Permalänk
Medlem

Tillverkare av nätverkskablar

Hej hopp kära forum besökare!

Jag hade tänkt att byta ut alla mina gamla nätverkskablar i mitt nätverk.
Har läst om dom olika kablarna och så. Men det finns en hel uppsjö av tillverkare.
Finns det något man ska tänka på när man väljer en kabel? Jag fastnade lite för Deltaco UTP Cat6 tunn patchkabel, 6mm bred och 1,4mm tjock, 5m, vit smidigt att den är så tunn.

Det känns konstigt att köpa nätverkskablar på t.ex NetOnNet jämfört med Kjell & Co som jag brukar köra med, när jag köper kablar. Jag vet det är lite fjantig inställning. Men det känns dumt. Så vad säger er erfarenhet?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Säger bara ett ord: utrikes.

Nätkablage - spec patch-kablar är löjligt dyrt här hemma.

Köp från UK eller DE. Speciellt om du skall ha mer än ett par st.

Dessa har jag köpt från flera ggr: http://www.ebay.co.uk/itm/Network-Ethernet-Cable-Cat5-e-10-10...

Permalänk
Medlem

Från egen erfarenhet:

Skall du tillverka egna "vanlig" kabel för att ansluta mellan datorer välj "patch-kabel" - inte "installationskabel"...
Jag köpte en 300 meters installationskabel på trumma...så fel det kan bli.

Patch-kabel, har flerledare och går att klämma med klämtång.
Installationskabel har solida ledare och anpassad att monteras i plint.

De tillverkare som saluförs av butikerna du räknade upp är sannolikt bra nog, är de specificerade till CAT6 så klarar de en viss bandbredd och därigenom en viss hastighet...

BTW
Deltaco skulle jag knappast kalla högre kvalité än de kablar som NetOnNet eller Kjell & Co säljer...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertsen:

Från egen erfarenhet:

Skall du tillverka egna "vanlig" kabel för att ansluta mellan datorer välj "patch-kabel" - inte "installationskabel"...
Jag köpte en 300 meters installationskabel på trumma...så fel det kan bli.

Patch-kabel, har flerledare och går att klämma med klämtång.
Installationskabel har solida ledare och anpassad att monteras i plint.

De tillverkare som saluförs av butikerna du räknade upp är sannolikt bra nog, är de specificerade till CAT6 så klarar de en viss bandbredd och därigenom en viss hastighet...

BTW
Deltaco skulle jag knappast kalla högre kvalité än de kablar som NetOnNet eller Kjell & Co säljer...

Nu var det något år sedan sist, men då beställde jag installationskabel från både Kjell och Deltaco (300m). Kjell var dynga i jämförelse (tunn isolering, slarvigt tvinnad, allmänt sladdrig), Deltaco fullgod kvalitet. Kan ju varit tillfälligheter, men Kjell verkar ha bristfällig kvalitetskontroll ibland. Många ÅF köper ju direkt från Deltaco, så det kan ju vara samma numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du byta kablaget?
Om det är för att göra det snyggare så köp då en "lösdelar" och anpassa längden.
Om du ska montera fasta kablar så använd cat 6 eller bättre, är det patchkabel som är lätt att byta och du vill ha det smidigt så kör med cat 5e, den klarar Gbit och är smidigare än cat 6 och skulle du behöva mer än Gbit så byt när det verkliga behover uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Viktigt att komma ihåg att många tillverkare har gått över till aluminium för att spara pengar. Det påverkar självklart priset och prestandan.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Köpen för installationskabel gör iallafall jag via Elfa, sure, det är dyrt, men i slutändan väl värt det tyckte jag, kjell är och förblir värdelöst, deltaco har rätt hyfsat tveksam kvalitet numera

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Allt handlar om avstånd. Håller du dig under 20 meter så fungerar det med Deltaco, men ska du upp mot 100 meter så gäller det att man köper kvalitet

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |