Backup program för Mac

Permalänk

Backup program för Mac

Hej

Jag har en Synology DS212J som jag skulle vilja min dator säkerhetskopierar till gällande mina mappar som jag har bilder och dokument i 1 gång per dag så jag på det sättet försöker undvika eventuella bilder som försvinner.

När jag hade PC så fanns det ett program man kunde ladda ner från synologys hemsida som hette Data Replicator men nu är det så att jag har bytt till en Mac mini så nu verkar det som att det inte finns något program på deras hemsida som gör samma sak som för pc:s.

Är det någon som kan rekommendera något backup program som fungerar bra och är gratis?
Jag vet att man kan googla fram program men det är svårt att veta vilket som fungerar och vilka som inte fungerar

/Insane

Permalänk
Medlem

macen har ju Time Machine inbyggt som funkar rätt bra.. Min qnap nas har inbyggd server för det så jag kan göra backuper direkt till den, synology har säkert det också

*edit: aaa kolla här http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=481

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

macen har ju Time Machine inbyggt som funkar rätt bra.. Min qnap nas har inbyggd server för det så jag kan göra backuper direkt till den, synology har säkert det också

*edit: aaa kolla här http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=481

Tack den har jag sett och följt men den verkar ju bara ta en kopia av hela disken och man verkar inte kunna välja vilka mappar man vill det ska göras backup på...eller kan man göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonKent:

Tack den har jag sett och följt men den verkar ju bara ta en kopia av hela disken och man verkar inte kunna välja vilka mappar man vill det ska göras backup på...eller kan man göra det?

Det går att välja vilka mappar den INTE ska ta backup på.

Permalänk
Medlem

För att dra en gammal klyscha från it-branchen... "disk är billigt" lika bra att ta backup på allt (utom kanske Steam katalogen och dina "natur" filmer)

Permalänk
Skrivet av iXam:

Det går att välja vilka mappar den INTE ska ta backup på.

Det är sant då testar jag med det programmet ändå, tack

Permalänk
Medlem

Jag kör Timemachine på en DS212j och det fungerar mycket bra. Följ guiden bara så ska det gå bra. Dock så kan jag inte gå i god för hur det fungerar att återställa till en dator via Timemachine eller DS212j då jag ej behövt göra det än.

Permalänk
Medlem

Rsync(inbyggt i os x) är något som många kör med och rekommenderar, har inte testat det själv.

Permalänk
Skrivet av Xerial:

Jag kör Timemachine på en DS212j och det fungerar mycket bra. Följ guiden bara så ska det gå bra. Dock så kan jag inte gå i god för hur det fungerar att återställa till en dator via Timemachine eller DS212j då jag ej behövt göra det än.

Det är inget jag kommer behöva utan jag vill bara köra backup på bilder och dokument, men då vet jag att det ska fungera bra