Rippa ca 700 DVD filmer+lagring.

Permalänk
Medlem

Trodde inte man fick diskutera "illegala" ämnen? Att rippa 700 dvd filmer till sin dator är ju inte direkt lagligt..

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Dvs minst 100 timmar bara att rippa dem.. tyvärr jag förstår inte vitsen, om man bara ska ha det hemma självt..

//Lasse

Eller under 50 om du tar ett litet steg till, men att arkivera och katalogisera allt är ju något som behövs i vilket fall som helst så är man lite organiserad ska man inte behöva rippa allt. Sen får du tänka på att det finns många som har HTPC utan någon optisk läsare och som rippar när det är dags att se på filmen vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Trodde inte man fick diskutera "illegala" ämnen? Att rippa 700 dvd filmer till sin dator är ju inte direkt lagligt..

OffT,
Privatkopiering vilket detta handlar om har alltid varit lagligt i sverige och lär så förbli.. så nej det är inte olagligt att göra. Det blir bara olagligt om du sedan lägger upp dem på typ tpb och delar med dig av dem... då blir det piratkopiering... gör skillnad på förleden privat vs pirat inte samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det är olagligt att rippa, att ta bort kopieringsskydden och de programmen i sig är olagliga så kan vi faktiskt inte tipsa något här.

Skrivet av jerseph:

Trodde inte man fick diskutera "illegala" ämnen? Att rippa 700 dvd filmer till sin dator är ju inte direkt lagligt..

Alla DVD-filmer har inte CSS-skydd, så om det inte explicit frågas efter att kringgå filmer med detta så är det inte bortom laglighet. På samma sätt som det inte är olagligt att använda (eller emot SweClockers regler att prata om) torrents så är det inte av nöden olagligt (eller emot reglerna att prata om) att privatkopiera DVD-filmer. Vidare diskussioner om detta tas via kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna och inte i denna tråd.

Skrivet av fryguy:

OffT,
Privatkopiering vilket detta handlar om har alltid varit lagligt i sverige och lär så förbli.. så nej det är inte olagligt att göra. Det blir bara olagligt om du sedan lägger upp dem på typ tpb och delar med dig av dem... då blir det piratkopiering... gör skillnad på förleden privat vs pirat inte samma sak.

Det är olagligt att kringgå kopieringsskydd för att göra kopior sedan 2005 i Sverige. DVD-filmer är ofta skyddade med CSS, vilket må vara ett otroligt tandlöst skydd (och tur är väl det: annars skulle det exempelvis inte gå att titta på DVD:er i Linux utan större omvägar), men likväl är det olagligt att kringgå detta för att göra även privatkopior. Kontakta din lokala politiker och fråga vad *** de tänkte på .

Det är dock inte olagligt att kringgå dessa skydd för att spela upp materialet om man införskaffat mediet på ett OK sätt.

Se Regeringskansliets informationssida för källa.

Återigen: vidare diskussioner om SweClockers tolkning av regler angående detta tas via kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna och inte i denna tråd. Diskussion om lagläget i allmänhet kan passa i Övriga ämnen → Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

Denna tråd handlar om praktiska tillvägagångssätt i att arkivera ett stort DVD-arkiv. Vidare off-topic i denna tråd efter denna förklaring kommer rensas för att möjliggöra specifik diskussion kring trådens ämne.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meddelanden borttagna*

…av skälen som nämndes ovan. Diskussioner om regler tas om så önskas via kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Se till att inte lägga alla rippar på en och samma hårddisk, för du kommer kräkas blod den dagen din 4TB hårddisk slutar fungera annars....

Hårddiskar är billiga jämfört med tiden det tar att rippa om 700 dvds flera gånger.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Se till att inte lägga alla rippar på en och samma hårddisk, för du kommer kräkas blod den dagen din 4TB hårddisk slutar fungera annars....

Hårddiskar är billiga jämfört med tiden det tar att rippa om 700 dvds flera gånger.

Kan bara hålla med. Köp en extra hårddisk som du förvarar på något annat ställe än hemma så är du även skyddad mot otrevligheter som brand och inbrott.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

*Meddelanden borttagna*

…av skälen som nämndes ovan. Diskussioner om regler tas om så önskas via kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna.

Jag tycker åtminstone att det hör hemma i tråden att göra klart för TS att OM filmerna har kopieringsskydd så är det mot lagen att kopiera dem.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Nu uttalade jag mig inte om reglerna utan att moderatorn har fel i att det skulle behöva kopieras några filmer om du kör GNU/Linux, vi har kommersiella DVD-spelare till GNU/Linux precis som för XP eller Windows 8 utan Media Center Pack. Fluendo har DVD-spelare de säljer till dig för de vanliga GNU/Linux-distributionerna. Och undantagen regeringen förut har syftat på refererar ej till att du skulle få göra privatkopior eller för över skivorna till andra enheter för att du sitter på alternativa operativsystem. Inte heller har det på något sett gjort verktygen lagliga.

Diskussionen kan inte gälla program för att rippa och ta bort kopieringsskydd, och att kommersiella program inte kommer hjälpa till där i någon direkt mening är en poäng att göra.

Jag tycker det är intressantare att diskutera lagringslösningen, men det får man visst inte säga att man tycker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerseph:

Jag tycker åtminstone att det hör hemma i tråden att göra klart för TS att OM filmerna har kopieringsskydd så är det mot lagen att kopiera dem.

Noterat, och jag håller definitivt med dig, men detta klargjordes ju också i inlägget där vidare diskussion ombads att tas på annat håll än denna tråd.

Skrivet av Petterk:

Nu uttalade jag mig inte om reglerna utan att moderatorn har fel i att det skulle behöva kopieras några filmer om du kör GNU/Linux

Nu argumenterar du mot något jag aldrig har skrivit. Det enda jag skrev var att om inte CSS-skyddet var knäckt så skulle det inte gå att spela upp filmer i t ex Linux "utan betydande omvägar". Jag nämnde inget om att man "behövde kopiera" DVD-filmer för att titta: CSS-nyckeln behöver dekrypteras för att överhuvudtaget kunna titta. Jag skriver upprepade gånger att det är olagligt att kopiera, inklusive källhänvisning. Jag ser inte hur det kan göras tydligare.

Att behöva gå utanför den officiella pakethanteraren för att installera separata stängda kommersiella spelare/bibliotek, trots att det i Sverige är en laglig rätt att få kringgå kopieringsskydd för att spela upp lagligen införskaffade DVD-filmer, bedömer jag vara en "betydande omväg". Minns hur "enkelt" det var att spela upp en DVD i Linux för 10 år sedan — som kontrast så inkluderar t ex Linux Mint idag libdvdcss som standard, så nytillkomna användare behöver aldrig ens veta vad som händer bakom kulisserna när de stoppar in en DVD i läsaren för att se på film.

Skrivet av Petterk:

Jag tycker det är intressantare att diskutera lagringslösningen, men det får man visst inte säga att man tycker.

Det var väl precis detta jag uppmanade till i mitt tidigare inlägg ("…men det får man väl inte säga i det här landet!" ).

--

Finns det mer on-topic inom tidigare nämnda ramar att säga så är det fritt fram. Om inte så får vi hoppas att trådskaparen fått informationen han ville ha. Trådar som balanserar på regellinjerna är svåra att hålla i styr; därav hårdare hållning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack alla som har skrivit i tråden, tråden blev lite mer omfattande än jag hoppades på.
Anledningen till att jag vill göra detta är för att få översikt på alla titlar. 700 DVD-filmer är inte direkt smidigt att ha en överblick på.
Det är för de som inte vet ca 8 banankartonger fulla med DVD-filmer.

Att det kommer ta tid att göra är jag väl medveten om,
jag har den stora fördelen att jag jobbar endast 12 dagar i månaden för att få ihop alla mina timmar
så jag är väldigt mycket ledig och har inte mycket till hobby att tala om.

Det som det troligen blir är en NAS med mycket hårddiskar och gör rena isofiler med allt kvar på.
Inklusive den danska undertexten

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det var väl precis detta jag uppmanade till i mitt tidigare inlägg ("…men det får man väl inte säga i det här landet!" ).

Ändå tog du bort mitt inlägg som inte diskuterade reglerna.

Det är betydligt enklare att ladda ner och installera VLC i Windows 8 och XP också om du vill köra libdvdcss, dem inkluderar inte heller någon DVD-spelare, det har inget att göra med om du får använda libdvdcss eller inte. Det är inte svårare att köpa Fluendos DVD-spelare än PowerDVD, ArcSoft TMT eller WinDVD. Det är ändå på grund av lagen som du inte får köpa (sälja) program i några normala länder som hjälper till med rippningen när det gäller att ta bort kopieringsskydden.

Skrivet av Litenskit:

Tack alla som har skrivit i tråden, tråden blev lite mer omfattande än jag hoppades på.
Anledningen till att jag vill göra detta är för att få översikt på alla titlar. 700 DVD-filmer är inte direkt smidigt att ha en överblick på.
Det är för de som inte vet ca 8 banankartonger fulla med DVD-filmer.

Att det kommer ta tid att göra är jag väl medveten om,
jag har den stora fördelen att jag jobbar endast 12 dagar i månaden för att få ihop alla mina timmar
så jag är väldigt mycket ledig och har inte mycket till hobby att tala om.

Det som det troligen blir är en NAS med mycket hårddiskar och gör rena isofiler med allt kvar på.
Inklusive den danska undertexten

Vilken typ av NAS letar du efter? Alltså funktioner när det gäller saker som SMB/CIFS prestanda, AFP, NFS eller iSCSI, DLNA-funktioner, backupfunktioner, åtkomst från internet och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken typ av NAS letar du efter? Alltså funktioner när det gäller saker som SMB/CIFS prestanda, AFP, NFS eller iSCSI, DLNA-funktioner, backupfunktioner, åtkomst från internet och liknande?

Jadu, jag var tvungen att googla alla de där förkortningarna.
Det är väl egentligen mest för dessa filmers jag skaffar den, men att kunna backupa lite bilder och liknande skulle inte vara helt fel.
Om det finns möjlighet till att ansluta en skrivare till den är ingen nackdel (har ingen skrivare just nu men funderat på att skaffa).

Det kommer sannolikt bara användas internt på nätverket då jag har en ganska dålig uppkoppling för att tex streama från den (8/1).
Främst är det väl min HTPC som ska ansluta till den med XBMC (i framtiden openelec). Sedan blir det säkert från den här stationära datorn som kör win7 oxå. Och även här är det väl XBMC som kommer användas. I övrigt i huset finns det en Ipad (2 tror jag) samt en android telefon.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Så egentligen behöver du bara SMB/CIFS-share för dina filer för att komma åt från HTPC och stationär/bärbar. (T ex från mediaspelarlösningen i TV-gränssnitt)

Fast sen nämner du pekplattor och mobiler, och det finns en gäng extrafunktioner för fildelning till dessa (appar) hos alla de större märkena numera. Backup tänkte jag mer om sånt som time machine eller backupprogram för komplett backup av hela datorer, att spegla ett bibliotek av bilder krävs egentligen inte några specialfunktioner mer än att du kan skriva till lämpligt ställe på enheten från datorn som du tar backup på filerna. DLNA-funktioner med transcoding kan vara till nytta till t ex surfplattor då du kan streama filer som enheten inte har stöd för. Men att bestämma sig för kapacitet (storlek), och sånt som typ av RAID kanske kommer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så egentligen behöver du bara SMB/CIFS-share för dina filer för att komma åt från HTPC och stationär/bärbar. (T ex från mediaspelarlösningen i TV-gränssnitt)

Fast sen nämner du pekplattor och mobiler, och det finns en gäng extrafunktioner för fildelning till dessa (appar) hos alla de större märkena numera. Backup tänkte jag mer om sånt som time machine eller backupprogram för komplett backup av hela datorer, att spegla ett bibliotek av bilder krävs egentligen inte några specialfunktioner mer än att du kan skriva till lämpligt ställe på enheten från datorn som du tar backup på filerna. DLNA-funktioner med transcoding kan vara till nytta till t ex surfplattor då du kan streama filer som enheten inte har stöd för. Men att bestämma sig för kapacitet (storlek), och sånt som typ av RAID kanske kommer först.

Jag skrev i ett tidigt inlägg att jag funderar på 4st 3tb diskar som man kör i raid 1 för att få lite säkerhet åtminstone.

Det viktigaste är att det funkar på HTPC:n klockrent, till mobil och surfplattan är mindre viktigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det som vissa andra gör är att skaffa en sån där aluminium-väska som kan hålla t ex 1000 skivor. Visst, man får dumpa fodral och omslag men man sparar orginalet intakt utan att behöva rippa.

Storlek. Ca 60x40x15cm. Svart eller silver. Får plats under sängen eller liknande.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag rippade precis ca 300 filmer automatiskt med skriptet autorip:
http://videoscripts.wordpress.com/category/makemkv/

Det bygger på att du använder makemkv i bakgrunden och där gör en standardinställning på vad du vill spara (vilket ljudspår, undertext, osv.). Det går att göra väldigt avancerade val. Jag rippade bara huvudfilmen med engelskt och svenskt ljud (om det fanns) samt svensk och engelsk sub. Detta går avsevärt snabbare än om du ska krympa filmen eller liknande.

Jag installerade programmet på två datorer jag hade hemma med totalt 3 DVD-läsare. Sedan är det bara att stoppa i en skiva varje gång man går förbi datorerna och så spottar skriptet ut skivan när det är rippat och klart. Döpning av filer sker i efterhand om det behövs (skivnamnet är ofta rätt bra redan, t.ex. "SHREK3"). Just att det bara krävs att man byter skiva i DVD-spelaren gör proceduren väldigt effektiv.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tänk på att DVD-filmer alltid är dual-layer. Så 4,7gb är inte rätt mängd data att räkna på per film.
8.5–8.7 GB (single-sided, double-layer).

Själv håller jag på att gör FLAC av alla mina cd-skivor (musik), men gör mycket manuellt jobb. Det är tidsödande till förbannelsen! (350+ skivor).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

För att rippa DVD-skivor och BD för den delen skulle jag rekomendera DVDFab...När det kommer till CD-skivor, så undrar jag varför man ska köra FLAC? Om man använder t ex Free cd to mp3 omvandlare, så funkar det programmet (om jag nu fattat det rätt) som så att den rippar den först och sedan omvandlar till mp3, men om man väljer bort komprimering till mp3 och väljer att behålla wav-filerna så blir dessa wav-filer exakt lika stora som filerna på cd-skivan dvs oförändrade. Så har jag gjort med min skivsamling i alla fall-rätt eller fel det vet jag inte men det låter inte sämre än när jag spelar skivan kan jag intyga...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Precis som en annan sade, om det inte handlar om väldigt gamla filmer så lär majoriteten vara DL och därmed ~8,5GB, så räkna med att du behöver åtminstone 8TB i hårddisklagring om du ska ha någon buffer.

Angående CSS och olagligheten att kringgå det så vet alla här att det är lika löjligt som lagen som inte tillåter en att köra fordon i sin egen terräng. De flesta som sysslar med film/datorer respektive terrängkörning känner till olagligheten, men likf*n kommer folk att rippa sina ägda köpta filmer precis som de kommer köra cross på sin egen ägda stubbåker. Det handlar om ett ställningstagande till vad som är rätt och fel här i världen.

Tycker dock projektet är lite onödigt, en del av charmen med att äga mycket film är ju att titta bland alla filmer i hyllan, ta fram något man gillar, kanske upptäcka något man glömt av, och sedan plocka ur skivan ur det fina fodralet och sätta i spelaren. Många BD idag inkluderar ju en digital kopia, har aldrig ens funderat på att ladda ned någon sådan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

För att rippa DVD-skivor och BD för den delen skulle jag rekomendera DVDFab...När det kommer till CD-skivor, så undrar jag varför man ska köra FLAC? Om man använder t ex Free cd to mp3 omvandlare, så funkar det programmet (om jag nu fattat det rätt) som så att den rippar den först och sedan omvandlar till mp3, men om man väljer bort komprimering till mp3 och väljer att behålla wav-filerna så blir dessa wav-filer exakt lika stora som filerna på cd-skivan dvs oförändrade. Så har jag gjort med min skivsamling i alla fall-rätt eller fel det vet jag inte men det låter inte sämre än när jag spelar skivan kan jag intyga...

kan dra det lite kort, finns mer utförlig information i ljud forumet.

mp3 bibehåller inte exakt ljudkvalitet. Omvandlaren försöker så gott det går att skala bort ljud som vi inte uppfattar men helt perfekt blir det inte. Slutresultatet blir en vesäntligt mycket mindre fil jämfört med okomprimerad wav och dom flesta hör ingen skillnad. Det beror också på vilken grad av komprimering man valt bitrate osv. Ska man höra skillnad på en högkvalitativ mp3 så krävs det förutom ett bra öra även ett riktigt bra ljudsystem.

Flac är ett förlustfritt format och fungerar mer likt zip, rar osv fast byggt specifikt för musik. ljudkvaliten förblir oförändrad samtigt som filerna blir mer hanterabara. ca 3x så stora som en högkvalitativ mp3. Så ska man arkivera sin cd samling så är flac att föredra.

Jag rippar alltid mina skivor till flac för arkviering sen brukar jag encoda mp3 från mina flac filer när jag ska för över låtarna till mobilen, usb osv.

edit: sorry för off topic.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Anledning till att jag kör med okomprimerad wav-ljud istället för FLAC är bl a för att jag kör med USB-minne i bilen och systemet i bilen(Audi) inte är kompis med FLAC. Och där märks det skillnad om det är mp3 eller okomprimerad wav. Okomprimerad wav har mycket renare och fetare bas bland annat och jag märker ingen skillnad mot cd-skivan alls. Sorry jag ska inte skriva mer off topic.

Klippt från Wikipedia:
The most common WAV format contains uncompressed audio in the linear pulse code modulation (LPCM) format. The standard audio file format for CDs, for example, is LPCM-encoded, containing two channels of 44,100 samples per second, 16 bits per sample. Since LPCM uses an uncompressed storage method which keeps all the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format for maximum audio quality.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200