Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Focal Spirit One, Beyerdynamic DT1350, V-Moda M80 / M100 (kan dock vara omöjliga att hitta för provlyssning tyvärr).

En annan som kan vara värd att ta en titt på är AIAIAI TMA-1, köpte den nu i sommras, först gillade jag den inte så mycket men efter lite inspelning så är den faktiskt riktigt bra. Har ett par HD650 m. Bottlehead Crack här hemma samt Grado SR60i så jag har lite erfarenhet av hörlurar. Annars är ju HD25 II en klassiker!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av NoArmsButCookies:

En annan som kan vara värd att ta en titt på är AIAIAI TMA-1, köpte den nu i sommras, först gillade jag den inte så mycket men efter lite inspelning så är den faktiskt riktigt bra. Har ett par HD650 m. Bottlehead Crack här hemma samt Grado SR60i så jag har lite erfarenhet av hörlurar. Annars är ju HD25 II en klassiker!

Såg helt okej ut också, tack så mycket för tipset! Lägger till på listan!

Väldigt sugen på något i aluminium och läder men dessa (TMA-1) verkar värda en extra titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tack så mycket, uppskattas verkligen! Har haft ett gäng olika Beyer-lurar nu, och har inget att klaga på men är sugen på "något nytt" karaktärsmässigt känner jag.

Roligt med lite mer exotiska lurar i din line-up, jag visste inte ens att Focal gjorde lurar. Materialval och kvalitetskänslan är viktig för mig när ljudet inte kan ha full fokus. Både Sennheiser och B&O verkar ha riktigt solida konstruktioner och bra finish.

Jag är öppen för alla förslag dock, skadar inte/kostar inte att testa. Vet du några lurar med lite lugnare yttre?

AKG har sina K550 samt K551 men dessa verkar väldigt bulkiga.

Det är Focals första och hittills ända lurar så inte så konstigt om du inte kände till dem

K550/551 är onödigt bulkiga för portabel användning ja, AKG K167 Tiesto är lite mindre och kanske kan intressera. När du nu nämnde att material och kvalitetskänslan är viktig så kom jag direkt att tänka på Parrot Zik, det är en portabel hörlur med väldigt många (överflödiga?) funktioner, men de flesta recensionerna är åtminstone överens om att designen och materialen är av toppklass.

Sennheiser Amperior tror jag inte heller var nämnda tidigare, kan vara värda en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

Komplett har bra pris på Philips X1; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773297

Visserligen best.vara men helt ok pris?

Funderar på att uppgradera själv...

/Andreas

Tack för länken, jag beställde just ett par från Komplett. Har funderat på att klippa ner lite på kostnader till ljud då jag gör mycket annat åt sidan och har inte mycket tid över till avnjutning av musik. Ska bli kul att jämföras med LCD-2 och HD650 tills jag säljer dom.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Laine:

Såg helt okej ut också, tack så mycket för tipset! Lägger till på listan!

Väldigt sugen på något i aluminium och läder men dessa (TMA-1) verkar värda en extra titt.

Inga problem! Tänk dock på att ljudsignaturen är väldigt mörk, dvs diskanten är ganska avrullad, inte dålig bara inte lika ljus som tex Grado, detta gör ju dock att man inte blir lika trött i öronen ifall man lyssnar länge. Det går också att fixa till relativt lätt med lite eq.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roggeee:

Ja, det stämmer väl, men varför har jag inte upplevt detta med mina DT990? Vissa saker, som t.ex bruset, kanske är drivelektronikens fel, men knastret har som sagt förekommit i min laptop också. Ursäktar min okunnighet...

Det lanske skiljer mycket i känslighet? Har man hög verkningsgrad så hörs störande ljud från elektroniken mycket lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är Sennheiser RS170 prisvärda?
Finns det några andra lurar i den prisklassen som man också bör kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ent3:

Är Sennheiser RS170 prisvärda?
Finns det några andra lurar i den prisklassen som man också bör kika på?

Nu var det länge sen, men innan jag köpte mina RS180 så provade jag RS170 och tyckte de kändes lite "burkiga" i jämförelse vill jag minnas.
RS180 känns mer luftiga och naturliga i jämförelsen, men hur stor skillnaden är i praktiken minns jag inte längre ...

Nu är inte 180 perfekta de heller: jag har lite bakgrundsbrus hela tiden. Inte farligt, men det finns där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon som äger eller har provat ett par AKG K490 NC?
Ska ut och resa nästan ett år och skulle behöva ett par portabla lurar med NC funktion (kommer flyga mycket). Verkar vettiga för sin prislapp, eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Någon som äger eller har provat ett par AKG K490 NC?
Ska ut och resa nästan ett år och skulle behöva ett par portabla lurar med NC funktion (kommer flyga mycket). Verkar vettiga för sin prislapp, eller?

