Vilka program använder ni när ni kodar C++?

Permalänk
Medlem

Vilka program använder ni när ni kodar C++?

Hej jag undrar vilka program ni använder när ni codar c++?

Själv använder jag Microsoft visual studio ultimate eller vad det heter på min skollaptop och på min dator som jag har hemma använder jag microsoft visual studio express.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Visual Studio Express.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid kört codeblocks och extremt lite QT.

Permalänk

Emacs, Xcode, Sublime Text

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Visual studio 2012, verkligen najs med inbyggd profiler nu med och sånt intellisensen funkar najs också.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Visual Studio 2012 Express eller Dev-C++ (som skolan rekommenderar att köra).

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Visual studio Ultimate 2010 för det mesta. Har börjat kolla in Visual studio 2012 också, men har inte riktigt vågat ta steget dit fullt ut än..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Emacs, Xcode, VS Express

Permalänk
Medlem

Visual Studio Ultimate

Permalänk
Medlem

Visual studio 2012.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Qt med Qt Creator

Permalänk

Visual studio 2012+visual assist x (även om intellisense är galet mkt bättre i 2012, så är visual assist x fortfarande ett måste i C++) och Sublime Text.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Jag kör C# men jag använder också Visual Studio 2010 express ( funkar lika bra som alla enligt mig + gratis ).
Programmering 1 i gymnasiet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Kör visual studio proffessional 2012 förtillfället och fungerar bra

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2012 Professional.
Finns att ladda ner gratis om du är student via Microsoft DreamSpark.

https://www.dreamspark.com/

Permalänk
Datavetare

Emacs, g++ och gdb.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Växlar lite mellan Emacs och Sublime Text 2. Det är mest "code completion" jag saknar i Emacs. Sublime Text har ett plugin som använder motorn från Open Komodo för att lägga till code completion, vilket fungerar rätt så bra.

Kompilerar gör jag med g++.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
  • Emacs - texteditor

  • g++ - kompilator

  • gdb - debugger

  • Valgrind - för att hinna minnesläckor

  • GNU Make - för att automatisera kompileringen

  • GIT - source control

Permalänk
Medlem

Vim med lite addons

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vilja fråga vad folk tycker är trevligast att köra med under linux? Kör just nu code:blocks men när man har kodat i visual studio eller eclipse så saknar man ju lite intellisense och liknande smarta saker. Men jag upplever att det kan lätt bli strul(iaf för mig) när man ska försöka hantera projektet genom att lägga till källkodsfiler till exempel. Det blir problem när man ska kompilera, automatgenererade makefilen i eclipse blir fel eller något sånt.

Så vad upplever ni som enkelt och smidigt men ändå har mycket funktionalitet?

Permalänk
Medlem

VS 2012 + Visual Assist

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2010

Permalänk

Sublime Text är det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skulle vilja fråga vad folk tycker är trevligast att köra med under linux? Kör just nu code:blocks men när man har kodat i visual studio eller eclipse så saknar man ju lite intellisense och liknande smarta saker. Men jag upplever att det kan lätt bli strul(iaf för mig) när man ska försöka hantera projektet genom att lägga till källkodsfiler till exempel. Det blir problem när man ska kompilera, automatgenererade makefilen i eclipse blir fel eller något sånt.

Så vad upplever ni som enkelt och smidigt men ändå har mycket funktionalitet?

GYP tycker jag är relativt* trevligt, men tyvärr används det knappt öht utanför Google.
GNU/Vim + pluggins står annars för det mesta man kan tänkas behöva. Specifikt ser YouCompleteMe ut som en kompetent autocompleter om man är så laggd.
Sen är det väl tyvärr fortfarande gdb som gäller för debuggning. Visst gör det jobbet men knappast med fröjd.

* alla projektgenererings- och bygg-system är väl skit egentligen, men denna har varit minst frustrerande för mig åtminstonde.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Så vad upplever ni som enkelt och smidigt men ändå har mycket funktionalitet?

Ovan nämnda Qt Creator blir faktiskt bättre och bättre. Särskilt för qt-projekt givetvis, men den har även cmake-stöd.

Permalänk
Medlem

Dev-C++ Då skolan kör det men dom säger även att Microsoft Visual studio fungerar lika bra.
Om jag har förstått det rätt är typ alla program för C++ programmering lika bra åtminstone medans man lär sej.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

På Windows
Notepad++
Visual studio ultimate 2012 - När jag provar något nytt/ har ingen aning om vad jag gör
kompilerar med g++ i cygwin

På Linux(Ubuntu)
QT
Kdevelop
kompilerar med g++

Visa signatur

Intel pentium 3.0ghz @ 3.5ghz
ATI Radeon HD 3850
alltså en skräpdator...

Permalänk
Medlem

Codeblocks fungerar väldigt bra. Annars är visualstudio också bra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

För tio år sedan, emacs och Visual Studio. Nu? Inte alls...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|