Svar på tråd som blev spritrelaterad (rom).

Permalänk
Medlem

Svar på tråd som blev spritrelaterad (rom).

Ursprunglig tråd: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Detta är ett svar på varför rom kan smaka sött. Varför jag nu skriver detta här är för att den ursprungliga tråden blev låst och att jag redan hade påbörjat ett inlägg.
Att dricka alkohol kan nog mer ses som en hobby...

Det existerar nästan inget sådant som "ren sprit".
Man kan tillverka sprit av i stort sett vilken socker/stärkelsehaltig produkt som helst. Det är jäsningsprocessen som senare skapar etanolen/alkoholen/spriten.
Jästsvampen "äter" sockret och bildar då koldioxid samt vatten. Om tillgången till syre försvinner så bildar svampen koldioxid och alkohol(er).
Slutprodukten efter jäsningen har i regel en alkoholhalt mellan 16 och 20% och det är den man sedan kokar/destillerar för att få "ren" alkohol (~96%).
Alkoholer har i regel lägre kokpunkt än vatten, i fallet med etanol så är det 78 grader.
När man kokar mäsken (78 grader) så förångas alkoholerna (notera plural) och de ångorna ledar man bort och kyler ner till flytande form för att få "ren" alkohol.
Det är dock inte bara etanol man får efter destilleringen utan även små halter av andra alkoholer (finkeloljor) som t.ex. propanol och butanol. Dessa ger bismaker.

Vad det anbelangar rom så är den ofta lagrad i ekfat vilket för det första ger drycken en annan färg (ej transparent) samt att träet i sig ger smak till brygden. Det är med andra ord jämförbart med whisky. I vissa sorter av rom så tillförs karamellierat socker för att ge en mörkare färg, precis som med vissa whiskysorter.
Träd utvinner sockerarter med hjälp av fotosyntesen och innehåller därför socker. Då vissa spritsorter lagras i träfat kan detta även ge en sötare smak.
Så att rom egentligen skulle innehålla 0% socker är jag ganska tveksam till.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Entusiast

Bör noteras att mycket sprit med smak inte destilleras till 96 % (till azetropen för den som är insatt i hur destillation fungerar) just för att man vill ha med en del "finkeloljor" från smakämnet. Det är ju lite meningslöst att krångla med massa konstig malt i whisky om man enda destillerar bort allt. För övrigt är Tequila extra kul eftersom den destilleras direkt till 40 % och innehåller därför ovanligt mycket "finkel". Just "finkel" är mer än bara andra alkoholer. Man får även ketoner (aceton), aldehyder (acetaldehyd som också är en nedbrytningsprodukt när etanol bryts ner till ättiksyra. Den har för övrigt också en söt doft), estrar och en klassiker för hemmbryggare, etylacetat som luktar pärongodis.

Sen råder det eventuellt lite språkförbistring då en kemist och en "vanlig dödlig" menar lite olika saker när man säger socker. En "vanlig dödlig" tänker då det där vita man köper på påse på ICA som en en sort socker, nämligen sackaros vilken är en disackarid av en glukos och en fruktos. Att det sen finns massa andra sockerarter tänker man inte på. Det är just glukos (mest känd som druvsocker) som är den mest intressanta sockerarter för jäst. Andra sockerarter kan inte brytas ner av jäst och blir därför kvar. Så en del glada hembryggare tillsätter laktos till sina drycker då den inte spjälkas till etanol. Så det finns med största sannolikhet någon sorts sockerart men troligtvis inte så mycket sackaros i rom.

Värt att notera är att etanol i sig har en smak som uppfattas som söt. Så starkare viner upplevs som lite sötare.

Edit: Andelen stavfel är nu något lägre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sant, utgick från vodkans destilleringsprincip i detta fallet.
Att etanolen i sig kunde uppfattas som söt kände jag inte till så det var ganska intressant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Barak:

Sant, utgick från vodkans destilleringsprincip i detta fallet.
Att etanolen i sig kunde uppfattas som söt kände jag inte till så det var ganska intressant.

Vinkännare pratar ofta om alkoholsötma. Kanske är därför strohrom är drickbar också. Någon dag kan jag testa ett par droppar av den flaska 95 % etanol jag har i ett skåp. Nej den är inte egentillverkad utan köpt i matbutik i Italien. Jag ska använda den för att framställa essenser för egen snaps. Då de flesta av de relevanta smakämnen då är lösliga i etanol kan man laka ut smaken mer effektivt med en starkare sprit. Sedan tar man lite av essensen och blandar den med en neutral vodka eller bara en flaska brännvin special. Tillsätt lite socker och sedan är det klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vinkännare pratar ofta om alkoholsötma. Kanske är därför strohrom är drickbar också. Någon dag kan jag testa ett par droppar av den flaska 95 % etanol jag har i ett skåp. Nej den är inte egentillverkad utan köpt i matbutik i Italien. Jag ska använda den för att framställa essenser för egen snaps. Då de flesta av de relevanta smakämnen då är lösliga i etanol kan man laka ut smaken mer effektivt med en starkare sprit. Sedan tar man lite av essensen och blandar den med en neutral vodka eller bara en flaska brännvin special. Tillsätt lite socker och sedan är det klart.

Jag har inga minnen alls av att jag någonsin druckit 95 % stroh...
Det lät intressant, har du några egna snapsblandningar du kan rekommendera?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Barak:

Jag har inga minnen alls av att jag någonsin druckit 95 % stroh...
Det lät intressant, har du några egna snapsblandningar du kan rekommendera?

Det är inte Stroh som är 95 % utan ren etanol, alltså typ vodka. Enligt flaskan är den till för att lägga in frukt. Min Stroh är på vanliga 80 % och används mest för att krydda varm choklad. Har även haft den i körsbärsmarmelad.

Min favorit är att köra snaps på pors. Bara ta ett par blad och låta dem dra i sprit några dagar. Sedan sila, spä med mer sprit, kanske en liten skvätt vatten för att få ner alkoholhalten några procent och lite socker tills det smakar bra. Den brukar vara väldigt uppskattad och jag får aldrig ha den i fred när det är dags för snaps. Pors är för övrigt en buske som växer vid kanten på sjöar och i våtmarker. Tror den finns i hela landet. Bladen luktar fantastiskt gott.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24