Permalänk
Medlem

Slå ihop två ritningar

Hej,

Jag har en ritning (png) som visar hela huset med alla väggar, sen har jag separata ritningar för varje rum där alla möbler och sånt finns. Finns det något program där jag kan ha hela husets ritning som botten och lägga varje rum ovanpå och att programmet själv fixar skalan på rum-bilderna, t.ex om jag får peka ut vissa punkter på rum och hus som ska överensstämma?

//Philip

Permalänk
Medlem

Går i AutoCad, dock så borde det vara enklare i typ photoshop eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att fixa allt "automatiskt", men det är ganska enkelt att göra det för hand så att säga. Har du inte Photoshop eller inte vill ladda ner något program kan du alltid prova en online-redigerar som tex http://pixlr.com/editor/

- "Öppna en bild från din dator", välj din bakgrundsritning
- I övre menyn: Lager, Öppna bild från lager, välj en av dina "rum-bilder" (Se till att dessa lager ligger överst i lagerrutan till höger)
- Markera ett av dina rum-lager till höger som du vill ändra storlek på och sedan "Redigera -> Free transform" (eller ctrl+T)
- Dra i ett av hörnen, samtidigt som du håller inne shift för att skala korrekt, och gör det så stort/litet som det behövs
- Arkiv -> Spara

Permalänk
Medlem

SketchUp skulle kunna fungera bra, lättare att få snygga resultat än i AutoCAD om du inte har större erfarenhet av CAD.

Permalänk
Medlem

Paint.NET och sedan lägga de olika bilderna i olika lager. Bara att skala manuellt sen. Är ju inte så svårt.