Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem

-.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av oskenb01:

Det är ju alltid så. Oavsett om det handlar om en politisk händelse eller att copyswede r-vkn---ar konsumenterna.

Jo men ibland önskar man att de vore annorlunda

Tur de finns kryphål för att komma runt "denna" avgiften

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Förbannade jävla lobby verksamhet som på grund av pengar från branschen kan driva igenom sådant här skit. Man kanske borde skapa en egen lobby organisation som vill avgift belägga våra ögon och öron för de skit som är reklam och reklam musik.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Men herregud vilket valsande för att få in pengar. De vill att privatkopiering ska vara tillåtet, vilket jag visserligen håller med om. Om jag köper en film ska jag väl kunna titta på den även om jag slänger min DVD-läsare. Det jag tycker är tragiskt är att även om man vill att det ska vara lagligt med privatkopiering så ska man ändå ta betalt för det, man bara lägger ut det på att någon annan betalar. Tycker det är så paradoxalt, om det är lagligt så ska man väl per definition inte behöva betala straff-avgift för det? Ännu värre är att man ska betala för det kollektivt! Varför ska artister kompenseras för att jag gör något jag har full laglig rätt att göra? Inkomstbortfall? Ändra i så fall lagen!

Jag vet, det är idiotiskt. Om något är lagligt ska inte folk straffas för att göra/inte göra det. Min mamma som knappt vet något om datorer ska väl inte behöva betala extra för något sådant här som hon inte har en aning om?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

men vad fan?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Fyfan alltså!!!

Visa signatur

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Permalänk
SpelClockers

Hade det varit en ideell organisation som betalar artisterna som förlorar inkomst så tycker jag det hade varit en lite annan sak.

År 2012
Lön till anställda: 7.736.491kr (14 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.155.146kr
Sociala avgifter utöver lönen ca 6 miljoner.
Kostnad för konsulter 4.590.396kr

År 2011
Lön till anställda: 8.284.588kr (17 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.074.616kr
Ca 6,8 miljoner i sociala avgifter
Kostnad för konsulter 3.385.820kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suck

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

På 80-talet var faktiskt den där avgiften berättigad, alla kopierade till allt och alla, till och med på 90 talet kanske. Men idag? Som jag förstått det så är det en extra avgift för privatkopiering, dvs lagligt material som jag kopierar till kompisar.

Helt uppåt väggarna idag. Det kan ju knappt finnas nån som skickar lagligt inköpt material till kompisar idag, knappt nån.
Vi har idag streaming, spotify mm. Den där lagen eller vad man kan kalla det kom 30 år försent.

Jag tror inte heller copyswede kommer finnas speciellt länge till, vad som är fascinerande är att politiker/beslutarna har accepterat eller godkänt den där maffia metoden.

Sen har jag för mig att jag läste att den där VD:n på det där företaget tjänar en mille om året. klart som korvspad att dom vill fortsätta och utvidga sina inkomster, hur knäppt eller hur oberättigad det än är så vill alla tjäna pengar. Men hur kan politiker låta vansinnet fortsätta. Det är frågan

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Hade det varit en ideell organisation som betalar artisterna som förlorar inkomst så tycker jag det hade varit en lite annan sak.

År 2012
Lön till anställda: 7.736.491kr (14 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.155.146kr
Sociala avgifter utöver lönen ca 6 miljoner.
Kostnad för konsulter 4.590.396kr

År 2011
Lön till anställda: 8.284.588kr (17 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.074.616kr
Ca 6,8 miljoner i sociala avgifter
Kostnad för konsulter 3.385.820kr

46 000Kr i månaden för att lobba för att ge sig själv mer pengar? Inte alla som kan säga att de har ett sådant jobb.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

finns det inget sätt att få dom här luffarna att ej få detta i kraft ,.. ..vad gör Copyswede med alla miljoner dom drar in...???..kanske dax att se om detta e olagligt inom EU

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Hur många hårddiskar >80GB såldes 2012? Den summa som de kopierade medierna motsvarar kan omöjligtvis vara 80kr per hårddisk som sålts. Speciellt inte om man faktiskt tänker på att de tär svenska artister som ska ha pengarna. Jag vet ju inte någon som privatkopierar nu för tiden när den mesta musiken finns att antingen streama eller ladda ner på något sätt. Oftast för endast en liten slant. Vill folk dela med sig av en film så bjuder de väl hem dem till sig själva så de kan se på filmen tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Hade det varit en ideell organisation som betalar artisterna som förlorar inkomst så tycker jag det hade varit en lite annan sak.

År 2012
Lön till anställda: 7.736.491kr (14 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.155.146kr
Sociala avgifter utöver lönen ca 6 miljoner.
Kostnad för konsulter 4.590.396kr

År 2011
Lön till anställda: 8.284.588kr (17 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.074.616kr
Ca 6,8 miljoner i sociala avgifter
Kostnad för konsulter 3.385.820kr

Det här borde ju klassas som olagligt. Bedrägeri av högsta klass!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Hur privatkopierar man ens med Wii U?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att data industrien faller. När organisationer har rätt att lägga på extra kostnader på enheterna

Permalänk
Medlem

Det känns lite som man vill ha kvar den kakan som man nu mumsar i sig.
Man får bestämma sig, vill man forsätta med kassettersättning så får man sluta kopieringsskydda media.

Visa signatur

Citera gärna så jag hittar tillbaka,

Permalänk
Medlem

Snart kommer dem säkert ta betalt för facebook, email, dropbox... Vilket visserligen vore lite vettigare då det troligen delas mer via de medierna än någons interna hdd.

Observera jag är mycket starkt emot denna idioti.

Permalänk
Medlem

På riktigt? Gnäll om pirater som tjuvar digital media, men själva ska de ha ännu mer gratis, lagligt klubbat dessutom.
Kul att de tjänar pengar på saker jag har gjort och gör själv som ligger på diskarna.

Så klart att ramaskriket dör ut efter ett tag över saker dom denna. Men med det betyder det inte att folk har accepterat det. Det är ju det dom vet om, och gottar sig vidare i guldet som trillar in, medans vi sitter och svär för oss själva.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Skrivet av Sir Hitman:

Hade det varit en ideell organisation som betalar artisterna som förlorar inkomst så tycker jag det hade varit en lite annan sak.

År 2012
Lön till anställda: 7.736.491kr (14 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.155.146kr
Sociala avgifter utöver lönen ca 6 miljoner.
Kostnad för konsulter 4.590.396kr

År 2011
Lön till anställda: 8.284.588kr (17 anställda)
Lön till VD och Styrelse 1.074.616kr
Ca 6,8 miljoner i sociala avgifter
Kostnad för konsulter 3.385.820kr

Det är snyggt att folk som jobbar med detta har ca 45.000 kr föreskatt per person. Den stora frågan är hur har det råd med höga lönerna?
Jo det tar ju självfallet alla pengar som dom får in på denna avgift och stoppar allt i egen ficka, ingen behöver ju dela ut vilka som får ta del av pengarna...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Pantern1337:

Så fungerar det med allt, alla former av förbud eller restriktioner drabbar till stor del oskyldiga.

Trängselskatt, Fartkameror, Droger, Anonymitet på internet, Upplopp i förorter etc. Listan kan göras lång.

Snart blir det säkert straffskatt även på dubbdäck för att miljönissarna gnäller, eller varför inte alla däck, eftersom det finns fåtal som "burnar".

Burna är kul! Men ge mig gärna böter, och låt det inte gå ut över alla andra!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Men eftersom facebook nu har servrar i Sverige så borde väll de betala 80kr för varje hårddisk?
Känns som att det skulle bli en hel del pengar som Facebook måste betala för varje enskild hårddisk med tanke på hur mycket utrymme som krävs för att vi ska PRIVATkopiera våra semesterbilder till facebook. Tror inte de skulle bli så sugna på bygga sin server hall i Luleå då.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Så mycket för den demokratin. Ytterligare ett bevis på fullkomligt efterbliven byråkrati i det här landet. Nu tänker i alla fall inte jag bara sitta på arslet och gnälla som alla andra gör, utan tänker aktivt försöka ställa till med så mycket skit det bara är möjligt för Copyswede. Den som intresserad av att hjälpa till kan kontakta mig, så styr vi upp något jävelskap. Det finns många irriterande saker man kan göra som faktiskt är lagliga. Skit ska skit ha.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Om nu privatkopiering är tillåten borde det vara olagligt med kopieringsskyddad media då jag fråntas min lagliga rätt! Som jag dessutom betalar för! Man kan inte ha kakan och äta den, det ena måste således bort!

Permalänk
Medlem

Dags att shoppa lite hårddiskar innan avgifterna gäller.

Permalänk
Medlem

Finns det någon med politisk bakgrund eller intresse och har en uppfattning till vilken lokal- eller regeringspolitiker man bör komma i kontakt med detta om? Eller hur man må göra något konkret i frågan? Det CopySwede må inte vara olagligt - men må skapa en illa trend för en redan utsatt teknikbransch i landet som inte riktigt behöver högre avgifter för att bekosta några fiktionella artister.

Permalänk

Snart kostar det att ha minnen i hjärnan..
50kr per A4 papper..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Oj, nu blev mina tänkta hårddiskar dyrare! Nu har jag inte råd att köpa film och musik som jag tänkt. Det var ju synd.... Är det inte dags för Sveriges riksdag att börja samarbeta med Greenpeace i miljöfrågor?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

80 kr... tårar i ögonen

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som köper hårddiskar från övriga EU i framtiden?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Vem exakt är det som ska betala till copyswede? Är det tillverkarna? Butikerna? Vad händer om de vägrar?