Stabil Shoutcastmottagare i litet format

Permalänk

Stabil Shoutcastmottagare i litet format

Ohoj alla!

Gammal medlem gör comeback och behöver hjälp:

Jag håller på med ett projekt där ett flertalet slutna utrymmen på olika orter ska spela upp samma Shoutcastström (128k) via någon form av hårdvara.

I dagsläget består hårdvaran av en Raspberry Pi med D-Link WiFi-dongle och en mindre "kontrollpanel" via GPIO och Python.

Mjukvarumässigt används Raspbian och MDP/MPC i terminalmiljö.

Min fråga är nu: Finns det någon effektivare lösning?

Har kollat runt lite på tex Arduino men har aldrig snappat upp om det går att få ut ljud via någon shield till ett vettigt pris. Priset per enhet är otroligt viktigt i det här projektet, och räknar man på dagens lösning med RPi så ligger enhetspriset på nästan 800:-, vilket är lite i överkant.

Har gjort omfattande stabilitetstester, och RPi klarar att spela upp strömmen ca 6 dygn innan den tappar ett enda paket, varpå jag tänkte automatisera en omstart 1-2 gånger i veckan.

När det kommer till ljudkvalité så krävs inte "HiFi", det inbyggda ljudkortet hos RPi räcker kvalitétsmässigt.

Det som är viktigast (i ordning) är följande:

  • Stabilitet och säkerhet:
    Strömmen behöver kunna spelas 365 dagar om året, helst dygnet runt. Mindre avbrott nattetid är inga problem. Vad gäller säkerhet används i dagsläget SSH för att konfigurera och styra "boxen" lokalt. Den som innehar boxen ska inte behöva pilla på den över huvud taget, tänk "Plug, Play & Forget".
    Dessutom är tanken att man ska kunna rycka strömmen eller nätverket och när återinkoppling sker ska boxen starta uppspelning strömmen igen. Såsom MPC gör i nuvarande boxen.

  • Pris:
    Priset per enhet är som sagt mycket viktigt. Om man kan komma ner på runt 500:- per enhet vore det riktigt bra.

  • Ljudkvalité:
    Musiken som spelas ska främst användas som stämnings/bakgrundsmusik. Ljudsystemen som boxen ska anslutas till är av enklare modell.

  • Storlek:
    Storleksmässigt siktar jag på en box i stil med AppleTV, alltså (drygt) 10x10x3cm, men kan storleken krympas är det bara positivt.

Någon som har ett förslag? Alla alternativ är välkomna!

Mvh Kalle Östberg

Permalänk
Medlem

Nejdu, med en arduino kommer du definitivt inte billigare undan (om det ens är möjligt). Att få nätverk till en sådan kräver antingen en Wifi-shield (typ 600kr) eller en Ethernet-shield samt en Wifi-bridge. Dock har jag för mig att en sådan setup inte kan överföra ljud utan endast kommandon till och från Aduinon.

Så nej, jag förstår inte varför din budget springer iväg så mycket. Du använder en raspberry pi (350kr), Wifi-dongel (100kr) samt några pushbuttons (50kr). Vad är det mer som kostar i ditt projekt?

Permalänk

Som sagt; RPi 350:-, Wifi dryga 100:-, kontrollpanel runt 50:-. Sen tillkommer en strömadapter 5v (100-150:-) samt chassi. Tyvärr kan inte standardchassin användas då 3,5mm-jacket löds bort och ersätts av 2xRCA istället.

Permalänk
Medlem

Om du sourcar lite komponenter från utlandet blir det billigare.
Säker max 150kr för låda, nätadapter, wifi-dongel och kontrollpanel.

Tror också RPi blir absolut billigast.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Skulle det kanske fungera med RPi model A istället för B?

256mb ram bör ju räcka, och prollen går väl att klocka på samma sätt som model B?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av >|cj_bauer|<:

Skulle det kanske fungera med RPi model A istället för B?

256mb ram bör ju räcka, och prollen går väl att klocka på samma sätt som model B?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du använder WIFI-dongel borde det fungera.