AVCHD / MTS filmer får konstiga horisontella linjer?

Permalänk
Medlem

AVCHD / MTS filmer får konstiga horisontella linjer?

Hej!

Har filmat med en ny Sony-kamera och den filmar i 1080p men när jag ska spela upp filmen på datorn (Macbook pro 2,5 GHz i5) så blir de fula horisontella linjer när man rör på kameran. Se följande screenshot:

Vad kan detta bero på? Testat ändra lite inställningar i VLC men de funkar inte alls.

Edit: Spelade upp samma fil på min PC och det fungerade superfint där. Men inte på min Macbook alltså! Whyy

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Googlat i en timma och sen när jag gjort en tråd på SweC så hittar man givetvis lösningen.

Lösning:
I VLC när du spelar upp videon välj
Video -> Avfläta -> På (Video -> deinterlace -> On)

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Har du verkligen fillmat i 1080p? Ser mer ut som du filmat i 1080i (interlaced) då får man dessa "taggar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har du verkligen fillmat i 1080p? Ser mer ut som du filmat i 1080i (interlaced) då får man dessa "taggar"

Det är en bra fråga. Det är tjejens kamera och jag har inte kollat så mkt på den men jag ska kolla upp ifall den spelar in 1080p eller 1080i.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Det där är mycket riktigt interlacningen du ser, och det beror på att du spelat in i 1080i, och inte 1080p (eller något annan interlaced upplösning) . Att välja "avfläta" i vlc löser det bara under just den tittningen, det ändrar inte själva filen.
Googla lite på "deinterlace" och se om du hittar något gratisprogram som kan fixa det åt dig.

Förresten, ser bilden för fyrkantig ut? Det är mycket möjligt att din kamera spelar in i 1440x1080 med en AR på 1,33. Isf går även detta att fixa i vlc, leta reda på inställningarna för bildförhållande och ändra till 16:9.