Permalänk
Medlem

Dags att skaffa en cykel

Tjenare folket på swec!

Tänkte nu skaffa en cykel och då inte en feltema cykel googleade runt lite och hittade bikester.se är det en seriös site? då priserna var helt gudomliga?

Tanken är en hardtail mtb för 3-5k endast för amatör cykeleri

Permalänk
Medlem

Ser helt reko ut, med en hel del garantier och dessutom återförsäljare av kända märken. http://www.bikester.se/serious-shoreline-mountainbike-matt-svart-327321.html bästa jag hittade lite snabbt, 20mm mer dämpare än de flesta andra där, och fin färg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en Canyon Yellowstone AL 4.0 ?
> Canyon Yellowstone AL 4.0

Nyligen beställt en Canyon Yellowstone själv.
Jag ville ha lite tillbehör till den och det är första cykeln jag "byggt" själv. Var inte riktigt 100% säker, så jag har lämnat in den till lokal cykelbutik för att fixa lite tillbehör och kolla att allt är rätt. Skulle vara klar på Onsdag... otålig... kan inte vänta...
Bara tagit en liten provtur innan jag lämnade in den. Ville inte sluta cykla, men hade inte tid att ta någon ordentlig runda då.

"Bygga" kanske är lite överdrivet, men när man beställer på Internet och får cykeln i en stor kartong så är inte ALLT monterat som om man köper i lokal cykelbutik.
Själv har jag tidigare bara köpt i cykelbutik eller köpt/fått begagnade cyklar innan. Alltså färdigmonterade.

Jag köpte till ett par Shimano SH PD-M 324 pedaler för 289kr från Canyon. De har en plattsida för vanliga skor och en sida med klipp om du vill använda cykelskor. Såg att de hade samma pedaler i cykelaffären, men där kostade de över 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser helt reko ut, med en hel del garantier och dessutom återförsäljare av kända märken. http://www.bikester.se/serious-shoreline-mountainbike-matt-svart-327321.html bästa jag hittade lite snabbt, 20mm mer dämpare än de flesta andra där, och fin färg

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GuessWho:

Vad sägs om en Canyon Yellowstone AL 4.0 ?
> Canyon Yellowstone AL 4.0

Nyligen beställt en Canyon Yellowstone själv.
Jag ville ha lite tillbehör till den och det är första cykeln jag "byggt" själv. Var inte riktigt 100% säker, så jag har lämnat in den till lokal cykelbutik för att fixa lite tillbehör och kolla att allt är rätt. Skulle vara klar på Onsdag... otålig... kan inte vänta...
Bara tagit en liten provtur innan jag lämnade in den. Ville inte sluta cykla, men hade inte tid att ta någon ordentlig runda då.

"Bygga" kanske är lite överdrivet, men när man beställer på Internet och får cykeln i en stor kartong så är inte ALLT monterat som om man köper i lokal cykelbutik.
Själv har jag tidigare bara köpt i cykelbutik eller köpt/fått begagnade cyklar innan. Alltså färdigmonterade.

Jag köpte till ett par Shimano SH PD-M 324 pedaler för 289kr från Canyon. De har en plattsida för vanliga skor och en sida med klipp om du vill använda cykelskor. Såg att de hade samma pedaler i cykelaffären, men där kostade de över 600kr.

Jag är mer ute efter en "dirt-hardtail" typ UMF's modeller eller Merida.

Men är bikester trovärdigt, vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Jag är mer ute efter en "dirt-hardtail" typ UMF's modeller eller Merida.

Men är bikester trovärdigt, vad tror ni?

I min mening är det. Om inte så kanske Bike-Discount.de vore nåt. Köpt alla delar därifrån (utom typ skruvar och sånt) och dr är generellt absolut billigast, och säljer en hel del. Frakten är inte så ffuntansvärd heller fastän det är från Tyskland

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ser helt reko ut, med en hel del garantier och dessutom återförsäljare av kända märken. http://www.bikester.se/serious-shoreline-mountainbike-matt-svart-327321.html bästa jag hittade lite snabbt, 20mm mer dämpare än de flesta andra där, och fin färg

Skickades från m.sweclockers.com

Man får ett väldigt oseriöst intryck av produktspecifikationen. Jag skulle åtminstone vilja veta vad det är för komponenter som jag betalar för istället för att köpa grisen i säcken. Tror man kan göra bort sig om man tar för givet att det är samma grejer på hojen man köper och den som är på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

I min mening är det. Om inte så kanske Bike-Discount.de vore nåt. Köpt alla delar därifrån (utom typ skruvar och sånt) och dr är generellt absolut billigast, och säljer en hel del. Frakten är inte så ffuntansvärd heller fastän det är från Tyskland

Skickades från m.sweclockers.com

Den sajten hade inte många hardtail dirts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Den sajten hade inte många hardtail dirts

Meh, de brukar sälja sgs alla olika cyklar som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Man får ett väldigt oseriöst intryck av produktspecifikationen. Jag skulle åtminstone vilja veta vad det är för komponenter som jag betalar för istället för att köpa grisen i säcken. Tror man kan göra bort sig om man tar för givet att det är samma grejer på hojen man köper och den som är på bilden.

vid närmare titt, du har rätt. Står bara ungefär typ 27 växlar. Kan ju vara allt från Shiamano Saint till Deore

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.bikester.se/umf-hardy-4-disc-mountainbike-matt-sch...

på denna cykel står det ju vad det är för fabrikat på växlar,kedja, bromsar, kassett osv. Frågan är då om man har stake till att kanske förlora 3500kr.

Permalänk
Medlem

polare som säljer, tror han använt den max 6-7 åkdagar, grymt mycket cykel för pengarna om du ber han inkludera frakten är ju dock dirt/freeride men jag antar att du vill ha växlar och då är du inte ute efter en dirtjumpcykel hur som... vid det här laget lär hans "hämtas på plats" vara föga ståndfast
http://www.blocket.se/goteborg/NS_Bikes_Core_2__11_46430769.h...

välkänt märke med dämpningstillverkarens namn på framgaffeln, Marzzochi, Rock Shox, Fox, Manitou etc, men fan inte SR Suntour i den prisklassen om du inte vill att den ska käka stanchions som kex

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=95366

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Jag är mer ute efter en "dirt-hardtail" typ UMF's modeller eller Merida.

Så du ska hoppa och tricka mycket ?

Jag hittade ett par videos på dirt mountainbike som jag gillade:
Osiris MTB Dirt Session
Mountain Bike Dirt Jumping - Aptos, California (ser ut som amatörvideo första 50s)

Ser verkligen kul ut!
Men själv har jag tänkt mig lite enklare/lugnare cykling. Lite blandat stigar/grusväg/asfalt med minst ett hjul i marken 99% av tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är inte någon proffesionell användare av cykel där av vill jag inte lägga för mycket. Är sjukt kass i min syn vinkel.

Men singlespeed kanske är det man får sattsa på. Kanske får gräva efter en beggad cykel.

Då jag endast vill lägga max 4.8k max på en cykel och sedan uppgradera om jag tycker det är roligt att cykla vilket jag tyckte när jag var betydligt yngre, det växte bort och datorn kom framför cyklandet har nämligen kört på feltema cykel hela mitt liv och tänkte att det kan vara värt att testa något annat.

/Mewon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Jag är inte någon proffesionell användare av cykel där av vill jag inte lägga för mycket. Är sjukt kass i min syn vinkel.

Men singlespeed kanske är det man får sattsa på. Kanske får gräva efter en beggad cykel.

Då jag endast vill lägga max 4.8k max på en cykel och sedan uppgradera om jag tycker det är roligt att cykla vilket jag tyckte när jag var betydligt yngre, det växte bort och datorn kom framför cyklandet har nämligen kört på feltema cykel hela mitt liv och tänkte att det kan vara värt att testa något annat.

/Mewon

du ska nog fundera både en och två gånger på vad du verkligen vill cykla, Dirtjump kör ofta på enbart bakbroms och singlespeed samt mellan 80-120mm slag.
en dirt/freeride är lite mer allsidig, går att trampa skog men även hoppa och lattja lite med, har växlar och mellan 100-160mm slag.

och köp begagnat, du får ingenting vettigt alls för dom pengarna nytt, möjligtvis enbart framgaffel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

du ska nog fundera både en och två gånger på vad du verkligen vill cykla, Dirtjump kör ofta på enbart bakbroms och singlespeed samt mellan 80-120mm slag.
en dirt/freeride är lite mer allsidig, går att trampa skog men även hoppa och lattja lite med, har växlar och mellan 100-160mm slag.

och köp begagnat, du får ingenting vettigt alls för dom pengarna nytt, möjligtvis enbart framgaffel.

Har du lust att linka lite dirt/freerides? Har nämligen en standard mtb-ht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Har du lust att linka lite dirt/freerides? Har nämligen en standard mtb-ht.

här har du något åt mellantinget, dirt med 8 växlar med tanke på nivån du ska cykla på duger nog vad som helst egentligen, du kommer inte ha sönder prylarna om du inte kör totalt utan hjärna och försöker dig på åt helvete för stora saker
http://www.blocket.se/stockholm/Focus_dirt_decision_9_9_45672...
http://www.blocket.se/stockholm/Azonic_Revolution_Street_Dirt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

här har du något åt mellantinget, dirt med 8 växlar med tanke på nivån du ska cykla på duger nog vad som helst egentligen, du kommer inte ha sönder prylarna om du inte kör totalt utan hjärna och försöker dig på åt helvete för stora saker
http://www.blocket.se/stockholm/Focus_dirt_decision_9_9_45672...
http://www.blocket.se/stockholm/Azonic_Revolution_Street_Dirt...

Focus cykeln ser riktigt jädrans intressant ut. Vilken av dem ser du "bäst"?

Tusen tack att du hjälper mig!

EDIT: Azonic'n såg mycket trevligare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Focus cykeln ser riktigt jädrans intressant ut. Vilken av dem ser du "bäst"?

Tusen tack att du hjälper mig!

EDIT: Azonic'n såg mycket trevligare ut.

Azonic har jag hört talas om, men focusen såg riktigt välskött ut, är nog hugget som stucket för dom pengarna
styret såg inte alls bekvämt ut, men nya finns hos superstarcomponents för runt 260:- inkl frakt
Edit: personligen hade jag nog kört på azonicen då den är billigare och inte har något jag direkt behövt uppgradera/byta, färgen, sadel och styre hade åkt direkt på focusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Azonic har jag hört talas om, men focusen såg riktigt välskött ut, är nog hugget som stucket för dom pengarna
styret såg inte alls bekvämt ut, men nya finns hos superstarcomponents för runt 260:- inkl frakt
Edit: personligen hade jag nog kört på azonicen då den är billigare och inte har något jag direkt behövt uppgradera/byta, färgen, sadel och styre hade åkt direkt på focusen

Indeed. Men Azonicen ser sjukt gammal ut. Kanske bara är jag. Maijlade på begge varsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Indeed. Men Azonicen ser sjukt gammal ut. Kanske bara är jag. Maijlade på begge varsfall.

lär dig cykla lite på nån av dom, och börja sen fundera på vad du själv föredrar i form av geometri, styre, växlar och uppgradera/byt cykel helt
Azonicen har något vettigare gaffel också, men den ser ju inte lika välskött ut som focusen

EDIT: sen är ju sadeln satt åt helvete för högt på azonicen samt att den har massa klibbor, bort med dom så ser den nog ok ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

lär dig cykla lite på nån av dom, och börja sen fundera på vad du själv föredrar i form av geometri, styre, växlar och uppgradera/byt cykel helt
Azonicen har något vettigare gaffel också, men den ser ju inte lika välskött ut som focusen

EDIT: sen är ju sadeln satt åt helvete för högt på azonicen samt att den har massa klibbor, bort med dom så ser den nog ok ut

Hur mycket tror du Azonicen väger. Och åldern på den?

EDIT: Jag hittade en Scott yz 0.5 för 3k tror jag köper den.
EDIT2: Den var såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

lär dig cykla lite på nån av dom, och börja sen fundera på vad du själv föredrar i form av geometri, styre, växlar och uppgradera/byt cykel helt
Azonicen har något vettigare gaffel också, men den ser ju inte lika välskött ut som focusen

EDIT: sen är ju sadeln satt åt helvete för högt på azonicen samt att den har massa klibbor, bort med dom så ser den nog ok ut

Fick bli en Specialized P2 ;D as nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Fick bli en Specialized P2 ;D as nöjd.

den ser allt skön ut gillar dock FR/DH bättre då jag är fartberoende 170mm slaglängd fram o bak

Tyvärrr läcker tätningarna i bakdämparen, så den slår i bottnet lite för lätt den ska klara 175 psi men ingen skillnad fastän jag lägger 200 i den, den tömmer sig självt ner till 125 psi ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

den ser allt skön ut gillar dock FR/DH bättre då jag är fartberoende 170mm slaglängd fram o bak

Tyvärrr läcker tätningarna i bakdämparen, så den slår i bottnet lite för lätt den ska klara 175 psi men ingen skillnad fastän jag lägger 200 i den, den tömmer sig självt ner till 125 psi ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Ägaren innan mig kittade om den till singlespeed och en annan gaffel någon bomber. Ramen är från 06-08 och är i stål enda nackdelen att den väger as mycket. Har lallat runt och åkt på bakhjulet ska ned och röjja i skogen imorgon. Rätt schysst att jag har livstids garanti och service på cykloteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Ägaren innan mig kittade om den till singlespeed och en annan gaffel någon bomber. Ramen är från 06-08 och är i stål enda nackdelen att den väger as mycket. Har lallat runt och åkt på bakhjulet ska ned och röjja i skogen imorgon. Rätt schysst att jag har livstids garanti och service på cykloteket.

Nice! Även jag har stålram, men min hojj är praktiskt taget bombsäker också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nice! Även jag har stålram, men min hojj är praktiskt taget bombsäker också

Skickades från m.sweclockers.com

Nu fick jag dock problem. Min vev knakar och den vänstra pedal stolpen vet icke vad det heter, hur som helst den skruven åker ut när man cyklar och det knakar fördjävligt från vevpariet. Någon ide vad jag kan göra?

/mew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Nu fick jag dock problem. Min vev knakar och den vänstra pedal stolpen vet icke vad det heter, hur som helst den skruven åker ut när man cyklar och det knakar fördjävligt från vevpariet. Någon ide vad jag kan göra?

/mew

kan du ta en bild på hur det ser ut då skruven är lös? Med gnället så kan det bero på att "crank shaftet" (vet inte svenska namnet) blir snett då ena "cranken" är lös som sagt ta en bildpå de hela gärna i högre än 240p som vissa gör,blir rättsvårt att se annars.

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Nu fick jag dock problem. Min vev knakar och den vänstra pedal stolpen vet icke vad det heter, hur som helst den skruven åker ut när man cyklar och det knakar fördjävligt från vevpariet. Någon ide vad jag kan göra?

/mew

Att bara dra åt hårdare kan hjälpa för stunden, men missljudet brukar komma tillbaka rätt fort. Bättre att göra det ordentligt.
Ta av vevarmen och montera på den med monteringspasta, det brukar bota knak. Se till att alla anliggningsytor är rena först.
Om det är lagret som är kasst är det bara att byta, kostar inte mycket och är lätt att göra själv.

Angående lossnande skruvar, Loctite gänglåsning...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Att bara dra åt hårdare kan hjälpa för stunden, men missljudet brukar komma tillbaka rätt fort. Bättre att göra det ordentligt.
Ta av vevarmen och montera på den med monteringspasta, det brukar bota knak. Se till att alla anliggningsytor är rena först.
Om det är lagret som är kasst är det bara att byta, kostar inte mycket och är lätt att göra själv.

Angående lossnande skruvar, Loctite gänglåsning...

Drog åt den utav hel*ette. Min insekts nykel blev avrundad Men nu är missljudet borta och har cyklat någon kilometer utan att ljudet åter kommit. Om detta återkommer, kommer jag att byta lagrena och fetta mycket soch sedan använda gänglås ;D

Även en annan fråga bra däck för dirting?

/mew