Blev nyligen valda till "bäst i test" av den finska tidningen "Hifimaailma". Tested bestod av 16st NC-hörlurar i prisklassen 80-400€.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbsan:

Blev nyligen valda till "bäst i test" av den finska tidningen "Hifimaailma". Tested bestod av 16st NC-hörlurar i prisklassen 80-400€.

Intressant! Har du någon länk till det testet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Intressant! Har du någon länk till det testet?

Tyvärr inte, man måste vara prenumerant av tidningen för att kunna läsa deras test online.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbsan:

Tyvärr inte, man måste vara prenumerant av tidningen för att kunna läsa deras test online.

Ah okej, synd

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om någon skulle vara intresserad finns LCD-2 på swec marknaden. Bestämde mig för att klippa budget och köra portabelt pga mindre tid i hemmet.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Inaktiv

Kom på samma sak.
Säljer mina ...
Inte längre då jag bytte muffarna tillbaka till original. Bekvämare osv

Permalänk
Skrivet av Laine:

Skulle behöva lite tips från er, är på jakt efter en stängd designlur att använda när man är på vift.

Listan på lurar att testa än så länge;
- Sennheiser Momentum
- B&W P5
- B&O BeoPlay H6
- ?

Vilka har jag missat? Skulle vilja hålla mig runt 2-2,5k. Designen har samma prio som ljudet i detta fall, med tanke på oljudet i omgivningen.

Momentum verkar väldigt lovande, iallafall enligt recensioner.

Har ägt ett par Sennheiser Momentum i 3 månader och måste säga att jag är riktigt nöjd med dom.

Byggkvaliten är superb vilket jag nästan tycker är det viktigaste med en portabel lur, man ska ju kunna ha dom i en väska utan att behöva oroa sig. Kabeln är av braa kvalite och att kunna justera vinkeln på 3.5mm jacket gillar jag skarpt.

Blev possitivt överaskad över ljudet, inte för att Sennheiser är kända för dåligt ljud men för att dom faktiskt var mer basinriktade och inte det ganska neutrala ljudet man är van vid med ett par Sennheiser. Basen är varm och distinkt, Mellanregistret är tydligare än mina Denon AH-D600 och diskanten är vad man kan vänta sig i ett par Sennheiser.

Det enda negativa jag har att säga om dom är att dom trycker lite väl hårt mot huvudet och öronen (har normalstort huvud och öron) så det kan kännas lite obekvämt efter ett par timmar.

Men allt som allt så är dom bland de bästa portabla lurarna till ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget en O2 till mina HD650, men börjar fundera på något annat då det bl.a. fungerar väldigt dåligt att ansluta alla kablar på fronten. Har tittat lite på Schiit Valhalla/Lyr (med Bifrost DAC:en) och WooAudio WA7 Fireflies.

Är som det kanske märks lite sugen på rör, men är lite orolig för livslängden och om det är mycket krångel att ersätta ett trasigt rör. Finns det någon här som kan dela med sig om upplevelser kring det och/eller förstärkarna ovan?

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olger:

Har i dagsläget en O2 till mina HD650, men börjar fundera på något annat då det bl.a. fungerar väldigt dåligt att ansluta alla kablar på fronten. Har tittat lite på Schiit Valhalla/Lyr (med Bifrost DAC:en) och WooAudio WA7 Fireflies.

Är som det kanske märks lite sugen på rör, men är lite orolig för livslängden och om det är mycket krångel att ersätta ett trasigt rör. Finns det någon här som kan dela med sig om upplevelser kring det och/eller förstärkarna ovan?

Du behöver nog inte oroa dig för livslängen eller för att det är svårt att byta rör, smårören brukar ha mycket lång livslängd och de sitter i en sockel, troligen så går andra saker sönder innan röret är utslitet och skulle du vilja byta rör av andra anledningar som för att få lite olika ljudkaraktär så är det lätt gjort men kan ev vara dyrt men det beror mer på vilka rör du ska använda.
Däremot kanske det blir lite väl snällt ljud med en rörstärkare till hd 650 som redan är lite basiga och mjuka i karaktären, men det är en annan fråga som handlar om personlig smak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av TeknikEast:

Har ägt ett par Sennheiser Momentum i 3 månader och måste säga att jag är riktigt nöjd med dom.

Byggkvaliten är superb vilket jag nästan tycker är det viktigaste med en portabel lur, man ska ju kunna ha dom i en väska utan att behöva oroa sig. Kabeln är av braa kvalite och att kunna justera vinkeln på 3.5mm jacket gillar jag skarpt.

Blev possitivt överaskad över ljudet, inte för att Sennheiser är kända för dåligt ljud men för att dom faktiskt var mer basinriktade och inte det ganska neutrala ljudet man är van vid med ett par Sennheiser. Basen är varm och distinkt, Mellanregistret är tydligare än mina Denon AH-D600 och diskanten är vad man kan vänta sig i ett par Sennheiser.

Det enda negativa jag har att säga om dom är att dom trycker lite väl hårt mot huvudet och öronen (har normalstort huvud och öron) så det kan kännas lite obekvämt efter ett par timmar.

Men allt som allt så är dom bland de bästa portabla lurarna till ett rimligt pris.

Tack för att du delar med dig med din erfarenhet av lurarna! Låter riktigt lovande.

Jag funderar på att köpa Sennheiser Momentum On-Ear istället, något mindre men ska behålla det mesta karaktärsmässigt från den större modellen. Kostar runt 700SEK mindre också. Förmodligen inte lika bekväma dock, lär sitta ännu hårdare på huvudet.

Skrivet av olger:

Har i dagsläget en O2 till mina HD650, men börjar fundera på något annat då det bl.a. fungerar väldigt dåligt att ansluta alla kablar på fronten. Har tittat lite på Schiit Valhalla/Lyr (med Bifrost DAC:en) och WooAudio WA7 Fireflies.

Är som det kanske märks lite sugen på rör, men är lite orolig för livslängden och om det är mycket krångel att ersätta ett trasigt rör. Finns det någon här som kan dela med sig om upplevelser kring det och/eller förstärkarna ovan?

Jag vet inte om det har ändrats på senare tid, men på äldre enheter ska rören värmas upp innan man matar på för hårt. Borde inte vara några problem egentligen, bara lite extra att tänka på underhållsmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Rör låter illa innan de är varma, men det går rätt fort att få upp tempen på glödtråden på smårör och efter några sekunder så spelar de i princip så bra som de kan och efter några minuter så är det mesta genomvarmt och helt stabiliserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag vet inte om det har ändrats på senare tid, men på äldre enheter ska rören värmas upp innan man matar på för hårt. Borde inte vara några problem egentligen, bara lite extra att tänka på underhållsmässigt.

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver nog inte oroa dig för livslängen eller för att det är svårt att byta rör, smårören brukar ha mycket lång livslängd och de sitter i en sockel, troligen så går andra saker sönder innan röret är utslitet och skulle du vilja byta rör av andra anledningar som för att få lite olika ljudkaraktär så är det lätt gjort men kan ev vara dyrt men det beror mer på vilka rör du ska använda.
Däremot kanske det blir lite väl snällt ljud med en rörstärkare till hd 650 som redan är lite basiga och mjuka i karaktären, men det är en annan fråga som handlar om personlig smak.

Intressant, nu vet man lite mer om den här typen av rör.

Är nästan mer inne på Schiit Asgard efter att jag märkte att det bara var den som har funktionen att fungera som preamp till ett par monitorer. Det primära syftet med mitt kommande köp är att förenkla saker och ting på mitt skrivbord. Det blir lätt rörigt när man ska ha O2, ett hörlursställ (med hörlurar) och ett par monitorer med volymkontroll ståendes. När man lägger till kabeldragning med O2 på den listan har man ett recept på hårförlust.

Nu är jag mer oroad över det jag läst om att deras förstärkare blir väldigt varma, det verkar ju finnas bra skäl till varför, men då förstärkaren ska stå på i upp till 12 timmar ibland är jag lite rädd att den kommer skadas. Eller ännu värre, störa mig.

Någon som vet om det finns någon butik med ett par rörförstärkare i Stockholm? Känns som att det är något man borde provlyssna på före man tar ett beslut om vilken typ av förstärkare man ska köpa.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte de flesta hifibutikerna hörlursförstärkare för demo ? Lås dig inte till rör om du ska lyssna utan prova förutsättnigslöst för det mesta som är bra är inte rör.

Om det bara är anslutningens placering du inte gilar så varför bygger du inte om lådan till O2 ?
Det är inte nån särskilt svår sak, i princip bara att borra 2 hål och skruva i rca kontakter och löda dit en kabel så signalen kommer fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte de flesta hifibutikerna hörlursförstärkare för demo ? Lås dig inte till rör om du ska lyssna utan prova förutsättnigslöst för det mesta som är bra är inte rör.

Jag vill mest provlyssna någon form av rörförstärkare för att bilda mig en uppfattning om jag gillar den ganska mjuka, mörka ljudbilden de sägs ha. Jag vet att det är stor skillnad från förstärkare till förstärkare, men jag har aldrig ens sett en rörförstärkare, annat än på bilder. Jag har varit inne i ett par butiker, bland annat Reference Audio, Ljudmakarn och Lars Bengtsson. Detta i samband med att jag köpte två par hörlurar. Ingen av de butiker jag besökte hade rörförstärkare för provlyssning.

Skrivet av mrqaffe:

Om det bara är anslutningens placering du inte gilar så varför bygger du inte om lådan till O2 ?
Det är inte nån särskilt svår sak, i princip bara att borra 2 hål och skruva i rca kontakter och löda dit en kabel så signalen kommer fram.

Dels så ska jag byta till en extern DAC av flera anledningar, dels så är jag inte så händig eller ivrig på att börja modifiera min O2. Den fungerar heller inte som preamp/volymkontroll till monitorer. Säljer hellre det jag har i dagsläget och köper något annat. Skulle det bara vara fråga om att anslutningarna sitter på framsidan skulle jag kunna leva med det, men för mig är detta ett fall av många bäckar små, och jag ska byta i princip allt i min kedja, utom hörlurarna som jag är nöjd med. Nu vill jag ha en lösning som är smidig och stilig, samt har ett ljud jag gillar.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Jag vill mest provlyssna någon form av rörförstärkare för att bilda mig en uppfattning om jag gillar den ganska mjuka, mörka ljudbilden de sägs ha. Jag vet att det är stor skillnad från förstärkare till förstärkare, men jag har aldrig ens sett en rörförstärkare, annat än på bilder. Jag har varit inne i ett par butiker, bland annat Reference Audio, Ljudmakarn och Lars Bengtsson. Detta i samband med att jag köpte två par hörlurar. Ingen av de butiker jag besökte hade rörförstärkare för provlyssning.

Kolla med Audioconcept.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, jag tror iofs att O2 är en utmärkt sak att driva även aktiva monitorer med.
Du kan ju fråga Vinylbutiken och Veteranhifi om rör, du skulle också kunna fråga på www.faktiskt.se i köprådsdelen om någon vet vilka butiker som har rör för demo eller så kanske du kan få besöka någon och prova privat så du vet vad du ska välja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, jag tror iofs att O2 är en utmärkt sak att driva även aktiva monitorer med.
Du kan ju fråga Vinylbutiken och Veteranhifi om rör, du skulle också kunna fråga på www.faktiskt.se i köprådsdelen om någon vet vilka butiker som har rör för demo eller så kanske du kan få besöka någon och prova privat så du vet vad du ska välja.

Skrivet av Kalium:

Kolla med Audioconcept.

Ska kolla upp alla förslagen, tack för tipsen!

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Vart hittade du kuddarna? Letade efter ett par under en längre tid dock till ett par Grado Labs Alessandro MS1 som har samma design som SR-60/80. Kommer inte ihåg om det var svårt att hitta överlag eller svårt att hitta ett par som passade till mina länka gärna!

Jag köpte dem från Ågrens HiFi och Hemmabio i Göteborg. Deras hemsida är nere just nu så det går inte att länka.
Kostade mig 500 kr för kuddarna. Snacka om överpris.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syncron:

Jag köpte dem från Ågrens HiFi och Hemmabio i Göteborg. Deras hemsida är nere just nu så det går inte att länka.
Kostade mig 500 kr för kuddarna. Snacka om överpris.

Ah, men då händer det inte att jag ens provar

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

En till bild

Dold text

Har blivit mycket sugen på att bygga mig en bottlehead crack, får se när man får ihop pengar.
Någon som har den?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Någon vet som var man kan få tag på ersättningskuddar till DT990 i Sverige? Finns på thomann men där kostar frakten nästan mer än kuddarna, så känns lite onödigt. Å andra sidan lär det vara dyrare i Sverige.

Har annars haft mina Fidelio X1 i snart en vecka och nu låter jag säkert som världens gnällpelle, men tycker inte lurarna är så väldans sköna. Låter väldigt bra, ja, men känns aldrig riktigt som dom sitter rätt. Känns som man alltid måste rätt till lurarna. Då ingen annan verkar tycka detta antar jag att det beror på min undermåliga skallform.