Permalänk
Avstängd

Optisk eller Laser för Fps?

Jag har ett litet konstigt, ganska specifikt, önskemål. Vill ha en stilren, svart med vit logo/detaljer, Steelseries mus. Mest för att matcha min musmatta och mitt tangentbord. Men tyvärr verkar dom ha slutat tillverka Xai. Inte ens på deras hemsida går den att köpa!

Det finns dock en som heter Kinzu som jag provat i butik som är super skön att hålla i, saknar knappar på sidan, men det tror jag bara är positivt, man slipper "släppa" sitt grepp för att trycka på dom vilket jag tycker borde förbättre ens sikte!

Men den musen är optisk!

Spelar enbart fps-spel just nu, går det att spela fps-spel med optisk mus? Jag spelar ganska aggressivt på låg sens, så jag vill kunna dra långa snabba rörelser med den...

Så vad tror ni, optisk eller laser för fps?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Entusiast

Varför skeptisk inför en optisk?

Har huvudsakligen nött fps sen sent 90-tal och efter kulmössens era blev det optisk. Den första musen var seg och fick tuppjuck vid för snabba rörelser. Men nästa mus blev en IE 3.0 och den var det aldrig några problem med... Testade en lasermus som var "anpassad" för gaming och med den upplevde jag åter igen dessa förbannade tuppjuck. I dagsläget har jag en Razer Deathadder som även den är optisk... inga bekymmer där heller.

Lirar precis som dig med ganska låg sens... för att beskriva på ett ungefär hur låg så kan jag säga att för att snurra ett varv med min gubbe i cs var jag tvingad att göra på ett ungefär 3 större drag med musen på en stor musmatta

Permalänk
Medlem

Jag har också en optisk, Razer Diamondback, som jag haft sen 2004 och lirat massor med! Inga som helst problem!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Personligen så upplever jag optisk vara snabbare än laser och funkat bättre, äger en laser och optisk version av ikari och den optiska är min favorit.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter på en laser, Steelseries Sensei, fungerar prima. Jag hade problem med negativ musacceleration med min förra mus (Steelseries Xai) men med Sensei har jag inga problem alls. Är väldigt kräsen när det gäller musen och kan ärligt säga att jag är nöjd, så Sensei rekommenderas

Permalänk
Medlem

Inga möss använder väl egentligen laser? Dessutom är även laser "optik" i min värld.

Permalänk

dem är ganska likvärdiga men optisk är inte lika känslig för störningar i när du t.ex lyftar musen för att flytta den på musmattan som kan få lasersensorer att gå bananas. Jag har både laser och optisk mus och oftast kör jag min laser för att den är mest ergonomisk men när det får problem med underlaget eller att det är mycket bas i lägenheten så switchar jag till min optiska.

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Riktiga gamers använder inte optiska, laser möss, gamepads eller har auto aim på. Det ska vara kula och köras på CRT skärm!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tror det är vanligare att laser sensorerna har prediction+acceleration och allt annat skit man inte vill ha för fps.
T.ex har min 5k sensorn: Avago ADNS-9500, kommer inte göra det misstaget igen :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Riktiga gamers använder inte optiska, laser möss, gamepads eller har auto aim på. Det ska vara kula och köras på CRT skärm!

...och varför använda bil, när man kan köra häst och vagn?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Avstängd

Skillnaden märker man mest på vilket underlag du kommer att sitta på. Har för mig att optiska lösningar inte är att önska om man sitter på blanka ytor. Sitter du däremot på en musmatta av plast eller tyg så är det sak samma. Kör själv med en optisk i form av en deathadder. Brorsan har en laser mus. Märker absolut ingen skillnad alls.

Skrivet av Pimpim666:

Riktiga gamers använder inte optiska, laser möss, gamepads eller har auto aim på. Det ska vara kula och köras på CRT skärm!

Du har fel. Trackball är det enda för riktiga gamers.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xamber:

Personligen så upplever jag optisk vara snabbare än laser och funkat bättre, äger en laser och optisk version av ikari och den optiska är min favorit.

Har också den optiska varianten av Ikari, blanbd flera möss, men jag tycker inte den är så snabb, nu tycker jag också den är väldigt svårt att hålla i, vill ha ett stadigt grepp, så det kanske spelar in också?

Skrivet av 354145:

Sitter på en laser, Steelseries Sensei, fungerar prima. Jag hade problem med negativ musacceleration med min förra mus (Steelseries Xai) men med Sensei har jag inga problem alls. Är väldigt kräsen när det gäller musen och kan ärligt säga att jag är nöjd, så Sensei rekommenderas

Jag har en Sensei Fnatic själv just nu, så jag vet att den är bra, felet med min är ass det glansiga glossy materialet sitter på sidorna och jag får inget grepp på den, jag har också råkat förstöra mina glidplattor, men det fanns tydligen nya att köpa, den har dock helt fel färg min mus och jag vill ha en svart, hehe.

Skrivet av Krisilicous:

dem är ganska likvärdiga men optisk är inte lika känslig för störningar i när du t.ex lyftar musen för att flytta den på musmattan som kan få lasersensorer att gå bananas. Jag har både laser och optisk mus och oftast kör jag min laser för att den är mest ergonomisk men när det får problem med underlaget eller att det är mycket bas i lägenheten så switchar jag till min optiska.

Tycker tvärtom, har två optiska möss, den ena är bar akass, en trådlös för 300 kr typ för flera år sedan med tangent, men den andra är en riktigt gaming mus, Ikari optisk, men jag vet inte om det är greppet eller optiken som gör den konstig, den känns inte lika snabb som dom två laser mössen jag också har. Jag känner speciellt när jag lyfter min optiska att det inte riktigt blir so mdet ska, men samtidigt så är det också en Ikari som har väldigt konstigt grepp, handen ligger bra, men den är svår att hålla i när man ska lyfta den, kan ju vara det jag uppelever också.

Skrivet av Zpnk:

Varför skeptisk inför en optisk?

Har huvudsakligen nött fps sen sent 90-tal och efter kulmössens era blev det optisk. Den första musen var seg och fick tuppjuck vid för snabba rörelser. Men nästa mus blev en IE 3.0 och den var det aldrig några problem med... Testade en lasermus som var "anpassad" för gaming och med den upplevde jag åter igen dessa förbannade tuppjuck. I dagsläget har jag en Razer Deathadder som även den är optisk... inga bekymmer där heller.

Lirar precis som dig med ganska låg sens... för att beskriva på ett ungefär hur låg så kan jag säga att för att snurra ett varv med min gubbe i cs var jag tvingad att göra på ett ungefär 3 större drag med musen på en stor musmatta

Är skeptisk då jag spelade med optiska innan jag bytte till laser, även köpt en ny optisk mus, senaste jag köpte, som jag inte riktigt gillar. Men att du spelar så lågt är ett bra tecken. Jag försöker vänja mig vid ungefär din sens, men jag trivs bäst just nu med att snurra precis ett halv var vid ett snabbt och lågt drag över hela mattan.

Men jag försöker spela på 400 dpi, samt lågt i spel, då blir det som du säger att du har ungefär, man får dra 1,5 gånger för att komma runt halv varv, men jäklar vilket skönt sikte man får!

Iaf, är lite skeptisk då jag spelat mycket med Sensei musen från Steelseris, som är super bra och snabb på alla sätt, den läser i princip aldrig fel heller, har aldrig varit med om det. Känns dumt om jag skulle köpa en ny mus som var sämre, då skulle j ag få lov att sitta med denna mus igen, precis som sist jag köpta mus!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

jag har haft 3 st olika möss ifrån steelseries
Steelseries Ikari optical, fick problem med optiken,
Steelseries Xai, den bästa musen jag någonsin haft, bra läsare, tyvär dog sladden efter för mycket lan x)
Nu har jag KANA white, med optisk-läsare, funkar, men inte alls samma känsla i rörelser, inte alls lika bra precision.
Små rörelser gör att den inte alltid läser underlaget så bra.

Xai är den musen jag skulle ta i alla lägen, men kana fungerar bra för spel, och allmänt datoranvändande.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte lite och drog en google och hittade detta: http://shop.steelseries.com/en/accessories/steelseries-grip.h...
EDIT: Så du slipper lång frakt osv: http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=395608
Skatez/Glides/Musfötter/Ostkaka: http://www.maxfps.se/produkt/2722

Kanske kunde vara något för dig eftersom du gillar Sensei musen förutom glossy ytan ^^

Permalänk

Om vi pratar om optisk vs laser generellt så har ju optiska sensorer ett par fördelar över laser speciellt tidiga versioner av laser möss!

