Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är helt osynligt för dig att det används, och filsystemet använder ALLT fritt minne till cache, så "oanvänt" minne är inte "värdelöst" som folk har påstått i den här tråden: det snabbar upp filhantering.

Jag tror du missar lite i semantiken här gällande vad denka menar: minne som används till cachning är per definition inte "oanvänt"; det "används" ju som nyss sades till cachning. Denna filcache tas hänsyn till när Linux rapporterar minnesanvändning. Se exempelkommandot i tidigare post.

Du verkar mena samma sak som skrivits i tråden tidigare, men använder en annan definition på ordet "använt".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är helt osynligt för dig att det används, och filsystemet använder ALLT fritt minne till cache, så "oanvänt" minne är inte "värdelöst" som folk har påstått i den här tråden: det snabbar upp filhantering.

Tack, jag kan det där.

Skrivet av phz:

Jag tror du missar lite i semantiken här gällande vad denka menar: minne som används till cachning är per definition inte "oanvänt"; det "används" ju som nyss sades till cachning. Denna filcache tas hänsyn till när Linux rapporterar minnesanvändning. Se exempelkommandot i tidigare post.

Du verkar mena samma sak som skrivits i tråden tidigare, men använder en annan definition på ordet "använt".

Exakt så.

Permalänk
Medlem

Asså som phz säger så brukar man sätt swap ≥ ram för hibernation, men i mitt fall har jag faktist satt swap = 3 GB även fast jag har 6 GB ram på min dator detta beror på att jag har använder aldrig mer än 2 GB. men säkrast är absolut sätta swap i stoleks messigt ram+0.5GB eller nåt i det hållet.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Brukar köra 2x RAM upp till Max 4 GB swap. Det är alltid bra att ha en del swap så att man dels märker när RAMet tar slut, seghet är betydligt trevligare än OOM killer.

Det är imo oerhört sunkigt att det fortfarande finns distar som kör blint på 2xRAM om man kör recommended swap partitionsstorlek, speciellt på servervarianter. Känns lite surt när 256/300GB blir Swap

Skickades från m.sweclockers.com