Förlängd garanti Pixmania

Permalänk

Förlängd garanti Pixmania

Tjena
Ska köpa mig en systemkamera och har fastnat för en Nikon D5100 med 18-105mm kitobjektiv på Pixmania. När jag lägger den i kundvagnen får jag ett erbjudande om förlängd garanti. Garantin förlängs till 5 år för ~800kr. Då jag aldrig haft en kamera tidigare har jag ingen kunskap om förväntad livslängd på en systemkamera, och kan därför inte dra slutsatsen om dessa fem år är värda 800kr extra.

Har ni några erfarenheter om detta? Hade ni själva köpt tilläggsgarantin? Har ofta hört att dessa tillägg är onödiga och bara finns för att tjäna pengar, men tycker ändå att 5 år låter väldigt bra för priset.
Kameran + objektiv kostar ca 4800kr.

Permalänk
Medlem

Ta reda på garanti villkoren. Annars går det inte besluta om den är värd 0 kr eller 1000000000kr

Permalänk
Avstängd

Skit i garanti, i EU har du minst 2 års reklamationsrätt ändå.

Permalänk
Skrivet av fax110:

Ta reda på garanti villkoren. Annars går det inte besluta om den är värd 0 kr eller 1000000000kr

Detta var vad jag kunde hitta. Som jag förstår det så kommer det vara som vanlig garanti.

• Transport: Alla avhämtnings- och återsändningskostnader täcks.
• Reparation: utbyte av delar och arbetskostnader ingår

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Skit i garanti, i EU har du minst 2 års reklamationsrätt ändå.

2 år ja, men detta gäller som sagt 5 år, alltså 3 år extra, för 800kr. Det som gör mig osäker är som sagt om jag kan tänkas behöva det. Har ju aldrig haft en systemkamera så vet inte hur kvaliteten är på dem.

Edit: Såg att du skrev minst 2 år. Vet du vad som gäller för att jag ska få mer än så?

Edit2: Trött som jag är tänkte jag inte på att jag själv kunde googla. Enligt KKL har jag alltså 3 års reklamationsrätt på hemelektronik, och det känns ju ändå som att det borde räcka.

Permalänk
Medlem

Bästa investeringen imo är att lägga till 211kr och slippa pixmania.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510...

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Bästa investeringen imo är att lägga till 211kr och slippa pixmania.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510...

Tänkte precis tipsa om att hålla sig borta från Pixmania.
TS: Googla Pixmania, not good!

Sjukt bra kamera förövrigt, du kommer bli nöjd!

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Bästa investeringen imo är att lägga till 211kr och slippa pixmania.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510...

Tack för tipset! Netonnet hade ett bra paketerbjudande som jag helt missat, så kör på den.

Skrivet av Oneinalifetime:

Tänkte precis tipsa om att hålla sig borta från Pixmania.
TS: Googla Pixmania, not good!

Sjukt bra kamera förövrigt, du kommer bli nöjd!

Tack för tipset, blir Netonnet istället. Ja jag hoppas på det, har läst mycket gott om den. Valet stod mellan denna och Canon 600/650D men tycker Nikonen väger tyngre.

Har du kameran själv? Tänkte på din kommentar om den. Har velat lite mellan kitobjektiven. Vilket valde isåfall du?

Permalänk
Medlem

Edit: Felpost, så går det när man har flera trådar uppe samtidigt.

Permalänk
Avstängd

Vill du ha säkerhet och service så ska du inte köpa från pixmaina, läs kommentarerna på prisjakt, många som haft strul. Ska du köpa, köp i sverige istället.

Permalänk
Citat:

Tack för tipset, blir Netonnet istället. Ja jag hoppas på det, har läst mycket gott om den. Valet stod mellan denna och Canon 600/650D men tycker Nikonen väger tyngre.

Har du kameran själv? Tänkte på din kommentar om den. Har velat lite mellan kitobjektiven. Vilket valde isåfall du?

Jajjemen, har min D5100 brevid mig! Han ska dock in på "Underhåll" (Man/Jag fick med 3 "inlämningstillfällen för underhåll" när jag köpte den) då man ser lite suddigt i "titthålet" <- (det där kommer jag få äta upp).

Jag köpte ett kitt med 18-55 VR-objektiv, väldigt bra all around objektiv enligt mig.
Köpte även till ett Fisheye när Expert i stan hade utförsäljning - 50%.

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Jajjemen, har min D5100 brevid mig! Han ska dock in på "Underhåll" (Man/Jag fick med 3 "inlämningstillfällen för underhåll" när jag köpte den) då man ser lite suddigt i "titthålet" <- (det där kommer jag få äta upp).

Jag köpte ett kitt med 18-55 VR-objektiv, väldigt bra all around objektiv enligt mig.
Köpte även till ett Fisheye när Expert i stan hade utförsäljning - 50%.

Har själv tänkt mig 18-105:an, känner att jag kommer vilja zooma lite mer änvad som går med 55:an. Sökaren är vad du menar med titthålet gissar jag på

De tre servicarna får man alltid med denna kameran (och många andra) såg jag, låter ju kanon.

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Jajjemen, har min D5100 brevid mig! Han ska dock in på "Underhåll" (Man/Jag fick med 3 "inlämningstillfällen för underhåll" när jag köpte den) då man ser lite suddigt i "titthålet" <- (det där kommer jag få äta upp).

Jag köpte ett kitt med 18-55 VR-objektiv, väldigt bra all around objektiv enligt mig.
Köpte även till ett Fisheye när Expert i stan hade utförsäljning - 50%.

Måste ju kommentera på "titthålet" :D, det heter sökare. Och du vet att det brukar finnas en liten liten ratt som man kan skruva på precis bredvid denna? Har funnits på båda mina Canonkameror, jag tror den är till för att människor med glasögon ska kunna fotografera utan att ha på sig sina glasögon. Man kan iallafall skruva på den och ställa "skärpan" <-- nu får väl jag äta upp det och står den fel är det suddigt i sökaren.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Skrivet av CyberHamster:

Måste ju kommentera på "titthålet" :D, det heter sökare. Och du vet att det brukar finnas en liten liten ratt som man kan skruva på precis bredvid denna? Har funnits på båda mina Canonkameror, jag tror den är till för att människor med glasögon ska kunna fotografera utan att ha på sig sina glasögon. Man kan iallafall skruva på den och ställa "skärpan" <-- nu får väl jag äta upp det och står den fel är det suddigt i sökaren.

Jag ska hem och testa, tack!

Permalänk
Skrivet av CyberHamster:

Måste ju kommentera på "titthålet" :D, det heter sökare. Och du vet att det brukar finnas en liten liten ratt som man kan skruva på precis bredvid denna? Har funnits på båda mina Canonkameror, jag tror den är till för att människor med glasögon ska kunna fotografera utan att ha på sig sina glasögon. Man kan iallafall skruva på den och ställa "skärpan" <-- nu får väl jag äta upp det och står den fel är det suddigt i sökaren.

Åh gud vad glad jag är att jag skrev i den här tråden, nu är bilden knivskarp!
Tack så mycket, jag lovar som tack för hjälpen att kalla det sökare från och med nu!