Koppla in Raspberryn till Datorn via HDMI

Permalänk
Medlem

Koppla in Raspberryn till Datorn via HDMI

Hej!

Fick min Raspberry Pi idag. Så har börjat att leka lite med den. Medans jag surfade runt på Youtube så hittade jag en snubbe som hade kopplat in sin Raspberry Pi till datorn, så han såg en live fee via VLC Player. Jag försöker att göra det nu, men får inte det att fungera. Och så, vet jag inte om jag gör rätt.

Min Raspberry Pi var inkopplad till min 32" TV via HDMI innan. Det fungerar bra. Inga problem där inte. Så försökte jag att koppla in HDMI till moderkortet på min dator sen in i Raspberry Pi. Öppnade VLC och kikade under "Fångstenhet" valde TV där i listan. Och testade olika inställningar här, men får inget att fungera. Den vill inte visa någon bild i VLC.

Gör jag fel? Saknar jag något?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tcip:

Hej!

Fick min Raspberry Pi idag. Så har börjat att leka lite med den. Medans jag surfade runt på Youtube så hittade jag en snubbe som hade kopplat in sin Raspberry Pi till datorn, så han såg en live fee via VLC Player. Jag försöker att göra det nu, men får inte det att fungera. Och så, vet jag inte om jag gör rätt.

Min Raspberry Pi var inkopplad till min 32" TV via HDMI innan. Det fungerar bra. Inga problem där inte. Så försökte jag att koppla in HDMI till moderkortet på min dator sen in i Raspberry Pi. Öppnade VLC och kikade under "Fångstenhet" valde TV där i listan. Och testade olika inställningar här, men får inget att fungera. Den vill inte visa någon bild i VLC.

Gör jag fel? Saknar jag något?

Jag tror att det är för att både moderkortet och din Raspberry försöker att skicka bild och ljud. Tror inte det fungerar att ansluta dem så.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Köpte en Plexgear Moviesaver 210 från Kjell & Co idag. Kopplade in den och så, men så får jag Blåskärm när jag väljer DirectShow i VLC..

Läste på Prisjakt.se att man ska kunna köra den med Windows 8 som jag har, har följt anvisningarna men får inte det att fungera.

*EDIT*
Drivrutinerna från Kjell & Co fungerade inte för mig. Så jag tog drivrutinerna från cd-skivan som medföljde. Då fungerar det!

OM NI VILL GÖRA SAMMA SAK SÅ GÖR SÅ HÄR

1. Köp Plexgear Moviesaver 210 från Kjell & Co (Eller om du är villig att vänta lite och gör ett ekonomiskt val så kan du köpa en från Tradera. Sök efter "EasyCap". Såg att dom sålde såna från 89 kr + Frakt).

2. Köpte du en [B]Plexgear Moviesaver 210. Så använd INTE drivrutinerna från Kjell & Co hemsida!

Använd dom som finns på skivan som du får med. Har du ingen optisk enhet så kan du ladda ner drivrutinerna här.

3. Om du har Windows 8 måste du följa denna guide för att kunna installera drivrutinerna.

4. Ladda ner VLC eller använd programmet som finns på cd-skivan. Använder du VLC. Så öppna MEDIA / ÖPPNA FÅNGSTENHET sen väljer du DIRECTSHOW och under VIDEOENHETSNAMN så väljer du NM8001 Analog Capture och sist tryck på SPELA UPP.

Nu fungerar det

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se