Groteskt långsamt wi-fi på ena datorn.

Permalänk
Medlem

Groteskt långsamt wi-fi på ena datorn.

Hej!

Jag har under en tid brottats med ganska stora nätverksproblem på min stationära dator. Det började med att jag började känna av extrema laggspikar i spel som brukade pågå i 5-10 minuter för att sedan återgå till det normala. Nu har problemen ökat och i skrivande stund får jag ut ca 0.3 mbit/s på vårt 12-24mbit/s bredband över wifi.
Att notera är att problemen BARA gäller den stationära datorn, det funkar utmärkt på min bärbara dator samt på min mobil. På dessa enheter får jag ut ca 16 mbit/s vilket är helt normalt för uppkopplingen.
Tanken slog mig igår att jag faktiskt har en väldigt gammal nätverksadapter, ett närmare 7 år gammalt PCI-kort för wifi. Idag gick jag och köpte en ny USB-adapter med stöd för 802.11n-standard. Till en början såg allt bra ut och jag fick återigen godtagbar hastighet på nätverket. Nu, bara någon timme senare, har problemet återvänt. Nätveket är långsammare än någonsin på den specifika datorn och inget tycks hjälpa. Har stängt ner alla program för att få rättvisa bandsbreddstester, har kopplat bort alla andra enheter från det trådlösa nätverket. Jag har till och med startat datorn i felsäkert läge, men utan framgång.

Det jag kan notera om jag går in under "Status" på den trådlösa nätverksanslutningen är att hastigheten pendlar mellan 15-270mbit/s över tiden.

Vad återstår att göra/felsöka? Kan det vara något hårdvarufel?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II