EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Melding Plague

EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Utskottet för medborgerliga rättigheter ska utreda amerikanska PRISM, men oroas samtidigt över att liknande övervakningsprogram kan finnas i flera EU-länder, däribland Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket skit. Blir dock inte det minsta förvånad.

*Foliehatt på*

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad om så vore fallet.
Går man in på en hemsida för exempelvis bilar så
kan man få adresserad reklam hem till sig, fast
man inte har beställt något.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Detta är positivt, att EU faktiskt gör något. Hoppas verkligen att de hittar något och avslöjar flera länders olagliga övervakning på folk, så vi i alla fall kan sitta på nätet utan att någon gubbe kan gå in och kolla på vad vi gjorde i fredags..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Tror inte EU kan göra så mycket, de är ju mer eller mindre styrda av USA.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är skadad, men varje gång jag läser något om detta ämne så går tankarna till spionhanteringen i Civilization 5

Men att spionage och övervakning länder emellan och på dess invånare sker det förvånar mig inte på någon nivå och lär aldrig göra det. Det kommer fortsätta några år efter EU påbörjat de här undersökningarna också. Det bästa man kan göra som individ är att sköta och ta reda på vad tjänster, appar m.m. har om en online. Det behöver inte gå till en paranoid foliehatts nivå, men en eftertanke då och då är rekommenderat.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Varför skulle det inte finnas, inte all förvånad om det finns. Så som samhället ser ut idag så.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Inte förvånad om så vore fallet.
Går man in på en hemsida för exempelvis bilar så
kan man få adresserad reklam hem till sig, fast
man inte har beställt något.

ja för det är ju som så att fra säljer ut uppgifter på tradera till högstbjudande.
öö nej
besöker du en sida ifrån din facebook kan man backtracea detta. sedan har du sökert matat in adress någonstans.

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga... Att det ska vara så j*vla svårt att respektera andras privatliv.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig det minsta om något liknande finns i ett stort antal länder.
Fin gest av EU att då ut med att de tänker se över saken i alla fall men det lär ju dröja några år innan något beslut tas om hur det ska hanteras om de ens hittar något.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Bra där, se över FRA och IPRED och allt vad det nu heter när de här sakerna väl kommit upp på tapeten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

what? eller inte

Permalänk
Medlem

Vi behöver EU, så är det bara. Själva kan vi inte slå USA på fingrarna, men i EU kan vi det tillsammans.

Och att dom sedan håller koll på lokala regeringar är bara bra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En viss avlyssning kan behövas för landets säkerhet. Egentligen är väl det stora problemet vad som sparas och vad som görs med all data som inte har någon betydelse. Alltså inte på något sätt är kriminell. Att som USA med sitt PRISM spara och katalogisera allt är knappast OK. Sedan är det väl lite bättre att det egna landet avlyssnar än att andra länder följer vad man gör. Det egna landet har troligen också en större förståelse för vad som menas med det som skrivs.
Tänk bara på så många djupt kriminella som polisen har kunnat få tag på tack vare telefonavlyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_elk:

ja för det är ju som så att fra säljer ut uppgifter på tradera till högstbjudande.
öö nej
besöker du en sida ifrån din facebook kan man backtracea detta. sedan har du sökert matat in adress någonstans.

Det vet jag inte.
Min facebook har jag stängt av sedan ett drygt år tillbaka, och har inte varit inne
på deras hemsida heller på ett bra tag. Och nej, jag har inte matat in min
adress på biltillverkarens hemsida.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Permalänk
Medlem

Tänk så mycket en regering kan göra mot sina medborgare, allt dom behöver göra är att säga/skriva in "för att motverka terrorism, bekämpa organiserad brottslighet".
Jag tror chansen är större att jag personligen kan lida skada av den moderna massövervakning och kränkning av personlig integritet än att jag skulle sprängas i luften av terrorister.
Ursäkten -Vi använder inte informationen, vi sprider inte den vidare om du inte gör dig skyldig till brott..... Det är lika betryggande som kommersiella siter lovar att inte sälja vidare epost, information till andra. Yeah sure, adresserad reklam från företag man aldrig varit kund hos, för att inte tala om e-spam

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kom ihåg de är inte regeringens fel att FRA-lagen finns, de är vi medborgare som ha gjort att FRA-lagen finns nu och övervaka oss. Så att skylla på regeringen och att säga att de är deras fel från början, de kan man liksom inte göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

1984

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Folk kommer kartläggas beroende på politisk ställning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Kom ihåg de är inte regeringens fel att FRA-lagen finns, de är vi medborgare som ha gjort att FRA-lagen finns nu och övervaka oss. Så att skylla på regeringen och att säga att de är deras fel från början, de kan man liksom inte göra.

Huh? Svenska folket väljer en regering, men där slutar "vår" makt. Sen är det bara att hålla tummarna för att den folkvalda regeringen gör vettiga beslut. Verkar ju vara dåligt med såna beslut nu för tiden dock. Demokratur...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Bra då kan vi äntligen slopa FRA. FRA är rent spioneri och kommer inte stoppa nå terrorister eller fientliga nationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

En viss avlyssning kan behövas för landets säkerhet. Egentligen är väl det stora problemet vad som sparas och vad som görs med all data som inte har någon betydelse. Alltså inte på något sätt är kriminell. Att som USA med sitt PRISM spara och katalogisera allt är knappast OK. Sedan är det väl lite bättre att det egna landet avlyssnar än att andra länder följer vad man gör. Det egna landet har troligen också en större förståelse för vad som menas med det som skrivs.
Tänk bara på så många djupt kriminella som polisen har kunnat få tag på tack vare telefonavlyssning.