Optisk har ingen acceleration och i stort sett inga jitter problem om du har provat en bra Optisk sensor som på tex logitech MX518 eller G400 så vill du nästan aldrig byta från dem mössen pga den nästan perfekta trackingen!

Många seriösa spelare föredrar optisk före laser i många situationer pga att trackingen på dem flesta laser mössen inte är den bästa och för att inte tala om att jag inte provat en laser mus som inte har acceleration varav det är lite negativ eller positiv så är den där och stör..

Fördelen med laser är väl att den kan läsa av dem flesta ytorna medan optiska möss gillar tyg långt mera än tex plastmattor.

Jag har dock aldrig provat eller använt en så bra sensor som på MX518 och den är Optisk.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Om vi pratar om optisk vs laser generellt så har ju optiska sensorer ett par fördelar över laser speciellt tidiga versioner av laser möss!

Optisk har ingen acceleration och i stort sett inga jitter problem om du har provat en bra Optisk sensor som på tex logitech MX518 eller G400 så vill du nästan aldrig byta från dem mössen pga den nästan perfekta trackingen!

Många seriösa spelare föredrar optisk före laser i många situationer pga att trackingen på dem flesta laser mössen inte är den bästa och för att inte tala om att jag inte provat en laser mus som inte har acceleration varav det är lite negativ eller positiv så är den där och stör..

Fördelen med laser är väl att den kan läsa av dem flesta ytorna medan optiska möss gillar tyg långt mera än tex plastmattor.

Jag har dock aldrig provat eller använt en så bra sensor som på MX518 och den är Optisk.

Sådär var det "förr i tiden" när laser sensorerna inte hade utvecklats riktigt. Jag skulle nästan vilja hävda att nu för tiden så använder majoriteten av pro gamers laser möss, sen om det beror på sponsorer eller inte kan man ju diskutera. Men det här med att optiska möss har bättre tracking och inget jitter och allt vad det är köper jag inte eftersom lasermöss numera är lika bra på allt det där.

Sen har det ju varit lite problem med just steelseries laser möss när det gäller acceleration vilket har krävt att man ställer in rätt settings och sådär för att fixa det, men de har blivit otroligt mycket bättre på det nu

Permalänk
Medlem

kör med en logitech m518 optisk, och jag kör med väldigt låg sens, har 1 qck+ och på 3 mus drag över hela mattan kommer jag ett helt varv, ser inget negativt med en optisk mus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 354145:

Sådär var det "förr i tiden" när laser sensorerna inte hade utvecklats riktigt. Jag skulle nästan vilja hävda att nu för tiden så använder majoriteten av pro gamers laser möss, sen om det beror på sponsorer eller inte kan man ju diskutera. Men det här med att optiska möss har bättre tracking och inget jitter och allt vad det är köper jag inte eftersom lasermöss numera är lika bra på allt det där.

Sen har det ju varit lite problem med just steelseries laser möss när det gäller acceleration vilket har krävt att man ställer in rätt settings och sådär för att fixa det, men de har blivit otroligt mycket bättre på det nu

Många (om inte alla) laser möss som säljs nu har mouseacc/angelsnapping/prediction. Dock har de blivit bättre på att klara låg sens med snabba rörelser utan att totalt hoppa åt helvete.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Som 354145 skriver. Däremot så kan underlaget spela ganska stor roll. Körde med en en Qpad fram till nyligen, sen insåg ja hur dålig den egentligen var i kombination med min mus. Tyckte att musen inte svarade 100% hela tiden, inbillade mig att det var smuts på sensorn och grejer men hela tiden var det musmattan!

Laser möss verkar fungera bäst tillsammans med hårda mattor eller hybrider, som Infensus OP. Satt på en Qpad innan och bytte, skillnaden blev enorm. Nu kan man faktiskt lita på att musen gör sitt jobb.

http://www.maxfps.se/produkt/6288
(för en gångs skull var produktinformationen inte bara skitsnack). = )

Permalänk
Medlem

Som BabyMoseN är inne på så var tidiga lasermöss usla för gaming - speciellt vid låg sensitivity med snabba rörelser, vilket ledde till att vissa av den tidens optiska möss blev väldigt långlivade på marknaden (t.ex. mx518) då gamers länge var skepriska till lasermöss.

Då var optiska möss det klart bästa valet för alla som ville kunna använda någorlunda låg res. De problemen är lösta inu, men ingen av teknikerna är idag direkt bättre än den andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Riktiga gamers använder inte optiska, laser möss, gamepads eller har auto aim på. Det ska vara kula och köras på CRT skärm!

Du tänker nog på amish-gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Hade en Kinzu innan jag fick min Sensei igår den funkade bra i spel dock saknade jag sidoknapparna på den. Om du är sugen på en sånn kan du få köpa min för 50 kroner samt frakt.

Skrivet av RiHjD:

Jag har ett litet konstigt, ganska specifikt, önskemål. Vill ha en stilren, svart med vit logo/detaljer, Steelseries mus. Mest för att matcha min musmatta och mitt tangentbord. Men tyvärr verkar dom ha slutat tillverka Xai. Inte ens på deras hemsida går den att köpa!

Det finns dock en som heter Kinzu som jag provat i butik som är super skön att hålla i, saknar knappar på sidan, men det tror jag bara är positivt, man slipper "släppa" sitt grepp för att trycka på dom vilket jag tycker borde förbättre ens sikte!

Men den musen är optisk!

Spelar enbart fps-spel just nu, går det att spela fps-spel med optisk mus? Jag spelar ganska aggressivt på låg sens, så jag vill kunna dra långa snabba rörelser med den...

Så vad tror ni, optisk eller laser för fps?

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Skrivet av 354145:

Sådär var det "förr i tiden" när laser sensorerna inte hade utvecklats riktigt. Jag skulle nästan vilja hävda att nu för tiden så använder majoriteten av pro gamers laser möss, sen om det beror på sponsorer eller inte kan man ju diskutera. Men det här med att optiska möss har bättre tracking och inget jitter och allt vad det är köper jag inte eftersom lasermöss numera är lika bra på allt det där.

Sen har det ju varit lite problem med just steelseries laser möss när det gäller acceleration vilket har krävt att man ställer in rätt settings och sådär för att fixa det, men de har blivit otroligt mycket bättre på det nu

Jitter problemen må vara lösta i dagens nyare varianter men jag har inte provat en laser sensor som inte haft någon form utav acceleration! Det är inte så stort att det inte går att använda men problemet är ändå där, vilket det inte är på en optisk sensor.

Sen att laser har gått en lång väg från dem första varianterna det vet jag om men alla problemen är långt i från lösta speciellt steelseries laser möss!

Men vad jag vill ha fram är att en bra optisk sensor inte är ett nerbyte från en bra laser sensor utan dem är jämlika och jag skulle inte se det som något negativt "byte" om man vill kalla det så.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Som BabyMoseN är inne på så var tidiga lasermöss usla för gaming - speciellt vid låg sensitivity med snabba rörelser, vilket ledde till att vissa av den tidens optiska möss blev väldigt långlivade på marknaden (t.ex. mx518) då gamers länge var skepriska till lasermöss.

Då var optiska möss det klart bästa valet för alla som ville kunna använda någorlunda låg res. De problemen är lösta inu, men ingen av teknikerna är idag direkt bättre än den andra.

Det är ju lite roligt att de många har skrivit nu att låg sens och optik går bättre ihop, själv tog jag för givet att det var tvärt om, har mest kört min optiska mus på hög sens och bytt till min laser när jag ska ha det lågt, då lasermusen verkar läsa av varje liten millimeter verkar den passa bättre till det. Men jag ska prova om det nu är tvärtom de flesta brukar använda dom!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Jitter problemen må vara lösta i dagens nyare varianter men jag har inte provat en laser sensor som inte haft någon form utav acceleration! Det är inte så stort att det inte går att använda men problemet är ändå där, vilket det inte är på en optisk sensor.

Sen att laser har gått en lång väg från dem första varianterna det vet jag om men alla problemen är långt i från lösta speciellt steelseries laser möss!

Men vad jag vill ha fram är att en bra optisk sensor inte är ett nerbyte från en bra laser sensor utan dem är jämlika och jag skulle inte se det som något negativt "byte" om man vill kalla det så.

Då har du testat skitmöss isåfall haha! Det finns definitivt ett par lasermöss där ute med alla möjliga problem men de som anses vara bra lasermöss har i dagens läge varken negativ eller positiv acceleration. En optisk sensor behöver inte alls vara ett nedbyte det har du helt rätt i, men en bra fungerande laser mus har mer fördelar än en bra fungerande optisk mus (Enligt specs/funktioner osv).

Sen är ju smaken som baken också så det viktigaste är väl egentligen att man väljer en mus man tycker om själv

Permalänk
Skrivet av 354145:

Då har du testat skitmöss isåfall haha! Det finns definitivt ett par lasermöss där ute med alla möjliga problem men de som anses vara bra lasermöss har i dagens läge varken negativ eller positiv acceleration. En optisk sensor behöver inte alls vara ett nedbyte det har du helt rätt i, men en bra fungerande laser mus har mer fördelar än en bra fungerande optisk mus (Enligt specs/funktioner osv).

Sen är ju smaken som baken också så det viktigaste är väl egentligen att man väljer en mus man tycker om själv

Är ju det jag vill komma fram till! Allt snack om att laser möss är bättre eller sämre är oftast ren smörja och ju mera tekniken går framåt ju mindre kommer specen betyda, och då formen är en lika stor faktor som sensorn nu för tiden så är det de du kommer handla musen för!

Dock har jag provat mängder av laser möss och alla har haft någon form av acceleration! Så om du har någon laser sensor du vet om som inte har det länka gärna för det skulle vara bra information och roligt och testa om sådan är fallet att dem fixat det också.

Något som är en stor gimmick med laser möss är ju den skyhöga dpi'n som är en av "fördelarna" jag har aldrig använt över 1500dpi någonsin och använder nuvarande runt 400dpi med riktigt låg sensitivity och det klarar MX518 riktigt bra.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Widzd:

Hade en Kinzu innan jag fick min Sensei igår den funkade bra i spel dock saknade jag sidoknapparna på den. Om du är sugen på en sånn kan du få köpa min för 50 kroner samt frakt.

Det låter faktiskt ganska intressant, vad går frakten på från dig ungefär? Bor i Kalmar.

Är det en svart Kinzu? Röd är andra bästa!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 354145:

En optisk sensor behöver inte alls vara ett nedbyte det har du helt rätt i, men en bra fungerande laser mus har mer fördelar än en bra fungerande optisk mus (Enligt specs/funktioner osv).

Enligt specs? S3988 har väl högre specs än ADNS9800 på allt utom just dpi (fast en 6400 dpi optisk sensor duger nog ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

...text...

Jag ersatte min 518 med en g400 och önskar att jag köpt en till 518 istället.. den är gudomlig, legendarisk.. jämförbart med hur omtyckt explorer 3.0 mössen var/är
Gäller bara att stänga av all sort accelleration i windows (har kvar en gammal .reg fil som funkar i w7 så jag är nöjd) !

Föredrar tunna tygmusmattor, och där fungerar det fantastiskt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 354145:

Då har du testat skitmöss isåfall haha! Det finns definitivt ett par lasermöss där ute med alla möjliga problem men de som anses vara bra lasermöss har i dagens läge varken negativ eller positiv acceleration. En optisk sensor behöver inte alls vara ett nedbyte det har du helt rätt i, men en bra fungerande laser mus har mer fördelar än en bra fungerande optisk mus (Enligt specs/funktioner osv).

Sen är ju smaken som baken också så det viktigaste är väl egentligen att man väljer en mus man tycker om själv

Du har fel.

Alla laser sensorer idag har acceleration, detta är välkänt och går att läsa om överallt.
Du kan ej få bort sensorns inbyggda acceleration via mjukvara, det har du aldrig kunnat göra. (Gå och läs på om sensorerna)

Lasermöss klarar oftast högre maxspeed innan malfunction, det är fördelen med laser.
Optiska har svårt att nå 4m/s+. Något dock väldigt få behöver.

Gällande "funktioner" "specs", om du pratar marknadsförings "specs" och "funktioner" ja visst.
Om du pratar om realistisk fakta, så nej inte direkt.
S3988 ex har ökat standarden för icke laserbaserade sensorer.

Om dom lyckas producera en laser sensor i klass med avago 9500 (sensei,raw,qpad 5k etc etc) utan acceleration så hade jag bytat direkt.