Bootar ej, inget lyser på moderkortet. Hjälp mig felsöka.

Permalänk
Medlem

Bootar ej, inget lyser på moderkortet. Hjälp mig felsöka.

Hej,

Vill ha lite hjälp från er erfarna med att felsöka mitt senaste bygge. Får inte datorn att boota efter att byggt ihop den för första gången. Inte ens något lyser på moderkortet, ingen led eller något. Strömmen är ikopplad med fungerande sladd till ett påslaget nätagg. Misstänker att moderkortet eller cpu:n är död.

Så hur tar jag mig vidare, vad är det minimala jag kan testa?

Har följande delar:

Lian Li PC-A55B
Fractal Design Newton R2 650W
Asus Maximus VI GENE
Intel Core i7 4770k
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800
ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII

Med mera, dvd-läsare, ssd ,hdd och krimskrams.

Minnen, grafikkort och nätagg är använt i tidigare dator där de fungerade.

Mvh Kristofer Carlsson

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Har du kopplat in ALLA strömkablar till moderkortet? T en bild och posta!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Hej,

Vill ha lite hjälp från er erfarna med att felsöka mitt senaste bygge. Får inte datorn att boota efter att byggt ihop den för första gången. Inte ens något lyser på moderkortet, ingen led eller något. Strömmen är ikopplad med fungerande sladd till ett påslaget nätagg. Misstänker att moderkortet eller cpu:n är död.

Så hur tar jag mig vidare, vad är det minimala jag kan testa?

Har följande delar:

Lian Li PC-A55B
Fractal Design Newton R2 650W
Asus Maximus VI GENE
Intel Core i7 4770k
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800
ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII

Med mera, dvd-läsare, ssd ,hdd och krimskrams.

Minnen, grafikkort och nätagg är använt i tidigare dator där de fungerade.

Mvh Kristofer Carlsson

satt i distanser i chassit under moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

titta så du har satt i nätagget jag missade det engång !!

Permalänk
Medlem

Kolla att det kommer elektricitet fram till aggregatet. Jucka lite på elkabeln lite så skall Du höra att det gnistrar lite.
Kolla att strömbrytaren på nätaggregatet är i påslaget läge.
Kolla att om aggregatet har omkopplare för jänkare/svenskar så skall den vara svensk(220-240VAC).
Kolla i manualen om det finns några statuslysdioder på moderkortet som skall tändas upp så fort det finns ström till moderkortet(datorn behöver då ej vara igång, dvs det är ingen CPU, GPU, RAM m.m fråga/problem).

EDIT: Såg att Du har ett fint moderkort. Där finns lysdioder till förbanelse :). Låter som om nätaggregatet ej matar kräm till moderkortet eller att den stora kontakten på runt 24-pinnar inte är riktigt ansluten. Du kan prova att dra ut den och kortsluta mellan grön och valfri svart så skall nätaggregatet starta. Bör höras och synas på fläkten i aggregatet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Har du kopplat in ALLA strömkablar till moderkortet? T en bild och posta!

Jag har satt i alla tror jag. 24 pin till moderkortet och 8pin till cpu. Vad mer krävs för att få diverse status led-lampor att lysa när man sätter på nätagget? De lyser nämligen inte.

Kan inte ta bild just nu, har kopplat isär hälften för att felsöka. Sen är chassit ganska litet och man ser inte allt längst ner när jag skruvat ihop allt.

Skrivet av jonatan80:

satt i distanser i chassit under moderkortet ?

Ja, de va redan fastskruvade i chassit när det kom faktist. Jag bytte plats på 3st för att passa m-ATX dock. Så jag har inte brännt moderkortet (på det sättet) i alla fall.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla att det kommer elektricitet fram till aggregatet. Jucka lite på elkabeln lite så skall Du höra att det gnistrar lite.
Kolla att strömbrytaren på nätaggregatet är i påslaget läge.
Kolla att om aggregatet har omkopplare för jänkare/svenskar så skall den vara svensk(220-240VAC).
Kolla i manualen om det finns några statuslysdioder på moderkortet som skall tändas upp så fort det finns ström till moderkortet(datorn behöver då ej vara igång, dvs det är ingen CPU, GPU, RAM m.m fråga/problem).

1: Gnistor får jag till kontakten till nätagget när jag kopplar i.
2: Påslagen, check!
3: Finns ingen sådan knapp på nätagget vad jag kan se.
4: Finns många lampor, tex flbk_led, felkod-display, mem-check. Ignen av dessa lyser, det är heldött.

Och tack för all snabb hjälp folk! Uppskattas!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kriggus:

Jag har satt i alla tror jag. 24 pin till moderkortet och 8pin till cpu.

har för mig att det ska finnas en 4-pin kontakt från nätagget till moderkortet också? titta om du har det på ditt moderkort!! en 4-pin kontakt någonstans!

Det bästa är som han ovan sa att du lägger upp en bild. Då kan vi lösa det på någon minut

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

1: Gnistor får jag till kontakten till nätagget när jag kopplar i.
2: Påslagen, check!
3: Finns ingen sådan knapp på nätagget vad jag kan se.
4: Finns många lampor, tex flbk_led, felkod-display, mem-check. Ignen av dessa lyser, det är heldött.

Och tack för all snabb hjälp folk! Uppskattas!

Kolla även min edit.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Mitt tips: Moderkortet löst på ett skrivbord, processor och en minnessticka.
Utgå från det.
Bootar den inte då så är något trasigt...

Permalänk
Skrivet av Mr.Pruple:

Mitt tips: Moderkortet löst på ett skrivbord, processor och en minnessticka.
Utgå från det.
Bootar den inte då så är något trasigt...

Den bör tjuta till eller lysa något isåfall.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla även min edit.

Yes, har testat och nätaggets fläkt snurra på när jag gör som du säger.

Skrivet av Peterpanik:

har för mig att det ska finnas en 4-pin kontakt från nätagget till moderkortet också? titta om du har det på ditt moderkort!! en 4-pin kontakt någonstans!

Det bästa är som han ovan sa att du lägger upp en bild. Då kan vi lösa det på någon minut

4-pin går även till cpu, en del moderkort har 8 en del har 4. Det är beronde på hur bra strömmatning moderkortet har, antar jag.

Skrivet av Mr.Pruple:

Mitt tips: Moderkortet löst på ett skrivbord, processor och en minnessticka.
Utgå från det.
Bootar den inte då så är något trasigt...

Hmm, jag får väl snällt sätta mig och plocka isär allt jag spenderat så mycket tid (och pengar) för att sätta ihop... En sticka, moderkort, nätagg och cpu och hålla tummarna då.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Den bör tjuta till eller lysa något isåfall.

För mig gör den inte det (annat moderkort) så jag bruka kolla om fläkten på processor kylaren och i nätagget snurrar normalt.

kriggus:
Glöm inte även att ta bort krimskrams som tangentbord, mus, SATA kablar mm när du testar som Mr.Pruple skrev.

Permalänk
Medlem

Yes, på skrivbordet fungerar det. Pew!! Kanske ändå inte har dödat komponenterna då... Hoppas vi.

Åter igen, tack för all hjälp. Jag går vidare med en komponent i taget nu.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Troligt fel hittat, resetknappen vid IIO-utgångarna var troligtvis snett tryckt mot IO-plåten vilket ledde till att resetknappen var konstant intryckt. Fick detta (troligtvis samma som innan) nu igen, när jag först satte i moderkortet på nytt.

Nästa huvudverk dock, min hydro H80i går inte att skruva fast längre, dess skruvhål verkar vara i betydligt mjukare metall än medföljande skruvar, så efter att skruvat ur dem 2 gånger är skruvhålen utslitna och gerppar inte.... >.< WTF!!!

Köp inte H80i eller Corsair kylare, hett tips!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Troligt fel hittat, resetknappen vid IIO-utgångarna var troligtvis snett tryckt mot IO-plåten vilket ledde till att resetknappen var konstant intryckt. Fick detta (troligtvis samma som innan) nu igen, när jag först satte i moderkortet på nytt.

Nästa huvudverk dock, min hydro H80i går inte att skruva fast längre, dess skruvhål verkar vara i betydligt mjukare metall än medföljande skruvar, så efter att skruvat ur dem 2 gånger är skruvhålen utslitna och gerppar inte.... >.< WTF!!!

Köp inte H80i eller Corsair kylare, hett tips!

m3 eller m4 muttrar.. hur långa e skruvarna som håller ihop allt ? annars kan nästan allt fixas med glasfiberspackel + skruv+ mutter (biltema)
e du så händig att du kan göra nya fästen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644