Skillnad på massavlyssning och avlyssning av misstänkta personer där polisen har bevis att personen eller personerna som ingår i avlyssningen gör nåogt olagligt och att en domstol sedan kan besluta om detta.

Istället för att avlyssna ALLA och sedan hota att om detta inte görs så kommer det finnas terrorister höger och vänster om som försöker störta staten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det vet jag inte.
Min facebook har jag stängt av sedan ett drygt år tillbaka, och har inte varit inne
på deras hemsida heller på ett bra tag. Och nej, jag har inte matat in min
adress på biltillverkarens hemsida.

Att du stängt av din facebookhemsida innebär inte att du raderat all informaiton. FB behåller allt du någonsin lagt upp för all framtid och kan göra vad de vill med informationen, inklusive sälja den till annonsörer. Det skrev du på när du accepterade användaravtalet. Det enda du gjorde när du inaktiverade den var att inte göra den synlig för allmänheten, inklusive dig själv.

Sen finns det ju massa sätt att gräva fram info om folk som surfar in på en hemsida. Har du cookies aktiverat? Busenkelt att komma åt info den vägen. Om du beställer nåt på olika sidor, har du autoifyllning aktiverad i din webläsare? Alltså att du börjar skriva så fyller den i adress osv automatiskt? Den infon kan kommas åt från websida också.

Så det finns massa sätt. Att SÄPO eller förstavret skulle sälja info till företag tror jag däremot inte. Handlar bara att man är oförsiktig som användare.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Kom ihåg de är inte regeringens fel att FRA-lagen finns, de är vi medborgare som ha gjort att FRA-lagen finns nu och övervaka oss. Så att skylla på regeringen och att säga att de är deras fel från början, de kan man liksom inte göra.

Hur tänkte du nu!?
Om jag inte minns fel så var det klart och tydligt någonting folket INTE ville ha om man lyssnade på den debatt som rådde. Men det kördes igenom ändå, mer eller mindre med motiveringen att folket inte visste vad som var bäst för oss själva dessutom.

Vi får välja vilken diktatur som får styra i 4-årsintervaller, men mellan dessa val har vi inget inflytande. Så att hävda att det är något vi valde är ju bara rena dumheterna då inget parti gick till val på att de ville syssla med massövervakning. Det var någonting som togs upp och sedan ignorerades bekvämt nog protesterna för att slutligen klubba ignom det hela efter att man försett det med vissa restriktioner, som sedan dess lättats betydligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Vi behöver EU, så är det bara. Själva kan vi inte slå USA på fingrarna, men i EU kan vi det tillsammans.

Och att dom sedan håller koll på lokala regeringar är bara bra.

Varför ska vi slå USA på fingrarna? Jag tycker vi ska sköta oss själva utan inverkan från Bryssel. Kanske jag skulle kunna lära mig att tolerera Bryssel om de slutade att lägga sig i småsaker i folks liv som t.ex. surströmming.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both - Benjamin Franklin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Att du stängt av din facebookhemsida innebär inte att du raderat all informaiton. FB behåller allt du någonsin lagt upp för all framtid och kan göra vad de vill med informationen, inklusive sälja den till annonsörer. Det skrev du på när du accepterade användaravtalet. Det enda du gjorde när du inaktiverade den var att inte göra den synlig för allmänheten, inklusive dig själv.

Sen finns det ju massa sätt att gräva fram info om folk som surfar in på en hemsida. Har du cookies aktiverat? Busenkelt att komma åt info den vägen. Om du beställer nåt på olika sidor, har du autoifyllning aktiverad i din webläsare? Alltså att du börjar skriva så fyller den i adress osv automatiskt? Den infon kan kommas åt från websida också.

Så det finns massa sätt. Att SÄPO eller förstavret skulle sälja info till företag tror jag däremot inte. Handlar bara att man är oförsiktig som användare.

Okay, då har man lärt sig lite mer idag.
Tack för info.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Huh? Svenska folket väljer en regering, men där slutar "vår" makt. Sen är det bara att hålla tummarna för att den folkvalda regeringen gör vettiga beslut. Verkar ju vara dåligt med såna beslut nu för tiden dock. Demokratur...

Det har dock inte varit något massivt motstånd bland befolkningen. I förra valet ville till exempel rödgröna riva upp FRA, men högern såg att detta inte påverkade deras opinionsstöd värst mycket så de kunde lungt behålla systemet. Jag skulle helt klart säga att övervakningen i sverige är orsakad av befolkningen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Hur tänkte du nu!?
Om jag inte minns fel så var det klart och tydligt någonting folket INTE ville ha om man lyssnade på den debatt som rådde. Men det kördes igenom ändå, mer eller mindre med motiveringen att folket inte visste vad som var bäst för oss själva dessutom.

Vi får välja vilken diktatur som får styra i 4-årsintervaller, men mellan dessa val har vi inget inflytande. Så att hävda att det är något vi valde är ju bara rena dumheterna då inget parti gick till val på att de ville syssla med massövervakning. Det var någonting som togs upp och sedan ignorerades bekvämt nog protesterna för att slutligen klubba ignom det hela efter att man försett det med vissa restriktioner, som sedan dess lättats betydligt.

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Skrivet av pellen:

Huh? Svenska folket väljer en regering, men där slutar "vår" makt. Sen är det bara att hålla tummarna för att den folkvalda regeringen gör vettiga beslut. Verkar ju vara dåligt med såna beslut nu för tiden dock. Demokratur...

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro