulle räcka för att överhuvudtaget kunna använda datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tveksam om 256MB skulle räcka för att överhuvudtaget kunna använda datorn.

hohohohoho vilken skojare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tveksam om 256MB skulle räcka för att överhuvudtaget kunna använda datorn.

Skrev från mobilen, blir så ibland

Permalänk
Medlem

MBA är överlägset bästa valet förutsatt att hon inte behöver Windows för visst program/spel. Mindre maintenance för dig också då den håller sig fräsch bra mkt längre än PC-ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vaa? finns det inget virus till en mac? haha sluta svamla.

det finns virus till mac, ja.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

det finns virus till mac, ja.

Han var sarkastisk....

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Haha, tolkade trådtiteln till något helt annat "Jag behöver pengar, för jag har inte råd och behålla tjejen" typ så tolkade jag det, haha, godnatt folket!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

vaa? finns det inget virus till en mac? haha sluta svamla.

Det har jag inte påstått. Men man behöver oroa sig betydligt mindre för virus och ett antivirus krävs i allmänhet inte.

Du kanske förresten kan länka till ett virus som är live (inte proof of concept) som har infekterat minst ett par hundra tusen macar? Och nej, trojaner är INTE virus (Flashback var ett jätteproblem, men är åtgärdat och inget lika stort problem existerar just nu vad jag vet). Java är idag den största säkerhetsrisken på en mac, och man bör därför undvika det helt (java ska heller inte krävas av väl programmerade program).

Men snälla, kan du inte undvika att förvandla det här till en mac vs pc tråd? Och så kan vi väl bara vara överrens om att virus är ett MINDRE problem på mac än i windows? Jag kör både pc och mac på både bärbart och stationärt, men personligen skulle jag välja en mac som min primära bärbara. Det jag försöker säga är att hans tjej måste bestämma sig för vad HON prioriterar på en dator.

Edit: Dessutom får jag be om ursäkt, läste inte sista meningen i första inlägget ordentligt om att han ville ha tips på alternativ, tolkade det som att han ville ha hjälp att välja mellan datorerna han nämnde. Inte min avsikt att propagera för Macbook Air om han ville ha tips på alternativ!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det har jag inte påstått. Men man behöver oroa sig betydligt mindre för virus och ett antivirus krävs i allmänhet inte.

Du kanske förresten kan länka till ett virus som är live (inte proof of concept) som har infekterat minst ett par hundra tusen macar? Och nej, trojaner är INTE virus (Flashback var ett jätteproblem, men är åtgärdat och inget lika stort problem existerar just nu vad jag vet). Java är idag den största säkerhetsrisken på en mac, och man bör därför undvika det helt (java ska heller inte krävas av väl programmerade program).

Men snälla, kan du inte undvika att förvandla det här till en mac vs pc tråd? Och så kan vi väl bara vara överrens om att virus är ett MINDRE problem på mac än i windows? Jag kör både pc och mac på både bärbart och stationärt, men personligen skulle jag välja en mac som min primära bärbara. Det jag försöker säga är att hans tjej måste bestämma sig för vad HON prioriterar på en dator.

Ja visst det behöver inte vara en mac vs pc tråd. men var snäll och dela inte med dig information som inte stämmer. Macar får virus! Inget nytt och häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Det har jag inte påstått. Men man behöver oroa sig betydligt mindre för virus och ett antivirus krävs i allmänhet inte.

Du kanske förresten kan länka till ett virus som är live (inte proof of concept) som har infekterat minst ett par hundra tusen macar? Och nej, trojaner är INTE virus (Flashback var ett jätteproblem, men är åtgärdat och inget lika stort problem existerar just nu vad jag vet). Java är idag den största säkerhetsrisken på en mac, och man bör därför undvika det helt (java ska heller inte krävas av väl programmerade program).

Men snälla, kan du inte undvika att förvandla det här till en mac vs pc tråd? Och så kan vi väl bara vara överrens om att virus är ett MINDRE problem på mac än i windows? Jag kör både pc och mac på både bärbart och stationärt, men personligen skulle jag välja en mac som min primära bärbara. Det jag försöker säga är att hans tjej måste bestämma sig för vad HON prioriterar på en dator.

I dagens läge, skulle jag nog inte vilja säga att virus på ett mac är ett mindre problem, snarare tvärtom. Mång mac-användare tänker likt som du, de förväntar sig inte virus i samma utsträckning, och kanske därför inte reagerar på samma sätt, dessutom är det få mac-användare som ens har ett virusskydd, så hur vet dem att de ens har ett virus? Ibland är det självklart, ibland inte. Och eftersom java/flash finns till både OSX och Windows, så är problemet ungefär lika stort, skillnaden är att en Windowsanvändare är mer beredd på skit, och därför per automatik sitter mer skyddad med AV.

Jag menar inte att något är sämre eller bättre här, menar bara att folk är mer vana att Windows är mer känt för virus än vad Mac är, och därmed sitter mindre beredda och mindre skyddade, vilket öppnar upp för ännu större hot än en skyddad Windows maskin.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Ja visst det behöver inte vara en mac vs pc tråd. men var snäll och dela inte med dig information som inte stämmer. Macar får virus! Inget nytt och häpnadsväckande.

Jag lägger ner den här diskussionen nu så att den inte spårar ur, men jag har inte hört om ett enda live virus till OSX. Trojaner, visst, och hål i Java, men inget annat. Jag skrev heller aldrig att macar inte får virus, han tolkade "att man behöver oroa sig mindre för virus" så, vilket jag fortfarande vidhåller. Det förutsätter ju också att man håller sitt system uppdaterat förstås. Over and out of this thread!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag älskar när folk säljer in apple produkter med argumentet att dom aldrig krånglar.

Nehe, men vad använder folk dom för?

Ja surfa, skriva, kolla mejlen.

Jaha alltså använder folk dom till i princip ingenting och dom krånglar aldrig. Inte så konstigt.

Tror någon här att våra datorer skulle krångla om det enda vi gjorde var att surfa, ladda ner från säkra sidor(finns jävligt säkra torrentsidor också) och skriver i word?

Permalänk

Detta är bästa du kan få i prisklassen, spöar Samsungs variant för 8k med hästlängder, i7 med 1080p och GT620M http://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd?utm_so...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av brittaspjut:

Min flickväns födelsedag är precis runt hörnet och hon önskar sig en ny dator.

Hon har sagt att hon gillar min dator (Asus UX31) samt macbook air. Alltså stilrena, små, lätta datorer med bra batteritid.

Det jag nu undrar över är om ni kunde hjälpa mig hitta med fler alternativ till dessa? Pris borde väll inte gå över 11kkr.

Mvh
Britta

Det är bra att veta vad den ska användas till, hyffsat svårt att ge rekommendationer annars.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Du har för övrigt fått väldigt bra tips här i tråden, skulle jag köra på en Windowsmaskin skulle jag definitivt köra på någon av samsungarna eller asus zenbooken!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns gott om Ultrabooks som inte kostar skjortan. Du skriver inga krav förutom budget på 11k så det är svårt att veta vad hon egentligen vill ha, men kan iaf tipsa dig om ett par:

:: HP Pavilion Ultrabook
:: Asus VivoBook S400
:: Asus Zenbook UX32A
:: Lenovo IdeaPad U310 (Apple-kopia och mkt snygg)
:: Toshiba Protege Z930

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Detta är bästa du kan få i prisklassen, spöar Samsungs variant för 8k med hästlängder, i7 med 1080p och GT620M http://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd?utm_so...

Indeed, det där ser ut att vara mycket dator för pengarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Fyndvaror Netonnet:

http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/asus-xg75vw-t1019v/X170368.3006/

http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/acer-xs7-391-73534g25aws/X182809.3006/

Men jag vet inte så jävla mycket om bärbara, samt att fyndvaror är väl sådant som kommit tillbaks av en anledning eller annan.

Permalänk
Medlem

UX332VD har nämnts tidigare i tråden och det är ett bra val(har en själv, mycket nöjd) men jag antar att flickvännen din är ute efter smidighet, batteritid och kvickhet och inte nödvändigtvis rå prestanda. UX31A är till utseendet identisk med UX32VD bortsett från att den är lite tunnare och väger lite mindre. Skillnaden mellan dessa två i övrigt är att UX32VD innehåller en HDD på 500GB medan UX31A innehåller en 128GB SSD. UX32VD har även ett dedikerat grafikkort till skillnad från UX31A och lämpar sig därmed lite bättre för spel. UX31A å andra sidan har bättre batteri och kräver mindre eftersom den inte har något dedikerat grafikkort.

UX32VD å andra sidan är mer skräddarsyvänlig och du kan stoppa in mer RAM samt SSD om du så vill.

Lång historia kort så tror jag UX31A skulle kunna vara ett bra alternativ för din flickvän. Antingen det eller en MBA.

Om du vill komma lite billigare undan kan du titta på UX32A men skulle personligen inte rekommendera den, min syster har en sån och den har en del problem. Skärmen känns riktigt kass dessutom.

Jag har två syskon, en bror och en syster. Jag har en UX32VD, min bror en UX31A och min syster en UX32A. Jag har alltså en del att jämföra med och jag personligen tror i alla fall att din flickvän skulle uppskatta UX31A mest av dessa, såvida hon inte vill spela spel på den, då UX32VD är ett bättre alternativ.

Permalänk

Tack för tipsen allihopa!

Vi ska åka och kolla på samsungen samt UX32. Hon måste få testa tangenterna då hon skriver mycket, både i hennes plugg och på fritiden så då tycker hon det är viktigt med sköna tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Han var sarkastisk....

inte mitt fel att han inte lärt sej använda smileys -.-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

inte mitt fel att han inte lärt sej använda smileys -.-

Så smileys avgör om man är sarkastisk? (aaa bra att veta!)

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Så smileys avgör om man är sarkastisk? (aaa bra att veta!)

Men åh, ser du inte att han hade lagt in tecken för en smiley efter sin kommentar, vilket betyder att det var sarkasm! Det han egentligen menar är att man inte behöver smileys för att det ska vara sarkasm. Du får hänga med i svängarna.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |