Hjälp mig hitta ett ljudkort idealt för Musikproduktion

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta ett ljudkort idealt för Musikproduktion

Hej mina vänner.
Det är så att jag är på jakt efter ett ljudkort.
Ett exempel: om du ska spela hd-video tex. 720 eller 1080p så behöver du ett grafikkort som har en grafikprocessor som arbetar videon dvs. Hårdvarukodat, annars om du inte har en grafikprocessor som arbetar videon så tar ju processorn över och då blir det ju mjukvarukodat.
Precis på detta sättet behöver jag ett ljudkort med en ljudprocessor som är bra till att producera musik.
Jag vet inte vad det kallas men jag tror det heter ASIO.

Jag behöver alltså ett ljudkort som arbetar ljudet på egen hand dvs. I kortets ljudprocessor. Men jag vet inte hur jag kan avgöra om kortet har denna funktion.

Så ni som arbetar med ljud tex. FL Studio, Cubase, Reason, Ableton Live osv. Vad kör ni för ljudkort? Vilka märken/modeller kan ni rekommendera mig?

Jag vet att inlägget säkert är rörigt eller att jag förklarar lite udda men ni som vet vad jag menar kan väl svara.
Har tyvärr begränsad budget så kan inte bränna flera tusen på detta.

Tack på förhand, radimax

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Avstängd

asus xonar stx?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Hej mina vänner.
Det är så att jag är på jakt efter ett ljudkort.
Ett exempel: om du ska spela hd-video tex. 720 eller 1080p så behöver du ett grafikkort som har en grafikprocessor som arbetar videon dvs. Hårdvarukodat, annars om du inte har en grafikprocessor som arbetar videon så tar ju processorn över och då blir det ju mjukvarukodat.
Precis på detta sättet behöver jag ett ljudkort med en ljudprocessor som är bra till att producera musik.
Jag vet inte vad det kallas men jag tror det heter ASIO.

Jag behöver alltså ett ljudkort som arbetar ljudet på egen hand dvs. I kortets ljudprocessor. Men jag vet inte hur jag kan avgöra om kortet har denna funktion.

Så ni som arbetar med ljud tex. FL Studio, Cubase, Reason, Ableton Live osv. Vad kör ni för ljudkort? Vilka märken/modeller kan ni rekommendera mig?

Jag vet att inlägget säkert är rörigt eller att jag förklarar lite udda men ni som vet vad jag menar kan väl svara.
Har tyvärr begränsad budget så kan inte bränna flera tusen på detta.

Tack på förhand, radimax

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar någon utav dessa för runt 1000/2000 lappen.
CREATIVE SOUND BLASTER ZXR - http://www.dustinhome.se/product/5010743315/creative-sound-bl...
http://www.dustinhome.se/product/5010550119/creative-sound-bl...
http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx

ASIO fungerar med de flesta ljudkort, det är en drivrutin och den heter ASIO4ALL och den laddar man ned och installerar. (Jag har en laptop jag sitter och leker i FL Studio med, och använder den så den finns och skall gå att använda med alla ljudkort.)
Jag har även använt ASIO på ett gammal SoundBlaster Audigy Pro 7.1 och ett SoundBlaster Audigy Live! 24-bit
Så jag kan nästan garantera dig att det funkar fint på de flesta ljudkorten idag.

Det du letar efter är nog mer ett ljudkort med låg latency, samt hög bitrate.
Annars är kanske ett externt ljudkort något för dig, men smakar det, så kostar det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag rekommenderar någon utav dessa för runt 1000/2000 lappen.
CREATIVE SOUND BLASTER ZXR - http://www.dustinhome.se/product/5010743315/creative-sound-bl...
http://www.dustinhome.se/product/5010550119/creative-sound-bl...
http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx

ASIO fungerar med de flesta ljudkort, det är en drivrutin och den heter ASIO4ALL och den laddar man ned och installerar. (Jag har en laptop jag sitter och leker i FL Studio med, och använder den så den finns och skall gå att använda med alla ljudkort.)
Jag har även använt ASIO på ett gammal SoundBlaster Audigy Pro 7.1 och ett SoundBlaster Audigy Live! 24-bit
Så jag kan nästan garantera dig att det funkar fint på de flesta ljudkorten idag.

Det du letar efter är nog mer ett ljudkort med låg latency, samt hög bitrate.
Annars är kanske ett externt ljudkort något för dig, men smakar det, så kostar det.

Tack för svaret. Har övervägt att kunna tänka mig ett externt kort.
Vad jag har hört så ska Creatives ljudkort vara lite buggiga i drivrutinerna.
Skulle mitt nuvarande ljudkort duga ändå tycker ni?
Korten behöver inte vara nya utan jag kan tänka mig att köpa ett på ebay om modellen inte finns i Sverige etc.

Så vad tycker ni jag ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Kanske det gamla M-Audio Delta Audiophile 2496 är aktuellt ännu? Kan fås för en spottstyver numera tror jag.
Någon som är mer uppdaterad på ljudproduktion år 2013 får gärna komma med bättre förslag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Tack för svaret. Har övervägt att kunna tänka mig ett externt kort.
Vad jag har hört så ska Creatives ljudkort vara lite buggiga i drivrutinerna.
Skulle mitt nuvarande ljudkort duga ändå tycker ni?
Korten behöver inte vara nya utan jag kan tänka mig att köpa ett på ebay om modellen inte finns i Sverige etc.

Så vad tycker ni jag ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kan hända, men det är inget jag märkt på ett tag. ASUS ljudkorten däremot är riktigt bra. Är du ny med Cubase, och alla andra program du använder, eller om du är ny i det här med musikproduktion så bör du nog börja rätt lågt. Det är aldrig bra att köpa ett dyrt externt om man får för sig att sluta med produktionen. Kör på ett internt nu, eller testa med ditt nuvarande. Externt kan du ju köra på ifall du tycker att kvalitén, och bitraten blir för dålig med interna.

Skrivet av roxkz:

Kanske det gamla M-Audio Delta Audiophile 2496 är aktuellt ännu? Kan fås för en spottstyver numera tror jag.
Någon som är mer uppdaterad på ljudproduktion år 2013 får gärna komma med bättre förslag.

Det där är ett riktigt bra ett.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

M-Audio Delta Audiophile 2496 för 727:- + frakt (15€) eller 799:- i fysisk butik
Sen finns även
ESI Maya 44
ESI Juli@
ESI Juli@ PCI-E

Alla är riktigt bra ljudkort, sen om du producerar musik, använder du någon mixer, externa instrument, mic etc?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Snubblade över ett sprillans nytt ljudkort på en butik i närheten jag bor, var lagerrensning var nedsatt från 500+kr till 99kr slog till direkt det enda jag har i huvudet just nu är creative och det fungerar super bra
Inga buggar vad jag märker/märkt.

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Tänkte du spela in grejer? Alltså analogt. Själv har jag ett m-audio fast track ultra som funkar bra för priset. Men då spelar jag in analogt och på max 4 kanaler samtidigt.

Jag kan rekommendera ett lite mer "pyntat" ljudkort med kontroller/reglage på om du sysslar med t.ex. cubase. En kompis har det och han tycker det är grymt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Självklart ska du ha ett studiokort om du vill hålla på med musikproduktion. Har själv ett Presonus Firestudio Mobile som jag är nöjd med. Asus xonar stx är ett väldigt bra ljudkort, men inte i musikproduktionssyfte...

Jag skulle kolla in något liknande denna: http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i4.htm

Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem

Bra normalt ljudkort för musikbruk:
http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3

Men ska du ha dsphårdvara eller vad är det du menar med att kortet ska göra saker ?
Ska du bygga en professionell studio eller vad har du tänkt göra ?
Att börja trycka in dsp kort är som att köra Quadro/Firepro kort för grafiken, det är inget du gör i en billig dator utan i en arbetsstation.
Ett sånt dsp kort kostar rätt mycket så jag har svårt att förstå hur du kan vilja ha dsp acceleration för spelkortspriser. Det roliga börjar på 70 000kr
http://www.dlxmusic.se/ProductSection/productlist_family.aspx...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns kort som är relativt billiga som har vissa DPS-effekter, men i regel är det ett begränsat urval av effekter och det är sällan behovet finns. Man måste upp i rätt många kanaler och/eller avancerade effekter för att gå i taket på en någorlunda modern processor.

En fråga som du måste besvara (vet inte om du gjort det) är om du ska spela in analogt och i så fall från vilka källor. Ska du bara skapa musiken i datorn kan du ha vilket ljudkort som helst eg. Ska du spela in analogt behöver du ha ett kort med låg fördröjning och ska du micka saker akustiskt med mickar behöver du ett kort med mickförstärkare och helst fantommatning, så att du kan använda kondensatormickar om så önskas. Scarlett 2i4 som länkats ovan är vettigt utan att kosta för mycket om man klarar sig med två mickar in simultant. Fast eg klarar man sig bra på 2i2, normalt.