Microsoft Surface Pro till Sverige

Permalänk
Medlem

Too little too late

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emigrating12:

Så en ultrabook ska nu kosta c:a lika mycket som en iPad? Wow.

Säger det samma tror inte folk vet vad användnings området på denna är mot en surfplatta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Advanced Format 4k verkar bara vara relevant om du kör HDD. Alla som vill åt någon form av flyt/prestanda kör SSD. Jag utgår från att den här tingesten har SSD vilket nullifierar ditt argument.

Nej det gör det inte eftersom att mitt argument inte handlade om Advanced Format eller Surface Pro specifikt, det var bara ett exempel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Efter att ha letat efter den "perfekta" Windows 8 Pro hybriden har jag kommit fram till att Lenovo Thinkpad Helix är den som skulle vara perfekt för mig.

Kostar en del också, men håller med om att den är ball och väcker ha begär. Därför kommer jag satsa på en Surface Pro. Äntligen kommer den hit så man slipper köpa den i den berömda gråzonen.

Skrivet av Th3_0slar:

Ett helt år efter deras annoucement om Windows Surface RT/Pro kommer den äntligen till sverige. Vet flera som skulle köpt den direkt om den bara hade kommit sisådär 6 månader tidigare. Nu? Inte en kotte är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte en kotte? Ja isåfall är jag född från en gran för jag är sjukt intresserad av Surface Pro. Ännu mer nu när den faktiskt kommer till Sverige.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det gör det inte eftersom att mitt argument inte handlade om Advanced Format eller Surface Pro specifikt, det var bara ett exempel.

Då missförstog du mig för jag frågade specifikt om det gick installera Windows 7 på Surface pro, och då sa du advanced format och 4K native och det dära. Eftersom frågan handlar om surface pro som alltså har SSD så är ju inte det relevant. Men finns det fler grejer i Surface Pro som Windows 7 kan tänkas ha problem med? USB3 stöds ju från SP1 i Windows 7, så just USB3 är ju inget problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då missförstog du mig för jag frågade specifikt om det gick installera Windows 7 på Surface pro, och då sa du advanced format och 4K native och det dära. Eftersom frågan handlar om surface pro som alltså har SSD så är ju inte det relevant. Men finns det fler grejer i Surface Pro som Windows 7 kan tänkas ha problem med? USB3 stöds ju från SP1 i Windows 7, så just USB3 är ju inget problem.

Det spelar ju egentligen liten roll - Surface Pro i sig är inte låst på något sätt så du är fri att installera vilket OS du än vill (även Linux). Dock kan du givetvis inte förvänta dig någon support från MS om du gjort så.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Den är för dyr!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det spelar ju egentligen liten roll - Surface Pro i sig är inte låst på något sätt så du är fri att installera vilket OS du än vill (även Linux). Dock kan du givetvis inte förvänta dig någon support från MS om du gjort så.

Nej såklart inte, om jag inte har typ W7 retail för den har support till 2015. Nog för att jag förväntar mig mer av Microsoft äv vad de för tillfället levererar men att de skulle supporta Linuxdistributioner är lite väl

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Aha okej, hoppas verkligen inte de har låst datorn såpass mycket. Windows och deras produkter ska vara öppna!

Du har nog fått något om bakfoten. Varken Windows eller majoriteten av annan mjukvara som MS häver ur sig är "öppen" eller ens något i närheten av det. MS är nästan så stängda som man kan bli och gör allt i sin makt för att gynna sin egen position utan något som helst intresse i hur det påverkar andra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej det gör det inte eftersom att mitt argument inte handlade om Advanced Format eller Surface Pro specifikt, det var bara ett exempel.

Ditt argument handlade om Advanced Format, oavsett om det var ett exempel eller inte (väldigt dåligt sätt att försöka slingra dig undan):
"Det vore ganska absurt att kunna köra en gammal version av Windows på ny hårdvara designad för ett nyare operativsystem med. Speciellt om hårdvaran innehåller tekniker som inte stöds i den gamla versionen av Windows, exempelvis Advanced Format 4k native."

Är dock intresserad av att veta vilka viktiga funktioner man missar med Windows 7, som senare OS har.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du har nog fått något om bakfoten. Varken Windows eller majoriteten av annan mjukvara som MS häver ur sig är "öppen" eller ens något i närheten av det. MS är nästan så stängda som man kan bli och gör allt i sin makt för att gynna sin egen position utan något som helst intresse i hur det påverkar andra.

Dimman: styr upp ezquake ist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande alldeles på tok för dyrt för vad man får.
5000-5500:- MAX är vad en sådan här borde kosta.

Så den ska kosta lika mycket som en iPad? Trots att den är 5-10 ggr kraftfullare? Och kan köra 10 miljoner Windowsprogram, till skillnad från iPad som bara har ett par hundra tusen småappar?

Eller menar du att iPad också är för dyr och borde kosta 1000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Efter att ha letat efter den "perfekta" Windows 8 Pro hybriden har jag kommit fram till att Lenovo Thinkpad Helix är den som skulle vara perfekt för mig.

För mig blev det Lenovo Yoga 13. Grymt skön dator till helt ok pris.

Själv är jag lite emot konceptet att ha löstagbart tangentbord, men det är en smaksak. Ställer jag Yoga:n som ett "A" på bordet, så blir det en kraftfull dator, där jag lätt kopplar in valfritt tangentbord/mus. Perfekt för "hemmakontoret". Annars funkar den fint som surfplatta i soffan (också i "A"-läget"). Dvs känns aldrig tung då den vilar på sina två kanter.

Enda nackdelen med Yoga:n är väl att 13.3" kan kännas stort om man kör den som en vanlig tablet, men en Yoga 11S är på väg ut med 11"-skärm.

För min egna del var det just 1600x900 upplösningen på en 13.3"-skärm som gjorde att jag valde Yoga. Bättre än många tradionella Ultrabooks samtidigt som den är mer mångsidig

Permalänk
Medlem

Andra generationen Hybrider kommer bli intressanta, när de har strömsnålare cpu, t ex Haswell-ULX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Är dock intresserad av att veta vilka viktiga funktioner man missar med Windows 7, som senare OS har.

Gränssnitt som är anpassat för både touch och vanliga input devices?

Synd att den är lite dyr, skulle gärna prova en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Priset.. haha!

Skrivet av Swedish Berserk:

Den är för dyr!

Utveckla gärna.

Kan ej hitta likadan hårdvara som kostar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Utveckla gärna.

Kan ej hitta likadan hårdvara som kostar mindre.

Den billigaste Windows 8-plattan kostar 5700 eller så. Surface pro kommer kanske kosta 7-8000 i sverige. Är det verkligen så mycket bättre hårdvara i den?

Dessutom var ju Microsoft viliga att gå med brakförlust på Xbox för att få in en fot på marknaden, så varför inte göra samma med Surface pro? Vanligt folk kommer ändå tycka att det är en surfplatta och tycka att Microsoft är dryga som tar så mycket betalt för "lite magnesium", så de har inget att förlora på att sälja den till ett bra pris. Då skulle folk i alla fall köpa.

Att apple tar ut premiumpriser är för att de jobbat sig till premiumstatus. Dit har Microsoft långt kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

mja den billiga är billig pga. hårdvaran, i3 och mekanisk disk relativt låg upplöst skärm.

.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

mja den billiga är billig pga. hårdvaran, i3 och mekanisk disk relativt låg upplöst skärm.

.

Mekanisk disk i en surfplatta?? Haha vad fan?? XD

Nästa modell har CRT-skärm

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Den billigaste Windows 8-plattan kostar 5700 eller så. Surface pro kommer kanske kosta 7-8000 i sverige. Är det verkligen så mycket bättre hårdvara i den?

Dessutom var ju Microsoft viliga att gå med brakförlust på Xbox för att få in en fot på marknaden, så varför inte göra samma med Surface pro? Vanligt folk kommer ändå tycka att det är en surfplatta och tycka att Microsoft är dryga som tar så mycket betalt för "lite magnesium", så de har inget att förlora på att sälja den till ett bra pris. Då skulle folk i alla fall köpa.

Att apple tar ut premiumpriser är för att de jobbat sig till premiumstatus. Dit har Microsoft långt kvar.

Den billigaste Windows 8-plattan kostar som du säger, men innehåller då antingen ARM- eller en Atom-processor. Att jämföra mellan Atom och Core i5 är som att jämföra en Renault Clio mot en BMW Z4. Kanske inte helt rättvis jämförelse, men du förstår poängen.

Vanligt folk har heller kanske inte nytta av en i5:a i vanlig användning, precis som du kanske inte behöver en Z4 för att pendla till jobbet. Men så fort du vill göra något mer krävande så kommer en Atom att vara många gånger långsammare än en i5.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Surface PRO kanske säger lite om tänkt målgrupp? För företagsanvändare är den inte speciellt dyr. Många behöver "vanligt" windows för olika företagsprogram som bara finns till Windows, men ändå vill ha en surfplatta, perfekta lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dentaku21:

Surface PRO kanske säger lite om tänkt målgrupp? För företagsanvändare är den inte speciellt dyr. Många behöver "vanligt" windows för olika företagsprogram som bara finns till Windows, men ändå vill ha en surfplatta, perfekta lösningen.

Snack. En iPad går utmärkt att använda i "professionella" sammanhang också, men den kostar inte 8000Kr för det. För del delen är och förblir plattor, oavsett märke, leksaker, och att då ta 8K för en är att sakna självdistans. Apple har som sagt coolhetsfaktorn de kan sälja med. Det har inte Microsoft.

