Permalänk

i5-3570K - Framtidssäker?

Tjena!

Har en liten fundering angående processorn jag äger. Köpte den förra sommaren tillsammans med resten av mina datorkomponenter, och nu såhär nästan ett år senare undrar jag hur länge man kan spela dom nyaste spelen med min i5:a.

Jag är lite sugen på att uppgradera till ett likadant grafikkort till och köra SLI, men vet inte om processorn kommer att flaska innan korten har gjort sitt (blivit för gamla). Jag har inte överklockat min processor och har inga planer på att göra det än sålänge iallafall.

Anledningen till att jag köpte en i5:a istället för en i7:a var för att man tjänade så lite prestanda med i7:an i jämförelse och då kändes det bättre att spara en tusing istället.

Vad säger ni?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tjena!

Har en liten fundering angående processorn jag äger. Köpte den förra sommaren tillsammans med resten av mina datorkomponenter, och nu såhär nästan ett år senare undrar jag hur länge man kan spela dom nyaste spelen med min i5:a.

Jag är lite sugen på att uppgradera till ett likadant grafikkort till och köra SLI, men vet inte om processorn kommer att flaska innan korten har gjort sitt (blivit för gamla). Jag har inte överklockat min processor och har inga planer på att göra det än sålänge iallafall.

Anledningen till att jag köpte en i5:a istället för en i7:a var för att man tjänade så lite prestanda med i7:an i jämförelse och då kändes det bättre att spara en tusing istället.

Vad säger ni?

Jag tror att intel core i5 3570k kommer klara sig flera år till, 4:gen kommer ju i slutet av maj tror jag. men det ska inte vara några större problem, enligt mig!

-Vad säger ni andra?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tjena!

Har en liten fundering angående processorn jag äger. Köpte den förra sommaren tillsammans med resten av mina datorkomponenter, och nu såhär nästan ett år senare undrar jag hur länge man kan spela dom nyaste spelen med min i5:a.

Jag är lite sugen på att uppgradera till ett likadant grafikkort till och köra SLI, men vet inte om processorn kommer att flaska innan korten har gjort sitt (blivit för gamla). Jag har inte överklockat min processor och har inga planer på att göra det än sålänge iallafall.

Anledningen till att jag köpte en i5:a istället för en i7:a var för att man tjänade så lite prestanda med i7:an i jämförelse och då kändes det bättre att spara en tusing istället.

Vad säger ni?

En i5:a räcker gott och väl för gaming och den kommer inte flaska. Du kanske blir tvungen att klocka den lite ifall det blir lite tight.

(Planerar att sitta på min i5:a tills minst Broadwell... )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte tänka mig att den skulle bli för klen någon gång i närtiden.

Jag tror att den är mycket framtidssäker:)

Permalänk
Medlem

Du klarar dig fint på den prollen.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Klarar sej fin fint även utan överclockning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

när man tänker på äldre processorer typ som 775 och 1366 som fortfarande används och är bra, så kommer nog 3570K också att hålla sig i ett några år minst.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

det är först om kanske 2 generationer då intel ska ha ddr4 minnen istället för ddr3 som du ska behöva byta och det skulle vad jag har hört inte infalla för ens om 3-4 år så du klarar dig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag kan inte tänka mig att den skulle bli för klen någon gång i närtiden.

Jag tror att den är mycket framtidssäker:)

Skrivet av xapa112:

Du klarar dig fint på den prollen.

Skrivet av simon253:

Klarar sej fin fint även utan överclockning.

Skrivet av EvilWord:

när man tänker på äldre processorer typ som 775 och 1366 som fortfarande används och är bra, så kommer nog 3570K också att hålla sig i ett några år minst.

Skrivet av infigo:

det är först om kanske 2 generationer då intel ska ha ddr4 minnen istället för ddr3 som du ska behöva byta och det skulle vad jag har hört inte infalla för ens om 3-4 år så du klarar dig

Tack för era svar! Skönt att höra, frågan är dock hur mycket man tjänar på att ha en i7:a med tiden. Prestandaskillnaden idag är ju inte så stor, men frågan är ju hur det ser ut om drygt ett år? Används i5:an (3570) idag till dens fulla potential, eller finns det mycket outnyttjad kräm i processorn?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tack för era svar! Skönt att höra, frågan är dock hur mycket man tjänar på att ha en i7:a med tiden. Prestandaskillnaden idag är ju inte så stor, men frågan är ju hur det ser ut om drygt ett år? Används i5:an (3570) idag till dens fulla potential, eller finns det mycket outnyttjad kräm i processorn?

-Du kommer inte få ut mycket extra prestanda!

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av straatMan:

Tack för era svar! Skönt att höra, frågan är dock hur mycket man tjänar på att ha en i7:a med tiden. Prestandaskillnaden idag är ju inte så stor, men frågan är ju hur det ser ut om drygt ett år? Används i5:an (3570) idag till dens fulla potential, eller finns det mycket outnyttjad kräm i processorn?

om du ska hålla på med renderings program så är det bra med en I7 annars om du ska bara spela så räcker en I5 lika bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av infigo:

det är först om kanske 2 generationer då intel ska ha ddr4 minnen istället för ddr3 som du ska behöva byta och det skulle vad jag har hört inte infalla för ens om 3-4 år så du klarar dig

http://www.sweclockers.com/nyhet/16912-intel-haswell-e-och-sk...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast

Du klarar dig jättelångt, speciellt med överklockning om du någonsin gör det.

Det förvånar mig hur jävla snabba vanliga CPU'er under 2000kr är idag, jag har en Sandy Bridge och planerar inte att uppgradera tills Skymont 2016 i alla fall

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Blir ingen "uppgradering" för mig dock så blir det en ny dator istället när det behövs.
Nöjd med min cpu förutom att man inte kan överklocka, det enda jag saknar med den egentligen

Permalänk
Medlem

Det beror på spel. Tycker att den har det rätt svårt i vissa spel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av rocksman:

-Du kommer inte få ut mycket extra prestanda!

Skrivet av EvilWord:

om du ska hålla på med renderings program så är det bra med en I7 annars om du ska bara spela så räcker en I5 lika bra.

Skrivet av Sisyfos:

Du klarar dig jättelångt, speciellt med överklockning om du någonsin gör det.

Det förvånar mig hur jävla snabba vanliga CPU'er under 2000kr är idag, jag har en Sandy Bridge och planerar inte att uppgradera tills Skymont 2016 i alla fall

Skrivet av Friterad:

Blir ingen "uppgradering" för mig dock så blir det en ny dator istället när det behövs.
Nöjd med min cpu förutom att man inte kan överklocka, det enda jag saknar med den egentligen

Låter riktigt härligt! Det är bra att man investerade i K-modellen så att överklockning finns om alternativ om det skulle behövas. Dock så är det inget jag någonsin har pysslat med, så det känns som om det ligger en bit in i framtiden isåfall. Någon gång måste ju bli den första! Tror ni att GTX 670 SLI och 3570:n "blir gamla samtidigt", så att säga? Om man spelar på en 23" skärm med 1080p-upplösning? Om ni förstår hur jag menar.

Skrivet av deadich:

Det beror på spel. Tycker att den har det rätt svårt i vissa spel.

Jasså, vilka spel syftar du på?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Jasså, vilka spel syftar du på?

bf3 och world of tanks verkar vara rätt tunga på cpu när jag kollar load och temps. Total war-spel är också rätt tunga om man har massvis med soldater i en battle.

World of tanks verkar vara tungt därför att det verkar sjukt dåligt på att använda flera kärnor (för vafan, det skitspelet borde ju inte direkt vara krävande). Första kärnan är under full load hela tiden, har typ 70fps bara fastän grafikkorten ligger på typ 40% load.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

jag har planert att min i7 3770k ska orka med ett GTX 880 "maxwell" med lite överklockning men det ingen som vet! vi kanske har 400% snabbare cpu'er och gpu'er om 2 veckor om någon revolutionerande upptäcks som att man kan göra processorer på kalles kaviar eller nått..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

bf3 och world of tanks verkar vara rätt tunga på cpu när jag kollar load och temps. Total war-spel är också rätt tunga om man har massvis med soldater i en battle.

World of tanks verkar vara tungt därför att det verkar sjukt dåligt på att använda flera kärnor (för vafan, det skitspelet borde ju inte direkt vara krävande). Första kärnan är under full load hela tiden, har typ 70fps bara fastän grafikkorten ligger på typ 40% load.

stänger du av kärnan 0 för just de spelet så sprider du belastningen på de andra tre problemet löst

http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/205001-a-fix-fo... förklarar hur i första posten

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tjena!

Har en liten fundering angående processorn jag äger. Köpte den förra sommaren tillsammans med resten av mina datorkomponenter, och nu såhär nästan ett år senare undrar jag hur länge man kan spela dom nyaste spelen med min i5:a.

Jag är lite sugen på att uppgradera till ett likadant grafikkort till och köra SLI, men vet inte om processorn kommer att flaska innan korten har gjort sitt (blivit för gamla). Jag har inte överklockat min processor och har inga planer på att göra det än sålänge iallafall.

Anledningen till att jag köpte en i5:a istället för en i7:a var för att man tjänade så lite prestanda med i7:an i jämförelse och då kändes det bättre att spara en tusing istället.

Vad säger ni?

Jag tror att du gjorde helt rätt i att köpa i5 istället för i7. Begrunda följande 2 scenarion vilket kan inträffa om 3-4 år:
1) i5:ans prestanda är otillräcklig. Du önskade att du har en bättre processor. Du kan då välja mellan att:
- köpa en begagnad ivy i7 som säkert nu bara kostar den mellanskillnaden du sparade in tidigare
- eller sälja din dator och köpa nya komponenter altogether
2) utvecklingen har nu gått så långsamt framåt att i5:ans prestanda fortfarande står sig väl, speciellt nu när du börjat strunta i dess livslängd och överklocka den 30% pernamently.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

bf3 och world of tanks verkar vara rätt tunga på cpu när jag kollar load och temps. Total war-spel är också rätt tunga om man har massvis med soldater i en battle.

World of tanks verkar vara tungt därför att det verkar sjukt dåligt på att använda flera kärnor (för vafan, det skitspelet borde ju inte direkt vara krävande). Första kärnan är under full load hela tiden, har typ 70fps bara fastän grafikkorten ligger på typ 40% load.

Kör på högsta med ca 45FPS och mit grafikkort toppar 90% CPUn ligger på 100% xD så tja min är på gränsen :/ Men en i5;a ska nog hålla minst 4år om inget oväntat sker

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...