Låsa upp bios Dell XPS Är det möjligt?

Permalänk

Låsa upp bios Dell XPS Är det möjligt?

Hej alla sweclockers!

Är det möjligt att låsa upp dells bios lås utan lösenord? Har en kompis som har en gammal Dell XPS med en seg windows XP installation.
Lovade att hjälpa honom att få in en ny windows 7 installation + att uppgradera ramminnet.
Men hade inte räknat med att Dell var bios låsta då ja inte jobbat med Dell tidigare... :/

Nån med erfarenhet av Dells bios lås?

Med vänlig hälsning/ Jim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmye1000:

Hej alla sweclockers!

Är det möjligt att låsa upp dells bios lås utan lösenord? Har en kompis som har en gammal Dell XPS med en seg windows XP installation.
Lovade att hjälpa honom att få in en ny windows 7 installation + att uppgradera ramminnet.
Men hade inte räknat med att Dell var bios låsta då ja inte jobbat med Dell tidigare... :/

Nån med erfarenhet av Dells bios lås?

Med vänlig hälsning/ Jim

Ni kan ju alltid ta ut hårddisken och stoppa i den i din dator och installera windows 7 på den. Installera inte drivrutiner bara så ska det ej vara några problem.

Går säkert att låsa upp på något sätt men detta va bara ett alternativ om ni ej pallar vänta på svar ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Ni kan ju alltid ta ut hårddisken och stoppa i den i din dator och installera windows 7 på den. Installera inte drivrutiner bara så ska det ej vara några problem.

Går säkert att låsa upp på något sätt men detta va bara ett alternativ om ni ej pallar vänta på svar ^^

Så går det inte att göra, om inte systemet är identiskt. Drivrutiner installeras redan automatiskt under installationen. Skulle bara resultera i krashar under boot när disken är tillbakabytt.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Ni kan ju alltid ta ut hårddisken och stoppa i den i din dator och installera windows 7 på den. Installera inte drivrutiner bara så ska det ej vara några problem.

Går säkert att låsa upp på något sätt men detta va bara ett alternativ om ni ej pallar vänta på svar ^^

Har tid att vänta på svar. Men anpassar sig inte windows 7 efter datorn det installeras i redan under installationen?

Har provat förr att installera windows 7 på min dator och fört över till andra, det har gått i vissa fall men kan inte säga att det fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta kommer att fungera, men borde inte BIOS återställas om du plockar ut BIOS-batteriet? Vet ju att man kan kringgå vanliga BIOS-lösenord på det här viset, men osäker på Dell då jag aldrig jobbat med Dell-datorer.

Permalänk
Skrivet av meudig:

Så går det inte att göra, om inte systemet är identiskt. Drivrutiner installeras redan automatiskt under installationen. Skulle bara resultera i krashar under boot när disken är tillbakabytt.

Som jag tänkte då...

Permalänk
Skrivet av Zhonbooi:

Vet inte om detta kommer att fungera, men borde inte BIOS återställas om du plockar ut BIOS-batteriet? Vet ju att man kan kringgå vanliga BIOS-lösenord på det här viset, men osäker på Dell då jag aldrig jobbat med Dell-datorer.

Skulle sagt det i första posten men redan provat det. Dock bara 2-3 min. Kanske skulle testa att ha batteriet ur en nån timme eller nått.

Permalänk
Medlem

Ta ur batteriet och starta upp datorn och kolla

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ta ur batteriet och starta upp datorn och kolla

Var det ett förslag eller erfarenhet?

Permalänk
Medlem

XPS 12 har TPM modul, enda sättet är att ringa Dell och få den upplåst dock krävs det att en reggade användaren i Dells system är den samma som du och om så så måste du identifiera dig genom att scanna in ditt id och skicka till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Så går det inte att göra, om inte systemet är identiskt. Drivrutiner installeras redan automatiskt under installationen. Skulle bara resultera i krashar under boot när disken är tillbakabytt.

Det går oftast att göra så, gjort det hundratals gånger, sålänge man använder samma plattform, intel eller amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

XPS 12 har TPM modul, enda sättet är att ringa Dell och få den upplåst dock krävs det att en reggade användaren i Dells system är den samma som du och om så så måste du identifiera dig genom att scanna in ditt id och skicka till dem.

TPM ställer bara till det om du har bitlock aktiverat. De ska ju ändå ominstallera windows så det spelar ingen roll

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Det går oftast att göra så, gjort det hundratals gånger, sålänge man använder samma plattform, intel eller amd.

är rätt mycket specifikare än intel/amd. Det krävs samma sockel och samma styrkretsfamilj också, i vissa fall precis samma styrkrets.

Permalänk
Medlem

Vill man installera ett windows system på en annan dator kan man köra "sysprep" efter installationen. Ett BIOS lösenord på en laptop lagras oftast på ett eeprom och således fungerar det inte att tömma CMOS.

Permalänk
Skrivet av ABEIDO:

XPS 12 har TPM modul, enda sättet är att ringa Dell och få den upplåst dock krävs det att en reggade användaren i Dells system är den samma som du och om så så måste du identifiera dig genom att scanna in ditt id och skicka till dem.

Då blir det nog problem då kompisen köpte den beg. av ett spel/lan café eller vad man kallar de...
De ifrån sa sig dessutom att hjälpa till vid problem.
Men man kan ju prova ändå.

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Vill man installera ett windows system på en annan dator kan man köra "sysprep" efter installationen. Ett BIOS lösenord på en laptop lagras oftast på ett eeprom och således fungerar det inte att tömma CMOS.

Denna tråd handlar dock inte om en laptop.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

är rätt mycket specifikare än intel/amd. Det krävs samma sockel och samma styrkretsfamilj också, i vissa fall precis samma styrkrets.

Har två 775 burkar hemma kanske skulle ta att prova med de?
Det krävs inte samma processor för att det ska va optimalt då?
Eller kanske inte... Bytt i min burk utan ominstallation.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du komma åt Bios för att installera om OS ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Varför behöver du komma åt Bios för att installera om OS ?

Kan inte komma åt boot prio

Permalänk
Medlem

f12 under post för att komma till boot manager. sen väljer du vad du vill boota ifrån

Permalänk

Osäker på om det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warrior28:

Det går oftast att göra så, gjort det hundratals gånger, sålänge man använder samma plattform, intel eller amd.

Det var jag inte medveten om. Ibland lär man sig något nytt

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |