Permalänk

Dator sämre övertid?

Kanske är en dum fråga, men tänkte mer på om det påverkar prestanda och hur länge delar eventuellt gäller.

Min dator är ny fyra år gammal och funkar fortfarande utan större problem, men det känns som att den blivit sämre över tid. Spel som jag kunde spela utan problem när den var nyköpt har lite FPS problem, segare på att ladda osv.

Spel som tex Diablo 3 som jag ska kunna maxa utan problem (om man går efter system requierments som släppts) kan jag inte ens spela på low utan att det tar tid att ladda områden och FPS problem här också (som nämnt tidigare).

Finns det något program som kan kolla vad du får ut av dina delar JUST NU och inte vad dom BORDE ge ut? Gör jag en dxdiag får jag samma reslutat som när jag köpte den och tänkte om den skulle känna av om mitt grafikkort börjar harkla sig etc.

Permalänk
Medlem

FPS dropsen låter mest som att din dator behöver städas ren från damm som satt sig i kylare för CPU och GPU.
Att det laddar segt kan bero på dammig CPU kylare men även fragmenterad hårddisk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

FPS dropsen låter mest som att din dator behöver städas ren från damm som satt sig i kylare för CPU och GPU.
Att det laddar segt kan bero på dammig CPU kylare men även fragmenterad hårddisk.

Tack för tipset, ska se om jag vågar öppna upp burken (inte så van med det) och se om jag kan rengöra.

Ska det göras på något specifikt sätt eller är det bara plocka lös och rengöra bäst det går?

Permalänk
Medlem

Som sagt kan det vara att den behöver städas efter ett tag. Du kan även behöva rensa onödiga program från auto-start genom att köra kommandot MSCONFIG. Ta bort/Bocka ur sådant du inte använder eller kan köra manuellt istället. Exempel kan vara program som ligger i bakgrunden och endast kollar för uppdateringar.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Tack för tipset, ska se om jag vågar öppna upp burken....

Låter som det definitivt är dax att rengöra den.

Tryckluft på burk är att föredra vid sådana operationer, använd absolut inte dammsugare.

Finns en hel del trådar i just detta ämne..... [Städning]

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Som sagt kan det vara att den behöver städas efter ett tag. Du kan även behöva rensa onödiga program från auto-start genom att köra kommandot MSCONFIG. Ta bort/Bocka ur sådant du inte använder eller kan köra manuellt istället. Exempel kan vara program som ligger i bakgrunden och endast kollar för uppdateringar.

Det är något jag brukar kolla lite nu och då men tack ändå.

Men antar att en dator måste bli väldigt gammal om den ska bli sämre pågrund av det?

Permalänk
Medlem

Städa den damm och skit hjälper marginellt.
Däremot så slöar en dator ner sig med tiden om man inte installerar om OS, detta för att det ständigt skrivs nya saker till bland annat registret och en massa andra skräp filer som blir kvar vid av installationer.
En defragmentering kan även det hjälpa en del men oftast är det en om installation som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Det är något jag brukar kolla lite nu och då men tack ändå.

Men antar att en dator måste bli väldigt gammal om den ska bli sämre pågrund av det?

Det varierar hur lång tid det tar innan saker i Windows segare ner allt. För att bekant tog det bara 3 månader för att datorn skulle bli lika seg som innan jag installerat om allt de vill ha åt dom. För andra tar det mycket längre tid. Oavsett hur noga du är så blir den seg förr eller senare pga saker i Windows på disken.

Laddar ned redan innan i lugn och ro nya versioner av alla drivrutiner, codec, program mm som ska in efteråt och spara dom med din backup. Tycker du det är jobbigt så skriver du en lista över de program osv du bruka använda. Då ser du att det inte är lika mycket som du först trodde.

När du lägger in dom igen ska vara väldigt uppmärksam på vilka alternativ du får för program, codec etc bruka fråga tydligt om du vill ha adware, spyware osv som segar ned dator. NEJ, jag snackar inte om att läsa den tråkiga licens texten.

Permalänk
Medlem

Det där fenomenet hade jag på den tiden jag körde Windows. Nu när jag gått över till Linux märks det inte att datorn skulle tappa prestanda med tiden. Kör du Windows så kan du testa installera om Windows. En SSD-disk gör också susen om du inte redan har det.