Men det kvittar. Säljer pro är det bra, och säljer den inte kommer Microsoft hävda att det är en referensmodell och det är inte "meningen" att den ska sälja, så hur det en går kan de få det till något positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag väntar istället på att nästa "Surface pro 2" kommer, så att man får lite batteritid att räkna med. Om jag ska kunna byta ut penna och papper mot en surfplatta/dator så krävs iaf 7 timmars batteritid...
För min del så hade den gärna fått vara 11-13 tum också både för ökad batteritid och för störe yta att skriva på (det är sällan folk går runt med A5 papper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snack. En iPad går utmärkt att använda i "professionella" sammanhang också, men den kostar inte 8000Kr för det. För del delen är och förblir plattor, oavsett märke, leksaker, och att då ta 8K för en är att sakna självdistans. Apple har som sagt coolhetsfaktorn de kan sälja med. Det har inte Microsoft.

Men det kvittar. Säljer pro är det bra, och säljer den inte kommer Microsoft hävda att det är en referensmodell och det är inte "meningen" att den ska sälja, så hur det en går kan de få det till något positivt.

Sanning med viss modifikation enligt mig, jag skulle då inte vilja vara t.ex. programmerare med en ipad. matlab finns inte till nån platta, inte chemcad eller andra liknande applikationer heller.
För mig är ipad/androidplattor just läs/surfplattor och de professionella sammanhang som de är bättre än en laptop är för folk som behöver vara uppdaterade i sitt arbete. Så det är nog inte riktigt samma målgrupp på företagssidan.
Detta är det jag tycker. Jag har vart en ägare till en ASUS transformerpad, men kände mig för låst.

Jag kommer köpa en liknande platta (med full W8 och i5/i7) istället för en laptop till hösten. Då den är mycket mer mångsidig, men tyngre att bubba runt på och med sämre batteritid.
Jag skulle ledigt rekommendera dessa före ipads till t.ex. Ingenjörer på en industri, programmerare eller nätverkstekniker.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Går den köpa utan W8?
(Har skickat frågan till MS)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Sanning med viss modifikation enligt mig, jag skulle då inte vilja vara t.ex. programmerare med en ipad. matlab finns inte till nån platta, inte chemcad eller andra liknande applikationer heller.
För mig är ipad/androidplattor just läs/surfplattor och de professionella sammanhang som de är bättre än en laptop är för folk som behöver vara uppdaterade i sitt arbete. Så det är nog inte riktigt samma målgrupp på företagssidan.
Detta är det jag tycker. Jag har vart en ägare till en ASUS transformerpad, men kände mig för låst.

Jag kommer köpa en liknande platta (med full W8 och i5/i7) istället för en laptop till hösten. Då den är mycket mer mångsidig, men tyngre att bubba runt på och med sämre batteritid.
Jag skulle ledigt rekommendera dessa före ipads till t.ex. Ingenjörer på en industri, programmerare eller nätverkstekniker.

Jo, i och för sig... Du kan ju inte gå med i en Microsoftdomän och få group-policys på en iPad, så ett visst värde för företagen har den nog, men för vad den är är den förmodligen för dyr, om prisspekulationerna stämmer.

Skrivet av Dahle86:

Går den köpa utan W8?
(Har skickat frågan till MS)

Hårdvaran har ju fått mycket beröm så jag tror att den skulle sälja bättre i sin helhet om man kunde köpa den utan operativsystem också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, i och för sig... Du kan ju inte gå med i en Microsoftdomän och få group-policys på en iPad, så ett visst värde för företagen har den nog, men för vad den är är den förmodligen för dyr, om prisspekulationerna stämmer.

Fast som det är nu så får vissa (en hel del som jobbar där jag jobbar) både en laptop och en pad. Så priset är nog ingen större skillnad. Men då tänker jag på större industrier eller företag som omsätter över 500 milj/år. För lilla firman så är det mindre säkert att man har behov av mer än en pad eller laptop. Som då skulle kunna vara bättre alternativ.

Som sagt så skulle det vara intressant att veta om det gick att dualboota med linux på den, eller kanske till och med android/ios.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Som sagt så skulle det vara intressant att veta om det gick att dualboota med linux på den, eller kanske till och med android/ios.

Det är redan besvarat i tråden så ta och läs tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, i och för sig... Du kan ju inte gå med i en Microsoftdomän och få group-policys på en iPad, så ett visst värde för företagen har den nog, men för vad den är är den förmodligen för dyr, om prisspekulationerna stämmer.

Hårdvaran har ju fått mycket beröm så jag tror att den skulle sälja bättre i sin helhet om man kunde köpa den utan operativsystem också.

Precis hade kunnat tänka mig antingen W7+en tredjepart touchmeny som är mer anpassningsbar än metro (finns ens tredjepart touchmeny?) eller W7+En linux dist åt android hållet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Precis hade kunnat tänka mig antingen W7+en tredjepart touchmeny som är mer anpassningsbar än metro (finns ens tredjepart touchmeny?) eller W7+En linux dist åt android hållet.

Det jag känner till är något som i mångt och mycket liknar metromenyn till Windows 8, men det riktar sig väl främst till folk som har Windows 7 men vill ha Modern UI-upplevelsen vad jag förstår. Annars finns ju Android för x86 så det går väl slänga in antar jag, eller Ubuntu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.