Permalänk
Medlem

Funderingar kring bordsmic

Jag har som många andra ett headset men börjar fundera kring ett Bra headset och en bordsmic. Jag har ingen koll på hur stor skillnad det är på en bordsmic med USB anslutning och en som har koppling till mixerbord?. Funderar mellan en blue snowball eller denna. http://www.thomann.de/se/samson_meteor.htm ge mig förslag gärna under tusenlappen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag har blåa switchar på tangentbordet, någon som vet om de kommer höras mycket? Och hört mycket om Beyerdynamic Custom One Pro, funderar påsett par sånna lurar tillsammans med ett asus exonar ljudkort.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Avstängd

nu vet jag inte exakt hur en sån här mic presterar men har en billig webcam som jag oftast kör ljudet igenom som faktiskt många föredrar utöver mitt headset.

Vet inte exakt hur de fungerar men folk hör inte säg själva när de snackar och musik och sånt hör de inte heller speciellt mycket när jag lyssnar. Där emot när jag väl skriver så jävlar hörs de tydligen väldigt bra.

Dessa micar är väl oftast gjorda för att användas i en tyst miljö av en typ form av hobby DJ som sitter och spelar in lite musik för sig själv, tvivler på att dem är speciellt bra att ha som gaming mic.

Så om nu sitta och sjunga är vad du ska göra så ser de ju ut som en bra deal.

Permalänk
Medlem

Tja,

Köpte ett logitech USB headset för typ 550:-, låter verkligen bra för tal etc...inget bakgrundsljud

Sen har jag även en profs Mic som jag köpte från www.jam.se en aktiv sång Mick som matas med 9v batteri och har balanserad XLR kontakt(kräver mixer eller ljudkort med balanserade ingångar). Den Micken låter naturligtvis bättre, men är krånglig att använda samtidigt med datorn, då den är stor o står i vägen

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

nu vet jag inte exakt hur en sån här mic presterar men har en billig webcam som jag oftast kör ljudet igenom som faktiskt många föredrar utöver mitt headset.

Vet inte exakt hur de fungerar men folk hör inte säg själva när de snackar och musik och sånt hör de inte heller speciellt mycket när jag lyssnar. Där emot när jag väl skriver så jävlar hörs de tydligen väldigt bra.

Dessa micar är väl oftast gjorda för att användas i en tyst miljö av en typ form av hobby DJ som sitter och spelar in lite musik för sig själv, tvivler på att dem är speciellt bra att ha som gaming mic.

Så om nu sitta och sjunga är vad du ska göra så ser de ju ut som en bra deal.

Tanken är att skaffa mig lite bättre prylar då jag kommer börja lira Arma 3 lite mer seriöst då jag tröttnat på alla spel som bf3, cod, dota osv. Vill helt enkelt att det ska gå saktare och vara svårare och krävas mer hjärna. Sjukt roligt att spela med seriösa klaner

Men ont så finns det ju micar med "hår" används väll mest på kameramicar eller för utomhusbruk?? Men on det gör någon skillnad för just tangentbirdsljud

Jag har med en mic på min webbcam, den är dock riktigt krasslig och allt låter skit, har mörk röst och vill gärna att mixen ska ta upp så mina polare får höra min röst, har en tendens att bli jobbigt ljud med alla gamingheadset.

Skrivet av Tea42BBS:

Tja,

Köpte ett logitech USB headset för typ 550:-, låter verkligen bra för tal etc...inget bakgrundsljud

Sen har jag även en profs Mic som jag köpte från www.jam.se en aktiv sång Mick som matas med 9v batteri och har balanserad XLR kontakt(kräver mixer eller ljudkort med balanserade ingångar). Den Micken låter naturligtvis bättre, men är krånglig att använda samtidigt med datorn, då den är stor o står i vägen

// Lazze

okej men de jag har länkat är ju USB men lite högre kvalité än Logitech, men gör själva kopplingen att det blir sämre ljud? Alltså on det hade vart samma mic med en xlr kontakt hade det låtit bättre?

länka gärna din Logitech mic

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Köp inte Snowball, den kostar väldigt mycket och är rent av skitdålig för priset man betalar. Visst, kvalitén på ljuden när man pratar är helt okej, men så fort du höjer rösten så får du samma ljudkvalitet som om du skriker i en 10-kronors mick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Köp inte Snowball, den kostar väldigt mycket och är rent av skitdålig för priset man betalar. Visst, kvalitén på ljuden när man pratar är helt okej, men så fort du höjer rösten så får du samma ljudkvalitet som om du skriker i en 10-kronors mick.

Okej tack så mycket! Då räknar vi bort den, IOF blir jag ju aaaaldrig arg o skriker

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

http://www.modmic.com/

Kolla även på den modellen och se vad du tycker.
Ska vara bra ljud och kvalité sägs det ifrån de på sweclockers som testat

Permalänk
Medlem

Om du väljer att köpa någon dyrare form av mikrofon kan du titta på lite olika dynamiska mikrofoner.

Kondensatormikrofoner (så som Blue Snowball) plockar upp mycket bakgrundsljud. Saker som du aldrig varit med om att en mikrofon fångat förut hörs plötsligt väldigt väl och skapar stor irritation. Exempelvis knapptryckningar från tangentbordet, fläktljud från datorn, knarr från stolen med mera.

Om man har rätt förhållanden kan det självklart fungera, men jag tycker den typen av mikrofon ställer lite för mycket krav för att det ska vara en smidig lösning för vardagligt bruk.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Okej tack så mycket! Då räknar vi bort den, IOF blir jag ju aaaaldrig arg o skriker

Du behöver inte ens skrika, det räcker med ett högt skratt eller ett OJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Okej tack så mycket! Då räknar vi bort den, IOF blir jag ju aaaaldrig arg o skriker

Samson Meteor finns billigt här.

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Rekordmedlem

Det som tar upp rösten bäst och omgivningen minst om det främst är för kommunikation och inte musikbruk är att ha en headset mikrofon, då menar jag inte ett spelheadset utan en riktig mikrofon http://www.thomann.de/se/headsetsmikrofoner.html men för att ansluta en sån till datorn behövs det en mixer/ljudkort med riktiga ingångar, man vill egentligen inte ha en "bra" bordsmikrofon vid datorn eftersom den kommer att plocka upp alla ljud och inte bara talet, mikrofoner är dessutom väldigt vibrationskänsliga så vibrerar skrivbordet när man hamrar på tangenterna så plockas det upp.

Håret/strumpor/skumgummi och annat är för att minska blåsljud och har inte så stor betydelse inomhus, då är en sån här skärm bättre men frågan är om det är så praktiskt om man inte är väldigt seriös.

http://www.thomann.de/se/vind_och_pop-filter.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kardizz:

Jag har som många andra ett headset men börjar fundera kring ett Bra headset och en bordsmic. Jag har ingen koll på hur stor skillnad det är på en bordsmic med USB anslutning och en som har koppling till mixerbord?. Funderar mellan en blue snowball eller denna. http://www.thomann.de/se/samson_meteor.htm ge mig förslag gärna under tusenlappen

Jag har den och den är SJUKKKKT bra får med väldigt lång sladd.

Bara allmänt skit bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0016798&template_...

Jag har denna på bordet just nu, är sjukt nöjd med den. Suverän byggkvalité och ett litet bordsstativ ingår!

Permalänk
Medlem

Har också lite funderingar. Har en Zalman mygga för 49 spänn och får mycket skit för den. Jag har iof ett headset också och får rätt mycket skit för den. Kanske misslyckas jag med mina ljudinställningar :p.

Jag kan inte köra headsets för jag har krav på ljudkvalitet. Frågan är om man ska satsa på bordsmick eller webkamera. bang for buck är superviktigt då det är väldigt begränsad användning vill verkligen inte spendera hundra lappar. Jag har en Behringer DEQ2496 som jag tror man kan koppla in mic till men det lär väl knappast bli billigt. brusreducering kan behövas då jag har en del fläktar som jag måste ha körandes.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

http://www.modmic.com/

Kolla även på den modellen och se vad du tycker.
Ska vara bra ljud och kvalité sägs det ifrån de på sweclockers som testat

Känns ju väldigt intressant! Men samtidigt lite osäkert på hur bra den är. Finns ju små micar i alla prisklasser.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.