Samsung galaxy s3 / android försvunnen imei

Permalänk

Samsung galaxy s3 / android försvunnen imei

Hej!

Jag undrar om det går och hur man isåfall hur man gör för att återfå sin imei efter att den har försvunnit när jag roota/flasha telefonen?

kan gå in på detaljer om det verkligen finns någon som har koll

tack på förhand

Permalänk
Permalänk

du tror inte jag har letat? har suttit i 20+ timmar med detta men inget verkar funka..antingen gör jag fel eller så finns det inget sätt, därför frågar jag om någon har gjort det förr och kan guida mig

Permalänk

kollat på XDA också ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

ja där finns massa guider men jag får inte dom till att fungera som jag vill.. det verkar som dom flesta är till för de som redan har en backup på EFS mappen ( som verkar vara problemet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robster1986:

ja där finns massa guider men jag får inte dom till att fungera som jag vill.. det verkar som dom flesta är till för de som redan har en backup på EFS mappen ( som verkar vara problemet )

Hur försvinner en IMEI? Är inte den hårdvarubunden?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

trodde jag också men en mapp som heter EFS inhåller tydligen en fil där IMEI finns i. Jag har läst något om generic IMEI, Det kan vara så att den som har försvunnit är "filbunden" och att det finns nån hårdvaru IMEI också, Det är dock filerna som är problemet.

Jag lyckades på något sätt få telefonen till att få ett fake IMEI - siffrorna är samma för många..det är någon förprogrammerad grej eller nåt..och då kunde man se i APN att det är inställt på telia o så men det gick ändå inte att ringa eller använda "datanätet" och när jag startade om telefonen så blev det IMEI Okänd igen..

Permalänk
Medlem

Har du prövat ladda hem original firmware och flashad via Odin? Såg par stycken trådar där de på något vänster fått tillbaka sin IMEI bara genom att flasha stock firmware igen. Personligen ser jag inte riktigt hur det ska vara möjligt om nu EFS filen är borta/korrupt men värt ett försök kanske.

Edit:
Annars ser ju detta rätt lovande ut, förutsatt att det är en 4G (i9305) det rör sig om = http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915 (delen längst ner)

Citat:

Recovering IMEI And Data Connection After Flashing WRONG Root Package Intended For I9300:

Make sure you have Samsung Kies or the Samsung USB Driver installed on your PC.
Download and Extract: Odin3 3.04.zip - 457.11 KB to your PC if you don't already have it.
Download and Extract: Param_Bin_I9305.zip - 612.14 KB to your PC.
With your Phone Switched Off, press and hold: 'VOL DN' + 'HOME' + 'POWER' to enter Download Mode.
Connect your phone to your PC via USB Cable and start Odin.
Check your phone is connected by seeing if a COM Port in a Blue box is present under ID:COM.
Press the 'PDA' Button and select the 'Param_Bin_I9305.tar.md5' file you extracted from the Zip Archive earlier.
Press the 'Start' Button and wait for it to finish flashing. If successful, you will see a Green Box with 'PASS!'.
Wait for your phone to reboot then go to your Dialer and press: *#06#. You should now see your IMEI and your Data Connection will be back.

och följer man första länken i den tråden kommer man till ett program där man kan skriva IMEI till enheten, har bara läst som hastigast och vet inte riktigt hur det fungerar. Har lite brådis då jag ska iväg i ett ärende men kan kika sen

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Har du prövat ladda hem original firmware och flashad via Odin? Såg par stycken trådar där de på något vänster fått tillbaka sin IMEI bara genom att flasha stock firmware igen. Personligen ser jag inte riktigt hur det ska vara möjligt om nu EFS filen är borta/korrupt men värt ett försök kanske.

Jag ska testa att flasha till den som jag tror är stock firmware, jag har testat en gång men då hade jag fått tag i en 3-firmware och det gjorde ingen skillnad, tror inte heller det kommer göra det nu.

Edit:
Annars ser ju detta rätt lovande ut, förutsatt att det är en 4G (i9305) det rör sig om = http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915 (delen längst ner)

och följer man första länken i den tråden kommer man till ett program där man kan skriva IMEI till enheten, har bara läst som hastigast och vet inte riktigt hur det fungerar. Har lite brådis då jag ska iväg i ett ärende men kan kika sen

Jag har laddat ner och testat EFS Professional om det är det du pratar om? det gör ingen nytt.

Har även testat något NV read write program där man ska ansluta till telefonen genom att välja en com port men enligt min enhethanterare har jag bara en sak under portar och det är (COM1) kommunikationsport. I guider jag läst får dom upp någon samsungpryl på en annan port, det jag testade då är att ange samma com port som det poppar upp i odin men det hjälper inte för när jag ska skriva till telefonen svarar den inte.

jag upptäckte att jag jag raderar EFS mappen så skapas en ny automatiskt och det är så jag får ett IMEI som dock är "falsk/inte mitt riktiga" men det hjälper inte så mycket mer än innan förutom att jag får upp en täckningsmätare istället för en cirkel med ett sträck i ungefär.

EDIT: Har nu flashat om till "stock" firmware och nollställt den så att jag kan lämna in den på service, har ett problem kvar dock - en ruta med gul text är över halva skärmen nu där det står saker som PDA:I9300XXEMD3 Phone:: I9300XXEMB6 osv...vill gärna har bort det