Permalänk
Medlem

Allt vad jag ser ovanför bilen är (kraftigt) överexponerad himmel. I Photoshop kan man försöka "spaka" med Skuggor/Högdagrar. Har du fotograferat i RAW format finns mycket reserver som kan tas fram och förbättras.
Vad du ser i telefonen och inte på datorskärmen kan bero på att telefonens skärm är inställd (eller klarar) på 16 bitars upplösning. Med skärmens 32 bitars läge försvinner en del missvisningar. Speciellt störande kan vara kraftig kontrastjusteringar och även Skuggor/Högdagrar kan införa effekt som liknar "nivåkurvor" på en karta, kurvor synliga mellan olika toner.
Men just den här bilden tillsammans med en vit bild och mycket ljus är klart överexponerad. Svårt att få det rätt. tyvärr.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizydo:

En mycket bra bild. Den röda röken är punkten på "i". D300s är en bra kamera. Själv hade jag en D300 och fortfarande kör med, bl.a. Nikon 18-200.
Har du kollat NikonForumet?

Tack! Röken är ganska effektfull om man säger så. Det är morsans kamera, så ska köpa en egen efter jag sommarjobbat klart. Nikkor 18-200 är ju ruggit skönt när man är ute och fotar, men det skulle vara kul att testa ett objektiv så går till ett mindre f-tal vid inzoomning.

Har inte kollat in nikonforumet. Är det ett aktivt forum?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa^:

Har inte kollat in nikonforumet. Är det ett aktivt forum?

Mvh

Ja, mycket aktivt.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk

Vill jätte gärna veta hur jag ska kunna förbättra min fotografering av motorsport, har du något som skulle kunna vart bättre så får du säga till!

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Kolla min post i din tråd med just den bilden du har postat där är inte så lyckad. Den är inte särskilt skarp och den ser inte helt rak ut. Du har även en björk i bakgrunden så är rätt störande och tar fokus från bilen. Jag hade nog också hellre sett mer av skogen och mindre av banan så bilen hamnade på undre tredjedelslinjen eller däromkring. Bilden skulle kanske ha blivit mer intressant om man hade sett mer av omgivningen, dvs zoomat ut lite.

Tänk på bakrgunden lite också, du vill att bilen ska stå ut vilket en svart bil inte direkt gör mot en tät skog. Finns det något ställe med en ljus bakgrund så skulle mörka bilar framstå lite mer där medan ljusare bilar framträder mer mot en mörk bakgrund

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

http://i949.photobucket.com/albums/ad334/Derbi_quiz/V10DodgeR...

Vill jätte gärna veta hur jag ska kunna förbättra min fotografering av motorsport, har du något som skulle kunna vart bättre så får du säga till!

Träna på panorering för att få bilen i skärpa. Ibland kan det behövas nd filter för att få tillräckligt lång slutartid, om du nu använder större bländare för mer bakgrundsoskärpa. Som jag nämnt i din tråd är det även nyttigt att titta på andra fotografers bilder inom samma genre. T ex finns sidan http://500px.com/ där många duktiga fotografer lägger upp sina bilder.

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Vill jätte gärna veta hur jag ska kunna förbättra min fotografering av motorsport, har du något som skulle kunna vart bättre så får du säga till!

Den typen av bild får man nästan alldrig 100% keepers, utan tekniken är nog att utöver panoreringsträning, ta en sekvens med serietagningsläge och så har du förhoppningsvis alltid en klockren. Ju längre slutartid, desto mer effektfullt men också desto svårare att få klockren fokus på bilen.

Om man tror att man gör fel för att man får några oskarpa i sekvensen så misstar man sig. Det är normalt Tror inte ens proffsen får 100% keepers i sådana serier, men de oskarpa visas aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

http://i949.photobucket.com/albums/ad334/Derbi_quiz/V10DodgeR...

Vill jätte gärna veta hur jag ska kunna förbättra min fotografering av motorsport, har du något som skulle kunna vart bättre så får du säga till!

Som andra säger, träna på panoreringen samt bakgrunden.
Svårt att foto live evenemang när man inte har lika stor kontroll över ljus och bakgrunder, men man får välja ut en bakgrund som passar för de flesta bilarna i detta fallet.

Tänk också på när du gör panoreringar så kan stora brytningar i bakgrunden verkligen dra ögonen från ditt huvudmotiv (precis som björken gör i den bilden).

Bra annars dock!

Lägger ut en bild jag också har i fototråden, skulle vara kul att få lite kritik på den.

Midsommar 052 by Oskar Wallin, on Flickr

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Fick min första egna kamera för två dagar sedan. Plåtade lite kort idag för att sätta mig i photoshop och pixtra. Skulle gärna vilja ha kritik på efterbehandlingen.
Det känns som man borde kunna göra mer med kortet, känns som jag är lite fel ute, men samtidigt så tycker jag bilden är ganska fin.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Fick min första egna kamera för två dagar sedan. Plåtade lite kort idag för att sätta mig i photoshop och pixtra. Skulle gärna vilja ha kritik på efterbehandlingen.
Det känns som man borde kunna göra mer med kortet, känns som jag är lite fel ute, men samtidigt så tycker jag bilden är ganska fin.

http://farm8.staticflickr.com/7339/9410364390_905fa708cb_b.jp...

För att kunna ge dig kritik på efterbehandlingen skulle jag vilja se originalet. som det är nu, så bör du kolla din vitbalans, Himlen är rödaktigt.
När du ändrar färgtonen i en bild, så bör du maskera ut saker som inte bör vara lika påverkade utav förändringen (himeln, i detta fallet)

Jag saknar lite kontrast i bilden när det gäller skogspartierna, känns som allt är lite underexponerat och platt ut.

Gå gärna och ljusa upp de ljusa partierna i bilden, så man får den där känslan av att solen tittar fram mellan grenarna. du bör också ändra färgen till något mer mot det rödgula området, speciellt i de ljusa partierna.

Jag gillar bilden, den har potential, men jobba mer på efterbehandlingen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ett litet "trick" man kan använda sig av vid panorerande fotografi av te.x fordon i rörelse är att ställa in sin kamera på burst-läge(på Nikon D7000 vrider man funktionshjulet till CH) och ta flera bilder i mycket snabb serie. Det äkar sannorlikheten att det finns minst en som har rätt skärpa. Och sen öva, öva, öva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha lite feedback på min efterbehandling. Första gången jag provat på Lightroom och gillar programvaran skarpt men har ingen superkoll på vilka justeringar man bör fokusera på och så vidare.

Originalet: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/N_RaWJjVt5/DSC_026...
Efterbehandlad: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/R7gyW613Ea/RRF/Edi...

Tack på förhand //Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBHunter:

Skulle vilja ha lite feedback på min efterbehandling. Första gången jag provat på Lightroom och gillar programvaran skarpt men har ingen superkoll på vilka justeringar man bör fokusera på och så vidare.

Originalet: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/N_RaWJjVt5/DSC_026...
Efterbehandlad: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/R7gyW613Ea/RRF/Edi...

Tack på förhand //Johan

Jag brukar tänka såhär rörande efterbehandling; "Hur tolkade jag det jag fotograferade, vad vill jag att bilden ska berätta?" Se om du inte kan mörka ner husvagnen. Just nu upplever jag att den "stjäl" uppmärksamhet från ditt motiv då den lyser väldigt starkt.
Annars tycker jag att du gjort ett bra arbete med att städa upp i högdagarna överlag.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av JBHunter:

Skulle vilja ha lite feedback på min efterbehandling. Första gången jag provat på Lightroom och gillar programvaran skarpt men har ingen superkoll på vilka justeringar man bör fokusera på och så vidare.

Originalet: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/N_RaWJjVt5/DSC_026...
Efterbehandlad: https://www.dropbox.com/sh/3igd3zp5tgexb9n/R7gyW613Ea/RRF/Edi...

Tack på förhand //Johan

Som Nestor säger så tar husvagnen över bilden lite, dock väldigt svårt att fixa till det i lightroom eller photoshop. tar du bilderna i jpeg eller raw? kan rekommendera att ta bilder du vill kunna redigera i raw. varför blev bilden så förvrängd? mellan originalet och det du hade redigerat? lens correction? när jag la in bilden i lightroom så stod det att du hade ett 70-300? från canon?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Som Nestor säger så tar husvagnen över bilden lite, dock väldigt svårt att fixa till det i lightroom eller photoshop. tar du bilderna i jpeg eller raw? kan rekommendera att ta bilder du vill kunna redigera i raw. varför blev bilden så förvrängd? mellan originalet och det du hade redigerat? lens correction? när jag la in bilden i lightroom så stod det att du hade ett 70-300? från canon?

Yes använder lens correction i lightroom, tyckte bilden blev rakare på så vis. Hmm konstigt det där med objektivet, det är ett Sigma 70 - 300 APO DG till Nikon som jag tagit bilden med

Edit: Bilderna är tagna i JPEG men funderar stark på att gå över till RAW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBHunter:

Yes använder lens correction i lightroom, tyckte bilden blev rakare på så vis. Hmm konstigt det där med objektivet, det är ett Sigma 70 - 300 APO DG till Nikon som jag tagit bilden med

Edit: Bilderna är tagna i JPEG men funderar stark på att gå över till RAW.

Finns egentligen inga skäl till att inte fota i raw-format. BIldfilen innehåller riktligt med sensordata som gör det mycket lättare att göra en bra efterbehandling.
Det är just det att man använder den råa sensordatan, och inte den komprimerade och justerade jpg-filen.
Så gå över till raw

Gällande husvagnen så tror jag det skulle räcka med att arbeta ner högdagern på den biten.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av JBHunter:

Yes använder lens correction i lightroom, tyckte bilden blev rakare på så vis. Hmm konstigt det där med objektivet, det är ett Sigma 70 - 300 APO DG till Nikon som jag tagit bilden med

Edit: Bilderna är tagna i JPEG men funderar stark på att gå över till RAW.

Jaha då förstår jag varför bilden inte blev så konstig för mig trodde att det var en canon. men är helt klart värt det att gå över till raw! fotar du saker som sport tex så är jpeg att föredra då du kan ta fler bilder och sen så burkar man oftast inte redigera sånna bilder men allt annat än det ska fotas i RAW!

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Jaha då förstår jag varför bilden inte blev så konstig för mig trodde att det var en canon. men är helt klart värt det att gå över till raw! fotar du saker som sport tex så är jpeg att föredra då du kan ta fler bilder och sen så burkar man oftast inte redigera sånna bilder men allt annat än det ska fotas i RAW!

Fotar mest motorsport men även där vill ja ge en förfinad touch med lite efterbehandling. Har man ett lagom stort minneskort så är ju inte RAW några problem heller. De bilder som blir helt kassa rensas ju bort direkt i kameran efter jag tagit dem också.

Permalänk
Skrivet av JBHunter:

Fotar mest motorsport men även där vill ja ge en förfinad touch med lite efterbehandling. Har man ett lagom stort minneskort så är ju inte RAW några problem heller. De bilder som blir helt kassa rensas ju bort direkt i kameran efter jag tagit dem också.

Jo för motorspor så är det rätt dyrt och tidskrävande att fota i raw ska själv börja göra det snart när man får lönen jpeg funkar om man inte vill redigera bilderna, men oftast så vill man det

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Minneskort är väl ändå inte dyra? Sen klarar du dig bra med tre-fyra bilder i sekunden på bilarna.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Minneskort är väl ändå inte dyra? Sen klarar du dig bra med tre-fyra bilder i sekunden på bilarna.

800 kr för minneskort är ju inte helt gratis om man studerar :/ men ska helt klart skaffa fler så man kan fota i raw

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Skrivet av JBHunter:

Fotar mest motorsport men även där vill ja ge en förfinad touch med lite efterbehandling. Har man ett lagom stort minneskort så är ju inte RAW några problem heller. De bilder som blir helt kassa rensas ju bort direkt i kameran efter jag tagit dem också.

Måste bara lägga till att vissa bilder som inte ser speciellt bra ut i kameran kan vara otroligt bra på storbildsskärm. en av mina favoritbilder var en sådan man inte äns stannade för att kolla klart på bilden men när man tog bilden till datorn så blev det helt annat men kan ju iaf ta bort de andra som är helt oanvändbara

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Busy morning 2 by attila96, on Flickr

Busy morning by attila96, on Flickr

Jag gillar den här bilden, trots alla flares, gillar ljuset i den, och linjerna. Vad tycker ni, och vilken är bäst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Som andra säger, träna på panoreringen samt bakgrunden.
Svårt att foto live evenemang när man inte har lika stor kontroll över ljus och bakgrunder, men man får välja ut en bakgrund som passar för de flesta bilarna i detta fallet.

Tänk också på när du gör panoreringar så kan stora brytningar i bakgrunden verkligen dra ögonen från ditt huvudmotiv (precis som björken gör i den bilden).

Bra annars dock!

Lägger ut en bild jag också har i fototråden, skulle vara kul att få lite kritik på den.

http://farm4.staticflickr.com/3671/9384563024_458351f886_z.jp...

Midsommar 052 by Oskar Wallin, on Flickr

Midsommar 052 by Oskar Wallin, on Flickr

Trevlig bild med mycket atmosfär, skönt ljus och bra färger
Hade jag varit nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

http://farm8.staticflickr.com/7327/9912770914_03aff3178a_z.jp...

Busy morning 2 by attila96, on Flickr

http://farm3.staticflickr.com/2840/9901238604_fe0a24cd65_z.jp...

Busy morning by attila96, on Flickr

Jag gillar den här bilden, trots alla flares, gillar ljuset i den, och linjerna. Vad tycker ni, och vilken är bäst?

Busy morning 2 by attila96, on Flickr

Gillar den första mer, härligt ljus och bra redigering.
Reflexerna gör bara bilden bättre

Hade dock skippat ramen runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

http://farm8.staticflickr.com/7327/9912770914_03aff3178a_z.jp...

Busy morning 2 by attila96, on Flickr

Gillar den första mer, härligt ljus och bra redigering.
Reflexerna gör bara bilden bättre

Hade dock skippat ramen runt.

Tack
Försökte mig på en vintageredigering på denna bild, och tanken var väl att ramen skulle bidra till känslan. Men det kanske inte blev så bra..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så här tråkigt är det en lördag eftermiddag i Stockholm...

Metro in Mariatorget by miskasaarikko, on Flickr

Och så provade jag även ta en bild på sambon min medan hon stod och dagdrömde.

Daydreaming by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det är i och för sig sant, men om jag lägger ihop 2 bilder till en, så försvinner den nödvändiga EXIF-informationen som mitt bildgalleri som sagt är beroende av :/ Jag vill ej göra den oberoende av den informationen, då jag anser att sådan information är viktig inom fotografi-världen.

Jag skulle för övrigt vilja ha kritik på ett till fotografi som jag tog inatt.

http://gallery.erik-edgren.nu/photo/view/P1200097

hur tar man sådana bilder? kamreainställninar etc.

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

hur tar man sådana bilder? kamreainställninar etc.

Lång slutar/exponeringstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

hur tar man sådana bilder? kamreainställninar etc.

Om du går till mitt-galleri.nu/photo/P1200097 och skrollar ner, så ser du de inställningar jag hade, när jag tog det fotografiet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.