Jag är faktiskt helt ointresserad av att diskutera huruvida Total War 2 är defekt eller ej, jag är intresserad av vad man måste bevisa för att kunna kalla något defekt. Se nedan för mitt svar där.
Om den nu är defekt torde svensk lagstiftning fixa ärendet väldigt omgående vilket väl svarades på ganska tidigt i tråden? Det är först när vi fått mer information från de mail du sänt till återförsäljare som det blir intressant att diskutera igen. Gick du via konsumentverket?
Men jösses... kan vi vänligen släppa hårdvaragrejen? Jag förstår det som att du försöker påvisa att fel som inträffar ska vara mjukvarurelaterade eftersom hårdvaran är korrekt och därför finns det inga andra felkällor? Vilken tur för det är precis vad jag också säger men med den viktiga destinktionen att man måste förklarar vilka felen är i själva ärendet. För att simplifiera ytterligare tar jag ett exempel:
Tänk att du ska RMA'a en hårddisk för att du upplever att den inte fungerar. Självklart kan du sända in den till tillverkaren rakt av och hoppas att felet faktiskt existerar och om så inte är fallet åka på frakt/undersökningsavgifter. Eller så kan du konkret rada upp vilka fel som ett par godtyckliga HDD felsökningsprogram. Att rapportera HUR problemen artar sig och vad felsökningsprogrammen rapporterar kräver ingen som helst kunskap om VARFÖR det är så. Det krävs bara att du som kund beskriver felet och skickar med bevis för att felet du beskrivit de facto existerar. Du kan som sagt strunta i bevisen men då finns chansen att du inte får igenom ärendet lika snabbt/måste betala för en onödig felsökning.
I samma exempel med en defekt mjukvara anser jag alltså inte att man måste förstå VARFÖR, som det känns som att du försöker fortsätta säga att jag säger, något inte fungerar som det ska. Allt man behöver göra är att berätta HUR det inte fungerar som det ska och HUR den produkt man fått inte levererar det förväntade resultatet. Ett synnerligen okomplicerat exempel skulle kunna vara följande:
Jag har köpt en mjukvara som används för att beräkna pi. Jag kör detta på min ofelbara hårdvara, för att simplifiera exemplet. När beräkning är färdig spottar min dator ur sig pi = 4.4587... Här är det väldigt enkelt att säga HUR problemet artar sig men för den sakens skull har jag ingen aning om VARFÖR det är så. Vidare är det enkelt att säga att jag köpte en mjukvara specifikt avsedd för att beräkna pi och mjukvaran gör inte detta. Alltså ett solklart fall av återköp och om detta vägras -> konsumentombudsman, ARN etc
Frågan blir dock hur det blir med en mer komplex mjukvara så som ett helt spel. Vad är mjukvarans egentliga syfte och går funktionen som erhållits emot den? Jag får gå tillbaka med mitt exempel med krascher. Det förtar självklart upplevelse om ett spel kraschar var ~30 min men om det under hela tiden det inte kraschar fungerar som det ska, är det då defekt? Har jag någonsin blivit lovad att det inte ska krascha? I mitt exempel ovan var jag lovad att kunna beräkna pi och det kunde jag inte. Men ett spel, eller vilken mjukvara som helst som sporadiskt/systematiskt kraschar, går ändå att använda även om det inte på något sätt är roligt. Är det då defekt i sådan grad att det faktiskt inte uppfyller sitt syfte och kan återköpas?
Oavsett hur tråkigt det är så tror jag att det är en diskussion liknande ovanstående som kommer att föras fram av företag om en mängd spelare försöker skicka tillbaka spel/annan mjukvara och hävda dem vara defekta.
Om vi ser till konsumentköpslagen nedan
är det väl kanske sista stycket "3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta." som skulle kunna vara relevant sådär vid första anblick.
Vidare finns ju även följande i lagen:
Vilket ju verkar spännande i just exemplet mjukvara då det här rör sig om marknadsförda funktioner som ska matcha erhållna sådana, något som torde vara enklare att påvisa för ordentligt marknadsförd mjukvara så som t.ex. större spelreleaser. Dock finns det ju, som alltid i lagtexter, undantag men hur dessa ska tolkas finns det säkerligen många som är mer lämpade än mig att uttala sig om.
Vidare kan vi titta på vad lagen säger ska hända om nu någon av §§16-21 (de som avser fel på varan) kan anses vara i effekt.
Baserat på lagen, så som jag som oinsatt lagläsare tolkar det, borde det inte vara ett problem med reklamation av mjukvara så länge ett fel faktiskt har konstaterats, däremot kanske tillverkarnas system inte klarar av det i vilket fall det lär bli en väldig cirkus av det hela.
Så för att runda av detta monster till en post då. Jag ser fram emot att få höra vad de olika parter som TS hört av sig till säger.