Nokia Lumia 929 - 1080p 5-tums lur. Release 2013?

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 929 - 1080p 5-tums lur. Release 2013?

Många av oss har hört talas om Nokia Lumia Bandit(a.k.a Lumia 1520), en 6-tums phablet med 1080p skärm och en S800 som SoC.

Nu kommer Nokia Lumia 929.

Ser stilren ut! Den ryktas ha samma interna specs som Lumia 1520 men har istället en 5-tums kropp.
Den bör släppas i år i USA och förhoppningsvis får vi se den i Europa innan jul också.

Permalänk
Medlem

P.S. Tills vidare har den namnet Lumia 929, men det kan också vara en modell för USA enbart ungefär som Lumia 928 och vi i Europa fick Lumia 925. Men även om det är fallet bör Europa få en egen version(som vi fick med 925:an).

Hur som helst, äntligen så kan vi få en lur från Nokia som är top-of-the-line och inte har samma specs som förra årets lurar.
Så länge den inte har en allt för stor buktning där bak som många Nokialurar så kan den vara en seriös contender med Nexus 5, särskilt om WP8 blir mycket bättre med den uppkommande megauppdateringen, GDR3.

Permalänk
Medlem

En sista sak.
Denna bild postade jag i 1520-tråden som alla hemsidor (då) skrev var 1520:

Jag reagerade när jag länkade till bilden att den såg skum ut då utbuktningen som fanns på 1520 inte fanns här; var bilden fejk?
The Verge skriver idag att så inte är fallet. Utan att infon då var fel; det är en vit 929 och inte en vit 1520.

Men båda lurarna kommer ha samma kamera, men bara en har en utbuktning där bak(1520:an) - om den nu inte försvann i en synvilla i ovanstående bild - vilket skulle innebära att 929 skulle bli något tjockare för att bli av med den utbuktningen. Eller så kanske de har löst problemet på annat sätt, genom att t.ex. göra kameran mindre kraftig även om det ännu var en 20MP kamera. Hur som haver så är hela kameramysteriet något som kommer följas framöver.

Verkar bli en riktigt, riktigt snygg lur iaf som för en gångs skull hänger med de andra toppmodellerna från Android och iOS tack vare GD3-uppdateringen.
Nokia gör allt bättre ifrån sig. Nu gäller det bara att Microsoft hänger med på OS-sidan.

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte hålla sig till max 4.5" på sina topnotch mobiler? >.< Allt över det är för stort (4.5" är för stort också)

WTB 4.3" topnotch mobil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Varför kan dom inte hålla sig till max 4.5" på sina topnotch mobiler? >.< Allt över det är för stort (4.5" är för stort också)

WTB 4.3" topnotch mobil!

Köp en mini-lur? Det finns hopp för dvärghänder, håll ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Köp en mini-lur? Det finns hopp för dvärghänder, håll ut.

"Mini lurarna" har inte samma hårdvara som jag är ute efter

Har också inte dvärghänder, har större än medel men föredrar ändå telefoner med under 4.5" skärm

Permalänk
Medlem

En bild av baksidan:

Jag noterar igen att 'bumpen' verkar saknas, även om sådana bumpar är svårare att se i svart färg.
Men det borde ha synts till på den vita bakgrunden, vilket det inte gjorde.

Som det ser ut nu så tycker jag att Lumia 929 ser kriminellt estetiskt tilltalande ut, om du ursäktar uttrycket.
Insidan kommer vara high-end specs.
Det enda som saknas nu är att Windows Phone blir bättre, vi vet att GD3-uppdateringen kommer göra mycket.
Frågan är bara hur mycket.

Fixar de OS:et så kommer denna lur ligga neck-and-neck med Nexus 5 från min sida.

Permalänk
Medlem

Lumia 929 kommer att utannonseras den 22 Oktober tillsammans med de andra nya Lumia-modellerna(däribland 1520, 525(520's efterföljare) och tre andra vi inte vet så mycket om ännu).

Den släpps i USA den 6:e november, vilket ställer frågan när vi kommer se den?

Lumia 1020 kommer till Sverige 17:e oktober, men den var tillgänglig för köp den 23:e Juli i USA. Vi talar om nästan hela tre månader mellan USA-släppet och ett släpp i Sverige.

Det återstår att se om samma sak händer igen.
Kanske är man bortskämd efter att Note 3 och iPhone 5s släpps så snabbt i Sverige efter den globala releasen.
Både Samsung/Apple är större företag men Nokia är nu under Microsofts vingar, så de borde ha resurserna att snabba på processen, frågan är om de hinner, eller om den typen prioritering ens finns där till att börja med.

Permalänk
Medlem

Äntligen en windowstelefon med "rätt" skärmstorlek. vill ha!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Denna ser ju rktigt snygg ut! Gillar dom smala kanterna runt skärmen. Hoppas den blir verklighet Den borde ha OIS också med tanke på att den är märkt med PureView. Kan bli en väldigt kompetent telefon!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så blir det denna eller 1020. Om bara denna kommer hit så blir det denna, men jag oroar mig för det då 928 inte kom. Visserligen kom 925 som nästintill var samma lur.

Hursomhelst, den här luren känns väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra en slimmad 5" telefon med topphårdvara så är jag med!

Permalänk
Medlem

Slimmad som i tunn på bredden? Eftersom vi inte vet de tekniska specifikationerna så är det för tidigt att döma ut den på det området.

Sen vet jag inte själv, och jag talar naturligtvis strikt subjektivt, om jag vill ha en väldigt tunn lur. Då känns den billig och för plastig. Lumialurar är kända för att vara robusta och ha en hög byggkvalité.
Lumia 920 har många skrivit om att de har tappat många gånger utan knappt någon repa. Den är tung, och troligen tyngre än denna lär bli, men det har sina fördelar ibland.

Blir den för lätt så blir den också för omtålig och mjäkig.

Permalänk
Medlem

När GD3-uppdateringen släpps om några veckor så kommer jag kika på Reddit's Windows Phone-forum och Sweclockers 920-tråd för att kika på förbättringar.

Just nu är det enda som håller tillbaka många potentiella Lumiaanvändare just WP8 och dess oslipade status. Om GD3 gör det den ska så blir det ett svårt val mellan Nexus 5 och denna lur. Om GD3 underlevererar så blir det Nexus 5.

Nokia själva sa så mycket innan de blev sålda att Microsoft inte har uppdaterat WP8 tillräckligt ofta och inte tillräckligt djupt.
Och de hade rätt.
Men förhoppningsvis så kommer de ha fel från och med hösten 2013. Vi får se.

Permalänk
Medlem

Märkte nyss att det inte finns någon bild för framsidan. Här kommer den:

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kan de inte göra en slimmad 5" telefon med topphårdvara så är jag med!

jag hoppas hellre på superbatteri än superslim - fan så less man e på dagens telefoner när det gäller batteritiderna

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att den kommer till svea innan jul, då blir det ett köp (om den har 5tum skärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Märkte nyss att det inte finns någon bild för framsidan. Här kommer den:

http://images.fonearena.com/blog/wp-content/uploads/2013/09/n...

klar "vill ha" status på den luren

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Lite ny info/klargörande angående 929/1320: http://www.wpcentral.com/new-render-verizon-lumia-929-believe... . Verkar som att den kommer ut i noveber i USA. Nokia World blir intressant!

Permalänk
Medlem

Det verkar dock som att de släpper 929 till förmån för 1320.
Men behövs bekräftas först innan vi byter titeln på tråden.

Permalänk
Medlem

929 kan vara för Verizon och 1320 internationell verison

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

1320 är en annan 5-tums lur, som dock är en budget variant. Alltså inte 929.

Lumia 929 kommer alltså trots allt och verkar bli det vi hoppades på. Dock frågar man sig varför de inte lanserade den på eventet i Dubai. Kanske blev den slopad i sista stund för att sedan komma tillbaka likt fågeln Fenix?

Märkligt i vilket fall som helst, men glad är jag att den kommer. En vettig 5" lur från Nokia är vad som behövs. 1520 är något för stor och 1320 är för svag på insidan.

Frågan är dock när den kommer, släpps den med 1520 eller kommer den senare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Uppdatering!

1320 är en annan 5-tums lur, som dock är en budget variant. Alltså inte 929.

Lumia 929 kommer alltså trots allt och verkar bli det vi hoppades på. Dock frågar man sig varför de inte lanserade den på eventet i Dubai. Kanske blev den slopad i sista stund för att sedan komma tillbaka likt fågeln Fenix?

Märkligt i vilket fall som helst, men glad är jag att den kommer. En vettig 5" lur från Nokia är vad som behövs. 1520 är något för stor och 1320 är för svag på insidan.

Frågan är dock när den kommer, släpps den med 1520 eller kommer den senare?

1320 har 6" precis som 1520.

Permalänk
Medlem

Enligt herrn som läckte några bilder och en kort video på 929 borta på wpcentral ryktas den komma ut i slutet av november i USA. Sen är frågan om den eller en liknande modell kommer till Sverige/ resten av världen eller om det blir exklusivt för USA =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

1320 har 6" precis som 1520.

Det stämmer! Mitt misstag där, bra att du fångade upp det.

Skrivet av Maeleace:

Enligt herrn som läckte några bilder och en kort video på 929 borta på wpcentral ryktas den komma ut i slutet av november i USA. Sen är frågan om den eller en liknande modell kommer till Sverige/ resten av världen eller om det blir exklusivt för USA =/

Det kan bli som med 925 och 928. 928 kom till Nordamerika och 925 kom till Europa.
Europa är en större marknad för Nokia än USA, där de har gjort sämre ifrån sig. Så den bör högst troligtvis komma till Europa, Nokia släpper inte lurar bara för USA. 925/928 var undantaget men i det fallet så var de två lurarna (nästan) identiska ändå.
Någon som har koll på hur snabbt 925 kom till Europe i proportion till hur snabbt 928 kom till USA?

(Sen kan ju naturligtvis Nokia skippa den strategin av två modeller för två kontinenten och köra samma modell överallt, också.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det stämmer! Mitt misstag där, bra att du fångade upp det.

Det kan bli som med 925 och 928. 928 kom till Nordamerika och 925 kom till Europa.
Europa är en större marknad för Nokia än USA, där de har gjort sämre ifrån sig. Så den bör högst troligtvis komma till Europa, Nokia släpper inte lurar bara för USA. 925/928 var undantaget men i det fallet så var de två lurarna (nästan) identiska ändå.
Någon som har koll på hur snabbt 925 kom till Europe i proportion till hur snabbt 928 kom till USA?

(Sen kan ju naturligtvis Nokia skippa den strategin av två modeller för två kontinenten och köra samma modell överallt, också.)

928 och 925 verkar ha annonserats samma datum, 14 maj. 928 släpptes 20 maj medan 925 ser ut att ha kommit i mitten av juni (Efter lite efterforskningar i gsmarena.com nyhetsarkiv). Så det är ju inte jättestor skillnad

Permalänk
Medlem

Trots att jag nyss köpt en 1020 så verkar denna luren jäkligt het. Denna och Nokias platta 2520. Blir finemang.

Permalänk
Medlem

Enligt GSMArena så kommer Lumia 929 släppas när som helst på Verizon. Priset utan kontrakt är 500 dollar. Den har samma kamera och interna specs som 1520 dock med AMOLED 5" 1080p istället för 1520's LCD.

Den ska släppas här i dagarna, enligt GSMArena, mycket snabbare än jag & många andra trodde. Dock om man läser WPCentral's artikel som de länkar så säger de "between thanksgiving and the new year" vilket är ett klart större spann. Därför skulle jag akta mig att säga att den komma när som helst som GSMArena påstår.

Frågan kvarstår dock: kommer den till Europa och om den gör det, när? Och kommer den som en annan variant som när USA fick L928 och vi fick L925 istället?

Permalänk
Medlem

Lumia 929 till vänster med Lumia 1020 till höger.
Tittar man på kameran så ser man att luren inte har en buktning kring det området, vilket var något jag skrev om tidigt i tråden.
Det ger ett mer rent utseende och är mer estetiskt tilltalande.

Lumia 1020 har en 4.5 tums skärm. Denna ligger som bekant på 5 tum.
Så de har minskat dödytan på luren.
Den är inte så värst mycket större än Lumia 1020 tack vare det. Och den ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Första direkt intressanta WP8 telefon (5") som har jämförbar hårdvara med Androids flaggskepp, inte helt omöjligt att jag skulle köpt 929 eller vad den kommer hete här om jag inte hade köpte LG G2.