Permalänk
Medlem

köpa en antenn till routern

hej jag undrar vilken antenn ska man köpa om man vill att wifi ska räcka långt(vi säger 20- +100m) om det nu går,
jag kan inte om antenner så vilken dbi ska antennen ha osv
vilka ska jag undvika att köpa?
jag köpte en antenn från ebay stod att den var 16dBi men när jag testar så är den jätte dålig och inuti är det bara en koppar tråd.
fråga på om ni undrar över något och alla svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Kjell och co har en hel del, vad du ska ha beror väl på behov. Om den ska vara rundstrålande eller riktad, osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Antennen har ingen räckvidd, den har en förstärkningsfaktor som beror på hur man växlar spridning mot koncentrerad strålning, min Teliasmart som alla verkar hata av "princip" når nästan 100m utomhus till en 4000kr laptops inbyggda billiga Intelwifikort utan att man byter antenner.
Att antennen består av koppartråd säger inget alls om kvaliten på nått sätt, men med 16dB gain bör du inte ha problem med en 100m länk såvida du inte har hinder i vägen eller riktar den åt fel håll eller gör nått annat konstigt, kan du beskriva hur delarna är uppsatta och vad du du försöker länka ihop för saker ?

Det finns också mjuvaruinställningar i en del accesspunkter som begränsar räckvidden genom att kontrollera den tid signalen får ta för att nå fram, har man nått sånt aktivt så hjälper inte ens ett radioteleskop som antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Kjell och co har en hel del, vad du ska ha beror väl på behov. Om den ska vara rundstrålande eller riktad, osv.

det spelar ingen roll om det är rundstråle eller riktad.
jag vill veta vilka antenner är bra och inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns också mjuvaruinställningar i en del accesspunkter som begränsar räckvidden genom att kontrollera den tid signalen får ta för att nå fram, har man nått sånt aktivt så hjälper inte ens ett radioteleskop som antenn.

jaha kan du förklara mer om det? vilken inställning det är

Permalänk
Rekordmedlem

Riktannten eller rundstrålande är av avgörande betydelse eftersom du kan ha 200dB gain men hamnar du utanför looben är det dött/ingen signal, desto högre gain desto smalare strålningsloob är det och följaktligen blir inriktningen av en höggainannten mycket viktigare än en med lägre gain.
Apn har en timer på "ack" och kan stänga ute enheter som inte svarar inom en viss tid, dvs begränsa räckvidden även om signalstyrkan är hög:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Riktannten eller rundstrålande är av avgörande betydelse eftersom du kan ha 200dB gain men hamnar du utanför looben är det dött/ingen signal, desto högre gain desto smalare strålningsloob är det och följaktligen blir inriktningen av en höggainannten mycket viktigare än en med lägre gain.
Apn har en timer på "ack" och kan stänga ute enheter som inte svarar inom en viss tid, dvs begränsa räckvidden även om signalstyrkan är hög:
http://forumbilder.se/CFQTR/wifiditance.JPG

så här ser det ut hos mig

Permalänk
Rekordmedlem

Ja den mjukvaran verkar inte ge tillgång till de mer avancerade funktionernas inställningar, du kan ju leta reda på vad det är för hårdvara och kolla om det går att köra dd wrt eller tomato om du vill, men det påverkar hursomhelst inte antennernas spridning.
Du får beskriva vad det är du försöker göra och hur det ser ut fysiskt, riktantenner är som sagt riktade och signalstyrkan minskar om du riktar dem fel och har du hinder i vägen blir det också knöligt med radiolänkar.
Men är det fri sikt borde det inte behövas nån avancerad antenn för att komma 100m så det låter som det är nått i vägen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den mjukvaran verkar inte ge tillgång till de mer avancerade funktionernas inställningar, du kan ju leta reda på vad det är för hårdvara och kolla om det går att köra dd wrt eller tomato om du vill, men det påverkar hursomhelst inte antennernas spridning.
Du får beskriva vad det är du försöker göra och hur det ser ut fysiskt, riktantenner är som sagt riktade och signalstyrkan minskar om du riktar dem fel och har du hinder i vägen blir det också knöligt med radiolänkar.
Men är det fri sikt borde det inte behövas nån avancerad antenn för att komma 100m så det låter som det är nått i vägen ?

alltså om jag skulle nu köpa en antenn, jag undra vilken jag skulle köpa för att den skulle vara bra om du förstår mig, ex att 16 gb ram har man för att få bra flyt t gaming osv men du kan ha 8 gb det är ok men 4 gb är på gränsen osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har fortfarande inte beskrivit eller visat en bild på där du ska ha länken.

En riktantenn är som sagt riktad, därför är den inte lämpad för allmänt bruk, men bra för att förbinda 2 fasta punkter, ska du däremot kunna nå accesspunkten från alla riktningar så funkar det inte.
100 m bör inte vara nått problem nästan oavsett vad du har för prylar om det är fri sikt, men ska det passera väggar eller annat ?
Ska du förbinda 2 byggnader som jag misstänker så sätt upp en brygga med tex http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

alltså om jag skulle nu köpa en antenn, jag undra vilken jag skulle köpa för att den skulle vara bra om du förstår mig, ex att 16 gb ram har man för att få bra flyt t gaming osv men du kan ha 8 gb det är ok men 4 gb är på gränsen osv.

Som redan sagts, gör en ritning och förklara vad du vill åstadkomma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som redan sagts, gör en ritning och förklara vad du vill åstadkomma.

Skrivet av mrqaffe:

Du har fortfarande inte beskrivit eller visat en bild på där du ska ha länken.

En riktantenn är som sagt riktad, därför är den inte lämpad för allmänt bruk, men bra för att förbinda 2 fasta punkter, ska du däremot kunna nå accesspunkten från alla riktningar så funkar det inte.
100 m bör inte vara nått problem nästan oavsett vad du har för prylar om det är fri sikt, men ska det passera väggar eller annat ?
Ska du förbinda 2 byggnader som jag misstänker så sätt upp en brygga med tex http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=55_61&produc...

allså jag vill veta vad som gör en antenn bra eller dålig. vilka egenskaper på en antenn är bra. högre dBi desto bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

allså jag vill veta vad som gör en antenn bra eller dålig. vilka egenskaper på en antenn är bra. högre dBi desto bättre?

Mycket gain bra, typ

Riktantenn om du skall binda ihop två fasta punkter. Rund strålande annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inget som gör en antenn "bra i alla lägen" du byter spridning mot gaiin så utan att veta vad du ska göra går det inte att säga nått vettigt, om du har en kraftigt riktad antenn med 40-50 dB gain som en parabol så fungerar den bra i just den riktning den pekar, men den är samtidigt helt omöjlig att få signal från om du är vid sidan av strålningsloben, säg att antennen sprider så här:

eller så här:

Det kommer alltså att påverka mycket när du försöker ansluta beroende på riktningen, det finns alltså ingen antenn som är bäst till allt, man kan däremot ha en massa riktanntenner och byta mellan dem typ :

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

intresant tråd.

jag gör en liten kidnappning av tråden.

sitter med en d link 855 router. men har kass wlan på ovan våningen i mit gamla trähus. polare sa man kunde bara byta antennerna så va problemet löst.

signalen passerar genom en vägg sen taket o de e en sträcka på 6m ca.

vad rekomenderar ni mej att testa??

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zorki:

intresant tråd.

jag gör en liten kidnappning av tråden.

sitter med en d link 855 router. men har kass wlan på ovan våningen i mit gamla trähus. polare sa man kunde bara byta antennerna så va problemet löst.

signalen passerar genom en vägg sen taket o de e en sträcka på 6m ca.

vad rekomenderar ni mej att testa??

Andra bilden jag postade är en dipol, det är den antenntyp som sitter på hemmaroutrar och de sprider dåligt i den riktning antennsprötet pekar som du ser, man ska rikta den vinkelrätt mot klienten men då fungerar det sämre på den våning antennen är och det kan försämra mimofunktionen, sitter du på samma ställe på andra våningen kan du kanske ha en riktantenn http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=26_33&produc... där i stället om du inte sätter upp en acesspunkt på den våninngen, det är den bästa lösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.