Köpa musik via iTunes. Vad får man egentligen?

Permalänk
Medlem

Köpa musik via iTunes. Vad får man egentligen?

Hej. Jag har aldrig använt itunes förut, men nu är det så att jag vill köpa ett album som bara finns till försäljning just där.

Men vad är det jag får egentligen?
Filformat? Kvalitet? DRM!? Annat värt att veta?

Albumet hittar ni här.

Permalänk
Medlem

iller

AAC 256Kbps

Drm-fritt

Filformatet blir m4a men det är i slutändan mpeg4

iller
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

AAC 256Kbps

Drm-fritt

Fickformat blir m4a men det är i slutändan mpeg4

Tack för snabbt svar!
Så det är bara att kopiera filerna till mobilen eller var jag nu vill spela dem sen?
Hur blir det med kvalitén om jag vill konvertera till mp3?

Permalänk
Hedersmedlem

Den musik jag har köpt på iTunes har varit 256kbps .m4a filer som är ett format som endast fungerar med itunes. Men vad jag vet ska det gå att konvertera till ett vanligare format i itunes. Ingen typ av DRM, låtarna laddas ner till datorn och du kan göra vad du vill med dem.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

iller

Skrivet av Epic:

Den musik jag har köpt på iTunes har varit 256kbps .m4a filer som är ett format som endast fungerar med itunes. Men vad jag vet ska det gå att konvertera till ett vanligare format i itunes. Ingen typ av DRM, låtarna laddas ner till datorn och du kan göra vad du vill med dem.

Det är inte ett format som enbart fungerar i iTunes.
Det är en officiell standard.

Kan spelas i så mycket annat

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tydligen finns den bara tillgänglig i norska app-storen... Funkar det bra att köpa musik därifrån eller kommer jag stöta på problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

Det är inte ett format som enbart fungerar i iTunes.
Det är en officiell standard.

Kan spelas i så mycket annat

Oj, my bad Tack för rättningen

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Tänk på att musik köpt i Itunes kan bara laddas ner en gång så se till att ha backup på det du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tänk på att musik köpt i Itunes kan bara laddas ner en gång så se till att ha backup på det du köper.

Jag backar alltid upp all min musik, men tack för varningen iaf!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ozo64:

Tänk på att musik köpt i Itunes kan bara laddas ner en gång så se till att ha backup på det du köper.

Ja, men vid kontakt med iTunes-supporten så fick jag "upplåst" alla mina köp igen efter att min backupdisk kraschat, så jag kunde ladda ner allt igen (inte jättemkt, men ett gäng album iaf). Det är alltså inte omöjligt för dem att lösa, men så klart är din uppmaning om backup bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield