Radiator i front på Fractal Design Arc?

Permalänk
Medlem

Radiator i front på Fractal Design Arc?

Var dum nog att lita på säljaren på Inet och reagerade inte på att jag fick ett Arc och inte Arc 2. Nu är detta ett halvår sedan och jag kan inte skylla allt på Inet. Dock kvarstår ett litet problem.

Den främre lägre hd-buren är fastnitad både i botten på chassit och i fronten. Med en Dremel och ett litet borr skulle det inte vara omöjligt att lösgöra buren, eller iaf ta bort plåten som håller buren i fronten, men frågan kvarstår om man skulle kunna klämma in en 30 mm tjock (eller tunn) radiator och använda fläktarna som sitter i fronten för kylningen?

Har varken lust eller möjlighet att strippa burken just nu då jag måste ha den i mitt jobb så om någon har moddat detta chassi kanske kan svara på om jag kan sätta verktygen i dem, eller om jag ska köpa en två eller rent av ett Corsair Carbide Air 540 (förutsatt att man får in två 3.5" HDD samt en 2.5" SSD)? Mitt inte så gamla Arc borde dessutom gå att sälja här på marknaden?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Köp en air 540 och kör på 2st 280-raddar. Fractal är bara skräp om man inte ska bygga något väldigt tyst (har en gammal R2)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Köp en air 540 och kör på 2st 280-raddar. Fractal är bara skräp om man inte ska bygga något väldigt tyst (har en gammal R2)

Lite inne på en Air 540 och sätta min 240 i taket och en 360 i fronten, borde räcka till en i7 2600k och två gtx 570 även med en del klock. Och så började man tänka på vilka fläktar som krävs. Har två som väsnas här hemma nu och jag håller på att bli galen. En Fractal 140 mm och en Enermax 120 mm... sa jag att det är j-ligt irriterande?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Lite inne på en Air 540 och sätta min 240 i taket och en 360 i fronten, borde räcka till en i7 2600k och två gtx 570 även med en del klock. Och så började man tänka på vilka fläktar som krävs. Har två som väsnas här hemma nu och jag håller på att bli galen. En Fractal 140 mm och en Enermax 120 mm... sa jag att det är j-ligt irriterande?

Hehe Air 540 är onekligen ett intressant chassi oavsett kylmetod.

Dold text

Bilder från en tråd på OCN från en kille som köpt direkt från Corsair i USA och fått chassit långt innan release. Där ser du hur pass mycket plats du har för radiatorerna och fläktarna.

Jag hoppas för din skull att det är tunna radiatorer... Annars lär du få slänga fläktfiltret fram och sätta fläktarna på utsidan

Angående fläktarna så är det nog bäst att du håller dig till nått runt 1000 rpm, efter det kommer det inte bli "tyst" oavsett hur många hundra du lägger per fläkt speciellt inte med så många fläktar...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hehe Air 540 är onekligen ett intressant chassi oavsett kylmetod.

Bilder från en tråd på OCN från en kille som köpt direkt från Corsair i USA och fått chassit långt innan release. Där ser du hur pass mycket plats du har för radiatorerna och fläktarna.

Jag hoppas för din skull att det är tunna radiatorer... Annars lär du få slänga fläktfiltret fram och sätta fläktarna på utsidan

Angående fläktarna så är det nog bäst att du håller dig till nått runt 1000 rpm, efter det kommer det inte bli "tyst" oavsett hur många hundra du lägger per fläkt speciellt inte med så många fläktar...

NB eLoops 1300 rpm var min tanke och sedan har jag en Alphacool NexXxos ST30 240 idag så toppradiatorn är så tunn den kan bli. Frågan är bara hur tjock radiator man vågar köpa för montering i fronten. Tänker inte köra push-pull utan bara fläktar på ena sidan. Att modda fronten blir inte aktuellt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

NB eLoops 1300 rpm var min tanke och sedan har jag en Alphacool NexXxos ST30 240 idag så toppradiatorn är så tunn den kan bli. Frågan är bara hur tjock radiator man vågar köpa för montering i fronten. Tänker inte köra push-pull utan bara fläktar på ena sidan. Att modda fronten blir inte aktuellt.

Ja eLoops lär vara rätt top knotch. Men om du kollar bilderna jag länkade så ser du precis vad du kan köra. Med en ST30 240 i toppen kan du få in 63mm av fläkt och radiator fram om du tänker köra en 360. Annars har du ju hela 80-90 mm att jobba med innan du når moderkortet. Sen behöver man inte "modda" för att sätta fläktarna på utsidan bakom frontpanelen. Ta bara bort fläktfiltret fram som sitter med magneter

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo