Gått in i väggen [Uppgraderat hårdvara — lyckas nu inte installera Windows — mod]

Permalänk

testa boota med endast SSD

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

När du skriver att du testat annan SATA port har du då flyttat kabeln på moderkortet till annan SATA kontakt?

Jag slösade flera timmar med att felsöka och så visade det sig att SATA kabeln som följde med SSDn var kass. Och då hade jag också gjort en massa tester med att koppla ur andra HDD:s och byta portar på MB. Det löste sig först sedan jag bytte kabel.
Du kanske kan prova att köra en av kablarna som du vet fungerar med dina andra diskar till SSDn i en SATA port som du vet fungerar.

Att koppla bort de andra diskarna vid installation är något som jag också rekommenderar (såg att det hade nämnts i tråden) så när det väl börjar fungera så gör installationen utan att de andra diskarna är inkopplade.

Ja jag har testat alla mina SATA portar på moderkortet, med enbart min SSD inkopplad, tack iafl!

Skrivet av mrqaffe:

De flesta optiska sata enheter fungerar bara korrekt om sataporten står i ide mode, för att då kunna ha hdd/ssd i ahci mode brukar man ha nån port som är speciellt avsedd för optiska enheter och som individuellt går att ställa i ide mode, kolla manualen och/eller menyerna i bios och se till att dvdn går som ide och diskarna som ahci.

Okej, ska testa som några ha föreslagit att köra på en USB för installation och koppla ur även min optiska enhet.

Skrivet av völund:

Vanligaste felet enligt mina erfarenheter, brukar fungera om du bara har ssd och inga andra diskar i från början, känd bugg .....

Okej! Tack

Skrivet av ozo64:

Hade det problemet när jag skulle installera på min

Taget.

Skrivet av Oneone:

Testa att boota på en USB som är formaterad i FAT32 , Antingen Win 7 eller Win 8 , ta en iso och kopiera över innehållet till den rakt upp och ner!

Ska göra det, tack.

Skrivet av ANDI:

Vill bara tillägga att om du tvingas ta till lösningen att installera Windows på en annan dator för att sedan flytta disken så ska du så klart installera utan att skriva in produktnyckeln. Det gör du senare på den nya datorn OM det fungerar att flytta.

Hoppas det löser sig!

Okej tack för tipset

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Tack alla för er hjälp!

Lösningen var

1: Återställa BIOS
2: Starta datorn med enbart SSD och Optisk Drive i
3: Installera Windows 7 från DVD
4: Försöka med installationen 4 gånger innan det fungerar.
5: All done!

Tack igen för alla tips

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är ärligt talat skeptisk till lösningen eftersom det inte behövs 4 försök om det inte finns nått verkligt problem i botten, en dålig/svårläst dvd eller nått hårdvarufel eller fel inställningar så att du inte kör dvd spelarens port som ide och ssdn som ahci.

Såvida du inte har en dålig skiva så har du ett problem som antagligen kan återkomma.

Men är du nöjd så är det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är ärligt talat skeptisk till lösningen eftersom det inte behövs 4 försök om det inte finns nått verkligt problem i botten, en dålig/svårläst dvd eller nått hårdvarufel eller fel inställningar så att du inte kör dvd spelarens port som ide och ssdn som ahci.

Såvida du inte har en dålig skiva så har du ett problem som antagligen kan återkomma.

Men är du nöjd så är det bra.

Har pillat lite mer nu och det var mina nya ram moduler som orsakade felet, efter att ajg lyckats installera W7 så ibland när jag startade datorn fick jag BSOD. Testade alla minnen och BÅDA mina nya Corsair moduler fick X-antal fel i memtest+.

Lite surt, men jag ska plocka upp ett par nya imorgon bara

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser