Vilka känner oro över NSA-skandalen och relaterade problem?

Permalänk
Medlem

Vilka känner oro över NSA-skandalen och relaterade problem?

Jag har verkligen börjat känna mig nojjig kring hur jag använder information på internet. Det handlar inte om att jag har något att dölja utan är mer en principsak för mig. Det känns inte rätt att företag och diverse regeringar skall ha möjligheten att avlyssna och spara allt jag gör och säger. Inte ens för "rikets säkerhet". Systemet drivs av människor och människor gör fel därav är systemet fel. Jag kommer aldrig lita på att informationen som samlas in är i säkert förvar.
Det borde inte vara så svårt att skapa ett system där varje individs konto/filer är krypterade med dennes lösenordsfras. Om man inte vill göra det på serversidan så går det lika bra på klientsidan, vilket borde vara ännu bättre.

Mina tankar flyger lätt mot diverse skräckscenarion där en dyster framtid väntar oss. Hur ser ni på det hela? Är ni oroliga över hur informationen som sparas om er skall användas?

Permalänk

Kan redan skriva det nu så vi slipper sådana här skit kommentarer: JAG HAR INGA PROBLEM FÖR JAG HAR INGET ATT DÖLJA. Lägg ägg.

Jävligt orolig svar ja. Använder inte ens mitt riktiga efternamn på 95 % av sidor där man måste uppge namn. Undviker att registrera mig om jag inte måste, då får det vara. Är inte med i tävlingar, då det står i det finstilta att företagen säljer vidare informationen till tredje part.
Dom skriver "kan lämna ut", men egentligen menar dom, "vi kommer absolut att lämna ut dina uppgifter för pengar, varför tror du vi anordnar sådana här tävlingar? För att du ska lämna ut information om dig själv"

Så ja, jag är jävligt nojjig.

Permalänk
Medlem

Mjae. Däremot så har jag nog blivit försiktigare med att skriva seriösare politiska grejjer vid användare jag använder ofta. Går även i tankarna på att kryptera all min data. Även fast det inte hjälper mot just bakdörrar som NSA kör med så funkar det ju mot andra näsvisa personer.

Altså, att företag lagrar data som är öppen och som användaren dumdristigt delar med sig av, då tycker jag nog att man får skylla sig själv litegranna. Men om folk kikar i saker som det är lås på, oavsätt om det är en klisterremsa på ett brev eller ett krypterat mejl, big nono.

Att folk desuttom, som Kadjoopplo säger, droppar kommentaren att dom inte har något att dölja. Är ju bara fånigt. Jag skulle vilja se någon rättfärdiga öppnandet av brev i fysisk form á la stasi med "Jo men jag har ju inget att dölja, så öppna på ni, grabbar"

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med offentlig data kring mig själv. Typ mitt namn, telefonNr osv. Det är just konversationer osv som jag har med andra människor eller de filer vi delar mellan varandra osv som jag gärna inte delar med mig. Har också börjat kryptera allt jag skickar, i alla fall sådant som jag anser vara känsligt. Krypterar enligt AES-256bit vilket borde vara rätt säkert de kommande åren.

Permalänk
Entusiast

Jag är mest orolig över att folk seriöst är förvånade och att det kommer som en nyhet att allt som skickas på internet är publikt. Det har ju varit det mest grundläggande säkerhetsrådet i alla tider. Man ska alltid utgå från att allt man skriver på internet kommer finnas kvar för all framtid och att det kommer kunna läsas av exakt alla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är mest orolig över att folk seriöst är förvånade och att det kommer som en nyhet att allt som skickas på internet är publikt. Det har ju varit det mest grundläggande säkerhetsrådet i alla tider. Man ska alltid utgå från att allt man skriver på internet kommer finnas kvar för all framtid och att det kommer kunna läsas av exakt alla.

Jag tror att det handlar om okunskap. Många antar att allt är krypterat. Inom min vänskapskrets är det inte många som förstår hur tekniken fungerar ens.

Permalänk
Avstängd

Nej vafan, FRA m.m. fyller ett vettigt syfte.

Finns ju såklart en gräns, men anarki på nätet är inte bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Känner inte direkt oro. Känner väl mer någon slags lam stridslusta och hur framtiden viskar om äventyr i en Judge Dredd-värld, där jag går omkring i trasiga skor och slåss mot polisen om oförrätter ingen minns.
Idag är jag mindre försiktig och vädrar gärna extrema åsikter och dylikt, möjligen i ett slags försök att fastna i ett system som jag sen utan att känna ånger kan ta hämnd på, om det någonsin går så långt innan jag trillar av pinn.

Men verkligheten i dag är dyster. FRA och di andra behövs tyvärr. Samtidigt så behöver vi ventilation för bl.a. extrema åsikter och här är vår moderna kommunikation en livlina. Hur ska vi kunna hålla koll på våra jihadist-nazist-kommunist-pedofilist-terrorister när vi inte har dem på en telefontråds avstånd?
När vi ger oss själva säkerhet utan att ge upp på frihet så tas denna säkerhet samt frihet någon annan stans ifrån.
För att inte råka ut för slavarnas vrede behöver vi klä oss som slavar osv osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tidigare känt mig som en foliehatt men nu har jag tänkt om. Kör egen server hemma, svensk mailleverantör, Wuala som är krypterad europeisk molnlagring mm. mm. Använder inte längre Gmail, Dropbox, eller Outlook. Jag har inte heller något att dölja som alla andra säger, men det spelar ingen roll jag vill inte att utomstående ska läsa mina privata mail/dokument. Kör VPN om det ska hämtas något i gråzonen.

Nu är det givetvis så att det är i princip omöjligt att skydda sig från intrång men man kan i alla fall göra det lite mer komplicerat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag är inte det minsta upprörd över NSA "skandalen".
Att alla länder spionerar i smyg på varandra för att hålla koll har skett i alla tider och lär även ske i framtiden.
Dessutom har det nog faktiskt en klart positiv inverkan också. Alla länder som bedriver spioneri vet då om något land i smyg börjar planera något anfallskrig eller utgöra något hot mot sin omvärld på annat sätt.
Utan sådant spionage skulle alla lätt kunna bli tagna på sängen när nästa diktator får för sig att försöka erövra stora dela av världen.

Vem vill yrvaket vakna upp till ett nytt blixtkrig ala Hitlerstyle där underrättelsetjänsten bara står och gapar och säger "Vi visste ingenting, detta var en överraskning för oss". Vi skulle med rätta kalla dem inkompetenta.
Ett lagom stort spioneri mellan staterna är faktiskt högst väsentligt för bevarandet av freden.

Och att alla stater sysslar med sådant borde alla med minsta mått av kritiskt tänkande ha sett som självklart även innan detta "uppdagades".

Visst, det skadar delvis den personliga integriteten, men så länge spionaget sköts av professionellt underrättelsefolk på "den goda sidan" med fredsbevarandet, bekämpandet av terrorism och andra hot som mål så är det för mig fullständigt självklart att det ändå är värt det.
En annan sak vore det om det var någon random organisation som samlade uppgifter för egen vinning och utpressning och dylikt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är inte det minsta upprörd över NSA "skandalen".
Att alla länder spionerar i smyg på varandra för att hålla koll har skett i alla tider och lär även ske i framtiden.
Dessutom har det nog faktiskt en klart positiv inverkan också. Alla länder som bedriver spioneri vet då om något land i smyg börjar planera något anfallskrig eller utgöra något hot mot sin omvärld på annat sätt.
Utan sådant spionage skulle alla lätt kunna bli tagna på sängen när nästa diktator får för sig att försöka erövra stora dela av världen.

Vem vill yrvaket vakna upp till ett nytt blixtkrig ala Hitlerstyle där underrättelsetjänsten bara står och gapar och säger "Vi visste ingenting, detta var en överraskning för oss". Vi skulle med rätta kalla dem inkompetenta.
Ett lagom stort spioneri mellan staterna är faktiskt högst väsentligt för bevarandet av freden.

Och att alla stater sysslar med sådant borde alla med minsta mått av kritiskt tänkande ha sett som självklart även innan detta "uppdagades".

Visst, det skadar delvis den personliga integriteten, men så länge spionaget sköts av professionellt underrättelsefolk på "den goda sidan" med fredsbevarandet, bekämpandet av terrorism och andra hot som mål så är det för mig fullständigt självklart att det ändå är värt det.
En annan sak vore det om det var någon random organisation som samlade uppgifter för egen vinning och utpressning och dylikt.

Jag har lite svårt att förstå varför de behöver veta vad jag åt till frukost igår.
Och vad händer när dessa "professionella" människor styrs av en regering som vill få dem som är emot dem att försvinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har lite svårt att förstå varför de behöver veta vad jag åt till frukost igår.

Jag tror knappast att de är speciellt intresserade av det heller. Råkar de får reda på något sådant är det knappast för att de aktivt sökt efter den informationen, utan för att de råkat snubbla över den i sitt spioneri. De ignorerar garanterat den informationen fullständigt. Men för att finna relevant och viktig information för rikets säkerhet så måste man sovra bland stora mängder information. Man kan ju liksom inte bara välja ut de bitar man vet är viktiga, eftersom man inte vet detta på förhand.

Skrivet av Xclusiv8:

Och vad händer när dessa "professionella" människor styrs av en regering som vill få dem som är emot dem att försvinna?

Då är det illa. Då står de inte längre för de goda krafterna.
Därför ser jag inga större problem med att det är USA's NSA som utfört spionaget.
Obehagligare hade det varit om det var tex Rysslands underrättelsetjänst som gjort det. Där har vi en regering som just är som du beskriver.
Dock är det fullständigt självklart att de också ägnar sig åt massiv övervakning, men det känns såklart obehagligare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Robin2, bekymret med slentrianövervakning och ändamålsglidning är alldeles för allvarligt och problematiskt för att frågan ska svärtas ner av konspirationsteorier och argumentum ad youtube. Så lägg av. Sluta brösta dig över att du "tror på fakta" när det är så uppenbart för tänkande människor att du snarare har ett tankeramverk baserad på irrlära som du formar din verklighet kring.

Jag menar allvar, detta är allvarliga frågor och övervakningen är faktiskt ett reellt hot på många sätt så det är jävligt synd om du ska klampa in i tråden och förstöra den med larvigt Alex Jones-skit, pseudovetenskap och icke-falsifierbara stollerier. Hur fan hade du tänkt få gehör för problemen med övervakning och missbrukad antiterrorlagsiftning om du blandar in WTC-konspirationstrams och Alex Jones?

"Du ska veta att jag har IQ 145" är ju ett pinsamt korkat och obildat argumentum ad verecundiam. Måste verkligen jag och andra nu ägna sida upp och sida ner för att trycka till dina pajaskonster?

Håller med dig helt. Robin2 lever i en egen verklighet baserad på illusioner och det är absolut ingen ide att försöka argumentera med den typen av personer. Det är ungefär samma möjlighet att föra ett meningsfullt samtal med Robin2 som att försöka omvända en taliban eller fundamental kristen. NSA:s övervakning är en realitet och det är det debatten borde handla om.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Visst, det skadar delvis den personliga integriteten, men så länge spionaget sköts av professionellt underrättelsefolk på "den goda sidan" med fredsbevarandet, bekämpandet av terrorism och andra hot som mål så är det för mig fullständigt självklart att det ändå är värt det.
En annan sak vore det om det var någon random organisation som samlade uppgifter för egen vinning och utpressning och dylikt.

Men detta är tyvärr inte sant. Det är faktiskt "någon random organisation" det handlar om eftersom övervakningen dels läggs på entreprenad, dels fodrar hjälp från telekombolag, näthubbar och IT-företag. Snowden var ju som bekant inte anställd av NSA, till att börja med. Dessutom förefaller NSA vara ovetandes om vilka dokument som faktiskt är kopierade vilket visar på så dålig intern kontroll att det finns noll som garanterar att det läcker hela tiden, till fienden, till mörkermän, till kleti och pleti. Snowden råkade bara välja att göra det offentligt.

NSA har tidigare haft en väldigt pragmatisk och vettig syn på informationsinhämtning och säkerhet. NSA har ju tack vare sin hemlighet längre varit föremål för myter och idéer om spionage, bakdörrar och försvagning av säkerhetsprodukter. Ett av de mest kända exemplen är när IBM utvecklade kryptot Lucifer på 70-talet och NSA gjorde till synes "godtyckliga" förändringar i de s.k. S-boxarna i algoritmen (en slags lookup-tabell med substitutioner). Detta krypto, efter att NSA kladdat med det, antogs som den välkända standarden DES som var primärt chiffer i datasäkerhetssammanhang i närmare 3 decennier. Nästan alla utomstående förutsatte givetvis att NSA hade försvagat DES och med sitt kryptokunnande försett det med bakdörrar som den öppna akademiska forskningen ännu inte hade kommit ikapp. NSA låg tiotals år före den öppna kryptoforskningen på 70- och 80-talen. Men det visade sig faktiskt att NSA förstärkt kryptot och det var inte tal om några bakdörrar. NSA resonerade väldigt pragmatiskt och med något som är ett axiom inom kommunikationssäkerhet: kan jag så kan någon annan. Det är bättre för USA om amerikanska företag kan ha säkra kommunikationer än att de kommunicerar med försvagade krypton som någon annan organisation likt NSA kan forcera. Samtidigt, att avslöja spioner, att bedriva underrättelseverksamhet, etc, handlade om gammalt hederligt underrättelsearbete. Plantera spioner, avlyssning, försöka stjäla nycklar, entrapment, målriktad trafikanalys, etc.

Men den gamla pragamtiska och säkerhetsgaranterande idéerna som nog får anses vara "evidensbaserade" försvann i någon sorts allmän skrämselhicka efter WTC. Detta handlar givetvis inte om några konspirationer utan vanlig dumhet och vanlig PR-logik: "Vi måste göra något. Detta är något. Alltså måste detta något göras", helt utan reflektioner om detta något är en tillstymmelse till pragmatiskt eller evidensbasering. Det handlar alltså om en säkerhetskulturglidning som helt enkelt saknar vetenskapligt stöd. Så även med flygplatskontrollerna och lagstiftningen i allmänhet, samt som sagt hur vi ser på säkerhet, kulturen.

Att data, även från myndigheter, läcker, är välkänt. Detta är ett rejält problem och lösningarna är tämligen enkla: riktig datasäkerhet som säkra kommunikationer och att inte samla in data på slentrian.

Det är inte alls "värt det", för det finns ingenting som tyder på att "blixtanfall" avslöjas på detta sätt bättre än på traditionellt sätt och det finns för det andra inte ett spår av evidens för att denna övervakning har åstadkommit någonting någonsin i form av säkerhet. Alla de terrorplotter som avslöjats, har så gjort med hederligt polis- eller underrättelsearbete. Fokuserad avlyssning, inte filtrering av miljontals meddelanden. Informatörer, inte datorer. Riskerna är dock stora, inte minst för just dataläckage (exempelvis så glömmer då och då officiella personer laptops på krogar, flygplatser, etc, med okrypterad känslig information om hundratals, tusentals eller hundratals miljoner människor. Det händer då och då och kommer sig av att inte begriper att faktiskt kryptera information och att man samlar på sig information som man ändå inte har med att göra. Den andra stora faran är ändamålsglidning och det är inte heller en teoretisk, utan reell risk. Alltså att lagar, men framförallt mekanismer som ska användas för ett specifikt ändamål (jaga terrorister, etc) kommer att användas för andra saker (spåra folk som inte källsorterar ordentlig, ett exempel från verkliga livet), eller helt enkelt används för att jävlas med folk (som t.ex. att hålla journalister fånga på flygplatser maxtiden utan att de vet vad de misstänks för, i enlighet med lagar som skapades mot terrorism, därför att de har skrivit om Snowden), etc.

Riskerna är mycket större än förtjänsterna och det kommer inte avslöjas ett enda "blixtanfall" på detta sätt som inte hade kunnat avslöjas på annat sätt. Det är lite som att förbjuda (eller spåra alla) bilar, eftersom de kan användas som flyktredskap efter ett bankrån. Risken att den genomsnittlige personen råkar ut för godtyckliga tråkigheter på grund av slentrianmässig säkerhet är också flera storleksordningar större än att de riskerar att hamna mitt i ett terrordåd. Det räcker t.ex. med att den ökade cancerincidensen på grund av mer invasiva röntgenmetoderna på flygplatser är försvinnande liten, mycket mindre än incidensen för tandläkarundersökning, etc för att antalet dödsoffer vida ska överskrida de som dör av terrorism. Så det finns helt enkelt ingen evidensbaserad metrik som stödjer åtgärderna, vare sig flygplatssäkerheten, övervakningen eller andra åtgärder. Som sagt, det handlar inte om att någon konspiratorisk vill skapa ett totalitärt samhälle som vissa Alex Jones-runkande idioter i tråden tror, utan det handlar om att missbruket (och det vanliga bruket) är så mycket mycket mer skadligt än vad vinsterna är för samhället. Det är ren dumhet det handlar om och det beror på politiseringen av policyn där vetenskap och evidens bör råda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Håller med dig helt. Robin2 lever i en egen verklighet baserad på illusioner och det är absolut ingen ide att försöka argumentera med den typen av personer. Det är ungefär samma möjlighet att föra ett meningsfullt samtal med Robin2 som att försöka omvända en taliban eller fundamental kristen. NSA:s övervakning är en realitet och det är det debatten borde handla om.

Precis. Det skadar debatten eftersom dessa virrpannor är de som hörs bäst, varpå man kan hamna i felslutet att det bara är virrpannor som tror på judeödleutomjordingar som motsätter sig övervakning och antiterror-lagar.

NSA (och FRA) är inte problemet och har egentligen aldrig varit. Dylika organisationer är självklara. Problemet är metoderna och att göra det som borde vara olagligt lagligt. Det har jag skrivit om flera gånger tidigare. Jag har faktiskt inga problem med att dylika organisationer ibland bryter mot lagen. Nämligen så måste de då hålla sig på en smal grå linje för att det inte ska bli väldigt pinsamt. Om du vet att du inte får samla in vissa uppgifter om befolkningen så kommer du vara noga med att bara samla in uppgifter som faktiskt direkt har med "rikets säkerhet" (etc) att göra. Men genom att göra det som fundamentalt borde vara olagligt till lagligt eller till legitim gråzon, öppnar man upp för slentrian. Och slentrian är inte bra för någon. NSA torde drunkna i data och de riskerar ju att sätta krokben för sig själva genom att ha miljarder facebook-kopplingar för trafikanalys i sina databaser i stället för den "lilla listan på skitstövlar" som faktiskt utgör ett hot. Också är det så att mekanismen för insamling är den samma som för filtrering, filtreringen förutsätter en massa information. Så även om den "lilla listan" också finns så är den ett kondensat av filtrering, innehåller fel och tenderar att växa organiskt. Bättre att fälla än fria när man har diskutrymme.

Nu verkar det iofs som att NSAs övervakning faktiskt är olaglig, eller rättare sagt följer hemligstämplade tolkningar av lagar. Det är här det verkligen borde vara en skandal, men debatten har blivit så oanständig av idiotiska "inget att dölja"-argument på den ena sidan och "världskonspirationen vill förslava oss"-påhitt på den andra.

Edit: Ja, konspirationstroende följer sin egna logik och den påminner inte så lite om sekter. Att argumentera är oftast lönlöst. Det tar bara några minuter för en konspirationsdåre att producera tiotals med länkar (lågkvalitativa sådana som youtube och Alex Jones) och göra hundra påståenden som var och ett kan kräva en timme av expertarbete för att motbevisa och gå till botten med. Därför föredrar jag numera att helt enkelt hyvla av konspirationsdårar än att bemöta dem sakligt. Det är helt enkelt för mycket jobb. Vi får se hur det blir i denna tråd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ja, jag är orolig för NSA:s övervakning. Och Säpos också för den delen, och FRA:s.

Fast mest orolig av allt är jag nog för Googles och Facebooks övervakning, för de vet mer om mig än någon annan. Om Facebook sammanställer alla meddelanden jag skickat till olika vänner, vad jag gillar för sidor osv så skulle de få en så komplett bild av mig att jag knappt kunnat presentera mig bättre själv. Dessutom är jag inte helt bekväm med min telefonoperatörs register över var jag har befunnit mig varenda minut av mitt liv det senaste året. Jag skulle vilja se lagstiftning som förbjuder vissa typer av integritetskränkande uppgiftsinsamlingar och register. Istället har vi fått en lag som säger att operatörerna MÅSTE spara dessa detaljer.

Men vad fan gör man? Facebook är ju bra annars, man blir bjuden på fester, man håller kontakter med vänner, man kan kolla på bilder som folk lägger upp. Mobiltelefonen vill jag knappast göra mig av med. Googles grejer har jag i och för sig hållit mig borta från, men ett konto måste jag ändå ha för Androids skull, även om jag inte använder det till annat.

Nu har jag i och för sig tur att jag är så väldigt vanlig. Har inga extrema åsikter, tillhör ingen utsatt religiös minoritet, har ingen avvikande sexuell läggning och även om jag skulle ha det skulle jag kunna stå för det utan att bli förföljd. Men alla har inte sån tur! Vore jag t ex en 17-årig flicka från mellanöstern med hemlig pojkvän från "fel" land - då vore jag livrädd att kommunicera över nämnda kanaler. Det vore hemskt att veta att Google, Facebook, Telia, ComHem, FRA och NSA alla hade tillgång till information som kunde röja min hemlighet. Det vore bara att hoppas på att det inte skulle komma ut. Dessa företag och myndigheter ska inte ha en sådan makt över vanliga människor!

Jag sitter bara och funderar på vad man kan göra som enskild människa. Skaffa hemligt kontantkort till mobilen? Stänga av alla platstjänster? Kryptera sin e-post? Går det över huvud taget att förena det uppkopplade samhället med integritetsskydd och privatliv?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men detta är tyvärr inte sant. Det är faktiskt "någon random organisation" det handlar om eftersom övervakningen dels läggs på entreprenad, dels fodrar hjälp från telekombolag, näthubbar och IT-företag. Snowden var ju som bekant inte anställd av NSA, till att börja med. Dessutom förefaller NSA vara ovetandes om vilka dokument som faktiskt är kopierade vilket visar på så dålig intern kontroll att det finns noll som garanterar att det läcker hela tiden, till fienden, till mörkermän, till kleti och pleti. Snowden råkade bara välja att göra det offentligt.

Ok, lägger man ut övervakning på entreprenad och liknande så låter det ju onekligen inte så betryggande.
Trodde att NSA var en seriösare organisation än så.

Skrivet av MBY:

Det är inte alls "värt det", för det finns ingenting som tyder på att "blixtanfall" avslöjas på detta sätt bättre än på traditionellt sätt och det finns för det andra inte ett spår av evidens för att denna övervakning har åstadkommit någonting någonsin i form av säkerhet. Alla de terrorplotter som avslöjats, har så gjort med hederligt polis- eller underrättelsearbete. Fokuserad avlyssning, inte filtrering av miljontals meddelanden.

För all del. Jag kanske uttryckte mig lite dumt.
Jag syftade just på vanligt underrättelsearbete och där ingår ju avlyssning och liknande.
Däremot så antar jag att det är svårt att bara avlyssna exakt det som är relevant. Man vet ju aldrig riktigt när det dyker upp något intressant och då kommer man ha råkat avlyssna en massa som man egentligen kanske inte borde lyssnat på antar jag ?
Men visst bör de inte slentrianavlyssna en massa där sannolikheten att det dyker upp något som är viktigt för rikets säkerhet är mycket låg.

Skrivet av MBY:

Informatörer, inte datorer. Riskerna är dock stora, inte minst för just dataläckage (exempelvis så glömmer då och då officiella personer laptops på krogar, flygplatser, etc, med okrypterad känslig information om hundratals, tusentals eller hundratals miljoner människor. Det händer då och då och kommer sig av att inte begriper att faktiskt kryptera information och att man samlar på sig information som man ändå inte har med att göra. Den andra stora faran är ändamålsglidning och det är inte heller en teoretisk, utan reell risk. Alltså att lagar, men framförallt mekanismer som ska användas för ett specifikt ändamål (jaga terrorister, etc) kommer att användas för andra saker (spåra folk som inte källsorterar ordentlig, ett exempel från verkliga livet), eller helt enkelt används för att jävlas med folk (som t.ex. att hålla journalister fånga på flygplatser maxtiden utan att de vet vad de misstänks för, i enlighet med lagar som skapades mot terrorism, därför att de har skrivit om Snowden), etc.

Riskerna är mycket större än förtjänsterna och det kommer inte avslöjas ett enda "blixtanfall" på detta sätt som inte hade kunnat avslöjas på annat sätt. Det är lite som att förbjuda (eller spåra alla) bilar, eftersom de kan användas som flyktredskap efter ett bankrån. Risken att den genomsnittlige personen råkar ut för godtyckliga tråkigheter på grund av slentrianmässig säkerhet är också flera storleksordningar större än att de riskerar att hamna mitt i ett terrordåd. Det räcker t.ex. med att den ökade cancerincidensen på grund av mer invasiva röntgenmetoderna på flygplatser är försvinnande liten, mycket mindre än incidensen för tandläkarundersökning, etc för att antalet dödsoffer vida ska överskrida de som dör av terrorism. Så det finns helt enkelt ingen evidensbaserad metrik som stödjer åtgärderna, vare sig flygplatssäkerheten, övervakningen eller andra åtgärder. Som sagt, det handlar inte om att någon konspiratorisk vill skapa ett totalitärt samhälle som vissa Alex Jones-runkande idioter i tråden tror, utan det handlar om att missbruket (och det vanliga bruket) är så mycket mycket mer skadligt än vad vinsterna är för samhället. Det är ren dumhet det handlar om och det beror på politiseringen av policyn där vetenskap och evidens bör råda.

Ja, det är inga lätta frågor och en väldigt svår balansgång. Jag har dock inga principiella problem med att underrättelsetjänsten avlyssnar sådant som faktiskt kan hjälpa till att skapa ett säkrare samhälle. Men får man sådana befogenheter är det naturligtvis extremt viktigt att vad som kommer fram inte sprids ut till kreti och pleti.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

De är väl mer sugna på att bomba sönder allt och alla som står i vägen för att deras dollar ska kunna behålla sitt värde och därmed övervaka saker som är nödvändigt för deras intressen.

Mitt tråkiga liv är väl inte lika intressant för dem antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Ok, lägger man ut övervakning på entreprenad och liknande så låter det ju onekligen inte så betryggande.
Trodde att NSA var en seriösare organisation än så.

Ja, förutom det bisarra i själva avslöjandet och efterverkningarna är nog att dylika saker ligger på externa "konsulter" samt att NSA inte verkar ha en susning om vad som egentligen har läckt, det allvarligaste.

Skrivet av JesperT:

För all del. Jag kanske uttryckte mig lite dumt.
Jag syftade just på vanligt underrättelsearbete och där ingår ju avlyssning och liknande.
Däremot så antar jag att det är svårt att bara avlyssna exakt det som är relevant. Man vet ju aldrig riktigt när det dyker upp något intressant och då kommer man ha råkat avlyssna en massa som man egentligen kanske inte borde lyssnat på antar jag ?
Men visst bör de inte slentrianavlyssna en massa där sannolikheten att det dyker upp något som är viktigt för rikets säkerhet är mycket låg.

Givetvis är det svårt att avlyssna bara det som är relevant. Men det säger sig självt att det som är mest intressant också är det som är bäst skyddat (kryptering, obfuskering av trafik, etc) varpå själva bevekelsegrunden för att filtrera massvis med information är minst sagt tveksam. Detta är något som underrättelsetjänster kommer göra "bara för att de får eller kan" utan att de själva riktigt vet vad informationen ska användas till. Till saken hör den rent psykologiska effekten att information vars värde inte kan bedömas kanske inte skyddas som sig bör (vilket medger läckor).

Skrivet av JesperT:

Ja, det är inga lätta frågor och en väldigt svår balansgång. Jag har dock inga principiella problem med att underrättelsetjänsten avlyssnar sådant som faktiskt kan hjälpa till att skapa ett säkrare samhälle.

Inte jag heller! Men jag har principiella problem med att man avlyssnar utan domstolsbeslut, godtyckligt, på medborgare, etc, och reläar information vidare till andra tjänster som missbrukar informationen. Jag tänker nu inte främst på specifikt NSA, utan alla möjliga organisationer som gång på gång har gjort tveksamma saker på grund av politiserade policys utan evidensbasering.

Det stora kruxet är detta: Det finns nämligen ingenting som tyder på att någon någonsin blir säkrare, utan det mesta talar för dessa diametrala motsats, vi får ett osäkrare samhälle med större risker för medborgarna. Det är kontraintuitivt, men så är (bör) säkerhetsinformatik också vara en vetenskap och inte "sunt förnuft" och "kraftåtgärder". Inte minst därför att en förutsättning för samhällets säkerhet är privatlivets helgd, anonymitet och integritet. Vid första påseende verkar det som dessa saker hjälper terrorister och skurkar att hålla sina operationer och brott hemliga, men ur ett nytta-kostnads-perspektiv vinner vi alla på detta. Hemliga terrorplaner kunde minsann spricka även innan internet, och ingenting tyder på att övervakning faktiskt hjälpt att öka frekvensen av avslöjanden (rättare sagt öka kvoten avslöjade hot/verkliga hot):
http://www.schneier.com/essay-424.html
Ändamålsglidningen är också ett faktum och det ökar också riskerna för civilbefolkningen:
http://www.schneier.com/essay-433.html
Säkerhet och integritet får inte vara varandras motsatser, tvärt om förutsätter den förra den senare:
https://www.schneier.com/blog/archives/2008/01/security_vs_pr...
http://www.schneier.com/essay-203.html
Massövervakning och ändamålsglidning ökar tvärt om riskerna för att samhället som helhet bygger på tillit och mer och mer bygger på misstänksamhet:
http://www.schneier.com/essay-435.html

Bruce Schneier är en av de mest synliga akademikerna (och kritikerna) inom säkerhetsinformatik, men det han säger är många gånger allmängods inom dessa discipliner. Han har skrivit flera böcker (både för specialister och populärvetenskap) och var från början mest intresserad av det tekniska - kryptering - men har mer och mer övergått till att bli intresserad av säkerhet som sociologi, psykologi och politik. Han trycker hårt för att säkerhetspolicys bör vara evidensbaserade och inte bygga på populism. I grunden är han fysiker, har jag för mig.

Skrivet av JesperT:

Men får man sådana befogenheter är det naturligtvis extremt viktigt att vad som kommer fram inte sprids ut till kreti och pleti.

Du glömmer att kreti och pleti jobbar på NSA och dylika organisationer. Inte mindre än 4 miljoner amerikaner har "security clearance" (http://www.schneier.com/blog/archives/2013/08/protecting_agai...) och tillgång till allt möjligt hemligt. Hur många av dessa kan undgå att någon gång "hjälpa en kompis", spionera på en kompis, skratta åt en kompis? Sprida pinsamma länkar i stil med "titta på vad fåntratten JesperT har för fetisch!"? Men den största risker ligger som sagt i dataläckaget och att organisationer som NSA inte ens vet att spåra läckage. Vad Ryssland, Kina eller Iran har för jättefördel i att känna till en potentiell akilleshäl i ett amerikanskt vapensystem kan vi bara spekulera om. Samt vilka listor som _du_ och _jag_ förekommer i därför att vi känner någon som känner någon som misstagits för terrorist (nu hittar jag inte källan, men hundratals miljoner [dvs praktiskt taget alla] USA-medborgare kan ha scannats i dylika kedjor av "degree of separation". NSA hävdar att de använder 2 eller 3 "degrees of separation").

...

Förutom detta finns det filosofiska aspekter. Ett perfekt samhälle är knappast ett samhälle som lyckas förhindra alla brott. Tvärt om, en hel del brottslighet är paradoxalt bra för samhället. Nämligen skulle noll brottslighet leda till noll ändringar av lagar. Homosexuella har idag rättigheter (att vara homosexuella) i många länder just därför att de systematiskt brutit mot lagar. Yttrandefriheten har tillkommit genom att lagar systematiskt har brutits. Det är enbart genom att systematiskt bryta mot lagar mot patent och piratkopiering som vi kan få till stånd en ändring av dessa lagar. Kvinnors brottslighet har varit en förutsättning för att ge de rätt att gå på universitet, uttrycka sig, rösta, etc. Att stater bygger "perfekta" system för övervakning som bara går på riktig brottslighet är alltså inte ens det ett önskvärt mål, och vi vet att övervakningen är långt ifrån perfekt. Förutom de stora frågorna om rättigheter och yttrandefrihet finns det gott om fall där man måste bryta mot lagen i vardagen om man vill vara en moralisk och självständig människa. Det finns såväl handlingar som inte tillåts i lag som vore omoraliska att inte utföra såväl som skyldigheter i lag det vore omoraliskt att exekvera. Och vi har redan idag exempel på där antingen dylika "småbrott" beivras på grund av lagar och verktyg avsedda för "nationell säkerhet", liksom exempel på där samma lagar och verktyg trakasserar människor som inte har gjort något olagligt alls, bara det att staten inte gillar det. I demokratiska länder - jag talar inte om Iran eller Nordkorea. Exempel: http://www.schneier.com/blog/archives/2013/08/detaining_david... http://www.theguardian.com/world/2013/aug/18/glenn-greenwald-... http://www.theguardian.com/world/2013/aug/19/david-miranda-in...
England har också en några år gammal tankelag nu där du riskerar fängelse om du inte uppger lösenord på begäran.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Nej vafan, FRA m.m. fyller ett vettigt syfte.

Finns ju såklart en gräns, men anarki på nätet är inte bra.

Missade detta. Även om FRA och NSA fyller vettiga syften (i någon mån) så är det ju inte vad saken handlar om. Har du följt med i svängarna och vet vad som faktiskt har hänt? Din kommentar antyder att så kanske inte är fallet. "Anarki på nätet" har det i alla händelser inte handlat om och "anarki på nätet" är vare sig NSAs eller FRAs bord. Det har kort sagt ingenting med saken att göra utan är måhända en fråga för sig. Precis som FRAs vara eller icke-vara var en helt annorlunda frågeställning än FRA-lagen, är NSAs vara eller icke-vara ingenting som någon har ifrågasatt, utan just var denna "gräns" går. Vad tycker du själv? Är det riktigt att regelmässigt grumla gränsen mellan staten och det privata på ett sådant sätt att staten kan bryta mot sina egna lagar genom att göra sådant som stater inte får men företag får, via företag. Och där företag kan göra saker som bara stater får genom att ge uppdrag till staten? Dessa s.k. National Security Letters som NSA (eller FBI eller CIA) kan tvinga på ett företag och säga "ni kommenderas att förse oss med alla era kunddata, kontinuerligt. Vidare får ni inte berätta det för någon att ni ens blivit kontaktade", är ett ofog som använts för att rent ut sagt rekvirera delar av internet. Vidare har man hotat företag som valt att i stället stänga ner med rättsliga åtgärder, trots att sådana knappast har stöd i lag. Men det går liksom inte att veta säkert, för lagtolkningen, kanske rentav lagen, är hemligstämplad.

Du ser möjligtvis att det fodrar kanske en mer skarpare kommentar än "mäh".

Ingen har påstått att detta handlar om "anarki på nätet". "Anarki på nätet" är vidare knappast ett meningsfullt begrepp. Det är ju inte så att "anarki" sprider sig från site till site och att detta kan regleras i lag. "Anarkin på nätet" är helt valfri, det är bara att inte besöka "anarkisiter" så slipper man den. Om du menar "brott" så ifrågasätter jag starkt att "brott på nätet" heller är ett meningsfullt begrepp. Troligtvis kan man inte utföra brott på nätet på annat sätt än att stjäla en router eller liknande. Nätet, kan precis som papper och penna, bilar, etc, hjälpa till vid brott, men regleringen av bilar är av en helt annan art än att reglera "anarki med bilar" eller "brott med bilar". Men som sagt, detta är off-topic. Det handlar ju inte ens om IP-traceback.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är mest irriterad att det läggs en jäkla massa resurser/pengar på sånt här trams som inte leder till ngt vettigt. Pengarna hade varit bättre spenderade på annat än att spionera på folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag är mest irriterad att det läggs en jäkla massa resurser/pengar på sånt här trams som inte leder till ngt vettigt. Pengarna hade varit bättre spenderade på annat än att spionera på folk.

Jag känner också lite såhär men tror att problemet är att om det finns potentiellt X antal organisationer/nationer som tycker så räcker det med att X-1 inser fördelen med att spionera på alla de andra utan risk för att bli tittad tillbaka på för att vi ska riskera en kalla kriget situation med ökande förberedelse på alla sidor igen :/

Kanske om vi gjorde det olagligt att spionera men... det är det väl redan i de flesta länder. Jag menar då alltså att det är förbjudet i landet att spionera på landet man är i och inte förbjudet att själva bedriva spioneri.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har verkligen börjat känna mig nojjig kring hur jag använder information på internet. Det handlar inte om att jag har något att dölja utan är mer en principsak för mig.

Det här är ju riktigt sunt och friskt förhållningssätt till internet. Jag är mest orolig över att folk inte tänker så här utan bara delar och skriver friskt om allt möjligt. Självklart har vi i alla tider övervakats av staten och andra intresseorganisationer. Det är deras skyldighet att ligga i framkant när det gäller information. Spioneri och informationssamling sker hela tiden. Inget land är oskyldigt när det gäller detta. Den största skillnaden är hur man sållar bort den onödiga informationen från den man behöver använda sig av.

/ Sentenced, numera boende i Stockholmsområdet och helt nytt arbete. Numer intendent och inte väktare (förklaring för min tystnad till er alla som saknat mig...)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Numer intendent och inte väktare (förklaring för min tystnad till er alla som saknat mig...)

OffT: Välkommen tillbaka. Polisintendent, eller vad det heter?
/Alakai, numer arbetslös igen, för er som undrar vad jag fortfarande gör här.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd delad ***

Om ni undrar var huvuddelen av inlägg tagit vägen är förklaringen att jag självsvåldigt har skapat en ny tråd dit dessa har flyttats. Det innebär:

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Avstängd

Ett bra inlägg i debatten som berör båda sakerna som tidigare diskuterats i denna tråd, NSA och konspirationsteorier: https://www.schneier.com/blog/archives/2013/09/conspiracy_the...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."