Permalänk
Medlem

Repeater till Telia-router

Hej,
Även jag har frågor/problem med min Telia-router (ser att många har frågor kring den här på forumet), och hoppas på er hjälp.

Efter flytt har jag från och med i fredags ADSL från Telia. Routern / Gatewayen de har skickat är Technicolor TG799TSvn v2 Release 10.4.0. Har nu under helgen försökt sätta upp min gamla router, Netgear 3700, som Repeater för att förlänga mitt WiFi, men utan framgång. Har har följt denna guide:

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/2745

men jag kan inte hitta vart i Technicoloren jag ställer in MACadressen för Repeatern. Ringer man Supporten på Telia, hänvisar de till deras Premiumsupport till det nätta priset av 19.90 kr/min...

Någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

Mig veterligen skall inga inställningar göras på Telias router, enbart på repeatern.

Berätta gärna lite om din miljö och vad du vill uppnå så kanske du kan få andra tips som fungerar bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En repeater halverar per definition din bandbredd o bör därför bara nyttjas i yttersta nödfall/tillfälligt. Sätt tex din Netgear som en extra AP (med samma SSID osv som TGxxx).

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte ändra någonting i smarten, däremot ska du ange macadressen till den accesspunkt du vill skicka vidare med repeatern alltså i repeaterns inställningar, den måste ju veta vilken signal den ska skicka vidare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

En repeater halverar per definition din bandbredd o bör därför bara nyttjas i yttersta nödfall/tillfälligt. Sätt tex din Netgear som en extra AP (med samma SSID osv som TGxxx).

Så hade jag nog också gjort. Stäng av dhcp i 3700 stoppa i nätverkskabeln i en av dom vanliga portarna så har du en accesspunkt, döp till samma namn och olika kanaler så kommer då maskinerna ansluta till den "router" med bäst mottagning automatiskt. Plus att bara ett nätverk syns i listan.

Hoppas du förstår, fortsatt trevlig eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Okej, tack alla. Ska ge mig på ett försök.
Har dock en fråga som jag blir osäker på när ni skriver. Jag hade alltså tänkt att Netgearen skulle fånga upp signalen via Wifi, och inte tråd som det låter som några av er skriver. Är det rätt uppfattat?

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater är trådlös, annars är det en accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen lycka...
Jag får upp två nätverk istället för ett förlängt.

Satte Netgearen i Repeater mode, körden med ip: 192.168.1.99 och Skrev in MAC-adressen till TGxxxen. Vad göra?
Körde utan kryptering.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fas723:

Tyvärr ingen lycka...
Jag får upp två nätverk istället för ett förlängt.

Satte Netgearen i Repeater mode, körden med ip: 192.168.1.99 och Skrev in MAC-adressen till TGxxxen. Vad göra?
Körde utan kryptering.

Har du gett dem olika ssid eller vad menar du med 2 nät?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, samma ssid. När jag söker efter tillgängliga nätverk kommer två upp. När jag försöker koppla upp mig på Repeatern dissconnectas jag bara. Satte GTn på kannal 2 och Netgearen på 8:an.

Permalänk
Medlem

Har du samma kryptering (WEP/WPA/WPA2 samt TKIP/AES) och samma lösenord på båda?

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater ska använda samma kanal in och ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag provat vidare.
Har fått en del bra resultat men är inte ända framme än.

Satte samma kannal på båda. Kör med WEP-kyptering på båda (måste det vara samma lösen?), det var den enda som Netgearen tillät vid repeater mode.

Nu blir det bara ett nätverk av alltihopa (bra), men jag tror inte repeatern ger något (dåligt). Får samma täckning oavsett om den är påslagen eller inte. Har Routern i ena änden på lägenheten och repeatern i andra (125m2).

Känns som om det bara är sista tuchen som ska till. Vad kan det vara?

Permalänk
Rekordmedlem

Wep kan inte användas med 802.11n, det går ner till 802.11g i så fall, bara okrypterat eller wpa2 är möjligt med 802.11n.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen hunnit göra ett nytt försök. Tyvärr blir det inte riktigt som det ska...

Såhär ser det ut nu:

GTn är satt på kanal 13 och WPA2 kryptering (WPA2-PSK AES).
Netgearen är satt i Repeater mode på kanal 13 och WPA2 kryptering (WPA2-PSK AES) med samma lösen som i GTn. IPt satte jag till 192.168.1.98 och skrev in MAC-adressen till GTn.

När jag startar upp båda enheterna får jag, återigen, upp två olika nät med samma namn. Det från GTn är krypterat, medans det från Netgearen indikerar att det är okrypterat (på min mobil). Då jag försöker ansluta till Netgearen står det bara och tuggar. Till slut försöker telefonen koppla upp sig på GTn, vilket funkar en stund tills den tappr anslutningen och försöker ge sig på Netgearen igen.

Ska det vara såhär svårt? Snäll ge inte upp på mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

N

GTn är satt på kanal 13 och WPA2 kryptering (WPA2-PSK AES).
Netgearen är satt i Repeater mode på kanal 13 och WPA2 kryptering (WPA2-PSK AES) med samma lösen som i GTn.

Security options (ex. WEP or None)
från http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/2745

dvs funkar troligen inte med WPA/WPA2

Permalänk
Medlem

Hummm...
Gjorde samma övning som jag beskrev tidigare, men nu med WEP istället.
Nu får jag samma nät med båda, vilket är bra, men det verkar inte som om Repeatern gör något. Mitt Wifi är lika svagt trotts att jag står brevid Repeatern.
Nu börjar jag tröttna på det här krånglet. Vad ska jag gör för att få det att funka?

Permalänk
Rekordmedlem

Använd kabel och kan du inte det så använd en accesspunkt, en repeater bör undvikas så långt det går eftersom det sänker prestandan rejält även då de fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Har även Telia router. Problemet är att den sitter i ett mediaskåp med plåtdörr vilken gör signalen svagare. Det är ett enplanshus med färdigdragen nätverkskabel till alla rum.

Tänkte köpa en accesspunkt. dvs. ansluta en typ netgear vid en av uttagen med sladd och låta den förstärka signalen lite.

Kan tänka mig att lägga upp till 800 kronor. Vilken väljer man?

Har en netgear switch idag och kommer nog köpa flera av den sorten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Spelar det någon roll om accesspunkten är av samma märke? För mig är det viktigaste att det är bra antenner som ger en stor spridning.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DreamSWE:

Lånar tråden lite...

Har även Telia router. Problemet är att den sitter i ett mediaskåp med plåtdörr vilken gör signalen svagare. Det är ett enplanshus med färdigdragen nätverkskabel till alla rum.

Tänkte köpa en accesspunkt. dvs. ansluta en typ netgear vid en av uttagen med sladd och låta den förstärka signalen lite.

Kan tänka mig att lägga upp till 800 kronor. Vilken väljer man?

Har en netgear switch idag och kommer nog köpa flera av den sorten. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Spelar det någon roll om accesspunkten är av samma märke? För mig är det viktigaste att det är bra antenner som ger en stor spridning.

Tacksam för all hjälp!

Du kan använda AP av vilket fabrikat som helst, tekniken är så pass mogen att det inte blir problem av att blanda fabrikat.
Men välj nått som klarar 5GHz om du bor så att det finns andra nät i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.