"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

EDIT:

Åskledare + jordfelsbrytare!

Givetvis när man lämnar hemmet så dras all elektronik ur oavsett

ookej jag tror bara att det är ni. Jag har aldrig hört någon annan som gör det.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte dra ut, då jag bor ganska centralt i stan. Men har även jordfelsbrytare i lägenheten samt UPS till min main-rigg. Än så länge har jag aldrig haft något som gått sönder av åskan här. Däremot på landet så dras allt ut.

Kan tillägga att många har fått dödade nätverkskort, nätagg och modem under de senaste åskvädrena. Men nästan alla verkar bo utanför stan.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

((Dra ut sladdarna, när det åskar)) det finns inget och snacka om när det gäller åska

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd

När man ser att det blixtrar ska man räkna tills man hör åskan, tror det är 1 sekund per kilometer.
är den närmare än ca 3 kilometer så stänger iaf jag av allting!

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare? Hur skall den skydda mot spänningspeakar?? Då blixten slår ner och vi får flera kV i ledningarna en kort kort tid spelar väll inte jordfelsbrytaren roll alls? Eller tänker jag fel nu,?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Brukar alltid dra ur sladden till all viktig elektronik ( dator, dator skrämar, tv osv.) då åskan går och har gjort det i flera år och kommer göra det framöver. Drar till och med alltid ur splitter sladden som har datorn och datorskärmarna kopplade då jag inte använder datorn ;). Som tur e har man plattan att använda när man inte kan använda datorn

Mvh KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

När man ser att det blixtrar ska man räkna tills man hör åskan, tror det är 1 sekund per kilometer.
är den närmare än ca 3 kilometer så stänger iaf jag av allting!

Ljudet färdas 340m/s i "luft" så 3 sekunder är en km

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Men hur bra är åskledaren på att skydda dina elprylar då?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Men hur bra är åskledaren på att skydda dina elprylar då?

nevermind

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Här var rätt tråd.
Passande ämne. Någon som vet vart man finner följande här hemma i svedala?: http://www.tme.eu/u/produkt-tygodnia/WN217-3_07_0.3BK-1.jpg

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

341m/sek!

Ett blixskydd, eller vad det nu heter, hjälper inte alls mot en direktträff. Ett överspänningskydd(?) skyddar mot 2-3000joule energi. Men en direktträff har flera miljoner joule. Och mot sånt duger inget skydd alls. Blixten går rakt igenom rubbet. Jag läste på om detta förrut och ville skydda mig mot blixten. Men upptäckte att inget skydd hjälper mot en direktträff. Din hårdvara är toast. Enda som hjälper är att dra ur sladdarna.

Därför planerar jag nu externa hårddiskar som inte är inkopplade till nånting alls. Så om min dator ryker, så är mina data kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Brukar alltid dra ur sladden till all viktig elektronik ( dator, dator skrämar, tv osv.) då åskan går och har gjort det i flera år och kommer göra det framöver. Drar till och med alltid ur splitter sladden som har datorn och datorskärmarna kopplade då jag inte använder datorn ;). Som tur e har man plattan att använda när man inte kan använda datorn

Mvh KillerX

Vi brukar inte dra ut sladdarna men stänga av elektroniken och splittern med den orangea knappen. Räcker inte det?

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd fungerar bäst i etapper. Först en grov i den ingående centralen, sen en finare i centralen inne sen en sista ute vid enskilda, viktiga uttag/apparater. Så har jag det här hemma. Men en direktträff kommer förmodligen grilla allt ändå...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

För oss som bor i lägenhet kan väl detta inte vara ett problem? Eller rostas alla elprylar när en elstation slår ut ett kvarter?

Om du har otur.

Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... åskledaren förresten... ifall nu åskan/blixten skulle träffa den direkt. Hjälper den då att skydda känslig elektronik?

Jag har ju själv svårt för o tro det? Det enda jag vet säkert är att ifall man har en bra åskledare så står huset kvar efter en direktträff.

Det räcker med induktionen från ett blixtnedslag för att fräsa finare elektroniska apparater om man har otur. Och mot det hjälper inte åskledare alls. Den är till för att skydda byggnaden inte elektronik.

Om induktionen från en högspänningsledning räcker för att tända ett lysrör så kan ni troligen tänka er vad ett åsknedslag kan orsaka

Hemsk video. Men den visar iallafall vad jag syftar på: Youtube.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Bor på landet, och drar alltid ur det viktiga när det åskar.
Har ingen åskledare, och det är ett gammalt hus, så tror inte det finns någon jordfelsbrytare heller. Finns nya säkringar dock, s.k automatsäkringar, men vet inte hur mycket dom hjälper.

Permalänk
Medlem

Har också hört att ett överspänningsskydd inte hjälper ett smack mot åska, så brukar nästan alltid dra ur all min elektronik. Sen bor man ju på landet också, i ett hus utan åskledare

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Brukar själv alltid dra ut sladdarna till sånt som är lätt att komma åt, som tex datorn, tv'n etc. Lite bökigare att komma åt sladdarna till spishällen, kyl & frys, inbyggda espressomaskinen, diskmaskinen, ugnen, spisfläkt och badkar. Så smäller det så köket och badet ryker så är det betydligt högre belopp än en simpel dator/tv vi snackar om. Men det känns ändå som om det vore jobbigare att bli av med datorn än resterande elektronik haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Här var rätt tråd.
Passande ämne. Någon som vet vart man finner följande här hemma i svedala?: http://www.tme.eu/u/produkt-tygodnia/WN217-3_07_0.3BK-1.jpg

Deltaco har såna, jag har själv köpt. Deltacos artikelnr. är DEL-109P.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=del-109p

Finns en 1,5 m variant som heter DEL-109Q.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Brukar själv alltid dra ut sladdarna till sånt som är lätt att komma åt, som tex datorn, tv'n etc. Lite bökigare att komma åt sladdarna till spishällen, kyl & frys, inbyggda espressomaskinen, diskmaskinen, ugnen, spisfläkt och badkar. Så smäller det så köket och badet ryker så är det betydligt högre belopp än en simpel dator/tv vi snackar om. Men det känns ändå som om det vore jobbigare att bli av med datorn än resterande elektronik haha.

Elektriskt badkar?`aldrig hör talas om något sådant :/

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av Freezard

Vi brukar inte dra ut sladdarna men stänga av elektroniken och splittern med den orangea knappen. Räcker inte det?

Tyvärr räcker det inte med att stänga av via knappen på splittern. För när åskan slår ner så hoppar den helt enkelt över pinarna i brytaren och slår ner. Tänk på att åskan är världens kraftigaste samling av elektricitet, egentligen hjälper överspänningsskydd inte ett skit så då hjälper nog inte knappen på en splitter ;). Så om man inte har en bra åskledare så är säkraste sättet att dra ur sladden till elektroniken helt enkelt.

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Elektriskt badkar?`aldrig hör talas om något sådant :/

Bubbelkar har du väl hört talas om?:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Till viss del troligen.. man får kanske ut 25-50% av värdet?

Om man har en kass hemförsäkring, ja.
Jag har 750:- i självrisk och ingen värdeminskning på hemelektronik som är nyare än fyra år...och så gamla prylar har man ju aldrig ändå

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Elektriskt badkar?`aldrig hör talas om något sådant :/

Jacuzzi-liknande saker lär ju kräva någon sorts drivmedel gissar jag på, och bensin är väl inte min första gissning, så antar att det inte är omöjligt att det är el som används för någon sån anordning?

Skrivet av KillerX:

Tyvärr räcker det inte med att stänga av via knappen på splittern. För när åskan slår ner så hoppar den helt enkelt över pinarna i brytaren och slår ner. Tänk på att åskan är världens kraftigaste samling av elektricitet, egentligen hjälper överspänningsskydd inte ett skit så då hjälper nog inte knappen på en splitter ;). Så om man inte har en bra åskledare så är säkraste sättet att dra ur sladden till elektroniken helt enkelt.

Har du någon källa på det där eller är det bara lite vanligt struntprat?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Deltaco har såna, jag har själv köpt. Deltacos artikelnr. är DEL-109P.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=del-109p

Finns en 1,5 m variant som heter DEL-109Q.

Tack så hemskt mycket.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Nej, det är exakt vad en polare gjorde för ungefär en vecka sedan och nu är hans 10000kr+ dator i kretskorts-himlen... R.I.P

Själv har jag förlorat ett Xbox Original för flera år sedan på grund av åskan... Jag drar alltid ur sladden och försöker att kolla väderrapporter på om det ska åska när jag åker bort i upp emot 24 timmar men är det någon hemma så ber jag denne att dra ur vid ett plötsligt oväder istället!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Äntligen, då kanske min huvudvärk släpper snart -.-

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så klart man drar ut alla el saker när man går hemifrån
Eller kanske bara är jag ^^

Med den datorn hade jag definitivt dragit ut elen

Permalänk
Medlem

Suck, här har man riggat kameran o inte fan åskar det mer än o mullra ytterst försynt. Bah!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Om man har en kass hemförsäkring, ja.
Jag har 750:- i självrisk och ingen värdeminskning på hemelektronik som är nyare än fyra år...och så gamla prylar har man ju aldrig ändå

Vad har du för försäkring? Låter väldigt trevlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860