Permalänk
Medlem

Pfsense ger endast 1 ipadress?

Hej!
Jag har nyss fixat pfsense men får inte ut mer än 1 public ipadress...
Någon som kan förklara varför?
Är det därför den kör som routing?
Jag har wan -> pfsense -> switch men jag får endå bara 1 adress...

Permalänk
Medlem

Om du får WAN-adresserna tilldelade via DHCP så kan du endast få en adress per interface. Varför behöver du fler publika addresser?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TKO:

Hej!
Jag har nyss fixat pfsense men får inte ut mer än 1 public ipadress...
Någon som kan förklara varför?
Är det därför den kör som routing?
Jag har wan -> pfsense -> switch men jag får endå bara 1 adress...

Det är din isp som ger dig publika ip, det är inget som din egen router har med att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha flera publika ip-adresser (WAN ip-adresser) så kan du använda Load Balancing som finns i pfsense. Men varför behöver du flera WAN-ip:n? Iden med en (hemma)router är ju att man ska ha en (1) WAN-ip och alla datorer som kopplas in får varsin LAN-ip. Vill du att alla datorer ska få en egen WAN-ip så ska du inte ha en router utan en switch (förutsatt att din ISP ger dig fler än 1 ip-adress).

Permalänk
Medlem

yes hade nästan räknat ut det... aja blev bara massor med strul i detta fall!
Har 1 virutel server som behöver 2 ipadresser ut alltså Wan adresser men då tänkte jag helt fel i detta fall tack endå för att klara göra detta för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKO:

yes hade nästan räknat ut det... aja blev bara massor med strul i detta fall!
Har 1 virutel server som behöver 2 ipadresser ut alltså Wan adresser men då tänkte jag helt fel i detta fall tack endå för att klara göra detta för mig!

I VMware så kan du ju ställa in att WAN interfacet på servern skall tilldelas flera gäster.
Detta kommer ju då inte att fungera ifall du bara får en IP av din ISP.
PFsense är som sagt för att få flera interna IP:n av ett externt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

I VMware så kan du ju ställa in att WAN interfacet på servern skall tilldelas flera gäster.
Detta kommer ju då inte att fungera ifall du bara får en IP av din ISP.
PFsense är som sagt för att få flera interna IP:n av ett externt.

NAT är för att få flera IP:n att se ut döljas bakom en IP. PFsense innehåller NAT men även annan funktionalitet inkl DHCP relay, SNAT osv.

Permalänk
Medlem

okej men jag lyckas icke få fler ipadress fast jag har 10 st via bahnhof fast jag har inte riktigt fattat hur pfsense tilldelar dom externa ipsarna