Vettig backup mjukvara?

Permalänk
Medlem

Vettig backup mjukvara?

Tjena!
Har börjat backupa en hel del, men har inget vettigt sätt att gå till väga.
Nu lägger jag bara över de mapparna som jag känner för lite då och då, utan någon större ordning.
Problemet är då bara att det bildas en massa kopior av saker som jag redan har på backupdisken om jag till exempel skulle ändra undermapparna/filerna på något sätt som att byta namn eller plats.
Jag antar att det är detta som backupprogram fixar?
Det finns dock väldigt många program att välja mellan, både gratis och sådana som kostar en slant.
Därför undrar jag om någon har något tips på vilket program som är vettigt?

Hoppas inte att jag var allt för flummig i min förklaring.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem gäller det?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

Vilket operativsystem gäller det?

Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Kan det vara Windows 3.11 tro?

Permalänk
Medlem

Mindre filer (ex. configfiler, dumps osv): Git
"Mellanstora" filer: Dropbox
Helheltslösning för mindre till stora filer: förslagsvis NAS + RAID1/RAID5

Permalänk
Medlem

KÖr windows inbyggda?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Kan det vara Windows 3.11 tro?

7.. med 3.11 hade det varit lite svårt

Skrivet av Undie:

Mindre filer (ex. configfiler, dumps osv): Git
"Mellanstora" filer: Dropbox
Helheltslösning för mindre till stora filer: förslagsvis NAS + RAID1/RAID5

Är inte ute efter något ställe att lagra sakerna på utan en mjukvara som gör det enkelt att backupa saker.

Skrivet av Oneone:

KÖr windows inbyggda?

Trodde det var mer för att kunna systemåterställa hela datorn? Eller är det något annat du tänker på?
Vill nämligen bara backupa ett urval av filer (mest bilder).

Permalänk
Medlem

Programmet Goodsync gör backupen åt dig så att du slipper sitta och kopiera filerna manuellt. Det är väldigt billigt att köpa en licens och det finns dessutom en testversion man kan prova först. Goodsync sköter problemet med dubbletter på det sättet som du själv har valt, till exempel arkivera dubbletterna i 30 dagar och ta sen bort dom. Man skapar alltså backupjobb som man ställer in hur dom ska fungera och vad jobbet ska göra backup på sen kan man köra backupjobbet manuellt när man känner för det eller till exempel schemalagt. Det va det programmet som jag själv fastnade för efter att ha testat en massa olika alternativ och det är dessutom enkelt att komma igång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

7.. med 3.11 hade det varit lite svårt

Är inte ute efter något ställe att lagra sakerna på utan en mjukvara som gör det enkelt att backupa saker.

Trodde det var mer för att kunna systemåterställa hela datorn? Eller är det något annat du tänker på?
Vill nämligen bara backupa ett urval av filer (mest bilder).

Du kan välja att bara ta backup på spesefika mappar med windows inbyggda har jag för mig, längesedan jag testade.

Men dra igång det och testa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Trodde det var mer för att kunna systemåterställa hela datorn? Eller är det något annat du tänker på?
Vill nämligen bara backupa ett urval av filer (mest bilder).

Ja, går att göra schemaläggd backup av filer och så kan man även välja vad som ska tas backup på, ex. bilder.
Kolla bara in på: Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhetskopiering och återställning och så klickar du på "konfigurera säkerhetskopiering" och så finns det alternativ för att välja vad du vill säkerhetskopiera och vart

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Kör med comodo backup. inte snabb gällande sync men har funktionerna jag behöver.

Permalänk
Medlem

Använder SyncToy, som jag har för mig är microsofts egna. Har valt att bara synka specifika mappar, mina bilder och allt som är jobb relaterat. Har en profil sparad, så bara plugga in externa hårddisken en gång i veckan starta SyncToy och låta den stå i bakgrunden. Finns lite olika kopieringssätt, det jag använder kallas echo och då kopierar den bara nya filer åt en hållet, sen finns det en där den kopierar nya filer åt bägge hållen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

crashplan är ett bra program för ändamålet

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha ett gratisprogram rekommenderar jag Genie Timeline Free. http://www.genie9.com/Free_products/free_timeline.aspx
Kan du tänka dig att betala en liten summa kan jag även tipsa om Oops!Backup. http://www.altaro.com/home-pc-backup/

Båda funkar lite likt Time Machine på Mac. Dvs de tar täta backuper och skapar en tidslinje över dina dokument. Om du sedan behöver ta tillbaka något så kan du gå tillbaka till valfri tidpunkt och ta en kopia. De gör backuperna smart så att det inte tar en massa onödig plats.

Skillnaden mellan programmen är att gratisversionen är starkt begränsad i vad den kan ta backup på, dvs du kan inte ta valfri mapp på disken. Men den tar som standard tex Mina dokument och Mina bilder samt mail och liknande. Så oftast funkar det bra ändå.

Och framförallt, varför jag gillar dem är för att de sitter i system tray, gör sitt jobb och håller käften. Allt för många backupprogram jag använt har velat meddela mig hela tiden att det går bra. Meddela mig gärna om det _inte_ går bra, men är allt så det ska så föredrar jag att de inte säger något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!
Återstår bara att testa dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Använder SyncToy, som jag har för mig är microsofts egna. Har valt att bara synka specifika mappar, mina bilder och allt som är jobb relaterat. Har en profil sparad, så bara plugga in externa hårddisken en gång i veckan starta SyncToy och låta den stå i bakgrunden. Finns lite olika kopieringssätt, det jag använder kallas echo och då kopierar den bara nya filer åt en hållet, sen finns det en där den kopierar nya filer åt bägge hållen.

Har du testat att ta bort en fil och upptäckt att filen fortfarande ändå var kvar på din backup disk efter att du synkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du testat att ta bort en fil och upptäckt att filen fortfarande ändå var kvar på din backup disk efter att du synkat?

Jag är ganska säker på att om man tar bort en fil från källdisken så tas de även bort från den synkade disk, kan prova när jag kommer hem hur det är.

Visa signatur

Tofu bud